Kockar och vegetarianer

Sv: Kockar och vegetarianer

Det vanligaste verkar vara att de vegetarianer som även äter fisk, blir serverade fisk hela tiden.

Precis! Och inte vilken fisk som helst, utan det är lax nästan hela tiden. Jag gillar lax, men det kan bli för mycket ibland. Dessutom äter jag inte all fisk eller alla sorters skaldjur. T ex jätteräkor och ål. Det vill jag helst låta bli. Så vill jag vara säker på att få mat som jag kan och vill äta så säger jag veg.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Jag kallar mig "vegetarian fast jag äter fisk" för det är så jag bäst gör mig förstådd :). Har provat lite olika och detta funkar bäst. Sen om det är helt korrekt eller ej spelar inte så stor roll tycker jag. Jag frågade tidigare i tråden om det är nödvändigt att man är strikt för att kalla sig det ena eller andra t ex? Om jag äter kött en gång i månaden, kan jag kalla mig veg då? Eller går gränsen vid aldrig?

Problemet är att folk varken hör eller minns "fast jag äter" utan de hör och minns, "jag är vegetarian och jag äter fisk". Så nästa gång de ska laga mat till någon som säger att hen är vegetarian så tänker hen, ja just det, då gör jag fisk för det äter vegetarianer. Om du dessutom äter kött en gång i månaden så är du inte vegetarian nej. Gränsen går vid aldrig. Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra, "men du kan väl göra ett undantag idag bara?" Öh :meh: nä. Verkligen inte. Att äta kött är för mig fullkomligt otänkbart. Alltid. Alla dagar i månaden. Det är inget jag kan göra ett undantag ifrån.
Du är inte vegetarian. Du är en allätare som föredrar att äta vegetariskt till största delen men du äter både kött och fisk precis som vem som helst. Min dotter gör precis som du och det är absolut inget fel med det men någon vegetarian blir man inte för att man till övervägande delen väljer att äta vegetariskt om man då och då ändå äter kött och fisk. När man blir vegetarian så slutar man äta kött överhuvudtaget. Det är liksom det som är grejen.
Säg istället att du föredrar att äta vegetariskt så slipper andra få problem av det du har sagt :) Om du ändå äter kött och fisk så kan du kanske lika gärna göra det den gången du behöver säga till om vad du äter eller behöver du göra det väldigt ofta? Jag tänker att då slipper du problemet med att behöva förklara dina matvanor överhuvudtaget.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Nja. Aldrig är att ta i. Tillsvidare skulle jag mer säga. Jag vet flera personer som gått in och ur vegetarianism i sina liv och nog har de varit vegetarianer i de perioder de kallat sig det (dvs inte ätit kött alls). Och senare i livet kommit till ett nytt beslut.

Jag håller med Petruska att det är lite naivt att hela tiden säga att det går att göra minst lika bra veganskt som om man har hela smakpaletten att tillgå. Sedan är det ju upp till var och en om man ändå tycker att det är tillräckligt, eller om matens smakbredd är mindre viktigt än någon annan parameter som påverkas av kostvalet (etik, religion, etc).

Det är en logisk omöjlighet att utesluta saker ur kosten utan att minska smakmöjligheterna. Att det sedan är smaker man inte vill ha eller värdesätter är en annan fråga.

Jag har minsann aldrig sett en riktigt härlig vegansk Pekinganka eller helstekt vegansk hjortfile, som exempel. Det kanske går att komma till något som efterliknar det halvdant, men det är bland annat sån kokkonst jag tycker är knäpp (t.ex quornfile som absolut ska se ut som dödade kycklingar genom formpressning).

Istället borde man leta efter kvaliteterna i råvarorna som man kan använda.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

KL

En sak jag har märkt av är endel kockars bristande respekt mot vegetarianer!
Jag bodde en tid i ett större kollektiv och då träffade en av tjejerna en kock. Det var en otroligt duktig kock som jobbade på en av världens bästa restauranger (den är med på nån sån där lista vad de nu heter, tror restaurangen låg på 34e plats i världen eller något liknande.)
Den här killen skulle då bjuda hela kollektivet på middag. En tjej var vegetarian vilket han mycket väl visste om och lovade att lämna lite utan att ha i kött, det var någon slags gryta vi skulle äta.
Under tiden han lagade middagen så påminde hans flickvän honom flera flera gånger om att inte glömma bort tjejen som var vegetarian. Tror ni inte att han gjorde det ändå? Eller snarare, han sket i det. Han tyckte gott att hon bara kunde peta bort köttbitarna...
Han var även väldigt duktig på att predika om att om hon bara åt hans kött så skulle hon aldrig mer tänka tanken på att inte äta kött som om att det bara var smaken som gjorde att hon valde bort köttet...

Flickvännen berättade sen att när den här killen träffade sina andra kockkompisar så hade de idiotförklarat vegetarianen det grövsta. För vegetarian det kan man inte vara...

Nu vill jag påpeka att jag tror absolut inte att alla kockar är sånna här idioter och det är synd att det inte läggs mer energi på att göra bra vegetarisk mat. Men i många kockars ögon finns bara kött, kött och kött...
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Nja. Aldrig är att ta i. Tillsvidare skulle jag mer säga. Jag vet flera personer som gått in och ur vegetarianism i sina liv och nog har de varit vegetarianer i de perioder de kallat sig det (dvs inte ätit kött alls). Och senare i livet kommit till ett nytt beslut.

Jag håller med Petruska att det är lite naivt att hela tiden säga att det går att göra minst lika bra veganskt som om man har hela smakpaletten att tillgå. Sedan är det ju upp till var och en om man ändå tycker att det är tillräckligt, eller om matens smakbredd är mindre viktigt än någon annan parameter som påverkas av kostvalet (etik, religion, etc).

Det är en logisk omöjlighet att utesluta saker ur kosten utan att minska smakmöjligheterna. Att det sedan är smaker man inte vill ha eller värdesätter är en annan fråga.

Jag har minsann aldrig sett en riktigt härlig vegansk Pekinganka eller helstekt vegansk hjortfile, som exempel. Det kanske går att komma till något som efterliknar det halvdant, men det är bland annat sån kokkonst jag tycker är knäpp (t.ex quornfile som absolut ska se ut som dödade kycklingar genom formpressning).

Istället borde man leta efter kvaliteterna i råvarorna som man kan använda.

Quorn är inte veganskt.
Det finns mycket annat att äta, här är det poppis med diverse kötträtter gjort på seitan, julskinka, kebab, filéer, ungsstek mm.
Utbudet av korvar, ostar, kaviarer, mjölker mm är stort. Allt du gör som kötträtt går att göra vegansk dito.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Allt du gör som kötträtt går att göra vegansk dito.
Fast det är ju det som är så fånigt.
När man har valt bort köttet så är det ju inte "istället för kött-rätter" man vill ha utan rent vegetarisk mat.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Fast det är ju det som är så fånigt.
När man har valt bort köttet så är det ju inte "istället för kött-rätter" man vill ha utan rent vegetarisk mat.

? Seitan är ju så vegetariskt man kan komma? Lätt att göra hemma. Om vi säger tex julskinka vd seitan med kryddor och panering, är den mindre vegetarisk då? Då kan vi ju inte äta biffar av olika slag, eller korvar. Majskolvar passar inte så bra ihop med bröd, rostad lök å ketchup enligt min åsikt.
Självklart behöver inte maten se ut som kött varje gång, men nuggetsvarianter är behändiga och goda osv.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Fast det är ju det som är så fånigt.
När man har valt bort köttet så är det ju inte "istället för kött-rätter" man vill ha utan rent vegetarisk mat.

Varför är det fånigt? Det är ju inte så att många väljer bort djur i sin kost för att de finner det äcklig och det är ju bara super att det finns liknande alternativ även om en del är djurfria. Köttätaren har ju inte direkt ensamrätt på köttbullar, korv o.s.v utan det är väl bara mer eller mindre positivt att det finns vegobullar, vegokorv o.s.v.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Problemet är att folk varken hör eller minns "fast jag äter" utan de hör och minns, "jag är vegetarian och jag äter fisk". Så nästa gång de ska laga mat till någon som säger att hen är vegetarian så tänker hen, ja just det, då gör jag fisk för det äter vegetarianer. Om du dessutom äter kött en gång i månaden så är du inte vegetarian nej. Gränsen går vid aldrig. Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra, "men du kan väl göra ett undantag idag bara?" Öh :meh: nä. Verkligen inte. Att äta kött är för mig fullkomligt otänkbart. Alltid. Alla dagar i månaden. Det är inget jag kan göra ett undantag ifrån.
Du är inte vegetarian. Du är en allätare som föredrar att äta vegetariskt till största delen men du äter både kött och fisk precis som vem som helst. Min dotter gör precis som du och det är absolut inget fel med det men någon vegetarian blir man inte för att man till övervägande delen väljer att äta vegetariskt om man då och då ändå äter kött och fisk. När man blir vegetarian så slutar man äta kött överhuvudtaget. Det är liksom det som är grejen.
Säg istället att du föredrar att äta vegetariskt så slipper andra få problem av det du har sagt :) Om du ändå äter kött och fisk så kan du kanske lika gärna göra det den gången du behöver säga till om vad du äter eller behöver du göra det väldigt ofta? Jag tänker att då slipper du problemet med att behöva förklara dina matvanor överhuvudtaget.

*trycker på den osynliga gillaknappen*
Håller med, äter man fisk är man inte vegetarian och kan inte klassa sig som en sådan heller.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Varför är det fånigt? Det är ju inte så att många väljer bort djur i sin kost för att de finner det äcklig och det är ju bara super att det finns liknande alternativ även om en del är djurfria. Köttätaren har ju inte direkt ensamrätt på köttbullar, korv o.s.v utan det är väl bara mer eller mindre positivt att det finns vegobullar, vegokorv o.s.v.
Men det är ju detta som är en del av problemet, att köttmaten är norm. Och om man inte äter kött så ska man äta maträtter som ser ut som och smakar som kött, även om det inte är det.

ja, det är bra att det finns såna alternativ också (det underlättar en del i vardagen, åtminstone i vår familj där det bara är jag som äter vegetariskt). Men ska man äta på restaurang så är det inte köttsubstitut man vill ha, utan riktigt vällagad välsmakande vegetariska maträtter.

äter man fisk är man inte vegetarian och kan inte klassa sig som en sådan heller.
Problemet uppstår ju när man stoppar in sig själv eller någon annan i ett fack - vegetarianfacket. Jag har massor av gånger fått höra allehanda sanningar om att "vegetarianer äter faktiskt det och det!" och "men vegetarianer äter faktiskt inte ..." (valfri fortsättning).
Jag påstår aldrig att jag är vegetarian, det slutade jag med för 25 år sedan. Men ska jag äta ute av någon anledning så beställer jag alltid vegetarisk mat. Jag säger att jag äter vegetariskt om någon frågar.
 
Senast ändrad:
Sv: Kockar och vegetarianer

Men det är ju detta som är en del av problemet, att köttmaten är norm. Och om man inte äter kött så ska man äta maträtter som ser ut som och smakar som kött, även om det inte är det.

ja, det är bra att det finns såna alternativ också (det underlättar en del i vardagen, åtminstone i vår familj där det bara är jag som äter vegetariskt). Men ska man äta på restaurang så är det inte köttsubstitut man vill ha, utan riktigt vällagad välsmakande vegetariska maträtter.

Då kanske jag helt enkelt missuppfatta för jag fick din text till: Men om ni inte äter kött så ska ni heller inte eftersträva till att ha liknande mat som ni hade innan ni blev vegetarianer/veganer. Ber om ursäkt :) Ja, ute vill man liksom ha den där speciella maten som man nästan aldrig kommer kunna få till hemma :D.

Problemet uppstår ju när man stoppar in sig själv eller någon annan i ett fack - vegetarianfacket. Jag har massor av gånger fått höra allehanda sanningar om att "vegetarianer äter faktiskt det och det!" och "men vegetarianer äter faktiskt inte ..." (valfri fortsättning).
Jag påstår aldrig att jag är vegetarian, det slutade jag med för 25 år sedan. Men ska jag äta ute av någon anledning så beställer jag alltid vegetarisk mat. Jag säger att jag äter vegetariskt om någon frågar.

Men ändå är det folk som "jag är vegetarian men jag kan äta fisk, kyckling och skaldjur" som får annat folk oftast att tro att alla äter fisk, kyckling och skaldjur som vegetarian - och det stör mig, har tappat räkningen på hur många kommit ut med fisk o liknande när jag var vegetarian.. "men du är ju vegetarian, de äter ju fisk?". Nej.
 
Senast ändrad:
Sv: Kockar och vegetarianer

Men det är ju detta som är en del av problemet, att köttmaten är norm. Och om man inte äter kött så ska man äta maträtter som ser ut som och smakar som kött, även om det inte är det.

ja, det är bra att det finns såna alternativ också (det underlättar en del i vardagen, åtminstone i vår familj där det bara är jag som äter vegetariskt). Men ska man äta på restaurang så är det inte köttsubstitut man vill ha, utan riktigt vällagad välsmakande vegetariska maträtter.

Det där är en sak som jag tycker är så vansinnig! Ska nu den vegetariska maten smaka kött så kan väl ändå tillverkarna vara så vänliga och upplysa om att de har gjort något som ska smaka kött så slipper alla vi som inte vill ha den vidriga smaken och konsistensen i munnen att köpa deras mat.

Visst är det rent praktiskt så att mat som är malen enklast formas på vissa sätt såsom biffar och bullar men jag förstår liksom inte grejen med att det ska se ut som ett kycklingbröst? Eller som quorn som både smakar, luktar och ser ut som kött i olika varianter. Visst är det bra att alternativen finns så att de som trots allt gillar kött men inte vill äta det av ideologiska skäl ändå kan få den smaken de vill ha men varför skriver de inte på att det är som kött då?

I övrigt håller jag helt med dig. När jag betalar dyrt för att äta ute så vill jag inte ha något som jag kunnat köpa på ica och stekt upp själv. Jag vill inte heller erbjudas enbart strips, enbart stekt eller kokt potatis, enbart pasta eller enbart sallad och jag vill definitivt inte erbjudas fisk och skaldjur! Jag vill ha riktigt god lagad vegetarisk mat. Tyvärr är min erfarenhet att det är för mycket begärt så jag har slutat äta ute. Några gånger om året köper vi hem pizza men annars har vi slutat äta ute och det är tråkigt för ibland har även vi något vi vill fira med ett restaurangbesök.
 
Senast ändrad:
Sv: Kockar och vegetarianer

Jag äter inte kött :). Men jag är inte lika extrem som du och hade lätt kallat en person som åt kött vid något eller några tillfällen per år för vegetarian. För mig handlar det inte om att vara så strikt utan att ordet är det som bäst beskriver tillståndet. Att säga att någon är köttätare när denne enbart äter av julskinkan en gång om året tycker inte jag stämmer. Det är i mina ögon en ganska strikt vegetarian som gör ett undantag.

Folk hör ganska bra att jag säger "men" för jag får ofta frågan om jag äter ägg eller skaldjur också (vilket jag gör). Kanske är det en åldersfråga, eller så är det för att jag bor i en större stad. Men folk har ganska bra koll på att den som är vegetarian i regel inte äter fisk eller kött.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Det har blivit så att jag brukar undvika att bjuda på middag när några av gästerna är vegetarianer. Jag håller nog fast vid det efter att ha läst den här tråden. O_o Det verkar väldigt svårt att inte ställa för mycket frågor (=okunnig), för lite frågor (=ignorant), laga för tråkig mat (=det är ju fest), laga för veggisar-får-alltid-denna-mat (=tråkig mat), laga för köttlik mat (=normativ) eller att råka missa en tillsats som jag inte begriper i någon förpackning.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Jag äter inte kött :). Men jag är inte lika extrem som du och hade lätt kallat en person som åt kött vid något eller några tillfällen per år för vegetarian. För mig handlar det inte om att vara så strikt utan att ordet är det som bäst beskriver tillståndet. Att säga att någon är köttätare när denne enbart äter av julskinkan en gång om året tycker inte jag stämmer. Det är i mina ögon en ganska strikt vegetarian som gör ett undantag.

Folk hör ganska bra att jag säger "men" för jag får ofta frågan om jag äter ägg eller skaldjur också (vilket jag gör). Kanske är det en åldersfråga, eller så är det för att jag bor i en större stad. Men folk har ganska bra koll på att den som är vegetarian i regel inte äter fisk eller kött.

Oj, det är första gången någon kallar mig för extrem i matfrågor och jag kan faktiskt inte påstå att jag tycker att det är särskilt extremt att föreslå att man använder orden för att beskriva den betydelse de har.

Om man äter kött några gånger per år och anser sig ha varit vegetarian hela tiden så har man helt enkelt missuppfattat vad det innebär att vara vegetarian. Om det däremot är så att personen har varit vegetarian och beslutar sig för att äta kött men inser att, nä, det var inget för mig så kan ju den personen bli vegetarian igen. Men en person som äter kött eller fisk eller båda några gånger per år men i övrigt äter vegetariskt är inte vegetarian. Det är en person som föredrar att äta vegetariskt men som äter kött eller fisk eller båda lite då och då.

Varför vill du så gärna kunna kalla dig vegetarian? Att vara vegetarian innebär ju liksom att man inte äter kött, fisk eller fågel eller dess biprodukter. Det är ju själva kärnan, det är vad ordet innebär. Jag kallar ju inte mig för ölänning för det är jag ju inte även om jag råkar vara född där. Bara för att man har varit något en gång (dvs fram till den gången vegetarianen åt kött eller fisk) så innebär ju inte det att man alltid kommer att förbli det (dvs. när jag flyttade ifrån Öland så slutade jag vara ölänning.)

Här tror var och varannan att vegetarianer äter både fisk och kyckling och det brukar det tas för givet oavsett om jag försöker äta ute i den lilla håla jag bor i eller om det är i Göteborg som väl får lov att anses vara en större stad. Åldern på personalen och på personer som säger att vegetarianer äter diverse som man inte äter som vegetarian har varit väldigt olika så det tror jag inte heller att det går att skylla på det. Folk har ju fått det någonstans ifrån och när jag har frågat varför de tror det så säger de alltid utan undantag att jo, -den eller den är ju vegetarian och den äter ju fisk eller kyckling eller hen gör ju undantag och äter kött ibland.
Det kan inte vara så att eftersom du äter fisk så tänker inte du på det för du drabbas inte lika hårt av att folk tror att du äter det eftersom du faktiskt äter det?

Jag vill för ordningens skull kommentera detta med att jag skulle vara extrem. Jag diskuterar aldrig vad jag eller andra äter IRL och jag bryr mig inte alls om ifall folk äter kött fyra gånger om dagen eller inte alls men jag tycker att ord ska användas för att beskriva det de faktiskt betyder för livet blir så mycket lättare om man inte hittar på egna betydelser. Man slipper väldigt många missförstånd för andra människor om man inte sprider felaktiga betydelser. Jag kan ju tänka mig att den som tror att en vegetarian gör undantag hit och dit och äter fisk, kyckling och kött känner sig ganska dum den dagen de ska bjuda en vegetarian på mat. Kan vi inte bara enas om att ordet vegetarian innebär en människa som utesluter animalier till den delen att man inte äter kött, fågel och fisk och kött, fågel och fiskbiprodukter men att man äter mjölk och ägg. Annars äter man helst vegetariskt men äter också...(fyll i valfritt kött, fisk eller fågel) ibland när man har lust med det. Annars är ju en lösning att man äter sina avsteg hemma i sin ensamhet så behöver ingen annan få veta att man gör avsteg och behöver då inte heller tro att vegetarian innebär något annat än vad det gör.
 
Senast ändrad:
Sv: Kockar och vegetarianer

Det har blivit så att jag brukar undvika att bjuda på middag när några av gästerna är vegetarianer. Jag håller nog fast vid det efter att ha läst den här tråden. O_o Det verkar väldigt svårt att inte ställa för mycket frågor (=okunnig), för lite frågor (=ignorant), laga för tråkig mat (=det är ju fest), laga för veggisar-får-alltid-denna-mat (=tråkig mat), laga för köttlik mat (=normativ) eller att råka missa en tillsats som jag inte begriper i någon förpackning.

Jag kan ju bara svara för mig men om jag blir bortbjuden till någon privatperson så erbjuder jag mig alltid att ta med något som jag själv eller min sambo snabbt kan steka upp åt mig. Jag tar inte förgivet att en privatperson ska kunna laga vegetarisk mat eller veta vad jag äter eller inte äter. Det är först när jag betalar för maten eller blir bjuden på ett bröllop eller liknande där ett proffs ska ha lagat maten som jag tar förgivet att om jag upplyser om att jag är vegetarian så ska de kunna ordna mat till mig med. Det är ju liksom inte så att jag ber dem operera bort en hjärntumör. Jag vill inte sitta där och inte få någon mat alls för att de har "glömt" mig eller bli erbjuden enbart potatisgratäng och sallad och den som betalar ändå får betala fullt pris för mig. Då ska det iallafall synas när man betalar om man får så usel eller ingen mat alls.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Du ska veta att jag skulle uppskatta ditt erbjudande om du framför det med en ton att du visar att du inte förväntar dig att jag ska kunna allt. Dock skulle jag inte kunna ta emot det, just för att det skulle kännas som att det skulle uppfattas som arrogant (av dig, om du menade frågan som en artighetsfråga, eller av övriga gäster) att inte ens försöka laga mat till alla. Veg i sig är ju inte rocket science (med vissa extrema former av allergier skulle det kännas mer ok att någon tar med sig egen mat), det är mest att det inte "räcker" med att maten är tekniskt sett veg, utan det finns en massa underliggande krav som jag känns väldigt svårt att nå upp till. Jag som inte alltid äter veg har t ex väldigt svårt att märka vad som är veggisar-får-alltid-denna-mat är.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Du får såklart tycka som du vill, men jag tycker inte som du :). Att göra små utflykter ut i andra dieter betyder inte att man ger upp den dieten man normalt följer enligt mig.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

*KL*
Håller ni på än?
Är det någon som kommit med ett bra förslag på vad resturanger kan ha på menyn då? Som säljer och ger krögaren lite vinst också :).

Lite vinst? Har du ett vegetariskt alternativ sa har du ju automatiskt skymycket mer vinst an dina andra ratter (formodligen). Bara inkopskostnaden for vegetariska alternativ ar ju ingenting, och du saljer den garanterat for samma pris som resten anda.

For ovrigt tyckte jag den dar listan med olika fikonratter sag supersmarrig ut, Det ska jag testa ikvall sjalv. :p
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Quorn är inte veganskt.
Det finns mycket annat att äta, här är det poppis med diverse kötträtter gjort på seitan, julskinka, kebab, filéer, ungsstek mm.
Utbudet av korvar, ostar, kaviarer, mjölker mm är stort. Allt du gör som kötträtt går att göra vegansk dito.

Jag vet att quorn inte är veganskt utan endast vegetariskt. Det var bara ett exempel på en rätt där tillverkaren gör allt för att efterlikna döda djurdelar i former som omnivorer äter.

Jag tycker du är helt ute och cyklar. Det är klart att du kan hitta på och göra någon dålig kopia (i ditt tycke bra, eftersom du värdesätter mat på ett annat sätt än mig) av de rätter man kan göra genom att inkludera animalier i kosten.

Jag kan garantera att mina topp-10 smakupplevelser i livet inte hade hänt om jag hållt mig till dessa copycat-rätter. Kanske har jag missat en topp-10 bland veganmaten, fast livet är ju inte slut än.

Att jag inkluderar kött i kosten hindrar mig inte från att äta vegetariskt många måltider i veckan. Eller för den delen veganskt, även om det är en detalj/definition jag är helt ointresserad av - för EGEN del.

Logiken talar emot dig. Enkelt och klart, oundvikligen. Det finns många smaker som kommer direkt och indirekt från djurriket, som om man utesluter dem, missar i sin totala palett av möjligheter. Om det är viktigt eller andra saker är viktigare, är upp till var och en. Men att påstå att det inte är sant är bara dumheter.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp