"Könade" varor och andra specialindelningar

Det har varit ganska mycket spydighet och vassa kommentarer här i tråden under de senaste sidorna vilket inte gynnar diskussionen på något sätt. Jag förstår att man kan bli upprörd och provocerad, men försök vara ödmjuk och trevlig (eller åtminstone inte otrevlig) ändå så får vi ett mer trivsamt diskussionsklimat :)

/Mod
 
Angående det här med sovsäckar, ryggsäckar och dylikt... Det är så mycket grejer som är i sämre kvalité och tunnare att om jag ser något sådant märkt "för kvinnor" så skippar jag dessa direkt såvida det inte står specifikt varför de är för kvinnor. För mig står det för sämre kvalité men fin färg. Det räcker med att gå in i en sportbutik så ser man rejäla skillnader.

Sen är det lite både och samtidigt, arbetsbyxor tycker jag är svårt att gå på unisex/herr eftersom de ofta inte kommer över höfterna såvida jag inte går upp i storlek och då blir de för långa istället.
Arbetsbyxor finns oftast i "D" storlekar, alltså bredare och kortare, dessa passar åtminstone mig bra.

Det enda som är jobbigt med arbetsbyxorna, är att kvalitetsmärkenas kläder är så dyra...
 
Jodå det är rätt många små pojkar som går i klänning. Jag är med i olika syforum där det ofta sys klänningar till pojkar de ser dock lika dana ut som till flickor. Mitt ena syskonbarn som är pojke vill bara ha rosa klänningar inga konstigheter. Däremot så är det ofta så att ju närmare skolåldern de kommer desto mer börjar andra barn tala om vad som är pojk- och flicksaker, det kommer ju från deras omgivning såklart. Förr hade ju alla särk och byxor kvinnor och män. Rosa var en mans färg, högklackat var för män i en period osv. Det är ju bara en fråga om mode och normer.
Visst är det en fråga om mode och normer och i fallet kjol/inte kjol så är ju normen extremt destruktiv.
Inom andra områden så är normen mer en viktig produktupplysning som tex när det gäller kvinnliga/manliga byxor iom att den generella kroppsformen skiljer. Det är det här jag stör mig på att man vill ta bort en upplysning som förenklar livet för 95%+ av befolkningen. Det betyder inte att jag tror att alla kvinnor ser likadana ut och inte att jag anser dagens opraktiska kvinnomode som något ideal eller ens att det är fel om en man vill ha en kvinnlig sovsäck
 
Jag kan väl förtydliga med att jag tycker såklart att kläder ska vara anpassade efter kroppsform och att det inte är rimligt att skriva ut exakta mått/skillnader på allt. Däremot är det ett gissel att dessa olikheter i passform också ska leda till t.ex. olikheter i kvalitet, pris, stil, färg, etc. etc. Det är ett gissel att de också ska leda till att stereotyper befästs och att människor som inte passar in inte får något alls. Och det är definitivt ett gissel att något så universellt som liggunderlag (vilket var det jag kritiserade i originaltråden) ska marknadsföras efter kön och inte efter egenskap.

Jag hade gärna sett att t.ex. byxor fanns i samma modell med olika passform för herr- och dam (eller varför inte 'kurvig' och 'rak', vilket passat många i min krets som inte fysiskt passar in i sitt köns stereotyp). Inte att det var helt olika modeller där 'dam' t.ex. inte har rimliga fickor.
Det där med fickor:

En tyvärr väldigt vanlig skillnad mellan s.k. dammodeller och herrmodeller (friluftskläder eller arbetskläder), är att fickor (delvis)uteslutits eller gjorts mindre på dammodellerna.

Om jag ska jobba, spelar det väl ingen roll om jag är man eller kvinna, behovet av att "stoppa saker i fickorna i en rimlig sorteringsordning", torde vara identiskt...
 
Det har varit ganska mycket spydighet och vassa kommentarer här i tråden under de senaste sidorna vilket inte gynnar diskussionen på något sätt. Jag förstår att man kan bli upprörd och provocerad, men försök vara ödmjuk och trevlig (eller åtminstone inte otrevlig) ändå så får vi ett mer trivsamt diskussionsklimat :)

/Mod
Jag hoppas att jag inte ska känna mig träffad för att jag blir upprörd över att folk vädrar sin transfobi.
 
Jag blir mest arg för att de prylarna som " könas" till kvinnor är liksom som en skämtartikel.

Jag vill ha rosa skruvmejslar, men det ska vara kvalitetsgrejer, inte i samma kvalitetsklass som lekskruvmejsel till barn. Samma med skruvdragare och andra maskiner.

Som att lite färg annan än illgrönt skulle suga ur all kvalitet ur grejerna.
Det du nämner är något som stör mig rätt ordentligt.

Alltså verktyg som passar olika sorters händer.

Ett problem med elhandverktyg, är att vissa modeller enbart funkar bra om man har stora händer, och bra alternativ (vad avser kvalitet och prestanda) för individer med mindre händer saknas.

Ett exempel på det, är sticksågar, som ju kräver att man förmår hålla i ordentligt, så att det blir precision i sågandet.

Om man inte når runt handtaget ordentligt, så blir det inget bra.
 
Visst är det en fråga om mode och normer och i fallet kjol/inte kjol så är ju normen extremt destruktiv.
Inom andra områden så är normen mer en viktig produktupplysning som tex när det gäller kvinnliga/manliga byxor iom att den generella kroppsformen skiljer. Det är det här jag stör mig på att man vill ta bort en upplysning som förenklar livet för 95%+ av befolkningen. Det betyder inte att jag tror att alla kvinnor ser likadana ut och inte att jag anser dagens opraktiska kvinnomode som något ideal eller ens att det är fel om en man vill ha en kvinnlig sovsäck
Andelen formsydda kläder är ju trots allt ganska få och med tanke på andelen kroppsformer vi kvinnor anses ha (vad är det, äpplen, päron, strutar, timglas, vaser etc) så är det ju få som passar in i den mallen med. De gånger jag haft lätt att hitta kläder som passade mig på damavdelningen (eller herr för den delen) var när jag var relativt rakt i kroppen och mycket smal. Nu när jag inte faller in i normen längre är det ju hopplöst, så hopplöst att jag givit upp (då har jag ändå en storlek 40-42 så borde falla in i normen). Enda gången jeans satt som de skulle var när under den perioden då de var så låga att man var tvungen att raka bort övre delen av könshåret, annars har man som en extra väska där bak att stoppa saker i.
 
Andelen formsydda kläder är ju trots allt ganska få och med tanke på andelen kroppsformer vi kvinnor anses ha (vad är det, äpplen, päron, strutar, timglas, vaser etc) så är det ju få som passar in i den mallen med. De gånger jag haft lätt att hitta kläder som passade mig på damavdelningen (eller herr för den delen) var när jag var relativt rakt i kroppen och mycket smal. Nu när jag inte faller in i normen längre är det ju hopplöst, så hopplöst att jag givit upp (då har jag ändå en storlek 40-42 så borde falla in i normen). Enda gången jeans satt som de skulle var när under den perioden då de var så låga att man var tvungen att raka bort övre delen av könshåret, annars har man som en extra väska där bak att stoppa saker i.
Ja kvinnomodet är extremt exkluderande och jag undrar alltid varför ingen vill tjäna pengar på marknaden kvinnor med normalt BMI i övre delen av normalspannet till kvinnor med BMI över normalt. Den marknaden borde vara gigantisk
 
Det där med fickor:

En tyvärr väldigt vanlig skillnad mellan s.k. dammodeller och herrmodeller (friluftskläder eller arbetskläder), är att fickor (delvis)uteslutits eller gjorts mindre på dammodellerna.

Om jag ska jobba, spelar det väl ingen roll om jag är man eller kvinna, behovet av att "stoppa saker i fickorna i en rimlig sorteringsordning", torde vara identiskt...

Jag har kollat ett par företag som påstår sig göra fritidskläder riktat till just kvinnor. Det är märkligt hur funktion då per automatik får dra det kortare strået till förmån för att det ska se mer modemässigt ut. Idiotiskt. Går jag omkring i odlingen eller skogen eller bygger i hönshuset är väl bra och rymliga fickor fan regel ett? :confused: Var ska jag annars ha verktyg, handskar, mobiltelefon och annat jag kan behöva? Och så exemplifierar de med kvinnor som lullar runt i sina blommiga trädgårdar där verktygsanvändning tydligen lyser med sig frånvaro.

Få mig inte att börja med t ex tyg och form. Jösses.
 
Det där med fickor:

En tyvärr väldigt vanlig skillnad mellan s.k. dammodeller och herrmodeller (friluftskläder eller arbetskläder), är att fickor (delvis)uteslutits eller gjorts mindre på dammodellerna.

Om jag ska jobba, spelar det väl ingen roll om jag är man eller kvinna, behovet av att "stoppa saker i fickorna i en rimlig sorteringsordning", torde vara identiskt...

Där är min erfarenhet faktiskt tvärtom. De märken som har samma modell i en dam resp herrstorlek har likadana fickor på mina kläder. Viss nerskalning efter plaggets storlek kan ju vara nödvändigt, men annars har det inte varit några problem. Jag skulle ha väldigt svårt att respektera ett yrkesmärke som gjorde den skillnaden. (På arbets-/friluftskläderna alltså.)

De som sorterat sig som specifika "tjejmärken" eller har separata serier skiljer sig betydligt mer. (Sen har jag hittat cocktailklänningar med rejäla fickor! :love:)
 
Jag hoppas att jag inte ska känna mig träffad för att jag blir upprörd över att folk vädrar sin transfobi.

+1 på den. Ska vi användare som befinner oss inom transgender-spektrat bara acceptera att andra sitter och gör ner saker som andra pronomen än han/hon, könsöverskridande klädsel, att inte dela in saker efter kön så himla mycket, osv osv? Då är banne mig ribban för diskussionsnivå begravd under jorden... Folk får leva hur cisnormativt de vill, men det är inte ett dugg trevligt att därifrån tänka att alla som inte kan eller vill ha det så gör fel. Som man ropar får man svar, helt enkelt.
 
Såg att Lego skulle sluta köna sina saker på deras hemsida, alltså att man inte längre kan söka efter Lego för tjejer respektive killar, så ett steg i rätt riktning :)
Nyfiken fråga bara - Av vilken anledning hade man separerat legot i olika kön? :confused: Jag har aldrig sett sån uppdelning i leksaksaffärer, nu är mina barn dock 20+ så antar att det är en 'nyare' företeelse att man delat upp de så. Liksom - vad var skillnaden i själva legot?
 
Nyfiken fråga bara - Av vilken anledning hade man separerat legot i olika kön? :confused: Jag har aldrig sett sån uppdelning i leksaksaffärer, nu är mina barn dock 20+ så antar att det är en 'nyare' företeelse att man delat upp de så. Liksom - vad var skillnaden i själva legot?
Det är färre byggprylar alltså sådan man själv ska bygga ihop och mer färdiga hela saker samt överlag mer rosa i tjejlego.
 
Nyfiken fråga bara - Av vilken anledning hade man separerat legot i olika kön? :confused: Jag har aldrig sett sån uppdelning i leksaksaffärer, nu är mina barn dock 20+ så antar att det är en 'nyare' företeelse att man delat upp de så. Liksom - vad var skillnaden i själva legot?
Det är färre byggprylar alltså sådan man själv ska bygga ihop och mer färdiga hela saker samt överlag mer rosa i tjejlego.

Minns att det var mycket reklam för... Belville, tror jag det hette? när jag var liten. Vet att jag specificerade tydligt på min önskelista att jag INTE ville ha det, jag ville ha ett med så många bitar som möjligt att bygga, fast absolut inte tech-varianten :D
 
Det är färre byggprylar alltså sådan man själv ska bygga ihop och mer färdiga hela saker samt överlag mer rosa i tjejlego.
Minns att det var mycket reklam för... Belville, tror jag det hette? när jag var liten. Vet att jag specificerade tydligt på min önskelista att jag INTE ville ha det, jag ville ha ett med så många bitar som möjligt att bygga, fast absolut inte tech-varianten :D
Okej, jag kan inte påminna mig om att detta fanns för 25 år sedan. Vad har hänt i denna värld där allt annat gått mot könsneutralitet - undrar hur det kommer sig att under samma tidsram har det utvecklats könsseparerat lego kan man fråga sig? :down: Märkligt! Nu kanske det fanns när mina barn var små, men jag kan inte komma ihåg att jag sett det...tech vet jag fanns men det var inte så att det var uppdelat på tjej/pojklego..
 
Okej, jag kan inte påminna mig om att detta fanns för 25 år sedan. Vad har hänt i denna värld där allt annat gått mot könsneutralitet - undrar hur det kommer sig att under samma tidsram har det utvecklats könsseparerat lego kan man fråga sig? :down: Märkligt! Nu kanske det fanns när mina barn var små, men jag kan inte komma ihåg att jag sett det...tech vet jag fanns men det var inte så att det var uppdelat på tjej/pojklego..
Det här tyckte jag var spännande! Fanns tydligen en riktad linje så tidigt som på 70-talet (den var dock i det traditionella legofärgerna). Så mycket nytt jag lär mig av den här tråden :)

Från Wiki:
Belville was a Lego theme designed to appeal primarily to girls. First introduced in 1994, the theme included multi-jointed doll-like characters that were larger in scale than the traditional Lego minifigure. The toy sets were produced from standard Lego bricks and larger pieces, often in a pink and purple colour scheme, and depicted scenes from fairy tales and fantasy as well as everyday life. The product line was discontinued in 2008. Belville's direct successor is Lego Friends, which was introduced in 2012. Other Lego product ranges that have been designed for girls include Homemaker (1971-1982), Paradisa (1991–1997) and Scala (1997–2001).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp