Kockar och vegetarianer

Sv: Kockar och vegetarianer

Just med att veganer ofta blir misstänksamma är ju på grund av tidigare erfarenheter av att många tror att smör, grädde osv är veganska, i God tro..


Nej, så var inte fallet. Snarare verkar veganer tänka sig att mat blie just vegan genom att den som lagar den medvetet tänker att "nu ska jag laga veganmat". Att en massa vanliga maträtter är vegana, verkar många veganer ha missat.

För icke-veganer spelar det ju ingen roll. Då är det ju mer intressant om maten är god än om den är ideologiskt anpassad.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Alla veganer är inte det av ideologiska skäl... Jag är överkänslig mot mjölkprotein och ägg, därför är jag vegan, och då är det rätt viktigt att jag inte får i mig ngt av det!
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Alla veganer är inte det av ideologiska skäl... Jag är överkänslig mot mjölkprotein och ägg, därför är jag vegan, och då är det rätt viktigt att jag inte får i mig ngt av det!

Fast det är en matallergi. Det är såklart viktigt.

Men logiken ger inte att matallergi mot mjölkprotein och ägg skulle ge att en människa är vegan. Goda rätter av pärlhöna, anka, buffel, röding och sniglar kan man definitivt laga helt utan mjölkprotein eller ägg.

Det måste finnas tillkommande skäl. Enkelhet?
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Hej!

Kött och fisk borde väl oxkså funka fint för en mjölk och äggallergiker?? Stekt i olja tex (vilket vi nästan alltid gör ändå?).

Apropå vad folk har koll på, jag är laktosintolerant och vet inte hur många gånger jag fått frågan om jag kan äta tex bröd, eller att folk faktiskt gör sig besväret att leta reda på glutenfri mat så jag kan äta. Det är jättesnällt, men inte alls samma sak :-)

Favoriten var när jag bodde i en spansk familj och de varje dag frågade om jag ite ville ha lite grädde eller glass till efterrätt, trots att jag varje dag förklarade att jag inte tålde mjölk… Så det är inte bara i Sverige man har dålig koll, jag skulle säga att i Sverige har man ganska bra koll- vilket i sig är rätt skrämmande.

/Lavinia, som alltid har lika skoj när hon försöker hitta mat som funkar för alla.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Nu är inte jag vegetarian men känner de som är det och de brukar ofta klaga på utbudet. Även om jag har svårt att sätta mig in i att leva utan kött så accepterar jag det och tycker givetvis att de ska kunna få ordentligt eller vettiga måltider tillagade. Speciellt när man äter ute förväntar man ju sig att en utbildad kock ska kunna svänga ihop något som är smakrikt med det lilla extra man förväntas när man betalar lite mer. Om vi ska dra en jämförelse med allergiker så är det samma sak, tål man inte gluten eller laktos så är det precis som att man blir serverad rätter utan ork eller tanke bakom för att det är "jobbigt" många gånger struntar man hellre i att äta ute för att det inte känns värt att betala för något man kunnat göra bättre hemma
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp