Knepig upplevelse med rörmokare

eve91

Trådstartare
Hej på er! Lite osäker på vart jag ska vända mig med detta, hoppas någon här inne kan göra mig lite klokare i mitt lilla problem.

Såhär då: Vi har under en tid haft väldigt dåligt vattentryck i vår dusch, så vi hade ut en rörmokare för att titta på vad felet kunde vara. Det konstaterades att blandaren var nästan helt igensatt av gojs, han gjorde ett försök att rengöra men kom fram till att delar av bländaren (något filter) behöver bytas ut.
Han återkommer sedan och säger att priset för reservdelar överstiger priset på en ny blandare, och föreslår att byta den. Vi ifrågasätter dumt nog inte här utan ger ok till att byta ut blandaren. Kort därefter hör de av sig och meddelar att de har en ny blandare att sätta in, sagt och gjort.
När vi kommer hem ser vi att det är en helt annan modell på blandare än vi hade innan. Kalla mig gärna fånig nu, men borde det inte anses som lite sjysst i alla fall att fråga innan om den saken (badrummet är helrenoverat för drygt 2,5 år sedan, vi hade gärna haft kvar någon sorts helhet lite längre än så)?

Nu I efterhand har vi kollat upp tillgängliga reservdelar och vad de kostar, och förstår verkligen inte vad det skulle vara för delar som skulle kosta mer än en hel blandare. Så det känns lite som att det kanske helt enkelt var bekvämare för röris att bara byta än att laga, även fast det kanske egentligen blivit billigare så.
Känns nu som att vi möjligtvis får stå och punga ut mer pengar än nödvändigt?

Känner mig till viss del petig och gnällig som resonerar på det här viset, så någon som har mer erfarenhet i detta än jag själv är hemskt välkommen att tala om om jag är helt orimlig eller inte. Har gärna lite kött på benen inför vidare kontakt med rörmokaren så jag inte gör bort mig helt :angel:
 
Vad menar du med helt annan modell på blandare? I min värld kan det inte skilja så mycket mellan två olika blandare att det förstör "helheten" i badrummet, om det inte är så att man tex har svart i hela badrummet och sen byter röris till en vanlig silverblandare eller att man har någon annan specialdesign och sen får en vanlig standardmodell.

Den gamla blandaren är troligen slängd vid detta laget så att få tillbaka den med reservdelarna bytta kan ni nog glömma. Däremot kan ni ju framföra era funderingar kring priset och eventuellt ifrågasätta varför röris valde just denna blandaren utan att fråga er. Till syvende och sist har ni ju själva godkänt bytet av blandaren och hade alla möjligheter att själva kolla upp priserna innan. Så att försöka kräva pengar tillbaka såhär i efterhand känns lite sniket, jag hade personligen sett det som en läropeng inför framtiden.
 
Spekulerar: kan det handla om att rörmokaren inte vill ge garanti för arbetet om han byter en del i blandaren? Men att han ger garanti när det är en blandare han själv säljer till er.

Jag har för mig att rörmokare i allmänhet ogärna tar på sig ansvaret för grejer de inte själva är återförsäljare av.
 
Gissningsvis hade totalkostnaden med byte av reservdel inklusive arbetstiden att göra det kostat mer än en ny.

Jag hade nog snarare bekymrat mig gör vad vattnet innehåller när det kläggar igen en blandare på såpass kort tid, än det.
 
Jag håller med om att man nog inte kan göra så mycket nu i efterhand, men jag håller också med TS om att det väl ändå är rätt märkligt att rörmokaren inte förhör sig om vilken sorts ny blandare kunden vill ha? I annat fall hade jag nog faktiskt trott att jag skulle få en likadan blandare som den som redan satt där.
 
Hej på er! Lite osäker på vart jag ska vända mig med detta, hoppas någon här inne kan göra mig lite klokare i mitt lilla problem.

Såhär då: Vi har under en tid haft väldigt dåligt vattentryck i vår dusch, så vi hade ut en rörmokare för att titta på vad felet kunde vara. Det konstaterades att blandaren var nästan helt igensatt av gojs, han gjorde ett försök att rengöra men kom fram till att delar av bländaren (något filter) behöver bytas ut.
Han återkommer sedan och säger att priset för reservdelar överstiger priset på en ny blandare, och föreslår att byta den. Vi ifrågasätter dumt nog inte här utan ger ok till att byta ut blandaren. Kort därefter hör de av sig och meddelar att de har en ny blandare att sätta in, sagt och gjort.
När vi kommer hem ser vi att det är en helt annan modell på blandare än vi hade innan. Kalla mig gärna fånig nu, men borde det inte anses som lite sjysst i alla fall att fråga innan om den saken (badrummet är helrenoverat för drygt 2,5 år sedan, vi hade gärna haft kvar någon sorts helhet lite längre än så)?

Nu I efterhand har vi kollat upp tillgängliga reservdelar och vad de kostar, och förstår verkligen inte vad det skulle vara för delar som skulle kosta mer än en hel blandare. Så det känns lite som att det kanske helt enkelt var bekvämare för röris att bara byta än att laga, även fast det kanske egentligen blivit billigare så.
Känns nu som att vi möjligtvis får stå och punga ut mer pengar än nödvändigt?

Känner mig till viss del petig och gnällig som resonerar på det här viset, så någon som har mer erfarenhet i detta än jag själv är hemskt välkommen att tala om om jag är helt orimlig eller inte. Har gärna lite kött på benen inför vidare kontakt med rörmokaren så jag inte gör bort mig helt :angel:
Givetvis ska ni ha en likadan blandare om ni inte hade kommit överens om något annat; det finns ju ett oändligt spektrum av designer och material. Ska det bytas modell så ska ni ju godkänna det först och välja blandare, något annat är oacceptabelt.
 
Vad menar du med helt annan modell på blandare? I min värld kan det inte skilja så mycket mellan två olika blandare att det förstör "helheten" i badrummet, om det inte är så att man tex har svart i hela badrummet och sen byter röris till en vanlig silverblandare eller att man har någon annan specialdesign och sen får en vanlig standardmodell.

Den gamla blandaren är troligen slängd vid detta laget så att få tillbaka den med reservdelarna bytta kan ni nog glömma. Däremot kan ni ju framföra era funderingar kring priset och eventuellt ifrågasätta varför röris valde just denna blandaren utan att fråga er. Till syvende och sist har ni ju själva godkänt bytet av blandaren och hade alla möjligheter att själva kolla upp priserna innan. Så att försöka kräva pengar tillbaka såhär i efterhand känns lite sniket, jag hade personligen sett det som en läropeng inför framtiden.
Tack för input!
Annan modell som i att tidigare blandare och kranen till handfatet är från en serie, den nya från en samma märke, men en annan serie. Vilken ny blandare som skulle sättas in framgick inte innan bytet, och inga förslag gavs från deras sida.
 
Gissningsvis hade totalkostnaden med byte av reservdel inklusive arbetstiden att göra det kostat mer än en ny.

Jag hade nog snarare bekymrat mig gör vad vattnet innehåller när det kläggar igen en blandare på såpass kort tid, än det.
Det med arbetstiden har jag själv inte tänkt på, mycket möjligt att det är så!
Angående vattnet så har rörmokaren undersökt även det, filtrering från brunnen ska åtgärdas nu i veckan som kommer.
 
Tack för input!
Annan modell som i att tidigare blandare och kranen till handfatet är från en serie, den nya från en samma märke, men en annan serie. Vilken ny blandare som skulle sättas in framgick inte innan bytet, och inga förslag gavs från deras sida.

Ni hade ju dock direkt kunnat framföra att det skulle vara samma modell samtidigt som ni godkände bytet?
 
Givetvis ska ni ha en likadan blandare om ni inte hade kommit överens om något annat; det finns ju ett oändligt spektrum av designer och material. Ska det bytas modell så ska ni ju godkänna det först och välja blandare, något annat är oacceptabelt.
Lite så jag tänker också. Eftersom vi inte fick något förslag innan så tänkte jag att att det nog skulle bytas till en likadan. Modellen tillverkas fortfarande så det är ju inte att den utgått eller liknande.
 
Lite så jag tänker också. Eftersom vi inte fick något förslag innan så tänkte jag att att det nog skulle bytas till en likadan. Modellen tillverkas fortfarande så det är ju inte att den utgått eller liknande.
Jobbar rörmokaren med det märket ni tidigare hade? Jag vet att vissa rörmokare inte vill installera blandare och kranar från tillverkare som de tycker har för dålig kvalitet.
Detta handlar igen om att de har ett ansvar för det arbete de gör, eventuella fuktskador kan bli väldigt dyra.
 
Jobbar rörmokaren med det märket ni tidigare hade? Jag vet att vissa rörmokare inte vill installera blandare och kranar från tillverkare som de tycker har för dålig kvalitet.
Detta handlar igen om att de har ett ansvar för det arbete de gör, eventuella fuktskador kan bli väldigt dyra.
Japp, jag gissar på det i alla fall då den nya är av samma märke som den gamla (Mora), vilket vi valde efter inrådan från samma rörmokare eftersom "de har ett bra utbud av reservdelar ifall något skulle gå sönder" 😅
 
Vad menar du med helt annan modell på blandare? I min värld kan det inte skilja så mycket mellan två olika blandare att det förstör "helheten"
Oj… 😳😳 Jag hade nog börjat grina om röris själv helt godtyckligt valt blandare 😆 Har till köket köpt en speciell på Sekelskifte-butiken. En snygg blandare är lika viktigt för mig som tex snygga köksluckor eller rätt kakel.
 
Vad menar du med helt annan modell på blandare? I min värld kan det inte skilja så mycket mellan två olika blandare att det förstör "helheten" i badrummet, om det inte är så att man tex har svart i hela badrummet och sen byter röris till en vanlig silverblandare eller att man har någon annan specialdesign och sen får en vanlig standardmodell.

Den gamla blandaren är troligen slängd vid detta laget så att få tillbaka den med reservdelarna bytta kan ni nog glömma. Däremot kan ni ju framföra era funderingar kring priset och eventuellt ifrågasätta varför röris valde just denna blandaren utan att fråga er. Till syvende och sist har ni ju själva godkänt bytet av blandaren och hade alla möjligheter att själva kolla upp priserna innan. Så att försöka kräva pengar tillbaka såhär i efterhand känns lite sniket, jag hade personligen sett det som en läropeng inför framtiden.
Jag hade kontaktat rörmokaren och ställt en öppen fråga. Vad var det som gjorde att ni fick en helt annan blandare än den ni hade.

Berätta att ni blev förvånade över att det blev en annan modell, och att den ni hade var noga vald.

Så får ni se vad hen svarar.
Det kan ju vara så enkelt att hen inte begrep att det var så viktigt.
 
Enligt min mamma ( som jobbar mycket med rörmokare och även har varit med vid arbeten) så säg att du förväntade dig en likadan blandare och att du vill att rörmokaren byter den.

De flesta rörmokare vill inte byta delar för att de tjänar mer på att byta hela, de flesta min mamma känner tjänar ca 20-30% extra på varan.
 
Att byta delar i en blandare går lätt på två-tre timmar om den är igenkalkad, och med ett timpris på 1000kr +moms jämfört med de 15 - 20 min det tar att byta hela blandaren har nog rörmokaren tänkt igenom det hela och kommit upp med den billigaste lösningen för TS. Garantin på blandare täcker ju inte dålig vatten kvalité utan enbart fabrikationsfel på komponenterna.

Håller dock med om att rörmokaren skulle ha förhörd sig om önskemål om den nya blandaren särskild då eftersom den nya blandaren kommer från samma tillverkare.
 
Enligt min mamma ( som jobbar mycket med rörmokare och även har varit med vid arbeten) så säg att du förväntade dig en likadan blandare och att du vill att rörmokaren byter den.

De flesta rörmokare vill inte byta delar för att de tjänar mer på att byta hela, de flesta min mamma känner tjänar ca 20-30% extra på varan.

Att byta delar i en blandare går lätt på två-tre timmar om den är igenkalkad, och med ett timpris på 1000kr +moms jämfört med de 15 - 20 min det tar att byta hela blandaren har nog rörmokaren tänkt igenom det hela och kommit upp med den billigaste lösningen för TS. Garantin på blandare täcker ju inte dålig vatten kvalité utan enbart fabrikationsfel på komponenterna.

Håller dock med om att rörmokaren skulle ha förhörd sig om önskemål om den nya blandaren särskild då eftersom den nya blandaren kommer från samma tillverkare.

Förstår nu från alla svar att det var fullt rimligt att byta istället för att laga, så där känns det ju nu som att saker gått rätt till i alla fall :up:

Känns även skönt att läsa att jag inte är helt galen som reagerade över bytet av modell, även om jag kunnat kommunicera bättre.
 
Oj… 😳😳 Jag hade nog börjat grina om röris själv helt godtyckligt valt blandare 😆 Har till köket köpt en speciell på Sekelskifte-butiken. En snygg blandare är lika viktigt för mig som tex snygga köksluckor eller rätt kakel.

Precis så jag känner! Jag är kluven mellan att känna mig lite fånig och gnällig och att det ju var ett genomtänkt val av design och att den nya är feeel 😭😆
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: Trassel12
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 511
Senast: sjoberga
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 975
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp