Bukefalos 28 år!

Knorrevången-fall vidare till åklagare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Så det faktum att VL har ett slakteri och ville ta emot en gratis häst gjorde inte att varningsklockorna började ringa?

Jag hade aldrig klarat av att ta reda på allt som jag faktiskt har gjort - om det inte vore för mycket hjälp. Knorrevången har "trampat många människor på tårna" under årens lopp. Att jag skulle hittat sanningen för egen maskin är nästan helt uteslutet.

Läst lite allmänt i tråden - ni som bara skriker "ansvarslös" begriper jag mig inte på. I bästa fall är det i "pressat läge" något litet inlägg "självklart skall de skyldiga straffas" etc.

I vissa nicks inlägg lyser det igenom vad de egentligen står för och vad de är för något. "Besiktningsveterinär på slakteri" till "månskensbonde som tjänar en extra hacka på slakt varje månad" till "vanlig knäppgök i behov av uppmärksamhet". Några av dessa nick anser jag är i behov av något sorts piller/behandling för att tänka/känna som en normal människa.

Återigen skriver jag.....Ametist var inte gamal, sjuk och uttjänt. Det var inte heller de flesta andra hästar som VL slaktat och tjänat en hacka på. En del av dem hade inte ens fyllt 6 år.

Det har skrivits i många tidningar - med åtföljande inlägg. Inte i någon annan debatt runt artiklarna har jag märkt en så frenesi i att skriva ordet "ansvarslösa ägare" som det faktist görs här på bukefalos. Vad kan det bero på? Finns det fler på buke som tjänar pengar på samma sätt som VL gör?
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Det är synd om de hästar som har ägare som skänker bort dem utan någon som helst koll på vilka som får dem, inte så konstigt att det gick som det gick i Ametist fall. Hur du får det till ngn sorts "skyll dig själv mentalitet" får stå för dig själv, jag tycker det är betydligt mer tragiskt att sånna människor öht skaffar häst ifrån början när de helt klart inte tar sitt ansvar för sin "älskling" och ser till att den får sluta sina dagar om de inte vet säkert var hästen hamnar utan skänker bort den till ett okänt öde. Visst är det tråkigt att man inte kan lita på okända, men så länge det är pengar att tjäna på att andra är naiva så kommer den här typen av hantering att fortsätta.
Du har uppenbarligen inte läst alla trådarna om det här, då skulle du vetat att VL även köpt någon/några av hästarna. Alla är inte bortskänkta, men alla är dessvärre försvunna. Så tyvärr håller inte ditt resonemang. Lätt för dig att sitta på din pidestal och anklaga andra för att vara naiva.....:grin:
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

I vissa nicks inlägg lyser det igenom vad de egentligen står för och vad de är för något.
ja, för hur ska man annars tolka inlägg eller sk slutplederingar som går i "leka VLs advokat-anda" ....:angel:
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Det har i många år pågått kampanjer om att aldrig sälja sin häst under 10000 kr (eller egentligen så billigt att någon kan tjäna något på att skicka hästen till Italien för slakt).

Jag utgår ifrån att det är med detta i bakhuvudet, en del anser att du borde ta på dig visst ansvar.
Om ägandet övergått från dig till en annan person så står det den personen fritt att göra vad som helst med hästen, inom lagen. Slakta den, sälja den vidare, skicka den till Italien. Som jag förstår det finns det inga enkla, fungerande sätt att skriva kontrakt där du som tidigare ägare kan påverka vad som händer med hästen när du inte längre är ägare. Vilket jag anser är vettigt, vill man ha kvar bestämmanderätten, måste man se till att ha kvar äganderätten. Ett exempel är att lämna ut hästen på foder i stället för att sälja den.

Jag har inte sett någon här försvara lagbrott, möjligen någon som inte motsatte sig svartslakt, vilket jag anser är fel.
Innan du försöker få det till att jag är någon slakteribulvan eller liknande kan jag väl understryka det som de flesta sagt och jag håller med om. Om personen och/eller slakteriet brutit mot några lagar hoppas jag verkligen att de får sina straff. När det gäller de troliga moraliska brotten hoppas jag de kan straffas med att folk exempelvis slutar att använda eller handla av dem.
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Tyvärr så berättade hon just inte den delen om sig själv. Och jag vet inte om t ex alla hästsäljare brukar kolla upp om en köpare sitter med i styrelsen för olika bolag.

Men då går det med andra ord inte att kontrollera en köpare alls, eller hur?

Om sådana här viktiga saker om köparen missades så förstår jag inte vad kontrollen var värd faktiskt.
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Jag har inte sett någon här försvara lagbrott, möjligen någon som inte motsatte sig svartslakt, vilket jag anser är fel.
Innan du försöker få det till att jag är någon slakteribulvan eller liknande kan jag väl understryka det som de flesta sagt och jag håller med om. Om personen och/eller slakteriet brutit mot några lagar hoppas jag verkligen att de får sina straff. När det gäller de troliga moraliska brotten hoppas jag de kan straffas med att folk exempelvis slutar att använda eller handla av dem.

"Det har skrivits i många tidningar - med åtföljande inlägg. Inte i någon annan debatt runt artiklarna har jag och många andra (inkl en del från media) märkt en så frenesi i att skriva ordet "ansvarslösa ägare" som det faktist görs här på bukefalos. Vad kan det bero på? Finns det fler på buke som tjänar pengar på samma sätt som VL gör?"

Med detta vill jag inte ha igång ytterliggare en nollsumme resonemang - ta det som en information Gunnar.....det är många fler än jag som tolkar det vissa skriver på samma sätt.
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

"Det har skrivits i många tidningar - med åtföljande inlägg. Inte i någon annan debatt runt artiklarna har jag och många andra (inkl en del från media) märkt en så frenesi i att skriva ordet "ansvarslösa ägare" som det faktist görs här på bukefalos. Vad kan det bero på? Finns det fler på buke som tjänar pengar på samma sätt som VL gör?"

Med detta vill jag inte ha igång ytterliggare en nollsumme resonemang - ta det som en information Gunnar.....det är många fler än jag som tolkar det vissa skriver på samma sätt.

Jag tror inte du kommer någon vart med att försöka misstänkliggöra de på Bukefalos som inte håller med dig.

Har du några indikationer på att "vi" som inte håller med har affärer som liknar VL's? Om inte så är det bara smutskastning och fula trix att dra upp det argumentet.

Jag tycker det är ansvarslöst att skänka bort hästar men jag gör inga hästaffärer. Nöjd?
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Jag tror inte du kommer någon vart med att försöka misstänkliggöra de på Bukefalos som inte håller med dig.

Har du några indikationer på att "vi" som inte håller med har affärer som liknar VL's? Om inte så är det bara smutskastning och fula trix att dra upp det argumentet.

Jag tycker det är ansvarslöst att skänka bort hästar men jag gör inga hästaffärer. Nöjd?

fast du har ju själv tagit emot en sällskapshäst Tomas, (som dock fått den stora äran att verkligen vara sällskapshäst ), de som skänkte den till dig kollade dom upp dig i vilka bolagsstyrelser du satt med i?
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Läs det jag skriver - många med mig skaffar sig en uppfattning av det som skrivs i dessa Ametist trådar som en del kanske inte räknat med. Det är inte bara jag som har reagerat!

Thats it!!!!!
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

************************
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

fast du har ju själv tagit emot en sällskapshäst Tomas, (som dock fått den stora äran att verkligen vara sällskapshäst ), de som skänkte den till dig kollade dom upp dig i vilka bolagsstyrelser du satt med i?

Nej vi har aldrig fått en häst till skänks. Vi har köpt en billig häst däremot. Visst var det ett bra pris men knappast tillräckligt bra för att det skulle varit någon större vinst att köpa för att slakta.

Och om säljarna kontrollerat eventuella styrelseplatser så skulle de inte hittat något graverande

Och trots att vi inte längre har någon egentlig nytta av hästen nu så har vi aldrig ens tänkt tanken att sälja eller skänka. han har nått ändstationen här helt enkelt.
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Nej vi har aldrig fått en häst till skänks. Vi har köpt en billig häst däremot. Visst var det ett bra pris men knappast tillräckligt bra för att det skulle varit någon större vinst att köpa för att slakta.
Man pratar om en summa som ej ska understiga 10.000kr. På Hästnet finns ca 1100 st annonser på hästar till salu under 10.000kr, och det är abslout inte bara shettisar utan mest stora hästar.
Och om säljarna kontrollerat eventuella styrelseplatser så skulle de inte hittat något graverande
De flesta säljarna sitter nog inte och kollar av med bolagsverket, säg någon som gjort det?
Och trots att vi inte längre har någon egentlig nytta av hästen nu så har vi aldrig ens tänkt tanken att sälja eller skänka. han har nått ändstationen här helt enkelt.
Men det är ju precis så det ska vara, och jag vet att det finns fler som du som kan erbjuda det.
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Läst lite allmänt i tråden - ni som bara skriker "ansvarslös" begriper jag mig inte på. I bästa fall är det i "pressat läge" något litet inlägg "självklart skall de skyldiga straffas" etc.

I vissa nicks inlägg lyser det igenom vad de egentligen står för och vad de är för något. "Besiktningsveterinär på slakteri" till "månskensbonde som tjänar en extra hacka på slakt varje månad" till "vanlig knäppgök i behov av uppmärksamhet". Några av dessa nick anser jag är i behov av något sorts piller/behandling för att tänka/känna som en normal människa.

Återigen skriver jag.....Ametist var inte gamal, sjuk och uttjänt. Det var inte heller de flesta andra hästar som VL slaktat och tjänat en hacka på. En del av dem hade inte ens fyllt 6 år.

Alltså, jag vill börja med att säga att jag är vegetarian och mot slakt av alla former, mot djurplågeri och jag tycker det är fruktansvärt det som hänt Ametist, vilket jag skrivit i tidigare trådar också till Pjok.

MEN jag tror inte att folk blir mer vänligt inställda av att bli anklagade för att behöva börja medicinera och bli kallade knäppgökar. Jag förstår att det är frustrerande för er inblandade men jag tror det där stryker många mothårs och att man då kanske skriver saker man inte annars hade skrivit just för att man blir förbaskad och provocerad.

Saken är ju att VL fått hästarna och när hästarna väl är hennes egendom kan inte förra ägaren göra mycket åt vad hon gör med hästen. Hur oetiskt det än kan tänkas vara så skulle i så fall hästen lämnats ut på livstidsfoder med ägarskapet kvarstående, DÅ hade det varit något annat. Eller om det skrivits in att vite utgår med 60.000 kr (eller dylikt) om hästen säljs utan att förra ägaren tillfrågas först. Mycket mer kan man inte göra rent rättsligt vad jag förstår. Man kan ju inte ha inskrivet att det blir vite om hästen måste avlivas utan förra ägarens tillåtelse, det är ju helt galet! Tänk om hästen bryter benet i hagen och förra ägaren tycker att det går säkert att fixa, så avliva inte!

Plågas djuren innan slakt osv hoppas jag att Knorrevången åker dit så det tjongar om det i alla fall.

Det har skrivits i många tidningar - med åtföljande inlägg. Inte i någon annan debatt runt artiklarna har jag märkt en så frenesi i att skriva ordet "ansvarslösa ägare" som det faktist görs här på bukefalos. Vad kan det bero på? Finns det fler på buke som tjänar pengar på samma sätt som VL gör?

Jag TROR att det kan ha med att göra att på Buke är de flesta hästmänniskor och på så vis är mer insatta i hästlivet och att det finns slakttransporter och så vidare. De som läser dagstidningar tycker så klart det är fruktansvärt att någon kan lura av någon en häst men de vet inte vad annat som kan hända hästar. Jag vet folk som läst artiklarna och som inte är hästintresserade och de har inte vetat att ödet kunnat bli värre om de satts på någon transport neråt kontinenten. För folk vill inte veta, det är för hemskt.

Jag hoppas i alla fall att de ansvariga får det straff de förtjänar och att Pjok och övriga får veta vad som hänt med hästarna och kan få lite sinnesfrid. :)
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Du skriver snällt och försöker tona ner diskussionen lite.
Nu är det så att Pjok har så mycket mer information och vet så mycket mer, än vad både du och jag har en aning om. Och hon har faktiskt hört och sett med egna ögon. Ändå blir hon gång på gång påhoppad här på forumet att hon överdriver, ljuger och mycket mer. Dessutom med Gunnars hejarop. Och du anser att det är Pjok som ska stryka medhårs. :confused:

Pjok har skrivit kontrakt, hon har kollat upp personen ifråga men det är en duktig bedragare som hon har att göra med och det är ju, som vi vet nu, inte första gången heller hon gör en sån här sak. Och jag tror ärligt talat att det är fler än Thomas N som har tagit emot/köpt eller sålt en billig häst. Men det är det tyst om.
Och jag anser inte att diskussionen beror på att folk är hästkunniga utan det finns folk som är skadeglada och slår sig för bröstet. Och hästkunniga - hmm, vete f'*n, möjligtvis någon enda. Men jag är inte överbevisad. Här säger man sig även tänka på hästars väl men i andra trådar har just omtanken om hästen kanske inte kommit i främsta rummet. :angel:
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Jag vet att du följt en del av dessa trådar och alltid haft en vänlig inställning utan att egentligen ta ”ställning” – det respekterar jag dig för…..:)

Efter ”Ametist historien” äter jag inte heller kött längre. Detta trots att många här på buke anser att man skall äta mer hästkött för att ”rädda hästar” från slakttransporter till Italien. Vilket jag tycker är helt absurt.

Är slakttransport verkligen det värsta som kan hända undrar jag??? Det jag såg på slakteriets stall var inget ”vackert” – det går som jag ser det, på ett jämt ut - slakttransport - vice versa - uppstallning i slakteriets stall i väntan på en brutal respektlös död, där djuren behandlas som skräp.

Det finns ett litet fåtal här på buke som i just dessa trådar om Ametist hörts väldigt mycket. Huruvida de vill bli klappade med- eller mothårs struntar jag fullkomligt i.

Jodå – förra ägarna kan visst göra väldigt mycket åt vad VL gör med hästarna. Det är just detta påstående och liknande jag vänder mig emot – jag hävdar med ”Ametist historen” som referens – det går visst att göra något åt en sådan här situation. Man skall inte ge upp för att andra inte tror att det går att ställa personer till svars dvs lyssna inte på vissa här på buke. Sen om det blir det VL gjort mot just dessa 5 hästar eller av andra skäl som gör att hon ställs till svars, kan vi låta vara osvuret så länge. Hade inte någon försökt göra något åt VL så hade hon helt ostört fortsatt med sin ”affärside”.

Det som komplicerar Ametist historen är att det är fyra myndigheter inblandade - polis – jordbruksverket – livsmedelsverket – länsstyrelsen (djurskyddet). Bemötandet från myndigheterna som blivit insatta i ärendet är väldigt positivt – den goda viljan finns på samtliga myndigheter (något mindre på Livsmedelsverket som försöker skaka av sig historien med motivering att de har en besiktningsveterinär på plats som representerar dem och som INTE slagit larm).

Jag tror INTE att inställningen här på buke från vissa nick har att göra med att de är hästmänniskor - kan också tillägga att de är i minoritet. Deras inställning speglar mer vanligt simpelt översitteri som kan få vem som helst att ge upp innan man ens försökt. Vilket inte leder till att få en början till slut på denna hantering – vilket borde vara det alla vill.

Avslutningsvis ” För folk vill inte veta, det är för hemskt.” – där har du helt och fullt rätt och det gäller lika väl hästfolk som vanligt folk. Jag ska också tala om att jag har fått så många mail och pm som ger uttryck för en sund mänsklig inställning i frågan även från många här på buke vilket vida överskrider det lilla antalet ”knäppisar” här på buke som hackar i trådarna.
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Jag tror INTE att inställningen här på buke från vissa nick har att göra med att de är hästmänniskor - kan också tillägga att de är i minoritet. Deras inställning speglar mer vanligt simpelt översitteri som kan få vem som helst att ge upp innan man ens försökt. Vilket inte leder till att få en början till slut på denna hantering – vilket borde vara det alla vill.

Avslutningsvis ” För folk vill inte veta, det är för hemskt.” – där har du helt och fullt rätt och det gäller lika väl hästfolk som vanligt folk. Jag ska också tala om att jag har fått så många mail och pm som ger uttryck för en sund mänsklig inställning i frågan även från många här på buke vilket vida överskrider det lilla antalet ”knäppisar” här på buke som hackar i trådarna.

Du klagar på att andra uppträder ila men du gör verkligen allt för att smutskasta andra på forumet. Hur går det ihop?

Tål du inte kritik eller vad är det?
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Du skriver snällt och försöker tona ner diskussionen lite.
Nu är det så att Pjok har så mycket mer information och vet så mycket mer, än vad både du och jag har en aning om. Och hon har faktiskt hört och sett med egna ögon. Ändå blir hon gång på gång påhoppad här på forumet att hon överdriver, ljuger och mycket mer. Dessutom med Gunnars hejarop. Och du anser att det är Pjok som ska stryka medhårs. :confused:

Pjok har skrivit kontrakt, hon har kollat upp personen ifråga men det är en duktig bedragare som hon har att göra med och det är ju, som vi vet nu, inte första gången heller hon gör en sån här sak. Och jag tror ärligt talat att det är fler än Thomas N som har tagit emot/köpt eller sålt en billig häst. Men det är det tyst om.
Och jag anser inte att diskussionen beror på att folk är hästkunniga utan det finns folk som är skadeglada och slår sig för bröstet. Och hästkunniga - hmm, vete f'*n, möjligtvis någon enda. Men jag är inte överbevisad. Här säger man sig även tänka på hästars väl men i andra trådar har just omtanken om hästen kanske inte kommit i främsta rummet. :angel:


Jag förstår inte vad ett köp för väldigt många år sen har med den här tråden att göra alls.
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Jag förstår inte vad ett köp för väldigt många år sen har med den här tråden att göra alls.

Det har med att göra att vissa här föröskt få det till att det skulle vara orealistiskt att det skulle kunna finnas en mottagare som skulle kunna ha glädje av Ametist (eller en annan sällskaphäst, därav kom du in i bilden), samt att jag vet att fler familjer som har en del hästar som enbart sällskap åt någon annan. Du är bara ett bevis på det, därav har det med tråden att göra, för att visa på ni finns eftersom andra sagt motsatsen.
Det har med att göra att folk vill lägga skuld på Pjok för att hon så ansvarlöst, inte kollade med bolagsverket att VL stod som ägare för ett slakteri, (hur vanligt är det? att äga ett slakteri) samt inte tog rejält betalt för sin häst, som dessutom var full brukbar, med undantag av att han inte skulle ridas i samlad form. Som jag skrev tidigare, det finns 1100 hästar till salu bara på en enda site, som ligger prisläge under 10.000kr.
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Du klagar på att andra uppträder ila men du gör verkligen allt för att smutskasta andra på forumet. Hur går det ihop?

Tål du inte kritik eller vad är det?

Man kan ju undra vem som började...
Vi har alla här blivit delgivna en tragisk historia , vilket i sin tur har lett till en massa som lagt hela skulden på offret. Om du vill kalla det kritik så får det stå för dig. :confused:
Det är tyvärr inte ett allt för ovanligt fenomen, jag har sett det i andra sammanhang, i tex misshandelsmål där man valt att sympatisera med gärningsmannen och offret kommit helt i skymundan.
Jag har även läst andra trådar här på buke tex om en ponny som bröt benet på en hopptävling, de elaka kommentareren lät inte vänta på sig, självklart var det ryttarens fel för ungen ridit för fort osv. osv.
Jag tycker det osmakligt och avskyvärt och jag kommer aldrig acceptera den inställningen.
Tomas, det här var bara ett exempel på detta fenomen, att ta ställning för fel sak, som svar på din fråga som jag antar kommer: "Vad har en ponny som bröt benet i en hopptävling för nåt att göra med den här tråden??"
 
Sv: Knorrevången-fall vidare till åklagare

Hej!

Jag heter Kristina Hedberg och arbetar som reporter på Uppdrag Granskning/SVT. Vi söker kontakt med dig som sålt eller skänkt bort din häst till samma person som fick ta emot hästen Ametist. Särskilt intresserade är vi av affärer som gjordes upp i APRIL förra året (2008).
Att höra av sig till oss innebär INTE att man automatiskt går med på att framträda i något TV-program, man kan mycket väl bara förekomma som anonym uppgiftslämnare. I dagsläget är det inte heller säkert att vi kommer att göra ett reportage om de här historierna, men för att kunna göra en korrekt bedömning av läget är alla pusselbitar viktiga och ytterst välkomna.

Skriv gärna direkt till mig, så lovar jag att svara med fler detaljer och mer information: kristina.hedberg@svt.se

Mvh
Kristina
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 545
Senast: MML
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Värnamo kommun misskötte en häst så grovt att man blev tvingad att avliva den. Det hävdar åklagare som åtalar kvinnan för...
Svar
1
· Visningar
610
Senast: Skorpion76
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst har dött av sina skador, en annan har fått skärsår av oklar anledning. Polisen i Bohuslän utreder just nu om det finns något...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Polisen har gjort framsteg i utredningen gällande den otäcka händelsen när en häst kraschade och dog efter att ha blivit skrämd av en...
Svar
4
· Visningar
1 269
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp