Bukefalos 28 år!

Knäppa grimman

Sv: Knäppa grimman

Varför har man överhuvudtaget grimma på i hagen:confused:

Ren o skär bekvämlighet:crazy:

en grimma är till för att leda den med- trodde jag.

Jag måste ha i hagen, min är sådan att hon gärna inte vill komma. + att händer det nått att hon mot förmodan skulle gå ur hagen så ska hon kunnas fångas av mig och stallägaren alla fall(okända personer vet jag ej då hon är reserverad av sig!)
och jag spänner alltid utåt, ser bekvämast ut! :)
 
Sv: Knäppa grimman

Har aldrig sett en häst som fått en skada av haken på grimman även om jag vet att det förkommit. Eller ja, det har hänt att människor berättat om att de råkat ut för det. Däremot har jag ofta sett hästar som fastnat i viltstängsel (utmed motorvägarna), fårstängsel och normala häststängsel. Har även sett hästar som krokat i varandra eller som fastnat med grimman i sitt eget eller någon annans häst täcke. Detta kan hända var som helst där hästen har grimma på sig.

Om man skall ha grimma på i hagen kan man nog diskutara i evigheter. Men jag föredrar grimmor med haken vänd inåt eller allra helst helt utan hake. Brukar i allmänhet släppa nackremmen istället. I galoppvärlden använder man ofta stigbett istället för grimma och även där släpper man nackremmen när man släpper i hagen eller i boxen.

Sen tror jag inte att man garanterat kan skydda sig och sin häst från tillbud och olyckor. Det handlar ofta om att försöka göra det bästa av situationen. Blev tillfrågad en gång på ett ställe vars hästar jag hade hand om varför jag inte gick med två hästar åt gången när jag släppte och tog in hästar från hagen. Ägaren gick alltid med två hästar åt gången. Jag svarade att visst kunde jag ta hästarna två och två. Men de flesta anser nog ändå att det är säkrare att ta dem en och en. Om något skulle hända så skulle förmodligen fler människor i hästvärlden ifrågasätta mig för att jag tog två hästar än om jag bara tog en. Att välja mellan att gå med en eller två hästar är hästägarens privilegium. I det här fallet känns det säkrare att gå med en häst när jag ansvarar dem...

Det är annars rätt tråkigt när vissa människor beskyller andra för okunnighet eller slarv när saker händer. I vissa fall är det bättre att lämna hästen i hagen med grimman på än med den av. Det är hästar det handlar om. De slår sig, skadar sig precis som hundar, barn och inte minst vuxna människor... *ler lite försiktigt*
 
Sv: Knäppa grimman

Tala om vilka grimmor du köper. Jag har nog testat de flesta slags grimmor, och är sällan med om att nån grimma håller när en häst sitter fast. Går de inte upp i sömmarna går beslagen sönder.

Jag skulle gärna ha några grimmor som INTE går sönder, när jag jobbar med vissa hästar. :devil:

De flesta grimmor håller alldeles för länge om hästen tex fastnar i ett boxlås eller något annat liknande som sitter så att dom inte kan dra med full kraft, men har du hästen stående i stallgången där den har möjlighet att dra med full kraft så håller inget i stort sett. Möjligtvis de breda nackremmarna i läder som påminner om dom man ofta har till kossorna, men dom vågar jag inte ens fundera på hur mycket skada dom ställer till med i nacke och hals när dom inte går sönder...

/Camilla
 
Sv: Knäppa grimman

Inte om man ser till att välja rätt grimmor, bucas tex har en brottsgräns på endast 70kg på sina och för övrigt så har de även löst problemet med sidoringen genom att den är utåtvinklad så att även om man knäpper inåt så kommer inte haken i kontakt med hästen. Hållbarheten är ju tyvärr inte den bästa på dessa grimmor iom att de är väldigt tunna jämfört med andra så de får ju bytas oftare även utan insidenter men vill man undvika att något händer om de fastnar eller med knäppningen så är det ju inte så stor slant att lägga ut då och då.

Tack för tipset :)

Mina kommer visserligen få fortsätta gå utan, men är bra att veta att det finns. Förr eller senare får jag väl in något sådant i stallet som man av någon anledning måste ha grimman på ute.

Känns för min del som det är större risker med att ha grimman än utan, långt till närmsta stora väg, hästar som har stor respekt för elbanden och som dessutom brukar vara duktiga på att hitta hem och enkla att fånga in.

/Camilla
 
Sv: Knäppa grimman

Jag måste ha i hagen, min är sådan att hon gärna inte vill komma. + att händer det nått att hon mot förmodan skulle gå ur hagen så ska hon kunnas fångas av mig och stallägaren alla fall(okända personer vet jag ej då hon är reserverad av sig!)
och jag spänner alltid utåt, ser bekvämast ut! :)
Ja om hästen är skygg eller ska tas in av ovana så vill man nog ha den på.

Jag har sett folk som försökt kasta på grimman framifrån o sen var den hästen puts väck.:bump:
 
Sv: Knäppa grimman

Knäpper alltid inåt. Mina går utan grimma i hagen men b-ponnyn har en beteskorg och den går bara knäppa inåt. Med en slät hake. Likaså täcken, är det hakar i bogen knäpper jag alltid dem inåt. Senaste incidenten skedde förra vintern då min sambo släppte ut och knäppte då hakarna utåt på täcket, oturen var framme och hästen knäppte fast sig i smh nätet som hänger i ett träd. Snodde in sig i trädet o satt sedan fast. Hästen klarade sig utan skador men bästa utetäcket fick skäras sönder :-( så för att de inte ska fastna knäpper jag alltid inåt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 799
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 290
Senast: Elendil
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp