KNIGHTS BOMLÖSA SADEL!?!

simpan

Trådstartare
Var till min sadelmakare idag och hittade till min stora förvåning där en bomlös sadel från Knights Leather, visste inte att de hade en sådan. Mycket bra pris dessutom! 4700:- för en med fårskinn på undersidan, 3500 för en med syntet.
Det skiljer dem ju lite från de andra på marknaden som är betydligt dyrare. Dessutom ska man visst inte behöva någon "equalizerpad" under.

Verkar för bra för att vara sant!!

Är det nån här som har en? Nån som har testat?
Är de bra?

Jag har lånat hem en på prov så jag ska ut och testa senare ikväll när ovädret dragit förbi- längtar!!

Är det förresten någon som vet om Knights Leather har någon hemsida? Jag har letat vilt men inte hittat någon.....

Har sett en sån jag med, och visst, den verkar väldigt bra, MEN visst behövs en pad under. Den sadeln har ingen kanal att tala om, och om den mot förmodan har det så är den då inte värd namnet. :smirk:

Berätta berätta :bump:
var den nåt att ha? Hur ser den ut?

Har också sökt som en dåre efter nån hemsida med knight leather sadlar men inte hittat någon.
Mvh T

TROR att jag sett en sådan, men det var hos en privatperson och jag är osäker på märket... den såg då ut som Fitform/Torsion/Cheyenne vilket innebär att man VERKLIGEN ska ha en pad med kanal! Sedan sa just dessa personer att de fått info om att man kunde ha samma sadel till flera hästar, men man skulle ha varsin pad till hästarna?? Det tyckte jag lät MYCKET underligt... någon annan som hört nått liknande?

Jag puttar upp denna tråd eftersom jag nyss själv köpt en knights bomlös sadel och också undrar om det finns någon hemsida till tillverkaren?

Har också letat hemsida men hittar inte :eek:..

Har ni några privatbilder på sadlen? Är den smal, bred i midjan, hur är stigläderfästena, hur lång är den m.m.m.m
MVH/

MVH

Den finns i alla butiker som säljer källqvisst grejer och den finns att se på bild i deras katalog och katalogen finns i butikerna.

Hmmm, jag har inte tittat in här på länge så jag har missat att fler har funderat över sadeln.

Här kommer min redogörelse :)

Jag tyckte inte om sadeln, fick känslan av att åka runt alldeles för mycket i den. Tror inte att det var nåt speciellt för just Knight's utan det gäller nog för alla bomlösa sadlar med den utformningen. Jag är van vid traditionell dressyrsadel och där sitter man ju som en smäck- det vill jag göra även i bomlös sadel hur det nu ska gå till....

Sedan tycker jag nog att min häst uppför sig bättre i vanlig sadel än i denna, tycker att han rör sig bättre i vanlig sadel och är villigare till arbete.

Sedan så har han en rejäl manke och jag tyckte faktiskt att sadeln låg och tryckte lite på manken på honom. Jag hade ju ingen pad under så det kan väl ha med det att göra men jag kan inte riktigt förstå hur den skulle kunna "fixa" allt.

För övrigt så var sadeln mycket skön att sitta i och den verkar vara av bra kvalitet så ni som inte har hästar med jättestora mankar och som själva inte vill sitta i "skruvstäd" när ni rider kanske har bättre tur med sadeln än jag.

Jag tror absolut säkert att det är en bra sadel, klart prisvärt alternativ så testa gärna ni som är på jakt efter bomlöst. Tyvärr passade den inte mig och min häst. Tilläggas kan att jag bara provade på min ena häst, den andra är lite galen så jag vågade inte testa en lånesadel på henne..... Det kan mycket väl tänkas att hon hade trivts superbra i den då hon har lite problem i ryggen men som sagt jag vågade inte testa, tänk om den blivit kraschad... :crazy:

Om jag inte har fel så har jag bilder på sadeln, skulle kunna maila dem om någon är intresserad, dessvärre är de inte några superblder.

Jag hade ju ingen pad under så det kan väl ha med det att göra men jag kan inte riktigt förstå hur den skulle kunna "fixa" allt.

Har du testat att rida med en sadel utan bossor? :smirk:
Det förklarar varför din häst ogillar den bomlösa sadeln.
Padden är motsvarande bossor på en vanlig sadel, och således en nödvändighet. :)

Javisst, den delen förstår jag, men inte hur padden ska kunna lösa problemet med att sadeln ligger an mot manken.

Ser inte några möjligheter för hur detta ska gå till, det är inte så att han har nån liten manke direkt- då hade jag trott på idén men jag kollade noga in problemet och kunde inte se någon lösning med padden.

Att han sedan skulle reagera som han gjorde för att jag inte hade någon pad under köper jag inte riktigt heller. Jag rider VÄLDIGT mycket barbacka för att inte behöva belasta ryggen med sadel (vill INTE höra en massa om hur skadligt det är att rida barbacka) och det borde inte vara någon skillnad egentligen att rida barbacka vs att rida bomlöst utan pad. Det jag tror är att han tyckte var obehagligt var trycket på manken (även om det inte var så mycket så måste det ha varit det som störde).

Sv: KNIGHTS BOMLÖSA SADEL!?!

Knights leather bomfri är det nån skillnad på den och knights bareback? någon som har Knights leather bomfri???vad tycker ni?

Jag har haft en Knights Bareback i snart 2 år.
Sålde den visserligen till syrran för ett halvår sedan men hon använder den ännu.

Sadeln är fortafarande fin och hel.
Tycker att kvaliten är utmärkt för det priset.
Om man vill ha en sådan mjuk och enkel sadel till vilken ridning man vill så passar den utmärkt.

Vi har haft den till våra Ridtravare, och ridit i den på Distansritter.
Rider oxå hemma dressyr och hoppning i skogen, max. 50 cm enstaka gånger på en ridtur.
Rider oftast turer mellan 1 till 3 timmar 5 dagar i veckan och det har den hållt för i 2 år.

Det är viktigt att ha en Bra padd till den.(Har en Tn Equalizer)

Har ändrat lite på sadeln.Har dels ett halkmatteskydd under sadeln, för att den gled för lätt på padden annars.
Har även sytt dit skumigummi under "flikarna" som stigläderfästena sitter under för att de kändes igen för mycket och gav skav på min lår, under långa ridturer.

Min syster fick även ta ut fram pommeln för att den klämde hennes häst lite, men den fungerar lika bra för det.

Kanske blev lite långt o svamligt, men har du några mera frågor så fråga på!!!

jaha tack så jättemycket för ditt svar...låter ju jättebra ju...tycker du den fördelar trycket från stigbyglarna + sadelgjorden bra då?...är det den padden som följer med denna sadel eller måste man köpa till den?

det där du ändrat låter smart....*antecknar*..
men att du tycker det e obihagligt med spännan under flikarna det står ju att de rekomenterar att man skjuter ner spännena till stigbygeln just därför=)

har den en pommel i alltså är det olika str på den?

Någonstans på denna sida ska det finnsa en hemsida till knigths. Det har iallafall funnits en förr. www.stallvra.com den handlar för övrigt bara om bomlösa sadlar. Jag själv har en knights barefoot men jag måste ha en sån där pad under. Min sadel är helt underbar och vill aldrig mer byta tillbaka till bomsadel! Dom är sköna för både häst o ryttare :D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 398
Senast: Oknytt
·
V
Utrustning Läste i en annan tråd att bomlösa sadlar passar alla hästar oavsett typ av rygg. men så läste jag i en annan tråd att man ska helst ta... 2
Svar
37
· Visningar
3 524
Utrustning Måste skaffa mig en ny sadel eftersom jag får så fruktansvärt ont i ryggen av min hoppsadel som jag brukar ha på uteritterna (en Stubben... 2
Svar
20
· Visningar
3 181
Senast: Centaur
·
A
Western Jag har köpt en bomlös sadel av märket Knights. Har haft en sadelmakare här och prövat ut westernsadlar, men ingen av hennes vanliga... 2
Svar
20
· Visningar
2 619
Senast: attempt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka