Bukefalos 28 år!

Knöl i "simhuden"

S

soma

Kände för någon vecka sen en mycket liten knöl i "simhuden" på Wiltons vänstra baktass, emellan den yttersta och en av mellantårna. Knölen har nu efter en vecka inte ändrats överhuvudtaget. Jag vet inte när den kom dit, men vet att den inte alltid funnits där. Den är inte öm, svullen eller rodnad. Känner man på huden mellan tårna känner man bara en liten hård rund kula.

Frågan är då: vad är det och ska man uppsöka vet. eller vänta till nästa besök och då be vet. titta? Någon som har en idé? :confused:
 
Sv: Knöl i "simhuden"

Min spontana tanke är furunkulos, men då borde hunden ha ont.
 
Sv: Knöl i "simhuden"

Och min första tanke är en inkapslad "sticka" eller liknande.
Dvs något som hunden trampat på som kroppen sedan istället för att stöta ut, kapslat in. Stickor från tryckimpregnerade brädor blir tex så.

/Swat
 
Sv: Knöl i "simhuden"

Borde inte det göra ont om det är något inkapslat? Han är inte alls öm...
 
Sv: Knöl i "simhuden"

Ja, usch (googlade bilder) det verkar göra ont och ser rött och svullet ut. Så är det inte alls på Wilton, det är helt normalfärgat och han är inte svullen förutom den lilla "kulan"
 
Sv: Knöl i "simhuden"

Nej, det behöver inte alls göra ont!

Men, är du orolig så gäller som alltid - Kontakta veterinären!!

/Swat
 
Sv: Knöl i "simhuden"

Orolig och orolig är jag väl inte. Han har ju inte ont eller något... men när man är förstahundsägare vet man ju inte när man ska vara orolig och när man bara är larvig :D
 
Sv: Knöl i "simhuden"

Håll bara regelbunden koll så att den inte växer. Hundar, speciellt unghundar kan få (för det mesta) ofarliga tumörer som växer fort. Fick plocka bort två sådna på min hane, en på baktass och en på framtass, de dök upp och växte till liten pyttekule storlek på ett par veckor. Det var slätt och fint och just där på¨simhuden och besvärade honom inte alls, men vi tog bort dom för det kan börja skava óch det känns bäst att skicka dom på analys. Rottisen skulle fylla åtta år det året och veterinären och det var visst lite ovanligt efgtersom det är var en typisk "barnsjukdom". De var ofarliga och han har inte haft några sen dess.
 
Senast ändrad:
Sv: Knöl i "simhuden"

Ok, då ska jag hålla koll på den och kontaktar vet om den blir större eller börjar göra ont (såklart).
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 642
Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 177
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 566
Senast: Linda_A
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 425
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp