Bukefalos 28 år!

knäppande leder?

L

lill_flesky

Nu såhär på vintern (eller ska man kalla det höst :crazy:) har min hästs ena ben börjat knäppa. det knäpper ibland på sommaren/våren också men det är betydligt mer nu när det är lite kallare och råare ute.
Hur pass "farligt" är det att knäpper? För vistt är det så att det är avsaknad av ledvätska som gör att det knäpper? Jag har själv knäppningar i min fotled och har alltid haft det, men inte haft några problem med det, så det borde vell inte vara farligt?
Iaf så tänkte jag att man kanske kan ge henne någonting för knäppningarna nu på vintern åtminstone? Gurkmejja funkar inte, då vägrar hon att äta maten :smirk: men visst kan man ge typ gluccosamin eller liknande?
Finns det något annat man kan göra för att förebygga knäppningarna?
 
Hade en häst som lederna knäckte på och vi undersökte henne av vetrinär och fick reda på precis det du skrev att det var avsaknad på ledvätska. Vetrinären sa att hästen inte hade ont av det och jag märkte ingen skillnad på henne före och efter "knäckandet" Idag går hon 130 cm hoppning och "knäcker" inte längre alls. Det gick liksom över av sig själv.
Mina knän knakar jämt och jag har inte ont av det! ;)


"Naturen skapar hästen - tränaren gör hästen"
 
Vart någonstans knäpper det? Det knäpper ju i korset om dom har korsförlamning men det är ju inte bara på vintern. Verkar troligare med brist på ledvätska i så fall.
 
Det som är viktigt att tänka på om man har en häst som "knäpper" i benen (och alltså har lite ledvätska) är att man är jättenoga med att värma upp ordentligt innan varje ridpass.
 
Knäpper i korset vid korsförlamning? Visserligen flera år sedan jag träffade nån med korsförlamning, men inte knäppte det i honom. Inte efter att han blev bra heller. Berätta mer.
 
det knäpper i ena bakbenet, tror att det är höger, fast det är svårt att avgöra.
 
kanske var det träningen som gjorde att lederna började "smörjas" bättre :confused:
men va skönt, då vet man att man inte behöver oroa sig :)
 
Kan mycket väl hända att det var så.
Jag tycker inte du ska oroa dig så länge hästen är som vanligt och det inte blir sämre.
Lycka till!! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
528
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 912
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 276
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp