Bukefalos 28 år!

Knäppa grimman

Sv: Knäppa grimman

Knäpper endast käkremmen när det är transportdags.
Leda upp och ner till hagen och göras ordning på stallgången knäpper jag den mycket sällan. Grimma i hagen ,Aldrig.
 
Sv: Knäppa grimman

Mina hästar har inte grimmor på utan uppsikt. Hakar som man "trycker" upp vill jag inte utåt, är ju inte helt utan risk att dom gnuggar sig mot nåt/nån och kan fastna. Är olyckan framme tror jag inte det spelar någon roll hur man satt på grimman...har man otur kan hästen ha gnuggat sig mot ett träd, typ och ge sig själv ett sår likväl som dom kan skada varandra eller fastna. Det är en av orsakerna till att jag inte har grimma på i hagen.
 
Sv: Knäppa grimman

Varför har man överhuvudtaget grimma på i hagen:confused:

Ren o skär bekvämlighet:crazy:

en grimma är till för att leda den med- trodde jag.

Jag är uppväxt med att man har grimma på i hagen ifall dom kom lösa, ska gå snabbt och enkelt att fånga även för en som är helt ohästvan.
 
Sv: Knäppa grimman

MSB, branskyddet och polis ser väldigt gärna och rekomenderar att man har grimma på häst som går i hage. För att de bl.a. ska vara lätta att fånga in, om man t.ex. har en hage bredvid en trefilig motorväg eller liknande. Är man rädd att hästen ska fastna på/i något i hagen får man väl se över sina hagar...men visst en olycka kan alltid hända.

Vi har löst det som så att ledarhästen i flocken har reflexgrimma på sig i hagen - rymmer dom kan man oftast fånga den och resten följer med...reflex är för att de ska synas ordentligt såklart :) Det är läskigare med täcken än en grimma...mycket fler spännen på täcken.

Knäpper grimman utåt oftast. Beroende på vad det är för spänne. Jag hoppas det inte finns karbinhakar på grimmor :( de är ju jättevassa.
 
Sv: Knäppa grimman

MSB, branskyddet och polis ser väldigt gärna och rekomenderar att man har grimma på häst som går i hage. För att de bl.a. ska vara lätta att fånga in, om man t.ex. har en hage bredvid en trefilig motorväg eller liknande. Är man rädd att hästen ska fastna på/i något i hagen får man väl se över sina hagar...men visst en olycka kan alltid hända.

Vi har löst det som så att ledarhästen i flocken har reflexgrimma på sig i hagen - rymmer dom kan man oftast fånga den och resten följer med...reflex är för att de ska synas ordentligt såklart :) Det är läskigare med täcken än en grimma...mycket fler spännen på täcken.

Knäpper grimman utåt oftast. Beroende på vad det är för spänne. Jag hoppas det inte finns karbinhakar på grimmor :( de är ju jättevassa.
Brandskydd... utomhus:D I såna fall i boxen.
3 filig motorväg= har bra viltstängsel o är betydligt säkrare än mindre landsvägar.


om man inte bygger säkra ELstaket med ELEN PÅ eller har notoriska rymmare med dubbla staket. Många vet inte hur man bygger ett säkert ELstaket. Hade jag hästen nära en järnväg hade jag satt upp trippelstaket.

Här har vi flatheten igen... Man har grimma på för att det brister i så mkt annat. Man orkar heller inte sätta på grimman när man ska ta in hästarna.

Täcke går sönder o sitter inte på det känsliga huvudet.


Ponnyryttaren!
Här har vi attityden igen. "Fånga" hästen. Har man problem att få hästarna att komma så.. Det är inget "konstigt" i att hästarna rymmer o därför agerar man som man gör. Löser problemet NÄR de rymt. Man förebygger inte själva rymningen.
 
Sv: Knäppa grimman

*KL*

Stämmer det att det är en försäkringsfråga om hästen har grimma i hagen eller inte? Jag har en svag aning om att jag hört det någon gång för ganska längesedan. Det skulle vara något om hästen kom lös utan grimma då att försäkringen inte gällde. För vad osv. har jag ingen aning. Någon som vet?

Jag bryr mig inte om vem av er som har grimma i hagen osv. Var bara mest nyfiken på HUR ni knäpper grimman när ni använder den och varför.
 
Sv: Knäppa grimman

Jag funderar lite på hur ni resonerar som anser att grimma i hagen är farligt: låter ni någonsin era hästar ha täcke på sig i hagen? Det borde ju innebära minst lika stor skaderisk, kan man tycka?

Jag erkänner att jag av bekvämlighet låter en del hästar ha grimma på i hagen, andra är utan grimma.
 
Sv: Knäppa grimman

Jag tror det finns för- och nackdelar med de flesta sätt, både vad gäller grimma eller ej i hagen och om man knäpper grimman inåt eller utåt. Mina går utan grimma delvis pga risken för att de fastnar, men framförallt för att de går ute långa dagar och det känns helt enkelt som att det är mer bekvämt för dem att gå utan. Släpper jag ut en kort stund efter ridning tex kan de få ha grimman på ibland, förutom den hästen som alltid plockar av sig grimman själv.

Två av tre har täcken större delen av vinterhalvåret men det är ju för att det finns ett behov av det, grimman känns mer onödig.

I boxen däremot får de absolut inte ha grimma på sig annat än när de hanteras och då är det just för att jag är rädd att de kan fastna.
 
Sv: Knäppa grimman

Varför har man överhuvudtaget grimma på i hagen:confused:

Ren o skär bekvämlighet:crazy:

en grimma är till för att leda den med- trodde jag.


Har har vi ofta hastarna ute ... med "breakaway" grimma pa och adress + telephone (skrivet med "boskaps kritor") pa rumpan nar orkaner, tromboner eller annat ovader ar pa gang. Stall blaser ofta sonder, hastar klarar sig ofta battre utomhus dar de kan fly an i stallet ... sa antingen en "breakaway" grimma eller en vanlig ihopknuten med "hobals snore".

Dock har jag inte grimma pa i stall eller hage i vanliga fall. ;)
 
Sv: Knäppa grimman

Jag kan inte komma på hur jag knäpper, det är nog lite olika beroende på grimma och på vilken häst. Jag har aldrig på grimma i hagen (och vad jag vet står det inget om det i försäkringsvillkoren heller). Jag köper oftast grimma på Börjes, billiga sorter som går sönder om hästen skulle fastna.

Ang täcke, det har mina hästar och även de går sönder om hästen fastnar någonstans. Ett regntäcke rök här om dagen när hästen kliade sig på uppbindningsplatsen utomhus och lyckades fastna med bogspännet i uppbindningsringen. Täcket gick sönder direkt och fästet för ringen är givetvis åtgärdat nu så att det inte kan hända igen. Jag har dock tänkt om gällande att jag vill ha så hållbart vintertäcke som möjligt till den här gossen... :angel:
 
Sv: Knäppa grimman

Alltid haken INÅT, det är en säkerhetsfråga.... Har varit med om flera rätt otäcka olyckor där den värsta var två hästar med grimmor på sig i hagen och hakarna knäppta utåt som fastnade med grimmorna på nåt sätt i varandra. Båda hästarna fick tokpanik och den ena knäckte nacken. Då tar jag hellre ett sår på ganaschen.

Ja erfarenheterna är väl olika då. Jag har varit med och sett flera otäcka skador som hakar gjort på hästarna när de varit vända mot hästen. Det vill jag inte riskera. Nu har mina hästar inte grimma i hagen eller i boxen utan bara när de står i stallgången, åker transport osv.
 
Sv: Knäppa grimman

Här har vi flatheten igen... Man har grimma på för att det brister i så mkt annat. Man orkar heller inte sätta på grimman när man ska ta in hästarna.

Menar du att jag enbart är lat när jag låter alla betäckningsston ha grimma på sig i hagen?:confused:

Jag anser att det nästan är enda chansen att verkligen veta vilken häst som är vilken.
 
Sv: Knäppa grimman

Menar du att jag enbart är lat när jag låter alla betäckningsston ha grimma på sig i hagen?:confused:

Jag anser att det nästan är enda chansen att verkligen veta vilken häst som är vilken.

Här har vi ju ett undantag lika så under US orkansäsong.

Här pratar du om mkt tillfälliga hästgäster som kommer o går. så ser det inte ut normalt sett.
Man vill ju inte ha stoet betäckt med fel hingst.
 
Sv: Knäppa grimman

Brandskydd... utomhus:D I såna fall i boxen.
3 filig motorväg= har bra viltstängsel o är betydligt säkrare än mindre landsvägar.


om man inte bygger säkra ELstaket med ELEN PÅ eller har notoriska rymmare med dubbla staket. Många vet inte hur man bygger ett säkert ELstaket. Hade jag hästen nära en järnväg hade jag satt upp trippelstaket.

Här har vi flatheten igen... Man har grimma på för att det brister i så mkt annat. Man orkar heller inte sätta på grimman när man ska ta in hästarna.

Täcke går sönder o sitter inte på det känsliga huvudet.


Ponnyryttaren!
Här har vi attityden igen. "Fånga" hästen. Har man problem att få hästarna att komma så.. Det är inget "konstigt" i att hästarna rymmer o därför agerar man som man gör. Löser problemet NÄR de rymt. Man förebygger inte själva rymningen.

På "min" ridskola har alla ridskolehästar grimma på i hagen. Ja, de måste "fångas" ibland. Har hästen/ponnyn grimma på så kan den som ska ta in enkelt knäppa fast grimskaftet och gå iväg med sagda häst. Utan grimma på blir det ytterligare ett riskmoment i hagen. Hästarna rymmer ur hagen till och från, och de behöver då ha grimma på för at vara enkla att få tag på. Dessutom gör reflexerna på grimmorna att de syns om de dyker upp någonstans där det kör bilar.

De gånger de har rymt har det handlat om att en eller två hästar ska in från hagen, och att någon annan bufflar sig förbi genom grinden. Inte ofta, men varför ska en häst behöva bli påkörd innan man vidtar förebyggande åtgärder för infångning av rymmare och inte bara för själva hagen? Nu finns en sluss på plats vid grinden för att förhoppningsvis stoppa just de som vill knuffa sig förbi men faktum kvarstår - det är en liten ridskola och eleverna och deras föräldrar hjälper till med att ta in och släppa ut hästar. Att de har grimma på är en ren säkerhetsfråga. Grimmor går sönder om hästen fastnar, i alla fall om man ser till att ha billiga grimmor som inte håller för vad som helst. Att byta ut käkrems-haken mot en hake i plast är inte helt fel.

Mina egna hästar här hemma har inte grimma på i hagen, men är å andra sidan inga rymmare, de behöver inte "fångas" i hagen och här finns ingen trafik om de nu skulle komma lös på något sätt.
 
Sv: Knäppa grimman

Här på en stor ridskola med 30-40 hästar har ingen grimma. Stora hagar o genomtänkt in o utsläpp med lösa hästar. vägbommar o rejäla trästaket:bow:

De som sätter normen o är säkerhetsmedvetna styr:bow::bow:

hästar ska inte "komma lösa".
Det är som vanligt. folk är nonchalanta o tänker inte förrän olyckan redan har skett.
Ovana ridskoleryttare har inget med intag o utsläpp att göra utan en rutinerad personal med!
 
Sv: Knäppa grimman

...och alla landets ridskolor är inte stora klubbar med 30-40 hästar, personal och fina perfekta anläggningar. Om det borde vara så eller inte tänker jag inte ge mig in på, och det är inte MIN ridskola utan den klubb som finns i kommunen. Dock förstår jag varför de sex ridskolehästarna har grimma på sig och tycker det är rätt val i den situationen.
 
Sv: Knäppa grimman

Utåt, tycker det är enklare för min del att knäppa upp den då och för att hästen inte ska bli nypt.
Jag vill ha pistolhakar på mina grimmor, inte karbinhakar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 803
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
707
Senast: valy
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 308
Senast: Elendil
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp