"Könade" varor och andra specialindelningar

Fram till dess håller jag hellre till godo med saker som passar, än könsneutrala, ickepassande dito.


jag trivs bäst i kläder som är på lagom avstånd från huden, varken för tight men inte heller så det hänger. Det kommer jag aldrig att få med könsneutrala kläder. Man kan skippa kön som märkning, men då får man lista kroppsdelar som plagget är anpassat för.

Om man tycker det är obekvämt att be få se kläder på damavdelningen, hur bekvämt blir det att få frågan om man vill ha byxor med plats för 🍆 eller utan?
Fast det är ingen i tråden som talat om att saker ska vara könsneutrala "one size fits all" eller ens något i närheten. Vi pratar i princip om att samma utbud ska finnas men inte könas.

Det är inte obekvämt att be att få se kläder på damavdelningen, och jag vill inte heller att andra män ska tycka det. Däremot är det omständigt och onödigt att behöva övertala personalen. Och jag personligen hade tyckt det var helt okej att få frågan "ska det vara rymligt skrev eller går det bra med tight?" när jag letar.
Som med allt annat här i livet är det ju så att efterfrågan=tillgång.

Ja, klädindustrin dikterar ju utbudet om inte folk talar om vad man vill ha.

Gick igenom citykärnan nu i rusningstid. Alla 20-åringar ser identiska ut. Eller, alla 20åriga tjejer ser likadana ut, och alla 20åriga killar ser likadana ut. Tjejerna har typ samma frisyr, tajta byxoor, ofta höga i midjan och korta jackor, långa klor och en handväska på axeln. Killarna går i, om inte adidasbyxor, trasiga jeans, nån top och en hoodie och jacka ovanpå. Det är som två homogena armér. Individualistiska tider - not so much.
Detta är extremt förenklande. Klädindustrin är den absolut största faktorn i vad som efterfrågas; de skapar efterfrågan genom marknadsföring, trendspaning, etc. Efterfrågan poppar inte upp i folks huvuden i ett vakuum, och detta är klädindustrin mycket väl medveten om. De spär gärna på könsstereotyper och idéer om att "kvinnorkroppar är si och manskroppar är så" eftersom det gör det lättare för dem att tjäna pengar.

Sen finns det definitivt många som vill bryta detta, och pushar för det, och efterfrågar (och finner!) mer individuellt anpassat mode. Men det är skillnad på vad som syns på modeveckorna och i modeintresserades kretsar, och vad som pungas ut från H&M.
 
Jag köper ofta kläder gjorda för män. Är 178 cm lång, strlk 41 i skor och har breda fötter. När jag var yngre och rejält smal var det lättare med kvinnokläder.

Nu bryr jag mig inte så mycket då jag alltid avskytt ”tjejiga” färger och alltid trivts bäst i svart, grått, blått och grönt.
 
Jag har aldrig brytt mig om könade eller uppdelade varor och avdelningar i butiker. Tycker det är rätt så bekvämt med viss uppdelning, tex vill jag köpa en t-shirt går jag till herravdelningen som har den modell jag vill köpa, vill jag köpa ett linne eller jeans går jag till damavdelningen. Skor köper jag också blandat utefter behov. Jag tycker folk ska klä sig eller köpa de varor eller kläder de vill ha oavsett vad som står på dom, däremot tycker jag det är jobbigt att handla tex barnkläder i butiker som har en mer könsneutral hållning så man måste leta efter en viss färg eller olika mönster/motiv.
 
Detta är extremt förenklande. Klädindustrin är den absolut största faktorn i vad som efterfrågas; de skapar efterfrågan genom marknadsföring, trendspaning, etc. Efterfrågan poppar inte upp i folks huvuden i ett vakuum, och detta är klädindustrin mycket väl medveten om. De spär gärna på könsstereotyper och idéer om att "kvinnorkroppar är si och manskroppar är så" eftersom det gör det lättare för dem att tjäna pengar.

Sen finns det definitivt många som vill bryta detta, och pushar för det, och efterfrågar (och finner!) mer individuellt anpassat mode. Men det är skillnad på vad som syns på modeveckorna och i modeintresserades kretsar, och vad som pungas ut från H&M.
Det är inte så att jag (nån) inte förstår det.
 
Jag har aldrig brytt mig om könade eller uppdelade varor och avdelningar i butiker. Tycker det är rätt så bekvämt med viss uppdelning, tex vill jag köpa en t-shirt går jag till herravdelningen som har den modell jag vill köpa, vill jag köpa ett linne eller jeans går jag till damavdelningen. Skor köper jag också blandat utefter behov. Jag tycker folk ska klä sig eller köpa de varor eller kläder de vill ha oavsett vad som står på dom, däremot tycker jag det är jobbigt att handla tex barnkläder i butiker som har en mer könsneutral hållning så man måste leta efter en viss färg eller olika mönster/motiv.
Fast är det inte heltokigt att man ska veta vilken könsavdelning man ska gå in på för att hitta ett visst tryck eller en viss färg på barnkläder? Kan det inte vara bara "barn" och färgindelning istället i så fall, med modeller som passar alla ungar.
 
Jo. @Otherside beskrev begränsning på grund av könsstereotyp design, det vill säga könsindelade kategorier, och du svarade med utbud-efterfrågan-argumentet.
Nu får du ursäkta, men jag svarade på att @Otherside efterlyste färger i herrkollektionen. Och ja, jag är övertygad om att om det funnes större efterfrågan på rosa herrjackor så funnes det. Vad som beskrevs är det bara du som sätter ord på, jag har inte argumenterat emot "könsstereotyp design" någonstans.
 
Nu får du ursäkta, men jag svarade på att @Otherside efterlyste färger i herrkollektionen. Och ja, jag är övertygad om att om det funnes större efterfrågan på rosa herrjackor så funnes det. Vad som beskrevs är det bara du som sätter ord på, jag har inte argumenterat emot "könsstereotyp design" någonstans.
Okej, så du vill ha könsstereotyp design, och därmed är du helt okej med att modeindustrin manipulerar efterfrågan i linje med dina önskemål?
 
För mig blir det jättekonstigt när man ska ta bort kvinnligt/manligt där det faktiskt för den stora gruppen spelar roll.
Ta de där sovsäckarna. Om 99 av 100 kvinnor är mer frusna än 99 av 100 män så blir det rätt logiskt att man skapar en kvinnlig sovsäck som dessutom troligen är bredare över höfterna än mannens är.
Det gör ju att 99 av 100 kvinnor troligen köper rätt sovsäck utan att behöva fundera på ifall hon ska räkna ut ifall märkningen "varm" betyder att hon ska jämföra sig med sina 20 kvinnliga vänner eller sina 5 manliga. Det blir helt enkelt lättare för större dlen av befolkningen att köpa rätt sovsäck utan att vara expert på kroppstemperatur under sömn, generellt kroppstyp hos den egna kroppen osv osv.
Ja för några blir det lite svårare men de vet troligen redan att de är med "varmblodiga" än sina systrar eller har en annan kroppstyp. Varför ska man göra det svårt för de flesta utan att egentligen förenkla ens för de få?
/Shaggy som nästan alltid köper herrskor.
 
Se ovan. Jag tolkar det som att du vill ha eller åtminstone är helt okej med att könsstereotyper förstärks av modeindustrin. Om du inte tycker det är det väldigt trevligt om du förklarar vad du faktiskt tycker.
Läs vad jag skriver istället för att tolka något och sen ställa mig mot väggen utefter DIN tolkning. Härskarteknik kallas det.
 
För mig blir det jättekonstigt när man ska ta bort kvinnligt/manligt där det faktiskt för den stora gruppen spelar roll.
Ta de där sovsäckarna. Om 99 av 100 kvinnor är mer frusna än 99 av 100 män så blir det rätt logiskt att man skapar en kvinnlig sovsäck som dessutom troligen är bredare över höfterna än mannens är.
Det gör ju att 99 av 100 kvinnor troligen köper rätt sovsäck utan att behöva fundera på ifall hon ska räkna ut ifall märkningen "varm" betyder att hon ska jämföra sig med sina 20 kvinnliga vänner eller sina 5 manliga. Det blir helt enkelt lättare för större dlen av befolkningen att köpa rätt sovsäck utan att vara expert på kroppstemperatur under sömn, generellt kroppstyp hos den egna kroppen osv osv.
Ja för några blir det lite svårare men de vet troligen redan att de är med "varmblodiga" än sina systrar eller har en annan kroppstyp. Varför ska man göra det svårt för de flesta utan att egentligen förenkla ens för de få?
/Shaggy som nästan alltid köper herrskor.
Problemet blir ju när dessa kategorier är så etablerade att de istället för att anpassa sig till hur människor faktiskt är eller fungerar blir ett led i att tvinga människor in i stereotyper.

Och sen tycker jag fortfarande att det är enklare och mer logiskt att indela varor efter deras egenskaper, istället för kön. Står det 'varm' respektive 'kall' så vet 100% av köparna vad de får. Står det 'kvinna' respektive 'man' är det många som inte hade förstått varför eller vad det innebär. Står det 'breda höfter' eller 'breda axlar' är det också mycket tydligare än 'kvinna' och 'man'. Etc. Det är inte förenklande alls att könsindela. Bara försmalnande.
 
Läs vad jag skriver istället för att tolka något och sen ställa mig mot väggen utefter DIN tolkning. Härskarteknik kallas det.
Jag ställde faktiskt en fråga. Om en enkel fråga är en härskarteknik och att ställa någon mot väggen så kommer nog inga diskussioner särskilt långt. Varför inte bara svara/förklara?
 
För mig blir det jättekonstigt när man ska ta bort kvinnligt/manligt där det faktiskt för den stora gruppen spelar roll.
Ta de där sovsäckarna. Om 99 av 100 kvinnor är mer frusna än 99 av 100 män så blir det rätt logiskt att man skapar en kvinnlig sovsäck som dessutom troligen är bredare över höfterna än mannens är.
Det gör ju att 99 av 100 kvinnor troligen köper rätt sovsäck utan att behöva fundera på ifall hon ska räkna ut ifall märkningen "varm" betyder att hon ska jämföra sig med sina 20 kvinnliga vänner eller sina 5 manliga. Det blir helt enkelt lättare för större dlen av befolkningen att köpa rätt sovsäck utan att vara expert på kroppstemperatur under sömn, generellt kroppstyp hos den egna kroppen osv osv.
Ja för några blir det lite svårare men de vet troligen redan att de är med "varmblodiga" än sina systrar eller har en annan kroppstyp. Varför ska man göra det svårt för de flesta utan att egentligen förenkla ens för de få?
/Shaggy som nästan alltid köper herrskor.
Jag hade inte haft den blekaste aning om vad det innebar att köpa en "kvinnosovsäck" innan den här tråden. Hade helt enkelt tagit för givet att den var rosa eller något. Mycket enklare med mått.
 
Ett tips förresten till er som har svårt att hitta arbetskläder med plats för byst och rumpa, kolla Operose.
 
Problemet blir ju när dessa kategorier är så etablerade att de istället för att anpassa sig till hur människor faktiskt är eller fungerar blir ett led i att tvinga människor in i stereotyper.

Och sen tycker jag fortfarande att det är enklare och mer logiskt att indela varor efter deras egenskaper, istället för kön. Står det 'varm' respektive 'kall' så vet 100% av köparna vad de får. Står det 'kvinna' respektive 'man' är det många som inte hade förstått varför eller vad det innebär. Står det 'breda höfter' eller 'breda axlar' är det också mycket tydligare än 'kvinna' och 'man'. Etc. Det är inte förenklande alls att könsindela. Bara försmalnande.
Fast jag vet ju inte att jag behöver en varm säck iom att jag jämför med Lisa, Stina, Anna och Maria när jag funderar på den saken. Vi har alla ungefär samma konfortzon så jag skulle få gissa= troligen köer jag fel säck iom att någon av dem kanske är mer frusen än jag så jag tror att jag behöver den kallare säcken.
För mig blir det där att ta bort kvinna/man i situationer där det är en tydlig skillnad mellan könen på en generell nivå att krångla till livet för massor av människor helt i onödan
Jag tror på att få bort massor av könsstereotyper men det behov som idag finns av att säga att det inte finns några skillnader alls mellan könen på generellnivå tror jag kommer slå tillbaka. Det är i min värld bättre att tala om att det är just en generell nivå vi talar om och att det finns massor av individuella skillnader inom denna nivå istället för att kasta ut alla i en totalförvirrad värld där man måste bli expert på detaljer inom allt för att kunna hanka sig fram.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp