Bukefalos 28 år!

Knäppa grimman

Sv: Knäppa grimman

Jag vet inte hur många tusentals hästar som passerat här, och jag kan då inte komma på en enda skada som beror på grimma. Nåt litet skav här och där, men efter justering på hur grimman sitter så försvinner det snabbt.
 
Sv: Knäppa grimman

Ska jag leda eller binda upp hästen knäpper jag alltid utåt! Vill inte att hästen ska bli nypt!
Ibland måste pålle dock ha grimma i hagen för att kunna ha sitt solskydd (bränner sönder sig annars) och då knäpper jag inåt för att han inte ska fastna i något. Då brukar jag ha en flughuva under för att haken inte ska nypa i skinnet.. (Håller på att hitta på lösningar för att sätta solskyddet på flughuvan istället, så man slipper grimma.) :D
 
Sv: Knäppa grimman

kl, alltid öppningen utåt, efter att ha sett en häst som fastnat med ögat i grimman. Den stod i spilta och hade väl vänt sig om för att titta utåt.

Har aldrig grimma på mina i hage eller i boxen, men ponnyn i stallet har grimma på, efetsom den kan vara lite dum att fånga.
 
Sv: Knäppa grimman

Hur spänner ni fast käkremmen på grimman? Har ni själva haken inåt emot huden på hästen eller har ni haken utåt från hästen? Jag har reflekterat över att folk gör olika och undrar hur Ni gör och varför.

Vissa grimmor kan man inte ens välja själv utan den är ditsatt antingen med haken inåt eller utåt.

Kan det vara så att många väljer att ha det inåt för att hästen kan fastna om det är utåt?

Själv fick jag lära mig tidigt att haken ska vara utåt, bort från hästen.

Alltid utan grimma i hagen. Skulle den dock ha grimma på sig av någon underlig anledning så knäpps den med pistolknäppning utåt om hästen är utan täcke, inåt om hästen har täcke. Alltid utåt när jag leder hästen, står uppbunden etc.
 
Sv: Knäppa grimman

Undviker grimma i hagen, men knäpper alltid med haken utåt när grimma ska vara på.
 
Sv: Knäppa grimman

Jag funderar lite på hur ni resonerar som anser att grimma i hagen är farligt: låter ni någonsin era hästar ha täcke på sig i hagen? Det borde ju innebära minst lika stor skaderisk, kan man tycka?

Jag erkänner att jag av bekvämlighet låter en del hästar ha grimma på i hagen, andra är utan grimma.

Ja grimma kan vara farligt att ha i hagen, jag har sätt 2 hästar som strypt sig själva till döds pga det.
Båda hästarna fastnade i träd med grimmorna, den ena hade lädergrimma och den andra ngn syntetisk.
Kan inte tänka mig att ngn av grimmorna var av ngn superkvalitet då sågott som all utrustning till hästarna och dess ägare kom från ÖoB.

För övrigt knäpper jag utåt.
Har bara grimma på när jag grejar med hästen, till å från hagen, binder upp i stallgången eller transporterar.
 
Senast ändrad:
Sv: Knäppa grimman

Jag funderar lite på hur ni resonerar som anser att grimma i hagen är farligt: låter ni någonsin era hästar ha täcke på sig i hagen? Det borde ju innebära minst lika stor skaderisk, kan man tycka?

Jag erkänner att jag av bekvämlighet låter en del hästar ha grimma på i hagen, andra är utan grimma.

Har ar det lika vanligt att hastar har grimma i hagen som att de inte har. (sjalv har jag inte for att det inte behovs) De som har grimman pa har dock oftast "breakaway" grimmor som har en liten lader bit eller annat som gar sonder om hasten fastnar. Sjalv har jag ibland gjort en "breakaway" grimma av den vanliga genom att knyta ihop den med en bit ho-balsnore.
Manga anvander inte tacken har ... sjalv har jag tacke pa nar det behovs ocksa.:grin:
 
Sv: Knäppa grimman

Jag har lärt mig utåt för att hästen inte ska fastna i spännet och slita sönder kinden. Men jag hanterar bara andras hästar och kan sällan välja. Inga grimmor i hagarna hos oss dock, alla 18 knatar in själva under kontrollerade former.
 
Sv: Knäppa grimman

Det är inte ofta jag reflekterar över hur jag spänner fast grimman, men om jag vet att hästen ska ha den på sig under en längre tid, utan uppsikt så vänder jag alltid spännet inåt just för att minimera risken att hästen fastnar.
 
Sv: Knäppa grimman

Är man rädd att hästen ska fastna på/i något i hagen får man väl se över sina hagar...men visst en olycka kan alltid hända.

Du menar då alltså att jag ska låta bli att använda mitt arrenderade skogsbete på närmare 3 hektar? För fäller jag träden lär inte min skogsägare bli glad...
Men så länge hagen är full med träd så är det ju massor för hästarna att fastna i...

Så jag kommer fortsätta ta av mina grimmor även i fortsättningen.

/Camilla
 
Sv: Knäppa grimman

Jag funderar lite på hur ni resonerar som anser att grimma i hagen är farligt: låter ni någonsin era hästar ha täcke på sig i hagen? Det borde ju innebära minst lika stor skaderisk, kan man tycka?

Jag erkänner att jag av bekvämlighet låter en del hästar ha grimma på i hagen, andra är utan grimma.

Jag har i stort sett aldrig grimmorna på, däremot täcken har dom.
Alla täcken har gått sönder, har faktiskt aldrig sett en häst fastna på ett sådant sätt med täcket att det inte går sönder.

Grimmorna håller tyvärr allt som oftast om hästarna fastnar i dom.

/Camilla
 
Sv: Knäppa grimman

Inåt, alltid. Hade en häst som fastnade i eltråden med haken när den var knäppt utåt. Det var ingen trevlig erfarenhet kan jag ju säga.
 
Sv: Knäppa grimman

Inte om man ser till att välja rätt grimmor, bucas tex har en brottsgräns på endast 70kg på sina och för övrigt så har de även löst problemet med sidoringen genom att den är utåtvinklad så att även om man knäpper inåt så kommer inte haken i kontakt med hästen. Hållbarheten är ju tyvärr inte den bästa på dessa grimmor iom att de är väldigt tunna jämfört med andra så de får ju bytas oftare även utan insidenter men vill man undvika att något händer om de fastnar eller med knäppningen så är det ju inte så stor slant att lägga ut då och då.
 
Sv: Knäppa grimman

Grimmorna håller tyvärr allt som oftast om hästarna fastnar i dom.

/Camilla
Tala om vilka grimmor du köper. Jag har nog testat de flesta slags grimmor, och är sällan med om att nån grimma håller när en häst sitter fast. Går de inte upp i sömmarna går beslagen sönder.

Jag skulle gärna ha några grimmor som INTE går sönder, när jag jobbar med vissa hästar. :devil:
 
Sv: Knäppa grimman

På min häst används bara lädergrimmor och de jag har / har haft så går det inte att välja utan alla knäpps med öppningen innåt.
Jag tror att på de andra hästarna så knäpper jag utåt, gör det nog mest av vana och utan att tänka så mycket på det. Dock så går alla hästar utan grimma i hagen så det spelar inte så stor roll säkerhetsmässigt. :)
 
Sv: Knäppa grimman

Jag kom på en grej med knäppningen utåt. Och det är om man har en häst som gärna kliar sig mot folk.
Då kan det bli rätt stora skador. Själv fastnade jag en gång med jackan i en kliande häst, och det var rätt obehagligt de sekunder det tog innan jackan sprack sönder och jag kom loss.
 
Sv: Knäppa grimman

Tala om vilka grimmor du köper. Jag har nog testat de flesta slags grimmor, och är sällan med om att nån grimma håller när en häst sitter fast. Går de inte upp i sömmarna går beslagen sönder.

Jag skulle gärna ha några grimmor som INTE går sönder, när jag jobbar med vissa hästar. :devil:

Horseguards (heter de väl?) är inget de drar sönder enkelt, det var en sådan som totalförstörde hela halsen på en 4 åring för mig när den fastnade i ett boxlås med den, 650 kg häst kastade och slängde sig intensivt alldeles för länge med den (jag som stod precis utanför boxen när det hände hann till andra änden av stallet och hämta kniv och tillbaka igen och hann stå och fundera en stund på hur sjutton jag skulle bära mig åt för att komma åt och skära av grimman på en fullkomligt hysterisk häst utan att råka köra kniven i hästen också) innan grimman tillslut small av genom att en söm på nackstycket brast. Skador på varenda muskel/muskelfäste i hela hals/bog och totalt snedslagen i hela ryggen blev resultatet av att ha för stark grimma, två år senare är hästen inte helt återställd och frågan är om den någonsin blir det och det var en stjärna :crazy:.

Hästen hade inte ens lämnats med grimman på utan jag skulle bara ta grimskaftet som hängde kvar på utsidan och hästen bredvid la sig i varpå hon sticker ut huvudet över fronten till denna och fastnar alltså i den andra hästens boxlås.

Så grimmor som inte går sönder skulle jag aldrig någonsin ens fundera på att använda igen, det är ett ögonblicksverk att något händer.
 
Sv: Knäppa grimman

Inte om man ser till att välja rätt grimmor, bucas tex har en brottsgräns på endast 70kg på sina och för övrigt så har de även löst problemet med sidoringen genom att den är utåtvinklad så att även om man knäpper inåt så kommer inte haken i kontakt med hästen. Hållbarheten är ju tyvärr inte den bästa på dessa grimmor iom att de är väldigt tunna jämfört med andra så de får ju bytas oftare även utan insidenter men vill man undvika att något händer om de fastnar eller med knäppningen så är det ju inte så stor slant att lägga ut då och då.

Är det på alla bucas-grimmor eller bara vissa modeller? Googlade lite och hittade mest beskrivning på hur "slitstarka" de var, lite motsatt mot vad en vill ha ju!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 802
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
707
Senast: valy
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 300
Senast: Elendil
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp