Kök o vardagsrum i ett

Jag älskar det. Lägenheten jag bor i byggdes ca 1960 och hade vägg mellan kök och vardagsrum, men den var inte bärande så nu finns den inte mer.
 
Jag gillar att ha avgränsade rum men är inte så förtjust i dörrar. När jag renoverade min 60-tals tvåa så rök därför två av fyra dörrar. De användes helt enkelt inte. Har en liten snutt hall mellan kök och vardagsrum men annars är det fritt blås. Teve finns inte i lägenheten och med en ventilation på over drive i hela huset så är det knappt att köksfläkten behövs. De gånger jag lyckats bränna något rejält så kak jag lätt skapa ett ordentligt korsdrag genom att jag har fönster i två väderstreck. Aldrig haft problem med kvarhängande lukt.
 
Mitt hus var byggt på 60-talet, totalrenoverades 2010 och då flyttades köket till mitten av huset. Öppen planlösning till matplats och vardagsrum som låg i vinkel. Stort och luftigt, inget os alls.
Tre sovrum samt badrum låg längs ytterväggarna.
Himla trevlig planlösning!
 
Alltså det här handlar om pengar, och vad som får kosta pengar.

Det handlar bara till viss del om hur trevligt eller ej det är med mer eller mindre öppna planlösningar.

Folk vill ha "varsitt sovrum till barnen", då finns inte tillräcklig yta för att göra ett stort kök, där man kan umgås vid matlagning om man vill, OCH ett stort rejält umgängesrum (typ vardagsrum).

Små lägenheter alltså ettor/tvåor, görs "yteffektiva" (alltså små i kvm-yta) genom att man slipper planera in ljusinsläpp och väggar. Även där prioriterar man att skapa sovrum.

Dessutom så frånsäger man sig en massa potential för förvaring i hus/lägenheter med "få väggar".

Jag som har ett stort lantkök, ett kök som är ungefär lika stort som vardagsrummet (eller vad det ska kallas), har inget problem med att vara många i köket om så önskas.
Eller att slippa ha "en massa folk" i köket om jag vill laga mat eller baka i fred, och lyssna på radio.

Det som stör mig rätt mycket i en del av resonemangen, är att man ska skapa en bostad, där man lagar mat med gäster?

Jag förstår inte riktigt, gäster bjuder man väl på mat man lagat?
 
Den typen av lägenheten kallar min moster "etta med riktigt stort kök". :D
Samma här. Min första lägenhet var en 1a på 36kvm. Det tyckte jag var väldigt lagom. Planlösningen förövrigt väldigt lik denna 2a som nu är till salu. Sätt badrummet på andra sidan bara, vid köket, så att man gick från hallen in i "sovrummet" och så var det ingen dörr mellan sovrum och kök. Jag hade dock fler kökskåp osv än vad som verkar finnas i den där lägenheten till salu. Så det var verkligen ett kök med plats för ordentligt matbord, och sedan ett rum för resten.
 
Som en tvåa 😅
Jag ser en etta, kök med liten matplats.
Min etta var på 50 kvm, köket var nog större än det på bilden.
Skillnad på småstad och storstad 😁
Jag hittade nu en ännu mindre 2a! En 2a på 32kvm :D Mäklarens ord:
"Här finns mycket funktion på liten yta! Underbar tvåa med både sovrum och balkong."
45c88d487c475bb91d184616b79a5ff9.jpg

Kan tillägga att minsta 1an till salu i kommunen just nu är en på 17kvm. Den är också den billigaste i kommunen, kostar precis över 1 miljon. (och nej, jag bor inte i Stockholms kommun)
 
Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet.
Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i ett fritidshus.
Kök i anslutning till vardagsrum känns ok. Då kan man laga mat, slamra, köra fläkt på högsta och ha rejält ljust när man lagar mat.
Har man kök i vardagsrummet kommer det att lukta matos oavsett hur bra fläkt man har.
Köra igång matberedaren och baka bröd under en fotbollsmatch går ju knappast. Eller tänker man att de flesta inte tittar på tv i vardagsrummet, läser mm, utan ligger med plattan i sängen och ser program.
Jag bor i vad som benämns som en tvåa, men som jag anser vara en etta med väldigt stort kök. Skulle gärna ha tagit köket separat. En sak jag saknar är väggyta, få plats med mer saker som passar bäst mot en vägg. Kanske till och med kunnat ha en tv.
 
Alltså det här handlar om pengar, och vad som får kosta pengar.

Det handlar bara till viss del om hur trevligt eller ej det är med mer eller mindre öppna planlösningar.

Folk vill ha "varsitt sovrum till barnen", då finns inte tillräcklig yta för att göra ett stort kök, där man kan umgås vid matlagning om man vill, OCH ett stort rejält umgängesrum (typ vardagsrum).

Små lägenheter alltså ettor/tvåor, görs "yteffektiva" (alltså små i kvm-yta) genom att man slipper planera in ljusinsläpp och väggar. Även där prioriterar man att skapa sovrum.

Dessutom så frånsäger man sig en massa potential för förvaring i hus/lägenheter med "få väggar".

Jag som har ett stort lantkök, ett kök som är ungefär lika stort som vardagsrummet (eller vad det ska kallas), har inget problem med att vara många i köket om så önskas.
Eller att slippa ha "en massa folk" i köket om jag vill laga mat eller baka i fred, och lyssna på radio.

Det som stör mig rätt mycket i en del av resonemangen, är att man ska skapa en bostad, där man lagar mat med gäster?

Jag förstår inte riktigt, gäster bjuder man väl på mat man lagat?

Man villl ju kunna kommunicera med gasterna aven nar man lagar maten - jag star ju inte och forbereder den i forvag om det inte ar nagot alldeles sarskilt

Men visst handlar det om pengar - jag hade garna tagit ett stort kok OCH ett stort vardagsrum, men den budgeten finns inte..
 
Jag avskyr ha kök och vardagsrum i samma rum men vill ha dem nära varandra. Min nuvarande lägenhet är behändig på det, rätt stort kök så finns plats att vara flera om man hjälps åt, håller sällskap eller dylikt och det är i anslutning till vardagsrummet så lätt hålla kontakt med gäster.

En aspekt som är viktig för mig är att kunna stöka ner köket och det är mycket därför jag inte gillar ha det i samma rum. Tex stycka en älgkalv... Nu har jag turen att få låna mormors gigantiska lantkök men skulle inte hon ha det så skulle jag få använda mitt eget kök. Det skulle funka om än lite ont om plats,men tänk er att stycka, mala och paketera kött i ett kombinerat kök/vardagsrum. Jag skulle bli helnojig över både soffan och parkettgolvet.
 
Jag avskyr ha kök och vardagsrum i samma rum men vill ha dem nära varandra. Min nuvarande lägenhet är behändig på det, rätt stort kök så finns plats att vara flera om man hjälps åt, håller sällskap eller dylikt och det är i anslutning till vardagsrummet så lätt hålla kontakt med gäster.

En aspekt som är viktig för mig är att kunna stöka ner köket och det är mycket därför jag inte gillar ha det i samma rum. Tex stycka en älgkalv... Nu har jag turen att få låna mormors gigantiska lantkök men skulle inte hon ha det så skulle jag få använda mitt eget kök. Det skulle funka om än lite ont om plats,men tänk er att stycka, mala och paketera kött i ett kombinerat kök/vardagsrum. Jag skulle bli helnojig över både soffan och parkettgolvet.
Det där är också något jag inte riktigt förstått mig på. Parkettgolv i kök. Eller i hallen för den delen. Jag tänker att det är så lätt att slabba runt lite med vatten runt diskbänken så att det hamnar på golvet, och det är ju knappast som att man kommer in med torra skor under stor del av året. Och då ska det vara parkettgolv överallt?!
 
Man villl ju kunna kommunicera med gasterna aven nar man lagar maten - jag star ju inte och forbereder den i forvag om det inte ar nagot alldeles sarskilt

Men visst handlar det om pengar - jag hade garna tagit ett stort kok OCH ett stort vardagsrum, men den budgeten finns inte..
När jag ska bjuda på mat till "riktiga" gäster, så planerar jag långt i förväg, och viss del av maten tar lång tid att laga.

Jag tror inte att gästerna vill komma många timmar före maten, eller dagen innan, för att vara med och prata med mig när jag gör hemlagad glass, skär och gör i ordning ingredienserna till en gryta som behöver koka i flera timmar, lägger grillköttet i marinad, fixar grynen till en Tabboulet, bakar matbröd som ska serveras till den hemlagade fisksoppan, göra hummus från scratch...
Om det då inte är så att själva matlagningen är en del händelsen så att säga. Det händer det också ibland.

Hur gör du?
 
Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet.
Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i ett fritidshus.
Kök i anslutning till vardagsrum känns ok. Då kan man laga mat, slamra, köra fläkt på högsta och ha rejält ljust när man lagar mat.
Har man kök i vardagsrummet kommer det att lukta matos oavsett hur bra fläkt man har.
Köra igång matberedaren och baka bröd under en fotbollsmatch går ju knappast. Eller tänker man att de flesta inte tittar på tv i vardagsrummet, läser mm, utan ligger med plattan i sängen och ser program.
För ett tag sedan hyrde vi ett hus där kök, matrum och vardagsrum satt ihop utan vinkel. Den var knepig att möblera och gav en känsla av sommarstuga. Idag har vi kök, matrum, vardagsrum i en vinkel och det är inte alls samma grej, tycker jag. Kök+matbord och matbord+vardagsrum blir som olika delar. Det känns trevligt och socialt men vi har ytterligare ett allrum dit det så småningom kanske kommer extra tv+övervåningen där det kommer ytterligare ett sådant med lite större yta än det extra allrummet på bv.
 
Jag avskyr ha kök och vardagsrum i samma rum men vill ha dem nära varandra. Min nuvarande lägenhet är behändig på det, rätt stort kök så finns plats att vara flera om man hjälps åt, håller sällskap eller dylikt och det är i anslutning till vardagsrummet så lätt hålla kontakt med gäster.

En aspekt som är viktig för mig är att kunna stöka ner köket och det är mycket därför jag inte gillar ha det i samma rum. Tex stycka en älgkalv... Nu har jag turen att få låna mormors gigantiska lantkök men skulle inte hon ha det så skulle jag få använda mitt eget kök. Det skulle funka om än lite ont om plats,men tänk er att stycka, mala och paketera kött i ett kombinerat kök/vardagsrum. Jag skulle bli helnojig över både soffan och parkettgolvet.
Jag vet...

Vaccummaskinen, plastpåsarna, köttkvarnen, skärbrädorna, och djuret som ska tas om hand, fullt av grejer...
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 808
Senast: Mirre
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
7 634
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 099
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp