Knöl av sadeln?

H

heylan

Har skrivit en liknande tråd på hästvård, men jag tänkte att det kanske finns folk här som också kan ha teorier, eftersom problemet verkar vara sadelrelaterat.

Om moderator misstycker att trådarna är lika får den väl plockas bort, men jag hoppas att den får vara kvar!

Har upptäckt att min häst får en (ibland ser det nästan ut som två som liksom har flytit ihop lite) mjuk knöl precis vid sidan av ryggraden, ett par cm bakom manken efter ridning (vid lite, för honom, längre och "hårdare" pass). Samma ställe varje gång.

Han är inte riden speciellt länge, varför han inte jobbar helt korrekt med ryggen ännu. Rider med min nya bomlösa ST dressage CC. Vet inte om han även fick dem innan, när jag hade en lånad bomsadel (red med den väldigt sällan) - kan vara så att jag tittar extra noga nu när jag äntligen fått min sadel och vill att allting ska funka perfekt med den!

Kan verkligen inte varken se eller känna att sadeln skulle trycka där -kanalen är bred, panelerna mjuka och inget ligger an där. (Har tittat, bett andra titta, känt och klämt...)

Knölen/bulan (ca 1,5-2 cm lång, ganska platt och helt mjuk) går bort efter ett tag och han verkar absolut inte öm på den.


Madick här på buke hade haft liknande problem innan h*n hittat helt rätt sadel och h*n hade fått förklarat för sig att det kan "vara nån svullnad pga ökat tryck runt kotorna. Ett tecken på att något inte är helt riktigt i alla fall."

Kan det kanske bero på att vi är lite obalanserade (han är som sagt väldigt "grön"), och att eftersom sadeln är utan bom så trampar man den lättare lite snett och den alltså då lättare hamnar med ett eventuellt (tillfälligt) tryck av panelerna på ryggraden/runt kotorna? Känns inte som att jag sitter med något konstant snett tryck, men jag vet ju inte säkert. Jag brukar komma på mig med att jag hamnat lite snett ibland (tex vid hans nippertippehopp åt sidorna eller då vi är lite obalanserade i allmänhet...), men då korrigerar jag givetvis direkt.

Kanske ska bredda panelerna lite? Om jag vågar, utan att det blir för brett o den hamnar på ryggraden.

Andra teorier, utvecklingar eller förslag?
 
Sv: Knöl av sadeln?

Jag hade samma problem på min andra pålle ,och det var absolut sadeln , detta kom när jag provade en luftsadel inte av min gamla sadel .
Men han såg aldrig skavd ut i pälsen utan bara dessa bulor .

Fick råd att ta alsolsprit på och provade även cortisonsalva men inget hjälpte utan tog mycket lång tid innan dessa försvann använde inte sadel på jätte länge pågrund av att han även skadade sig !

Sadeln som gjorde dessa bulor såg ut att ligga bra men något tokigt var det ..
Mvh Mia
 
Sv: Knöl av sadeln?

Så dina stannade alltså kvar? Dessa bulor försvinner efter ett tag, o är helt mjuka. Kom de på samma ställe varje gång? Mjuka eller hårda?

JAg tycker att sadeln borde vara så pass mjuk, så att det inte ska kunna bli något sådant tryck, men...?
 
Sv: Knöl av sadeln?

Hej,
Jag upptäckte nyligen samma sak, nästan, efter ridning en mjuk, platt upphöjning (ej ömmande o stor som en fem-krona c:a), gick bort efter någon timme och fanns inte innan. Har du bytt sadel o sett något resultat? Jag rider i luftsadel men har gjort så i många år utan problem förut? Är det jag som blivit sne? Vi har precis kommit igång nu efter vintern (brukar göra uppehåll). Har provat med schabrak och utan (bara ett fårskinn) och blir samma sak...tryck av schabraket kan jag förstå kan ge tryckskada (om det är det) men inte mjuka fårskinnet?? Mysko. Hon ömmar inte men man vill ju inte orsaka problem o hon är inte annorlunda i ryggen än hon brukar. Ett tag var jag rädd för kissing spines...ush...men hon har lång rygg och vi rider ofta i lång/låg form (har inte kommit så långt i träningen ännu-hobbyrider)...så enligt artiklar jag läst torde det vara mindre troligt...hon ömmar inte heller alls. Kul o höra om någon annan har något tips/åsikt/ide/erfarenhet? Någon?
 
Sv: Knöl av sadeln?

asch, glömde ju...."den platta bulan" är precis på ryggraden/inte brevid och sadel har bred kanal och trycker verkligen inte på (kollat med mig i sadeln)..tryck runt om ryggraden?
 
Sv: Knöl av sadeln?

Min häst får också en sådan knöl. Jag har provat hur många sadlar som hellst och han får för det mesta den där knölen. Tänkte att jag skulle ultraljudsundersöka den och bokade tid på Täby, när jag väl var där så kom knölen inte fram... Så dom sa åt mig att eftersom han inte har ont av den och den försvinner efter några timmar så skulle jag inte bry mig. Har även varit på Mustang och provat deras luftstoppade sadlar och han fick knölen då med, det verkar heller inte spela någon roll om han får ont i ryggen av sadeln eller ej. Min häst är väldigt känslig och rörlig i ryggen, en sadel som kan se ut att ligga bra på honom ger honom ryggont i alla fall, även om knölen inte kommer. På Mustang sa dom att knölen inte alls var bra utan att det var ett tecken på att sadeln låg och stoppade lymfkärl eller något liknande. I vilket fall som hellst så har jag nu en Bates Caprilli med luftstoppningen Cair och han har inge ont i ryggen av den utan jobbar jättefint och är possitiv, men den där knölen finns ju där nästan varje gång efter att vi ridit. Så jag har helt enkelt gett upp, jag har änligen hittat en sadel som han inte får ont av så jag känner att jag får nog leva med den där knölen.
 
Sv: Knöl av sadeln?

Precis det jag har...en bates caprilli...jätteskön sadel och att man kan ändra bomvidden är jättebra. Har själv nu provat både normal-smalar än normal och lite vidare än normal men "knölen" är kvar..hm kanske kan avvakta då. Är ju inte miljonär så att testa en massa olika sadlar är ju inget alternativ.
 
Sv: Knöl av sadeln?

Förra foderhästen ett ganska oridet arabsto fick oxå en sån där knöl precis på samma ställe du beskriver. Inte särskilt stor dock, men man ser den. Mjuk, försvinner efter ett tag tror de gick att trycka bort den. Hon ömmade inte heller när jag tryckte på den och de uppstod oftast efter mer ansträngande arbete. Red med bomsadel som låg helt ok, verkligen inget tryck där bubblan uppstod iaf.

Förra hästen (oxå arabsto) fick oxå en sån där bula, men det kan ha att göra med att hon reds förgjord en period i livet.

Skulle verkligen va jätte intressant om nån kom med nån logisk förklaring till vad de kan vara. :d
 
Sv: Knöl av sadeln?

Jag är på sadeljakt jag också och provar därför en del olika sadlar.
Har två sadlar som passar på honom nu, både bomvidd och den ligger an som den ska hela vägen och så (ska byta från allround till hopp om nån undrar;) )
Alla sadlar som han får knutor av anser jag inte passar och de åker tillbaka till affären direkt, de provar jag inte ens två gånger...(sitter den hyggligt har jag ibland provat en sadel flera gånger för att verkligen känna efter, efter första gången brukar man bli så glad över att en sadel passar så man lätt blir lite för ivrig..=)
Iaf... de sista två sadlarna jag provade låg inte riktigt an precis bakom manken men jag provred ändå, då jag ansåg att verkade helt ok i övrigt, de fick han sadelknutor av..och jag tror faktiskt det berodde på att de inte låg riktigt an just där.

Kanske beror knutorna på att sadeln faktiskt inte ligger an helt ordentligt?
Eller att kanalen kanske är aningen för smal?
 
Sv: Knöl av sadeln?

Jag svarar på detta trots att det inte är riktat till mig. Det här är inga vanliga sadelknutor. jag har aldrig sett något liknande på någon annan häst (men tydligen finns det fler som har det). Jag har provat hur många sadlar som hellst och detta är den enda som han inte får ont i ryggen av!! Den är riktigt vid i kanalen minst 5 fingrar får man in. Det är ju luftpaneler i sadeln som ska fördela eventuellt tryck. Han får inte dessa knölar av alla sadlar men då får han ont i ryggen i stället. Då föredrar jag att han får lite knölar som försvinner efter några timmar, och som han inte bryr sig om man klämmer på, istället för att han får så ont i ryggen så att han nästan lägger sig ner när man känner på honom!
 
Sv: Knöl av sadeln?

Prova renskinn!
Min häst har oxå fått knöl av sadeln. Har provat många sadlar men den här funkar bäst.
Sadeln är inprovad och ska passa henne bra, men ändå har hon fått en liten knöl vid ryggraden. Som försvinner efter ett par timmar, ibland minuter.
Men efter jag haft renskinn under sadeln så funkar det jätte bra.
Rider jag ut och skrittar mycket 1-2timmar kan hon fortfarande få en liten knöl.
Först lägger jag på en tunn vojlock, på vojlocken lägger jag renskinnet med håren neråt. Renskinnet har jag lagt så att man drar medhårs när man drar de från halsen till korset. Sen på med sadeln.
Jag köpte ett helt renskinn som jag delat på två. Renskinnet är den billigare varianten som tappar lite hår. Pris ca 500kr.
Lycka till!!
 
Sv: Knöl av sadeln?

Tråden är snart tre år gammal, jag drar slutsatsen att TS fått bukt med problemet på ett eller annat sätt.
 
Sv: Knöl av sadeln?

min häst har fått en bula jämte manken (på ryggraden) som inte försvinner har bytt sadel och det blev en HELT annan häst! innan var hon kastig och vägrade att bli lastad osv.. vi visste inta att sadlen var så dålig eftersom att en utbildad diplomerad sadelutprovare hade provat ut den. men den tryckte tydligen där så... rider bara i min hoppsadel nu och det funkar bra ;)
 
Sv: Knöl av sadeln?

Jag hade ungefär liknande problem som dig precis när jag bytt sadel. Från en Barefoot till en ST gaiter.
Hästen fick efter ridtur två små knölar vid ryggraden fram mot manken. Men det fanns inte alltid där och hästen verkade trivas med sadeln och ömmade inget. Sen efter ca några veckor försvann knutorna, och nu får han aldrig ngr efter sadeln. Jag funderade också på och panelerna satt för smalt/ brett, men trycket efter vojlocken såg fint ut.
Vet inte vad dessa knutor kunde berott på, men huvudsaken är att han inte får ngr nu. Jag rider även alltid med en fårskinns vojlock närmast hästen.
 
Sv: Knöl av sadeln?

En häst jag hade förut hade så. både med bomlös (med bra pad under), och med utprovad sadel.. Blev kanske lite bättre med bomsadeln.
 
Sv: Knöl av sadeln?

på min häst försvann bulan till dagen efter, men kom tillbaks efter ridning.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
858
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 591
Senast: caballus
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
792
Senast: cherie
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp