Kobent föl - vad göra??

CEJ

Trådstartare
Har ett hingstföl (islandshäst) som föddes 140706 och som ser ut som nedan i benställningen. Han var något sen med att komma igång med att springa men för övrigt är han pigg och glad Någon som har erfarenhet av kobenta föl? Vad har ni gjort? Tips mottages tacksamt!

/CEJ

IMG_0462-1_zpseb9b498a.jpg
 
Ser den ut så nu 10 dygn gammal eller såg den ut så när den föddes men blivit bättre?
Oavsett vilket behöver den en skicklig veterinär/hovslagare med stor kunskap om fölkorrigeringar. Borde återfinnas på närmsta djursjukhus, och jag skulle boka en tid pronto =)

Det där är knappast något som rättar sig själv tyvärr, och åtminstone när jag hade föl sist så var rådet att "ge det 7 - 10 dagar sålänge de kan gå och stå obehindrat. De kan räta upp sig förbluffande själv, men det som är kvar efter 7-10 dagar behöver de hjälp med - ju snabbare dessto bättre".

Hade en med en vriden, vek bakkota. Hovslagaren var här var tredje dag i början, och det var prat om gipsa/limma sko men vi slapp det. Blev helt rak i sinom tid - men det tog tid och hovis var en välbekant gäst här ofta första tiden (det glesades ut, från var tredje till var femte dag osv). Jag hade turen att ha hovis 4 km bort så blev hanterbart med de täta besöken.
 
Senast ändrad:
Ja, det är dags att fixa proffshjälp nu, de ska normalt fixa felställningar själva de första dagarna, annars måste de få hjälp.
 
Har ett hingstföl (islandshäst) som föddes 140706 och som ser ut som nedan i benställningen. Han var något sen med att komma igång med att springa men för övrigt är han pigg och glad Någon som har erfarenhet av kobenta föl? Vad har ni gjort? Tips mottages tacksamt!

/CEJ

IMG_0462-1_zpseb9b498a.jpg
Fölet är x bent brukar man säga. Man brukar ha skenor några veckor, råder dig att kontakta en klinik. Ser ut att vara lite krokig bak också? :) Hoppas det går bra.
 
Vill bara nämna att jag fick ett föl 4/7,
som var mycket värre x-bent än den där, trodde aldrig någonsin hon skulle kunna räddas, hon hade svårt att stå själv i början, men på bara en vecka så var det full fart,
nu är hon jättefin i benen och om man inte visste hur hon såg ut som nyfödd så kan man aldrig gissa att hon ens haft problem . :)
 
Håll den på boxvila tills hovslagare gjort nåt åt den. För varje steg den tar så belastas den tokigt, så det blir värre.
Många vekheter de har när de föds behöver utevistelse på hårdare yta för att bli bra, men just vid såna är felställningar är det bättre de står stilla.
 
Jättebra att du tagit kontakt med veterinär som samarbetar med hovslagare redan nu! För när det gått så pass många dagar utan att benen rätat på sig så ska man inte vänta längre. Som CK nämner så ju tyngre fölet blir desto mer belastar man de redan sneda benen. Nu däremot finns det mycket stor chans att få ordning på det hela! Håller alla tummar för er! Om du har lust så uppdatera oss gärna om hur det går : )
 
Har fått tid till klinik i Täby på torsdag. Vi kommer då träffa veterinär samt hovslagare. Återkommer med mer information när vi varit där. Tack snälla för visat intresse. / CEJ
 
Har ett hingstföl (islandshäst) som föddes 140706 och som ser ut som nedan i benställningen. Han var något sen med att komma igång med att springa men för övrigt är han pigg och glad Någon som har erfarenhet av kobenta föl? Vad har ni gjort? Tips mottages tacksamt!

/CEJ

IMG_0462-1_zpseb9b498a.jpg

Så bra att ni söker hjälp, jag hoppas verkligen att det kommer att ordna till sig för er. Min fölunge var väldigt vek i sina kotor till en början men jag fick mycket bra hjälp av hovslagaren som var här ofta och även limmade på en liten sula. Blev perfekt i ben och vinklar sedan.
 
Har haft föl när jag jobbade på station som fick gå med skenor :)
Inga problem förutom att de fick stå på stall lite mer ön de andra.
Mitt föl var sned men det hjälpte att korrigera med rätt verkning
 
Jag tror de flesta slutat med skenor. De skavde och tryckte, så fölen fick lätt sår i sitt tunna skinn, och de fick överben.
 
Har fått tid till klinik i Täby på torsdag. Vi kommer då träffa veterinär samt hovslagare. Återkommer med mer information när vi varit där. Tack snälla för visat intresse. / CEJ
.
vad skönt att ni tagit hjälp och kommer besöka klinik. Som många påpekat i tråden så drar det fram emot ngn vecka och extrema benställningar utöver det i sig, så kommer det inte rätta till sig bara så där. ffa inte om fölet bara får springa runt helt på egen hand tyvärr. Hoppas du vill uppdatera tråden hur det gått för er efter torsdag !
 
Hej,
Här kommer en liten uppdatering. Har tyvärr inte orkat tidigare då vi inte fick den bästa prognosen vid första besökt, vi fick 5 dagar på oss att det skulle bli en klar förbättring annars fanns de inget att göra
Nu har vi varit på klinik två gånger och det känns som att det går åt rätt håll. Så här ser han ut idag. Specialskor som är de allra minsta hovslagaren hade. Boxvila med korta promenader fram till onsdag nästa vecka då han är inplanerad för operation av ett eller båda knäna. Jag hoppas nu att det hela går åt rätt håll.

cid_64F2AC94-107D-49E2-A7D9-03761580F776_zps52b83f7e.jpg
 
Det är ju i alla fall en väldigt stor förbättring om man jämför bilderna på fölet. Med det kan ju se annorlunda ut i verkligheten förstås.
 
Vilken förbättring! Men de vill verkligen operera redan? Oftast vill de ju avvakta till ca 3 månader, eftersom de både kan räta sig själva, och att det funkar att göra operation då.
 
@CEJ : Är det första fölet du haft?
Tänker lite på hur länge du väntade innan du konsulterade ngn om den grava benställningen. Tråkigt att det blivit så gravt men det låter som det finns några möjligheter iallafall. Håller tummarna.
 
Hej, Nej jag har tyvärr inte haft föl förut. Fick dessutom veta av mer erfarna att det rättar till sig av sig själv. Är glad att jag inte lyssnade utan sökte hjälp även om vissa av er tyckte att jag sökte sen hjälp. Operationen blev framskjuten en vecka då stoet tyvärr blev akut jättesjuk. Som tur är mår hon nu bra men ingen vet vad hon drabbades av. Fölet opererades i onsdags och det har gått bra. Har återbesök på torsdag. Jag kan själv se en klar förbättring och har äntligen börjat hoppas att detta kommer få ett bra slut. Vi besökte hovslagaren i måndags och hon såg riktigt glad ut över förbättringen. Återkommer senare med nya bilder. /cej
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag har ett föl som är 15 dagar gammalt idag. Hon föddes med fölsjuka och vi har varit på Ultuna och spolat leder osv när hon va 3...
Svar
1
· Visningar
669
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: BornAgain
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp