Jag blir aldrig frisk! Hur får man hjälp?

Var står det? Vilket otrevligt svar från dig. Det pratas ju om sänka,så jag antar att de utgått från de mest troliga dosgnoserna.

Eftersom det ändå är väldigt diffusa symtom som kan vara nästan vad som helst så utgår man ju från det som är mest logiskt. Man kan ju inte testa alla för allting.
Står klart och tydligt i inlägg 20. Inga prover, inte ens de mest basala är tagna. Bara sänka.
 
Står klart och tydligt i inlägg 20. Inga prover, inte ens de mest basala är tagna. Bara sänka.
Nej så står det inte. Du frågade om diabetes, järn och bvitaminbrist. Man får ju anta att de sakerna inte varit direkt troliga eller så har de uteslutits på annat sätt?

Blodprov för B-vitaminbrist är nog inte det mest basala.
 
Jag har problem med fötterna och har funderat på att boka tid hos läkare (eller börjar man med sjukgymnast?) men drar mig för antar att dom kommer säga att det beror på min övervikt.

Jag vill inte gå ner i vikt då det skulle vara oerhört psykiskt jobbigt och jag har faktiskt inte några problem med vikten. Utöver fötterna möjligen men jag har diverse problem med dom sen jag var normalviktig.

Det är riktigt jobbigt att läsa här i tråden att det i princip inte är någon mening med att besöka vården som överviktig utan att man alltid bör börja med att gå ner i vikt. Det är sällan enkelt att gå ner mycket i vikt och det blir inte enklare av att vara sjuk under tiden. Man kan dessutom drabbas av sjukdomar och andra fysiska problem som är orelaterade till vikten och det blir diskriminerande att inte utreda en överviktig person på samma sätt som en normalviktigt.
 
Jag har problem med fötterna och har funderat på att boka tid hos läkare (eller börjar man med sjukgymnast?) men drar mig för antar att dom kommer säga att det beror på min övervikt.

Jag vill inte gå ner i vikt då det skulle vara oerhört psykiskt jobbigt och jag har faktiskt inte några problem med vikten. Utöver fötterna möjligen men jag har diverse problem med dom sen jag var normalviktig.

Det är riktigt jobbigt att läsa här i tråden att det i princip inte är någon mening med att besöka vården som överviktig utan att alltid bör börja med att gå ner i vikt. Det är sällan enkelt att gå ner mycket i vikt och det blir inte enklare av att vara sjuk under tiden.
Speciella fotkliniker kanske kan vara något?
 
Man kan dessutom drabbas av sjukdomar och andra fysiska problem som är orelaterade till vikten och det blir diskriminerande att inte utreda en överviktig person på samma sätt som en normalviktigt.

Jag tänker att det inte automatiskt är diskriminering. Förekomst av övervikt är en del av inputen till utredningen, och ger information precis som andra observationer. Förekomsten av övervikt kan göra att utredningen ser annorlunda ut och tar en annan väg, utan att det är diskriminering.
 
Jag har problem med fötterna och har funderat på att boka tid hos läkare (eller börjar man med sjukgymnast?) men drar mig för antar att dom kommer säga att det beror på min övervikt.

Jag vill inte gå ner i vikt då det skulle vara oerhört psykiskt jobbigt och jag har faktiskt inte några problem med vikten. Utöver fötterna möjligen men jag har diverse problem med dom sen jag var normalviktig.

Det är riktigt jobbigt att läsa här i tråden att det i princip inte är någon mening med att besöka vården som överviktig utan att man alltid bör börja med att gå ner i vikt. Det är sällan enkelt att gå ner mycket i vikt och det blir inte enklare av att vara sjuk under tiden. Man kan dessutom drabbas av sjukdomar och andra fysiska problem som är orelaterade till vikten och det blir diskriminerande att inte utreda en överviktig person på samma sätt som en normalviktigt.
Fotkliniker finns det ju många av nu
Jag fick sulor att ha i skorna kostade skjortan men fötterna är i alla fall bättre utan att jag besvärade sjukvården
Jag vänder mig helst inte till vården
 
Jag har problem med fötterna och har funderat på att boka tid hos läkare (eller börjar man med sjukgymnast?) men drar mig för antar att dom kommer säga att det beror på min övervikt.

Jag vill inte gå ner i vikt då det skulle vara oerhört psykiskt jobbigt och jag har faktiskt inte några problem med vikten. Utöver fötterna möjligen men jag har diverse problem med dom sen jag var normalviktig.

Det är riktigt jobbigt att läsa här i tråden att det i princip inte är någon mening med att besöka vården som överviktig utan att man alltid bör börja med att gå ner i vikt. Det är sällan enkelt att gå ner mycket i vikt och det blir inte enklare av att vara sjuk under tiden. Man kan dessutom drabbas av sjukdomar och andra fysiska problem som är orelaterade till vikten och det blir diskriminerande att inte utreda en överviktig person på samma sätt som en normalviktigt.
Jag tänker att det mest är rökningen folk reagerar på. Den är garanterat värre än lite övervikt.
 
Och det är bokstavligen skitsvårt att vara en sådan patient! När läkarna nekar ens remiss för att ”besvären inte kan förklaras av fynden och inte heller överensstämmer med någon känd behandlingsbar sjukdom”. Nehej men dåså, då… utökar jag min hemtjänst då.

Liksom patienten och läkaren är ju i sådana fall i ”samma storm” men har delvis olika ”båtar” i form av förförståelse och resurser. Men istället är det lätt att det verkar som läkare och patient är någon sorts konstig motståndare. Jag skulle önska att läkarna ”fick (veta att det är okej att)” säga precis det du nu skrev. Vårdstrukturen är helt omänsklig (säger jag med erfarenhet från båda sidor) och det är så lätt att känna sig omänskligt bemött då som patient, och som om det finns krav på att vara en robot som vårdpersonal.
Håller med dig helt och fullt!
 
Jag har problem med fötterna och har funderat på att boka tid hos läkare (eller börjar man med sjukgymnast?) men drar mig för antar att dom kommer säga att det beror på min övervikt.

Jag vill inte gå ner i vikt då det skulle vara oerhört psykiskt jobbigt och jag har faktiskt inte några problem med vikten. Utöver fötterna möjligen men jag har diverse problem med dom sen jag var normalviktig.

Det är riktigt jobbigt att läsa här i tråden att det i princip inte är någon mening med att besöka vården som överviktig utan att man alltid bör börja med att gå ner i vikt. Det är sällan enkelt att gå ner mycket i vikt och det blir inte enklare av att vara sjuk under tiden. Man kan dessutom drabbas av sjukdomar och andra fysiska problem som är orelaterade till vikten och det blir diskriminerande att inte utreda en överviktig person på samma sätt som en normalviktigt.
Problem med fötter brukar rekommenderas skoinlägg och stärkande träning. Endast grava förändringar får inlägg på remiss numera. Alla övriga får själv hosta upp ett par tusen för att köpa formgjutna inlägg. Detta kan man göra utan att söka sig till vården. Läkare brukar i första hand rekommendera fysioterapeut.
 
Detta är funktionsmedicin menar du?! Eller vården? Jag kan hålla med om att det finns mycket ”hittepå” inom hälsa så man får absolut vara kritisk och påläst själv. Jag har mött ett antal läkare på vc som tittar och direkt bestämmer att min övervikt är problemet, oavsett vad jag sökt för 🙄, att min övervikt hänger ihop med min sent upptäckta hypotyreos det bryr de sig inte riktigt om….
 
Nej så står det inte. Du frågade om diabetes, järn och bvitaminbrist. Man får ju anta att de sakerna inte varit direkt troliga eller så har de uteslutits på annat sätt?

Blodprov för B-vitaminbrist är nog inte det mest basala.
Hur utesluter en järnbrist utan blodprov? Eller sköldkörtelproblem?
 
Hur utesluter en järnbrist utan blodprov? Eller sköldkörtelproblem?
Men de kan kanske genom anamnes konstatera att det inte är troligt? Jag tror inte att nåt sjukhus har resurser att testa för vad som helst bara för att det finns en liten risk. Man testar ju det som är mest sannolikt. Vi har ju inte ts fullständiga anamnes och sjukdomshistoria, gamla provresultat osv som kanske läkaren har medan hen gör beslut.
 
Detta är funktionsmedicin menar du?! Eller vården? Jag kan hålla med om att det finns mycket ”hittepå” inom hälsa så man får absolut vara kritisk och påläst själv. Jag har mött ett antal läkare på vc som tittar och direkt bestämmer att min övervikt är problemet, oavsett vad jag sökt för 🙄, att min övervikt hänger ihop med min sent upptäckta hypotyreos det bryr de sig inte riktigt om….

Alternativmedicin, funktionsmedicin, kalla det vad du vill.
 
Men de kan kanske genom anamnes konstatera att det inte är troligt? Jag tror inte att nåt sjukhus har resurser att testa för vad som helst bara för att det finns en liten risk. Man testar ju det som är mest sannolikt. Vi har ju inte ts fullständiga anamnes och sjukdomshistoria, gamla provresultat osv som kanske läkaren har medan hen gör beslut.
Du letar efter argument för att inte de enklaste prover tagits? Järn? - inga resurser att ta prover? 😁 Dåliga järnvärden sätter ner kroppens försvar. Det är liksom inget hittepå.
 
Du letar efter argument för att inte de enklaste prover tagits? Järn? - inga resurser att ta prover? 😁 Dåliga järnvärden sätter ner kroppens försvar. Det är liksom inget hittepå.
Men du är inte läkare, jag är inte läkare. Det är inte alltid så enkelt som du tror. Och man kanske har kollat järnvärdet tidigare ochh anser att det inte behövs?

Varje prov kostar.
 
Men du är inte läkare, jag är inte läkare. Det är inte alltid så enkelt som du tror. Och man kanske har kollat järnvärdet tidigare ochh anser att det inte behövs?

Varje prov kostar.
Jag förstår inte riktigt varför du går i sådant försvar. Om ts säger att inget annat prov än sänka tagits och det var dåliga värden men inget utreddes vidare? Skulle ts ljuga?
 
Har du testat att wape:a?

Brorsan klarade inte av att sluta röka heller, han har försökt hur mycket som helst, men han är cigarettfri om han wape:ar. Det går ju att köpa i alla möjliga smaker, nikotinfritt, olika styrkor etc.

Vad gäller vc tycker jag att du ska byta om du blir bemött på det viset du förklarar.
Jag vill också tipsa om wape! Jag röker jätte mycket wape och har minskat rejält på ciggen!! Dessutom finns det så mycket goda smaker!!!
 
Har du testat att wape:a?

Brorsan klarade inte av att sluta röka heller, han har försökt hur mycket som helst, men han är cigarettfri om han wape:ar. Det går ju att köpa i alla möjliga smaker, nikotinfritt, olika styrkor etc.

Vad gäller vc tycker jag att du ska byta om du blir bemött på det viset du förklarar.
Vad innebär Wape:a???
:confused:
 
Jag förstår inte riktigt varför du går i sådant försvar. Om ts säger att inget annat prov än sänka tagits och det var dåliga värden men inget utreddes vidare? Skulle ts ljuga?
För att du var så himla otrevlig och för att jag inte riktigt tror att det är så himla nyttigt att spä på rykte om att läkare inte bryr sig och skickar hem patienter med sänka på 300. Jag tror att en hel massa info fattas, kanske ts inte fått ta del av den infon själv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 211
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp