Knölar? Skimmelsjukan? Hjälp!

Jag var inne på klinik med mitt 17- åriga sto i förra veckan av helt annan anledning. Hon har en hel del knölar under svansen och runt anus och slidan. Vet tittade på dem och konstaterade att hon inte verkade ha några problem att kissa eller bajsa och sedan tryckte hon ner svansen och sa ’nu tittar vi inte mer dem’ - blir någon så stor att den orsakar problem får vi väl ta bort den ...och så får det bli. Jag är inte så bekymrad.
 
Man borde ju kunna ultaljuda tänker jag. Då får man ju iaf någon form av bild över det hela tänker jag. Även om det såklart är långt ifrån hela sanningen eftersom man inte kommer jättedjupt med UL.
Man kan komma åt rätt mkt med ultraljud. Misstänker eller vet man att det finns på ett visst ställe kan man ultraljud där om man vill.
@SiZo Precis, man kommer inte alltid jättedjupt med ultraljudet men det kan ge en del info.
Ja självklart kan man komma åt med ultraljud men iom att det inte säger vad som finns djupare känns det ovärt åtminstone i mina ögon.
 
Jag var inne på klinik med mitt 17- åriga sto i förra veckan av helt annan anledning. Hon har en hel del knölar under svansen och runt anus och slidan. Vet tittade på dem och konstaterade att hon inte verkade ha några problem att kissa eller bajsa och sedan tryckte hon ner svansen och sa ’nu tittar vi inte mer dem’ - blir någon så stor att den orsakar problem får vi väl ta bort den ...och så får det bli. Jag är inte så bekymrad.
Mitt sto har inte bekymmer med att kissa & bajsa men jag är ju livrädd när hon är så pass ung att melanomen ska eskalera. Köpte henne för att använda henne som tävlingshäst & blir ju väldigt orolig när jag hittade knölarna med tanke på att det inte står någon om dom i besiktningen.
 
Ja självklart kan man komma åt med ultraljud men iom att det inte säger vad som finns djupare känns det ovärt åtminstone i mina ögon.
Man kan ju kolla en bra bit in ändå om man kör rektalt. Så har man en skimmel med knölar så hade jag absolut kollat upp den.
 
Mitt sto har inte bekymmer med att kissa & bajsa men jag är ju livrädd när hon är så pass ung att melanomen ska eskalera. Köpte henne för att använda henne som tävlingshäst & blir ju väldigt orolig när jag hittade knölarna med tanke på att det inte står någon om dom i besiktningen.
Det är omöjligt att säga om det kan bli problem eller inte. Jag har just nu tre skimlar
En sjuåring utan några knölar alls
En femtonåring som hade lite knölar som femåring men där tillväxten varit låg, dvs lite mer idag men inte så många
En sjuttonåring som började få knölar när hon var runt 10 och som har massor av knölar - även på insidan av munnen - men de är små och ger inga problem. Hon har hälsoproblem som inte har knölarna att göra som oroar mig mycket mer..
Om det är rätt häst för dig så hade jag inte brytt mig och sedan hoppas på det bästa.
 
Min gubbe hade inte heller problem med att kissa och bajsa förrän han sen över en natt inte kunde bajsa längre. Det kan gå fort! Håll extra mycket koll på allmäntillståndet ❤️
 
Det @Bapelsin berättar är extremt ovanligt så stressa inte upp dig för mycket över det. Det är en minimal andel av skimlarna som får den typen av problem med melanomen.
Min vackra vita <--- hade då hon togs bort som 18-åring en liten knöl på svansroten i storlek med en halv ärta, kan iofs lika gärna ha varit en fettknöl. Jag har sett andra med den typen av melanom din har som sett likadana ut i många många år där det aldrig växt till mer.
 
Det @Bapelsin berättar är extremt ovanligt så stressa inte upp dig för mycket över det. Det är en minimal andel av skimlarna som får den typen av problem med melanomen.
Min vackra vita <--- hade då hon togs bort som 18-åring en liten knöl på svansroten i storlek med en halv ärta, kan iofs lika gärna ha varit en fettknöl. Jag har sett andra med den typen av melanom din har som sett likadana ut i många många år där det aldrig växt till mer.

Jag menar inte att skrämma upp och han blev ju faktiskt 22år gammal. Det jag försökte mena på var att jag inte hade någon kunskap om skimmelknölar då, och det har jag nu. Hade jag köpt samma häst idag så hade jag agerat på ett annat sätt. Jag hade tex varit mer observant på om knölar växte osv. Men som sagt, 22 år är en respektabel ålder varesig man har skimmelknölar eller inte. Det är också en ålder där skimmelknölarna har hunnit växa på sig betydligt mer än vid 15 års ålder, tex.
 
Jag menar inte att skrämma upp och han blev ju faktiskt 22år gammal. Det jag försökte mena på var att jag inte hade någon kunskap om skimmelknölar då, och det har jag nu. Hade jag köpt samma häst idag så hade jag agerat på ett annat sätt. Jag hade tex varit mer observant på om knölar växte osv. Men som sagt, 22 år är en respektabel ålder varesig man har skimmelknölar eller inte. Det är också en ålder där skimmelknölarna har hunnit växa på sig betydligt mer än vid 15 års ålder, tex.
Jag förstår hur du menar men jag noterar också att TS är skiträdd. Jag ville därför verkligen påpeka att det du och din häst var med om är extremt ytterst ovanligt. Din häst är den första jag hört talas om som tagits bort pga skimmelcanser. Mitt inlägg handlar alltså inte om att förringa din erfarenhet utan är ett försök att balansera mer mot det normala förloppet :)
 
Jag förstår hur du menar men jag noterar också att TS är skiträdd. Jag ville därför verkligen påpeka att det du och din häst var med om är extremt ytterst ovanligt. Din häst är den första jag hört talas om som tagits bort pga skimmelcanser. Mitt inlägg handlar alltså inte om att förringa din erfarenhet utan är ett försök att balansera mer mot det normala förloppet :)

Det förstod jag och jag tog inte illa upp. Jag är rätt säker på att det också hade med ålder att göra. Jag menar, ju äldre en skimmel med knölar blir ju större hinner ju knölarna växa sig tänker jag. Vid 22 år är knölarna garanterat ganska mycket större än vid 18 år eller 15 år. Då har de ju haft många fler år att växa till sig på.
Köper jag någonsin en skimmel igen kommer jag hålla koll på eventuella knölar och hur de växer, och kanske be vet. kolla på dem vid de tillfällen en vet. tittar på hästen av någon anledning.
 
Min ponny hade knölar under svansen och han avlivades när han var 24 på grund av en som växte fort och illa de sista året. Han var 15 när jag fick honom och jag kommer faktiskt inte ihåg om han hade dom då redan, men är rätt säker att han inte hade det. Veterinären tittade på det flera gånger, men ville inte operera.
 
Min granne och väninna köpte ett skimmelsto med liknande knölar.
Det gick tyvärr inte så bra för henne. Så helt klart ska du kolla upp det ytterligare.
 
Jag köpte en skimmel när han var 17, gjorde ingen veterinärbesiktning. Upptäckte skimmelknölar under svansen när vi kom hem med honom, har mest haft koll på att de inte växt. Idag är han 23, de har inte växt till sig, och han verkar inte ha några problem med dem. Lät veterinär kolla på dem när jag upptäckte dem, och hen sa också att jag skulle hålla dem under uppsikt.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 205
Senast: Cattis_E
·
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
500
Senast: NOC14
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
947
Senast: Andromedae
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp