Bukefalos 28 år!

Knölar på nosen

A

anja23

Jag har upptäckt två knölar (ca 1,5 cm stora) runt Teas nos. :eek:

Vi var ute rätt länge idag, och hon grävde och plaskade i snö/grusslasket. Sen vi kom in har hon legat och sovit. När hon vaknade upptäckte jag "knölarna".
De verkar klia också. Jag antar att det är någon slags bett eftersom de kliar och kom fram på bara någon timma.
Men vad finns det för några som bits nu? Myggorna är ju inte vakna.
Kan det vara snö eller jordloppor av något slag?
 
Sv: Knölar på nosen

Vet inte vad det skulle var för typ av bett. Inga insekter är väl vakna denna tiden på året.

Prova att tvätta med tvål och vatten på en bomullstuss och även om du har hemma t ex utspädd jodopax. Kan det ha varit något slags förorening just där kanske. Håll koll på så att inte hela nosen svullnar upp och/eller att hon får svårt för att andas. Om det blir så, så kontakta närmaste jourvette.
 
Sv: Knölar på nosen

Jag ringde vetten igår för säkerhetsskull. Men de trodde det var jordloppor som kommit fram nu då det börjat töa lite.

Hon ser iaf mycket bättre ut idag, betten i ansiktet är helt borta. Bara några på benen kvar som jag kan känna. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 539
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Min hund svällde upp igår kväll vid 21-tiden framför ögonen på mig, vi har en halvmeter snö ute och minusgrader dygnet runt sen månader...
2
Svar
24
· Visningar
1 983
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Min hund har fått ett sår precis där huvud/käke går över till hals bredvid luftstrupen. Jag vet inte alls vad han har gjort. Han kliade...
2
Svar
22
· Visningar
3 868
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
5 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp