Knäpper i Ians knän...normalt?

Sv: Knäpper i Ians knän...normalt?

Jag kan i alla fall säga att det inte är vanligt, men om det är onormal eller inte överlåter jag till vet. att svara på ;)

Hundar bör ju ha knästräckare, på hästar har man knä/tå sträckare + patellasenan som kan "knäppa"
Kanske det kan vara patellasenan.

Jag vet inte om det är normalt eller inte men det knäppte i min ena hunds knän när hon var valp också, blev lite nojig att det skulle vara nåt som inte var bra men när hon hade åldern inne så både patellaundersökte och röntgade jag henne för att vara på den säkra sidan och allt var hur fint som helst.

Tack alla för svaren!

Saybia...ok det könns lugnande. Om det inte går över så åker vi såklart till vetten och kikar på det.

Kittie hade också lite knäppande knän och fick besked om "unghundspatella" som växer bort.

Inte helt ovanlig hos småhundar som jag fattade det då.

Jag hade nog ringt och frågat min vet.:)

Vi hade samma hos Tea en kort period då hon var drygt 3 månader.
Enligt veterinären vi pratade med då så kan växande valpar ha lite för lite ledvätska och därför "glider" inte leden så mjukt som den ska, utan den kan knäppa lite.
Men det var tydligen ingenting farligt, och för oss försvann det efter någon dag och har aldrig kommit tillbaka.

Jag känner mig mycket lugnare nu! :)

Det knäpper inte alltid, utan snarare vid tillfällen som om han har sovit tex.
Men vi åker naturligtvis till vetten och kollar upp det, han undersöktes av vet förra tisdagen och då var han UA (undersökning ingick i vaccination).

Tack igen alla!

Liknande trådar

Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
440
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: WildWilma
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 540
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka