Bukefalos 28 år!

Knorrevången-fall vidare till åklagare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Vet du hur många samtal man fått göra genom åren till dessa ungdomars föräldrar därför att de inte förstått att en häst, trots att den är billig kräver regelbunden hovvård. Tror du inte på det jag skriver, så sök gärna under hästvård där det finns många trådar där föräldrarna tycker att hovvård kan göras 1-2 ggr per år.
Att okunniga föräldrar köper hästar, dyrt eller billigt till sina okunniga barn, den problematiken tror jag inte man kommer från oavsett vilket pris man ger för hästen. Vet man 0 om hästskötsel och vad det kostar så finns det sådana även med gott om pengar men brist på förstånd.
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Vet du hur många annonser det finns om hästar som bortskänkes av desperata föräldrar som inte förstod att en häst kostade så mycket pengar. De fattade inte att inköpet endast bestod av en bråkdel utav kostnaden för den anskaffade hästen.
Att man av ekonomiska skäl måste göra sig av med en häst är väl kanske inte så unikt, men exakt hur många som är desperata föräldrar, hur många är det?
Det finns många som löser sånt också, låter ungen jobba extra på helger, skaffar medryttare, skaffar billigare stallplats osv... det finns många lösningar.
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Tillräckligt många för att marknaden ska gynnas, och den här typen av människor finns kvar. Har du inte förstått det ännu?

Det är ju tillfället som gynnar de oseriösa, finns inget tillfälle som kommer dessa oseriösa att försvinna. Hur svårt ska det vara att förstå?

Just nu känns det som en repris av den första tråden, tar man ens till sig något av vad man läser?
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Tillräckligt många för att marknaden ska gynnas, och den här typen av människor finns kvar. Har du inte förstått det ännu?

jo, det finns en uppenbar risk, om man har en stor häst och bor i södra sverige, men du frågade om jag visste hur många ponnyer med desperata föräldrar som bortskänkes (antagligen för att du själv vet exakt hur många får man ju anta) nej, svarade jag, hur många?
Faktum är att just ponnyer löper mkt mindre risk att hamna på slakttransporter till kontinenten, så nu undrar jag vilken verklighet du referarar till, dessutom finns det endast 7 st hästar på Hästnet som ligger under "bortskänkes" och INGEN av dom är någon ponny, så var är alla dessa desperata föräldrar som du pratar om?? Vilken site annonserar dom på??
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Tillräckligt många för att marknaden ska gynnas, och den här typen av människor finns kvar. Har du inte förstått det ännu?

Det är ju tillfället som gynnar de oseriösa, finns inget tillfälle som kommer dessa oseriösa att försvinna. Hur svårt ska det vara att förstå?

Just nu känns det som en repris av den första tråden, tar man ens till sig något av vad man läser?


?????
Och vilka ska ta till sig vad av det som har skrivits?

Tyvärr så tolkar jag det som att du per automatik tycker att "vi" ska ta till oss det ni skriver, för ni har rätt och vi har fel. :angel:
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

?????
Och vilka ska ta till sig vad av det som har skrivits?

Tyvärr så tolkar jag det som att du per automatik tycker att "vi" ska ta till oss det ni skriver, för ni har rätt och vi har fel. :angel:

Nej men ett evigt tjatande om samma sak är det allt, och därför undrar man. Den här tråden och föregående trådar är en enda stor repris av samma tjat, hur vill du att det ska tolkas då? Att "ni" har rätt, och "vi" har fel? Sen där blev det två lag om jag får fråga?

Det kan ju förklara saken varför detta idoga försvarande av sin åsikt.;)
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Nej men ett evigt tjatande om samma sak är det allt, och därför undrar man. Den här tråden och föregående trådar är en enda stor repris av samma tjat, hur vill du att det ska tolkas då? Att "ni" har rätt, och "vi" har fel? Sen där blev det två lag om jag får fråga?

Det kan ju förklara saken varför detta idoga försvarande av sin åsikt.;)

Ja, det är väl ett evigt ältande från alla håll. :angel:
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

?????
Och vilka ska ta till sig vad av det som har skrivits?

Tyvärr så tolkar jag det som att du per automatik tycker att "vi" ska ta till oss det ni skriver, för ni har rätt och vi har fel. :angel:

javisst förstår du, de ska ju tala om för oss hur det ligger i verkligheten... vi ska lära av dem för våran verklighet räknas inte...:angel:
Boj, du får gärna svar på vilka siter som alla dessa "bortskänkes-ponny-av desperata-föräldraannonser" finns nånstans....
i så fall skulle inte det vara nåt för hästhandlare, få en frisk ponny gratis, rida till, ut på några tävlingar och sen sälja vidare, ponnyer är ju regel ganska dyra...så varför har ingen nappat på det? det låter som en bättre affärside än att slakta.. eller?
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Nej men ett evigt tjatande om samma sak är det allt, och därför undrar man. Den här tråden och föregående trådar är en enda stor repris av samma tjat, hur vill du att det ska tolkas då? Att "ni" har rätt, och "vi" har fel? Sen där blev det två lag om jag får fråga?

Det kan ju förklara saken varför detta idoga försvarande av sin åsikt.;)

Jag tolkar det som ni inte vill ha en diskussion utan ni vill bara komma med era pekpinnar och tala om/upplysa oss gärna på ett översittarvis allt utifrån endast era synvinklar utan att ta till sig våra synpunkter. Det blir svårt att mötas i en vettig diskussion då, och sen är det ju upp till varo en om man vill svara, tycker man det blir för tjatigt behöver man ju inte svara alls, men det är tråkigt om om man slänger ur nåt som man sen inte vill bemöta i en följdfråga. Om jag ska vara ärlig tycker jag det är ni upprepar samma saker, man skulle kunna tro att ni kopierar in era gamla inlägg...Men bara en sån sak som att skriva "Tar ni ens till er det man skriver"... ja vad ska man säga..:confused:... tycker det säger en hel del om din syn på digsjälv...
och ibland måste ju Gunnar rycka in och "tala oss till rätta"...:angel:
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Man kan även uttrycka det som att vi som har synpunkter på olika sidor av pjoks agerande inte får ha det utan att bli beskyllda för att ha ihop det med slakteriägarfamiljen!
PL
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Vissa uttalanden får en på allvar att undra över om det är vuxna människor som skriver eller inte, hmm.:grin:
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Hästnet, Blocket, Bukefalos mfl.

På hästnet finns endast 7 st annonser om hästar borskänkes, ingen av dom är någon ponny... På Buke finns 8 st annonser om hästar bortskänkes, inte någon av dom är någon ponny heller... På blocket finns 5 annonser om hästar bostskänkes... och bli nu inte förvånad Boj, ingen av dom är någon ponny heller, så jag frågar mig fortfarande var fínns alla dessa annonser du pratar om?? Eller kan det vara så att du helt enkelt hasplat ur dig nåt utan att ha belägg för det?
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

I vissa nicks inlägg lyser det igenom vad de egentligen står för och vad de är för något. "Besiktningsveterinär på slakteri" till "månskensbonde som tjänar en extra hacka på slakt varje månad" till "vanlig knäppgök i behov av uppmärksamhet". Några av dessa nick anser jag är i behov av något sorts piller/behandling för att tänka/känna som en normal människa.



Du lägger fram din situation som om det vore livets undergång.:eek:

Vilket det faktiskt inte är.:cool:

Du lägger fram det som att alla som inte håller med varenda liten skrivelse från dig är osympatiska och saknar empati.:eek:

Vilket det faktiskt inte heller är fallet.:cool:

Men i livet som helhet kan jag inte se det du har råkat ut för som annat än en skitsak, visst, även jag blir upprörd över att folk luras, jag hatar när andra ska sko sig ekonomiskt, genom osanningar, på andras många gånger olycka för att tjäna sig en hacka,men som helhet, tro mig, det finns långt mycket värre situationer man ställs inför än en häst som man med egenvilja gett bort som kanske slaktats.


Och nu menar du på att de som inte tycker som du ska ha piller och behandling?:eek:

Lite av dina ovan nämda förslag för egen del kanske inte skadar, så att du ser din sitation lite mer nyanserad?
 
Senast ändrad:
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

På hästnet finns endast 7 st annonser om hästar borskänkes, ingen av dom är någon ponny...


Eller kan det vara så att du helt enkelt hasplat ur dig nåt utan att ha belägg för det?



Vilken skarp slutledningsförmåga :grin:, menar du att det inte finns ponnys som bortskänkes för att du inte just nu hittar några annonser?
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Vilken skarp slutledningsförmåga :grin:, menar du att det inte finns ponnys som bortskänkes för att du inte just nu hittar några annonser?

Men leta fram dom du då och visa dem. Lillfi har kollat på de tre vanligaste sajterna. Men du kanske vet andra sajter som hon kan kolla på?
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Men leta fram dom du då och visa dem. Lillfi har kollat på de tre vanligaste sajterna. Men du kanske vet andra sajter som hon kan kolla på?

......och det aldrig heller har funnits ponnys som bortskänkes?:grin:


Men det är ju lysande, iaf ponnyägare är så förståndiga att de inte ger bort sina älsklingar.
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Men leta fram dom du då och visa dem. Lillfi har kollat på de tre vanligaste sajterna. Men du kanske vet andra sajter som hon kan kolla på?

Suck, i går fanns en annons om en sadel som jag var intresserad av, den är borta idag.:grin: Innebär det då att man inte har för avsikt att sälja sadeln.;)
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Jag har inackorderingsstall, hos oss står hästar av alla typer så även ponnier med minderåriga ryttare. Här skriver föräldrar på stallavtal, och jag har även som krav att de måste vara med i stallet. I de flesta fall går det bra, men under de senaste 24 månaderna har jag haft 3 ponnier där det inte gått lika bra. Föräldrar som trott att de skaffat ett bra fritids till sina barn, att inköpet varit den enda kostnaden och förfasat sig över hur mycket hästen kostar varje månad.

Detta har handlat om trevliga ganska lagom ponnier, inga stjärnskott men har funkat bra för de ändamål som de var tänkta till. Jo de skänktes bort alldeles gratis, en av hästarna ordnade jag ut till bekanta var de andra två hamnade vet jag inte.

Även om typen inte är representativ för att skänkas bort, så innebär det inte att så icke sker. Mest vanligt är nog de Boj skriver om, varmbloden, att dessa skänks bort i större utsträckning.

Att dessa hästar gavs bort hängde helt samman med att föräldrarna inte trodde att en häst kunde kosta så mycket, en förälder tog sig för att skriva en fodertavla där hästen skulle ha 2 kg hö per dag och inget mer. Nu så sker inte det i vårat stall, hästar som bor här ska må bra. Och därför tyckte föräldrarna att det var bättre att skänka bort pollen än att sälja och i avvaktan på försäljning behöva verka och fodra hästen, då sånt kostar pengar.:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 690
Senast: MML
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Värnamo kommun misskötte en häst så grovt att man blev tvingad att avliva den. Det hävdar åklagare som åtalar kvinnan för...
Svar
1
· Visningar
610
Senast: Skorpion76
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst har dött av sina skador, en annan har fått skärsår av oklar anledning. Polisen i Bohuslän utreder just nu om det finns något...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Polisen har gjort framsteg i utredningen gällande den otäcka händelsen när en häst kraschade och dog efter att ha blivit skrämd av en...
Svar
4
· Visningar
1 272
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp