Knyta svansen

juvelen

Trådstartare
Någon som kan förklara och helst illustrera med bilder hur man knyter svansen på bästa sätt?

Har en häst som kan slå riktigt ordentligt. Slaggjord hjälper inte (sitter fast korrekt mitt på korset), då knäcks eller böjs (ergon) skalmarna på vagnen. Har även knäckt ett ryggstycke och en käk. Har slagit sönder en customsulkett i småbitar när jag skulle värma, även fast jag drog upp automat-käken till max så fortsatte han bara att mata.

Har fått tips att även knyta svansen, då kan dom tydligen inte slå.
 
Sv: Knyta svansen

Min tailtie har en loppgla i ena andan och en kabinhake och fast ogla i den andra. Satter lopoglan nagra centimeter undersvansroten och flatar sedan hart. Jag flatar taglet tillsammans med repet om du forstar sa repet ar inte en av de tre "delarna". Tejpar rejalt bade uppe och nere. Har jag en jag vet kan sla rejalt tejpar jag ocksa runt "hela" svansen. Satt kabinhaken i den fasta oglan runt biken "under" satet. Har aldrig sett en hast som slar mer an en gang. Har aldrig haft ngn som faktiskt slar utan mest hastar som hotar sa har inte haft min sarskilt hart spand. En del vill ha det sa tight att man har mer "drag" i tail tien an i skalmarna...

Har aven sett en del som anvander en linda (polo eller bracebandage) som de lindar hela vagen fran topp och sedan faster med velcron. Man kan aven fasta svansen i selen (vid ryggstyckets faste eller vid qhn). Det blir da inget ryck om de slar men manga hastar vagar inte sla da de tappar balansen utan att stodja sig med svansen.

Lycka till!
 
Sv: Knyta svansen

Någon som kan förklara och helst illustrera med bilder hur man knyter svansen på bästa sätt?

Har en häst som kan slå riktigt ordentligt. Slaggjord hjälper inte (sitter fast korrekt mitt på korset), då knäcks eller böjs (ergon) skalmarna på vagnen. Har även knäckt ett ryggstycke och en käk. Har slagit sönder en customsulkett i småbitar när jag skulle värma, även fast jag drog upp automat-käken till max så fortsatte han bara att mata.

Har fått tips att även knyta svansen, då kan dom tydligen inte slå.

Varför håller du på med en sån ? En bultpistol ser till att den aldrig slår igen, förlåt om jag verkar otrevlig men varför ska man riskera ett liv och kanske andras med en häst man VET är galen?
 
Sv: Knyta svansen

Det var länge sedan det hände och jag hoppas att det var ungdomlig synd, samt att kastreringen i våras gjorde susen. Men vill vidta alla säkerhetsåtgärder när jag kör, om det skulle hända igen. Har även införskaffat en Royal Puma till den dag det blir dags för kval.
 
Sv: Knyta svansen

har PRECIS samma problem som du. Även min Ergo ser numera ut som en ostbåge:cry: Slaggjorden spänd över korset, men lyckades ändå sparka som en idiot. Efter kastreringen blev han bättre, men kan fortfarande kasta upp rumpan ibland (tack o lov utan att sparka) när jag ökar tempot eller blir omsprungen av raketer på banan. Självklart går min och andras säkerhet i första hand och kommer inte ta ut honom på kval/tävling innan han är säker, men det är ju så förbaskat synd. :crazy:
 
Sv: Knyta svansen

Med min så har vi aldrig hittat någon anledning till VARFÖR han börjar slå, hotar inte eller nått det bara smäller. Då det har hänt så har det varit i olika situtationer och det har aldrig varit några problem att spänna för med vagn efteråt. Med honom kommer jag aldrig känna mig 100% säker, men kommer vidta alla säkerhetsåtgärder som går, är annars jättesnäll i all hantering och vid ridning. Han är lovande och vi tror mkt på honom, bara han sköter sig :)
 
Sv: Knyta svansen

Du har stora problem, så tro inte bara att lösningen är att knyta svansen. Hästen kan fortfarande slå ihjäl någon.
 
Sv: Knyta svansen

Det är jag som kör hästen dagligen och vet mycket väl att man kan bli ihjälsparkad när hästen slår.
Han har varit i proffsträning i några månader samt gått premie utan att ha visat några tendenser till att vilja slå, sen sista gången för 6 månader sedan.
Vann finalen i 2-årsserien i Augusti.

Körs aldrig i kortvagn, har alltid slaggjord samt käk med pinne eller omara. Men vill även ha knuten svans för säkerhets skull,

Vill därför lära mig hur man knyter svansen på bästa sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Knyta svansen

Jag hade en "jättesnäll" häst som bara helt plötsligt slog o drog som en avlöning, helt utan förvarning. Den hästen hade en hjärntumör.
dessutom tycker jag att slagremmar ska sitta ca 1 dm bakom korset och inte rätt på för att få ut bästa effekten
 
Sv: Knyta svansen

Slaggjorden sitter strax ovanför spännerna där svanskappan sitter fast, med en extra läderrem från själva söljan. Har tyvärr ingen bra bild hur den sitter.
 
Sv: Knyta svansen

Min varnar inte heller i förväg, och kan inte komma på varför han håller på som han gör:confused: Övrig hantering och situationer är han ju världens snällaste. Precis som du så tror jag på min häst, eftersom han verkar lovande de dagar han sköter sig och har stam att leva upp till (ev.) Han är sen i utvecklingen och växer fortfarande så känns lite småfel att redan ge upp hoppet om honom. Ser inte så ofta travare med knuten svans så vet inte heller direkt hur man gör det på rätt sätt:crazy:
 
Sv: Knyta svansen

Stötte ihop med en annan tränare idag som sa att det helt enkelt bara är att knyta fast svansen i vagnen på hästar som har lätt att slå. Vet inte om det är de bästa sättet, men ska helt klart prova lite senare idag:idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Knyta svansen

Att knyta i vagnen är inga problem, men att knyta i svansen så det sitter fast ordentligt och inte glider. Har köpt en spec. läderrem för det.
 
Sv: Knyta svansen

du får väl fästa den i svansstycket så den sitter där först o främst innnan du tvinnar till svansen...dock tror jag att det är förbjudet i lopp
 
Sv: Knyta svansen

Att knyta i vagnen är inga problem, men att knyta i svansen så det sitter fast ordentligt och inte glider. Har köpt en spec. läderrem för det.

Jag fäster i svansen på följande sätt:
Först gör jag en liten ögla längst ut på läderremmen, trär igenom andra änden så det blir en "strypsnara" som jag stoppar svansen i och drar åt strax nedanför sista kotan.
Sedan delar jag på taglet ovanför snaran, trär remmen genom svansen innan jag virar remmen några varv runt svansen.
Slutligen "låser" jag genom att dra den genom svansen igen och fäster sedan remmen i vagnen.

Vi hade en häst som man alltid måste binda svansen på vilket slet på hans redan tunna svans så mycket att det inte fungerade i längden.
Löste det genom att fästa remmen i en svansgaffel i stället.
 
Sv: Knyta svansen

SelfPossessed & Corminta> Tack så mycket!

Som tur var så har han mkt svans att ta ifrån ;)
 
Sv: Knyta svansen

Hm ,då måste jag få undra om det verkligen är helt ofarligt att knyta upp svansen eftersom balansen onekligen påverkas?

Kan inte det inverka negativt på hästens muskulatur? Och om den redan har dolda bekymmer med tex ryggen eller SI-leden och det är anledningen till att den slår, är då inte risken betydligt större att den blir frustrerad och vill slå ännu mer?
 
Sv: Knyta svansen

Jag skulle (om jag nu ville ha en sån..) sätta på svansgaffel, knyta svansen, slag-gjord ansatt tight ca en dm bakom korset, och ev ett skarpare käk-bett plus en sulkett....
Är det någon som vill köra sen??
 
Sv: Knyta svansen

Så gäller det också att se till att man har grejer som håller. En käk är lätt knäckt.
 
Sv: Knyta svansen

nylon i både ryggstycke o käk så håller det , + en slagrem i dito material...problemet är ju i såfall att vagnen hellre böjer sig än att grejerna inte skulle hålla.
Men jag skulle inte vilja ha en sån häst för man kan ju aldrig lita å en häst som betett sig på det viset fler än en gång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp