"Könade" varor och andra specialindelningar

Fast jag vet ju inte att jag behöver en varm säck iom att jag jämför med Lisa, Stina, Anna och Maria när jag funderar på den saken. Vi har alla ungefär samma konfortzon så jag skulle få gissa= troligen köer jag fel säck iom att någon av dem kanske är mer frusen än jag så jag tror att jag behöver den kallare säcken.
För mig blir det där att ta bort kvinna/man i situationer där det är en tydlig skillnad mellan könen på en generell nivå att krångla till livet för massor av människor helt i onödan
Jag tror på att få bort massor av könsstereotyper men det behov som idag finns av att säga att det inte finns några skillnader alls mellan könen på generellnivå tror jag kommer slå tillbaka. Det är i min värld bättre att tala om att det är just en generell nivå vi talar om och att det finns massor av individuella skillnader inom denna nivå istället för att kasta ut alla i en totalförvirrad värld där man måste bli expert på detaljer inom allt för att kunna hanka sig fram.
Varför inte skriva på lappen/produktinfo att "den här sovsäcken brukar passa bra för kvinnor" istället för att kalla det för en "sovsäck för kvinnor" rakt av? Det första är inkluderande och ger utrymme för personlig variation samtidigt som det vägleder, det andra är exkluderande och ger underförstått betydelsen att varan är bara för kvinnor.
Jag har inte varit i diskussion om begreppet "könsstereotyp design" i argumentation, jag sa att efterfrågan styr tillgång gällande färgvariation på herrjackor, där anser du, som uppenbarligen har ett mycket större intresse i sakfrågan, att jag förenklade det hela så förklarade du mekanismer som är ganska självklara och jag har inte sagt emot dig i sakfrågan. Vad jag tycker, om könsstereotyp design har jag vad jag vet inte sagt något om. Det här käbblet är ganska ointressant för alla att läsa, och jag är ganska ointresserad av att delta i ditt käbbel som grundar sig i att du t o l k a r något jag inte argumenterat om.
Alla tolkar vi vad andra skriver på forumet. Du tolkar mig och jag tolkar dig. Det är en del i det hela. Som sagt går det ju ypperligt att förklara om det blir missuppfattningar, förstår inte riktigt varför det är så fruktansvärt för dig.

Och nej, de mekanismerna är inte så självklara för alla. Och att du utelämnade dem tyckte jag var en stor miss.
Jag förstår att många tycker det, men mig gör det inget att det är uppdelat. Färgindelning skulle möjligtvis vara bra. Däremot skulle jag bli irriterad om jag letar efter en mörkblå tröja till en pojke och måste gå igenom mörkblåa tröjor med puffärm, volanger i sömmarna mm. Om alla kläder vore i samma snitt spelar det ju ingen roll. Däremot tycker jag att olika tryck eller motiv bör finnas till både tjejer och killar, det är ofta hopplöst att hitta "pojkkläder" med hästar på utan att dom är rosa, eller "flickkläder" med traktor eller grävmaskin på.

Jag är mamma till två killar och undviker att nätshoppa på sidor som INTE har avdelningar uppdelat på kille/tjej. Varför ska jag behöva sitta och scrolla igenom 368 glittriga toppar och tröjor med puffärmar när jag inte är ute efter det?
Hej där föräldrar! När jag var liten ville jag hemskt gärna ha puffärm och kjol och glitter. Det fanns dock inte på pojkavdelningen så det var ingen som köpte det till mig, trots att jag sa till flera gånger. Det var också väldigt jobbigt när mina lärare, fritidsledare, och vänners föräldrar talade illa om mig inför mina vänner och skällde ut mig och kallade mig skällsord för att jag lånade mina tjejkompisars kläder. Så kanske är det bättre om allt får lov att vara blandat, och affärerna kan filtrera på egenskap istället för påhittade könsstereotyper till barn som faktiskt bara vill vara sig själva :)
 
Hej där föräldrar! När jag var liten ville jag hemskt gärna ha puffärm och kjol och glitter. Det fanns dock inte på pojkavdelningen så det var ingen som köpte det till mig, trots att jag sa till flera gånger. Det var också väldigt jobbigt när mina lärare, fritidsledare, och vänners föräldrar talade illa om mig inför mina vänner och skällde ut mig och kallade mig skällsord för att jag lånade mina tjejkompisars kläder. Så kanske är det bättre om allt får lov att vara blandat, och affärerna kan filtrera på egenskap istället för påhittade könsstereotyper till barn som faktiskt bara vill vara sig själva :)
Jag har inga barn :up: och förespråkar alltid att alla ska få vara sig själva och klä sig som de vill. Tråkigt att du inte fick de kläder du ville ha. Till bebisar och småbarn handlar jag det jag eller föräldrarna vill i present, när jag handlar till större barn har jag hittills köpt den stil som jag vet att barnet vill ha och själv brukar välja.

Det jag vänder mig emot är främlingar som i princip utövar häxjakt på de som inte säger hen, klär barnen i "könade" färger och inte prioriterar att prata om könsneutralitet. Jag tycker att man bör respektera att en del vill vara könsneutrala och en del inte. Och att man kan få vara tjej, kille eller vad man vill oavsett kön utan att folk ska kommentera åt något håll.
 
Jag har inga barn :up: och förespråkar alltid att alla ska få vara sig själva och klä sig som de vill. Tråkigt att du inte fick de kläder du ville ha. Till bebisar och småbarn handlar jag det jag eller föräldrarna vill i present, när jag handlar till större barn har jag hittills köpt den stil som jag vet att barnet vill ha och själv brukar välja.

Det jag vänder mig emot är främlingar som i princip utövar häxjakt på de som inte säger hen, klär barnen i "könade" färger och inte prioriterar att prata om könsneutralitet. Jag tycker att man bör respektera att en del vill vara könsneutrala och en del inte. Och att man kan få vara tjej, kille eller vad man vill oavsett kön utan att folk ska kommentera åt något håll.
Fast det var inte det du vände dig emot i ditt inlägg. Du vände dig emot att ta bort könsindelning på barnkläder, och det menar jag är skadligt just eftersom det begränsar de barn som inte vill eller kan passa in i könsstereotyperna. Könen kommer inte försvinna för att vi tar bort två skyltar med 'pojke' och 'flicka'. Jag är lika mycket pojke trots att jag ville ha puffärmar och glitter ibland. Och det var just de som köpte presenter till mig som missade den biten.
 
Fast det var inte det du vände dig emot i ditt inlägg. Du vände dig emot att ta bort könsindelning på barnkläder, och det menar jag är skadligt just eftersom det begränsar de barn som inte vill eller kan passa in i könsstereotyperna. Könen kommer inte försvinna för att vi tar bort två skyltar med 'pojke' och 'flicka'. Jag är lika mycket pojke trots att jag ville ha puffärmar och glitter ibland. Och det var just de som köpte presenter till mig som missade den biten.
Jaha, trodde sista stycket var till oss båda :)
Jag förstår att det kan bli fel, jag vände mig emot det för att jag tycker det är praktiskt, eftersom jag handlar till mig själv på både dam och herr avdelning utefter vad jag letar efter och då vet var jag kan hitta det. Vissa hemsidor har jag scrollat förbi efter att ha bläddrat sida upp och sida ner med barnkläder utan att hitta det jag letar efter när det varit blandat och inte går att göra tillräckligt avgränsade sökningar. Jag har även specialbeställt kläder med olika motiv på för att få det jag vill ha på ett visst barnplagg eftersom det dumt nog är svårt att hitta vissa motiv på vissa könade plagg.

Det blir förstås problematiskt för de barn vars föräldrar inte kan tänka sig att titta på båda avdelningar. Om avdelningarna hade suddats ut under tiden du var liten, tror du att dina föräldrar hade börjat köpa glitter och puffärmar då? Eller skulle det behöva gå en tid för att dom skulle börja tänka att alla klädstilar är till alla barn?
Jag upplever dock att en del fysiska butiker inte har lika uppdelat längre och där stör det mig inte när man har en liten avdelning att titta igenom, det har främst varit på hemsidor som det känns övermäktigt med hundratals blandade plagg och dålig sökfunktion (när jag vet vad jag letar efter).
Jag tror att det krävs mycket mer för att fånga upp de barn som vill klä sig annat än föräldrarna tänker, de föräldrarna kanske har missat att lyssna eller rent av är så hårt insnöade på könade ting, men jag kan hålla med om att det kanske räddar en del att göra uppdelningen av barnkläder annorlunda.
 
Det jag vänder mig emot är främlingar som i princip utövar häxjakt på de som inte säger hen, klär barnen i "könade" färger och inte prioriterar att prata om könsneutralitet. Jag tycker att man bör respektera att en del vill vara könsneutrala och en del inte. Och att man kan få vara tjej, kille eller vad man vill oavsett kön utan att folk ska kommentera åt något håll.
Ja stackars alla förföljda stackare som vägrar använda rätt pronomen om folk, de måste ha en jobbig tillvaro 🙄 Extra jobbigt att slåss mot väderkvarnar också...
 
Jaha, trodde sista stycket var till oss båda :)
Jag förstår att det kan bli fel, jag vände mig emot det för att jag tycker det är praktiskt, eftersom jag handlar till mig själv på både dam och herr avdelning utefter vad jag letar efter och då vet var jag kan hitta det. Vissa hemsidor har jag scrollat förbi efter att ha bläddrat sida upp och sida ner med barnkläder utan att hitta det jag letar efter när det varit blandat och inte går att göra tillräckligt avgränsade sökningar. Jag har även specialbeställt kläder med olika motiv på för att få det jag vill ha på ett visst barnplagg eftersom det dumt nog är svårt att hitta vissa motiv på vissa könade plagg.

Det blir förstås problematiskt för de barn vars föräldrar inte kan tänka sig att titta på båda avdelningar. Om avdelningarna hade suddats ut under tiden du var liten, tror du att dina föräldrar hade börjat köpa glitter och puffärmar då? Eller skulle det behöva gå en tid för att dom skulle börja tänka att alla klädstilar är till alla barn?
Jag upplever dock att en del fysiska butiker inte har lika uppdelat längre och där stör det mig inte när man har en liten avdelning att titta igenom, det har främst varit på hemsidor som det känns övermäktigt med hundratals blandade plagg och dålig sökfunktion (när jag vet vad jag letar efter).
Jag tror att det krävs mycket mer för att fånga upp de barn som vill klä sig annat än föräldrarna tänker, de föräldrarna kanske har missat att lyssna eller rent av är så hårt insnöade på könade ting, men jag kan hålla med om att det kanske räddar en del att göra uppdelningen av barnkläder annorlunda.
Nu var det inte mina föräldrar som hade några större problem med min klädsmak (mer än irritation över att jag var så petig med den, men det har ju inte med könsstereotyper att göra), men ja, om klädaffärerna inte hade varit könsindelade hade det varit lättare för dem, och de flesta andra runt mig. För de flesta var det en vanesak, en fråga om enkelhet och tidsåtgång, och en fråga om social acceptans som låg, och ligger, undermedvetet. Det är lätt att säga till ett barn att en får vara precis hur en vill, men så länge världen delar upp allt i tjej- och killsaker blir det inte lika lätt att agera efter det. Det blev, som du själv säger, praktiskt att följa de redan uppsatta stereotyperna. Men det som är praktiskt är inte alltid bäst eller rätt, och oftast finns det andra lösningar som är minst lika, om inte mer, praktiska. Mina föräldrar var faktiskt glada i könsneutralt (och det var också mycket vanligare och mer accepterat då, för 30 år sen). Och det handlar inte om att barn ska behöva fångas upp eller räddas. Det handlar om att skapa en värld där det inte behövs, och då är ett annat tänk kring könsstereotypisering nödvändigt.

Om problemet är att det är dåliga filtreringsfunktioner så lägg skulden där istället.
 
Fast det var inte det du vände dig emot i ditt inlägg. Du vände dig emot att ta bort könsindelning på barnkläder, och det menar jag är skadligt just eftersom det begränsar de barn som inte vill eller kan passa in i könsstereotyperna. Könen kommer inte försvinna för att vi tar bort två skyltar med 'pojke' och 'flicka'. Jag är lika mycket pojke trots att jag ville ha puffärmar och glitter ibland. Och det var just de som köpte presenter till mig som missade den biten.
Jag har en lång och väldigt smal 10-åring. För honom skulle de byxor som hänger på tjejavdelningen vara bättre, eftersom de är tightare. Men han vill inte handla på tjejavdelningen, vilket jag respekterar såklart. Men jag får psykbryt på dessa uppdelningar! Hade de inte funnits hade det varit enklare för oss.
 
Jag stör mig på att jackor i dam-modell nästan alltid är insvängda i midjan och figursydda, medan herrmodellerna är rakare och rymligare. Jag avskyr friluftsjackor som är insvängda och figursydda! Jag vill ha mer rörelsefrihet och mer plats för tröjor etc. Och varför ska jag som kvinna behöva visa min kroppsform via min jacka??? Detsamma gäller t.ex. fleecetröjor (ok, jag vet att fleece är miljöovänligt men ändå) som alltid är figursydda i dammodellerna. Jag vill ha raka tröjor! Skidjackor och -overaller är likadana - figursydda (gärna med snävt skärp i midjan) för kvinnor.
Själv försöker jag hitta de som är insvängda i midjan, för då kan jag ta något större storlek och faktiskt få plats med axlar och byst utan att det blir på tok för stort i midjan och knöligt under ryggsäckar :p Däremot förstår jag inte varför även friluftskläder ska vara kortare, ha sämre fickor och "tjejiga" färger bara för att de råkar hänga på damavdelningen... (och flera män i min bekantskapskrets suckar åt att allt de kan välja mellan är grått, svart eller blått. Möjligen mörkgrönt ibland).

Just det här med att dammodeller (även på vissa Arbetskläder (!)) saknar fickor är helt vansinnigt. Få saker gör mig så frustrerad i vardagen som plagg utan fickor. Jag upplever också som storbystad att jag inte kan använda dammodeller i många arbetsuniformer på grund av att de blir för korta. Boobsen tar liksom upp för mycket tyg så att det blir en mag eller rygg-glipa istället när jag arbetar. Frågar alltid efter uniform i herrmodell.

Sedan finns det ju hemskt många totaltöntiga prylar som "könas". Allt från skruvmejslar i rosa eller leopardtryck till handdukar, hudkrämer och diverse. Tandkräm nämndes tidigare.
Jag har också problem med att tröjor är för korta. Hela. Jävla. Tiden. Även t-shirts som är på vanliga klädavdelningar. Senaste upptäckten var att ett träningslinne som killen jag träffar har är helt perfekt, just för att det är långt nog! Jag kan röra mig i det utan att visa magen för allt och alla :banana: Även hans mjukisbyxor är bättre, för tydligen ska även mjukisbyxor till kvinnor vara tighta nu för tiden. Helt vansinnigt. Trodde inte det kunde vara svårt att hitta mjukisbyxor när mina senaste blev utslitna, men har inte hittat några nya...
 
Om det funkar lika bra som extra långa dambyxor så är det ju kört. De flesta anser att lång dam är 170- 175 max

De flesta damsäckar jag sett är i standard gjorda för någon som är ca 170. Att 170 då skulle gå som lång har jag svårt att tro.

Annars får man välja unisex, om man kommer i dem/är tillräckligt lång (vilket är mina två problem med unisex varianten; de är alldelles för långa = svårt att hålla värmen, samt alldelles för trånga över höfterna = obekvämt och svårt att hålla värmen.
 
Nu var det inte mina föräldrar som hade några större problem med min klädsmak (mer än irritation över att jag var så petig med den, men det har ju inte med könsstereotyper att göra), men ja, om klädaffärerna inte hade varit könsindelade hade det varit lättare för dem, och de flesta andra runt mig. För de flesta var det en vanesak, en fråga om enkelhet och tidsåtgång, och en fråga om social acceptans som låg, och ligger, undermedvetet. Det är lätt att säga till ett barn att en får vara precis hur en vill, men så länge världen delar upp allt i tjej- och killsaker blir det inte lika lätt att agera efter det. Det blev, som du själv säger, praktiskt att följa de redan uppsatta stereotyperna. Men det som är praktiskt är inte alltid bäst eller rätt, och oftast finns det andra lösningar som är minst lika, om inte mer, praktiska. Mina föräldrar var faktiskt glada i könsneutralt (och det var också mycket vanligare och mer accepterat då, för 30 år sen). Och det handlar inte om att barn ska behöva fångas upp eller räddas. Det handlar om att skapa en värld där det inte behövs, och då är ett annat tänk kring könsstereotypisering nödvändigt.

Om problemet är att det är dåliga filtreringsfunktioner så lägg skulden där istället.
Jag har inte sagt att det är praktiskt att följa könsstereotyperna, det är praktiskt att veta var jag ska leta efter vissa plagg på dam- och herr avdelningen. Just för att inte följa könsstereotyperna. Jag tror du missförstår mig rejält genom allt jag skriver och vi kommer inte komma längre här.
 
Ja stackars alla förföljda stackare som vägrar använda rätt pronomen om folk, de måste ha en jobbig tillvaro 🙄 Extra jobbigt att slåss mot väderkvarnar också...
suck, man blir illamående av vissa trångsynta kommentarer :wtf: obegripligt att en del inte kan respektera alla människor oavsett kön eller pronomen.
 
Jaha, trodde sista stycket var till oss båda :)
Jag förstår att det kan bli fel, jag vände mig emot det för att jag tycker det är praktiskt, eftersom jag handlar till mig själv på både dam och herr avdelning utefter vad jag letar efter och då vet var jag kan hitta det. Vissa hemsidor har jag scrollat förbi efter att ha bläddrat sida upp och sida ner med barnkläder utan att hitta det jag letar efter när det varit blandat och inte går att göra tillräckligt avgränsade sökningar. Jag har även specialbeställt kläder med olika motiv på för att få det jag vill ha på ett visst barnplagg eftersom det dumt nog är svårt att hitta vissa motiv på vissa könade plagg.

Det blir förstås problematiskt för de barn vars föräldrar inte kan tänka sig att titta på båda avdelningar. Om avdelningarna hade suddats ut under tiden du var liten, tror du att dina föräldrar hade börjat köpa glitter och puffärmar då? Eller skulle det behöva gå en tid för att dom skulle börja tänka att alla klädstilar är till alla barn?
Jag upplever dock att en del fysiska butiker inte har lika uppdelat längre och där stör det mig inte när man har en liten avdelning att titta igenom, det har främst varit på hemsidor som det känns övermäktigt med hundratals blandade plagg och dålig sökfunktion (när jag vet vad jag letar efter).
Jag tror att det krävs mycket mer för att fånga upp de barn som vill klä sig annat än föräldrarna tänker, de föräldrarna kanske har missat att lyssna eller rent av är så hårt insnöade på könade ting, men jag kan hålla med om att det kanske räddar en del att göra uppdelningen av barnkläder annorlunda.
Då är det snarare så att webbsidan kanske borde fundera på att införa sökfilter. Man behöver ju inte ha filter "pojke" och "flicka" men kanske sökfilter "glittrigt", "enhörningar", "actionhjältar", "enfärgat", etc.
 
Precis :) det skulle vara bra om sökfunktionerna förbättras. På många sidor kan man söka efter färg och storlek, men då får man upp några hundra plagg och det tar evig tid att hitta det man vill ha.
 
För barn tror och hoppas jag att könsstereotyperna ändras med det snaraste. När min dotter var liten köpte jag alltid "pojk"kläder eftersom de var rejälare och lekvänligare OCH fanns i mörkblått som passade hennes lintott-hår mycket bättre än ljusrosa. Jag har fortfarande kvar dem i en låda på vinden, underbara kläder som hon inte lyckades slita ut trots uppväxten på en hästgård i södra england med allt vad det innebar. Flickkläderna hade inte haft en chans.

För vuxna är jag däremot pessimistisk, milt sagt. Modet idag är extremt, på så sätt att nya kläder är billiga och lättillgängliga och en gigantisk, GIGANTISK business. Inga företag som vill överleva skulle tona ner sig till att göra neutrala kläder som "passar alla", det vore självmord. Som @honung skrev tidigare, är ffa tjejer/unga kvinnor idag identiska i sin klädsel och sitt utseende i största allmänhet, och det är där pengarna finns för de som säljer. Det måste vara otroligt tufft att försöka starta ett klädföretag med unisexkläder.
 
Varför inte skriva på lappen/produktinfo att "den här sovsäcken brukar passa bra för kvinnor" istället för att kalla det för en "sovsäck för kvinnor" rakt av? Det första är inkluderande och ger utrymme för personlig variation samtidigt som det vägleder, det andra är exkluderande och ger underförstått betydelsen att varan är bara för kvinnor.

Hej där föräldrar! När jag var liten ville jag hemskt gärna ha puffärm och kjol och glitter. Det fanns dock inte på pojkavdelningen så det var ingen som köpte det till mig, trots att jag sa till flera gånger. Det var också väldigt jobbigt när mina lärare, fritidsledare, och vänners föräldrar talade illa om mig inför mina vänner och skällde ut mig och kallade mig skällsord för att jag lånade mina tjejkompisars kläder. Så kanske är det bättre om allt får lov att vara blandat, och affärerna kan filtrera på egenskap istället för påhittade könsstereotyper till barn som faktiskt bara vill vara sig själva :)
Visst kan man göra så men för de allra flesta blir det att springa över ån efter vatten,dock kommer man ju ifrån att alla måste vara experter inom allt så visst :)

Min bror var avundsjuk på att jag fick ha kjol så mamma gjorde en pojkkjol till honom som han faktiskt tom använde på dagis :love: (nej han har inte osäker könstillhörighet men ville ändå ha kjol). Det hade nog tyvärr inte gått idag :(
 
Varför inte skriva på lappen/produktinfo att "den här sovsäcken brukar passa bra för kvinnor" istället för att kalla det för en "sovsäck för kvinnor" rakt av? Det första är inkluderande och ger utrymme för personlig variation samtidigt som det vägleder, det andra är exkluderande och ger underförstått betydelsen att varan är bara för kvinnor.
På vilket sätt skulle det vara mer inkluderande att skriva så? Förutom det inte så säljbara namnet som då bara låter omständligt så är ju det som skiljer mot "mansvarianterna" uppenbart vilka temperaturer de anses lämpliga för och ofta hur långa de är. Ibland även lite hur stoppningen är placerad och beroende på märke, färgvalet. Frusna men mycket storväxta kvinnor är ju rätt exkluderade av en sådan omformulering också. Är man stor och kvinna så passar man då inte för det som "brukar passa bra för kvinnor". Visst vore det optimala kanske snarare att de sorterades efter längd och komfortzoner för frusna respektive varma människor men det skulle nog inte bli tydligare än sovsäckar för män/kvinnor i praktiken.

Nu är jag visserligen både liten, kvinna och frusen men båda mina sovsäckar är trots det av ett möpigt märke och heter någonting med "Defence" eller "Tactical".... inte är det för att jag kommer ha dem till när jag skjuter på fienden i skogen utan för att jag tror att de är mer hållbara än sådant som riktar sig till enbart friluftsmänniskor.
 
Visst kan man göra så men för de allra flesta blir det att springa över ån efter vatten,dock kommer man ju ifrån att alla måste vara experter inom allt så visst :)

Min bror var avundsjuk på att jag fick ha kjol så mamma gjorde en pojkkjol till honom som han faktiskt tom använde på dagis :love: (nej han har inte osäker könstillhörighet men ville ändå ha kjol). Det hade nog tyvärr inte gått idag :(
Jodå det är rätt många små pojkar som går i klänning. Jag är med i olika syforum där det ofta sys klänningar till pojkar de ser dock lika dana ut som till flickor. Mitt ena syskonbarn som är pojke vill bara ha rosa klänningar inga konstigheter. Däremot så är det ofta så att ju närmare skolåldern de kommer desto mer börjar andra barn tala om vad som är pojk- och flicksaker, det kommer ju från deras omgivning såklart. Förr hade ju alla särk och byxor kvinnor och män. Rosa var en mans färg, högklackat var för män i en period osv. Det är ju bara en fråga om mode och normer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp