Könsneutrala ord

Dottern, sonen, (den där) tonåringen, avkomman, ättelägg, den hemmaboende, den yngsta, den äldsta, mittemellan har mina 3 blivit omnämnda som i diverse sammanhang.

Har en son och två döttrar. Ingen har uttryckt en önskan om att bli kallad för/hänvisas till något speciellt men hade sådant önskemål funnits, så hade det varit ett ickeproblem för min del.
 
Nej. Korrekt är att mammor ammar, bebisar diar. Även om det har blivit vanligt att man säger att bebisen ammar så låter det helt tokigt i mina öron.
20220618_214534.jpg


Dina och möjligen någon enstaka fler då..
 
Jag tänker att dia är helt korrekt, samma sak med att vara dräktig. Vi är ju faktiskt däggdjur.

Vet att jag någon gång en mycket upptagen sommar på stuteri råkat fråga min mor om en gemensam (gravid/dräktig) bekant fölat än. :o
I engelskan säger man ju dessutom "gravid" om djur och "pregnant" om både människor och djur om jag hängt med. inte lätt det här.
 
Intressant tråd då jag härom dagen fick hem en beställning från FirstVet och på paketet stod det tryckt på ena sidan nåt i stil med "Beställt av husse eller matte". Då tänkte jag just på denna fråga; att alla kanske inte identifierar sig som husse eller matte och vad säger man isåfall? Ägare går ju men lite stelt kanske, betjänt kan ju funka, om det är en katt man har. :D 😅
 
Intressant tråd då jag härom dagen fick hem en beställning från FirstVet och på paketet stod det tryckt på ena sidan nåt i stil med "Beställt av husse eller matte". Då tänkte jag just på denna fråga; att alla kanske inte identifierar sig som husse eller matte och vad säger man isåfall? Ägare går ju men lite stelt kanske, betjänt kan ju funka, om det är en katt man har. :D 😅
I en annan tråd tror jag vi (jag:angel:) kom fram till att valle som i vallhjon blir ett könslöst alternativ:
Vad sägs om "valle" som könslöst alternativ? Förkortning av vallhjon som kanske inte är så fint egentligen men innan hjon var kopplat till fattighjon så var det ett könslöst ord för familjemedlem; ergo vallhjon = hen som har hand om djuren
 
Jag tänker att dia är helt korrekt, samma sak med att vara dräktig. Vi är ju faktiskt däggdjur.

Vet att jag någon gång en mycket upptagen sommar på stuteri råkat fråga min mor om en gemensam (gravid/dräktig) bekant fölat än. :o
I engelskan säger man ju dessutom "gravid" om djur och "pregnant" om både människor och djur om jag hängt med. inte lätt det här.
Jag vill nog påstå att de allra allra flesta skulle reagera och tycka att det var väldigt konstigt om du refererade till en gravid person som dräktig.
 
Ni som är ickebinära (på något sätt) och inte bekväm med ord som son, matte osv, vad föredrar ni? Eller om det är någon som känner en sådan person och vet vad denne föredrar.

Jag är inte bekväm med att bli kallad dotter, matte osv men inte heller son och husse. Vilket blir lite av ett problem när min mamma nämner mig, hon säger gärna dotter då. Hon är egentligen accepterande, det är inte det som är problemet, men inte jätteengagerad heller. Därav att jag söker tips på andra ord att använda istället.

Jag tänker att "mitt barn" borde fungera. Men också att namnet ju borde fungera iallafall i de situationer där din mamma t ex inte träffar någon ny utan mer nämner dig i vanligt samtal? Jag säger inte "min dotter" till folk som känner ungen eller vet att jag har en, då säger jag hennes namn. Annars mitt barn, ungen, kiddo, min störiga lilla kopia eller liknande.

Men du kanske inte är helt bekväm med namnet heller, om du vill byta?
 
Jag tänker att "mitt barn" borde fungera. Men också att namnet ju borde fungera iallafall i de situationer där din mamma t ex inte träffar någon ny utan mer nämner dig i vanligt samtal? Jag säger inte "min dotter" till folk som känner ungen eller vet att jag har en, då säger jag hennes namn. Annars mitt barn, ungen, kiddo, min störiga lilla kopia eller liknande.

Men du kanske inte är helt bekväm med namnet heller, om du vill byta?
Det är nästan uteslutande i jobbsammanhang som problemet finns, men även lite om hon skriver till skolan av någon anledning. I skolsammanhang får väl namnet duga, då vet de vem det gäller. Hon säger ofta "dottern" när det är jag som nämns, det är många nya människor och sådana som i övrigt kan räknas som ytliga bekanta så att hålla koll på namn blir nog lite krångligt. "Mitt barn" tycker bägge känns fel då jag inte riktigt är något barn, men inte heller ett vuxet sådant. "Min tonåring" tyckte hon inte heller riktigt om då jag liksom inte är någons (annat än släkting, men jag är ingen ägodel), men det lär nog bli något sådant då jag definitivt inte vill att hon säger dotter.
Utöver att jag tänker byta namn är det som sagt också alldeles för ovanligt och jag vill helst inte att 58 rörmockare som jag inte ens vet att de existerar vet vad både jag och mina hästar heter. Plus att det är tydligt femenint så då kommer de själva ta för givet att det är en dotter.
 
Det är nästan uteslutande i jobbsammanhang som problemet finns, men även lite om hon skriver till skolan av någon anledning. I skolsammanhang får väl namnet duga, då vet de vem det gäller. Hon säger ofta "dottern" när det är jag som nämns, det är många nya människor och sådana som i övrigt kan räknas som ytliga bekanta så att hålla koll på namn blir nog lite krångligt. "Mitt barn" tycker bägge känns fel då jag inte riktigt är något barn, men inte heller ett vuxet sådant. "Min tonåring" tyckte hon inte heller riktigt om då jag liksom inte är någons (annat än släkting, men jag är ingen ägodel), men det lär nog bli något sådant då jag definitivt inte vill att hon säger dotter.
Utöver att jag tänker byta namn är det som sagt också alldeles för ovanligt och jag vill helst inte att 58 rörmockare som jag inte ens vet att de existerar vet vad både jag och mina hästar heter. Plus att det är tydligt femenint så då kommer de själva ta för givet att det är en dotter.
Fast varför måste hon prata om dig och dina hästar med 58 rörmokare. Jag vet vilka av mina kollegor som har barn och ungefärlig ålder på dem men vad de heter och vad de gör har jag oftast inte en susning om. Vad har du och dina hobbys med hennes jobb att göra?
 
Fast varför måste hon prata om dig och dina hästar med 58 rörmokare. Jag vet vilka av mina kollegor som har barn och ungefärlig ålder på dem men vad de heter och vad de gör har jag oftast inte en susning om. Vad har du och dina hobbys med hennes jobb att göra?
Inget alls, men det pratas om allt möjligt där och de verkar också tycka om att prata om hästar med henne vilket gör mig något relevant. De pratar om folks bikupor, bilar, hundar, resor och allt annat också, det är ett väldigt socialt jobb. Och ska jag nämnas vill jag att det blir rätt. Men jag vill inte heller att min kompis får reda på att jag är ickebinär genom sina föräldrar.
 
Kanske kan hon säga typ "tonåringen hemma" eller något i den stilen? Mina kollegor könar oftast sina barn men i stil med "mellangrabben" eller okönat "den lilla där hemma" medan barnbarn oftast är mer "yngsta barnbarnet" eller typ "äldsta dotterns förstfödda" osv helt beroende på situation. Väldigt få namn i alla fall om du vill komma undan det.

Tillägg. Tyckte också det lät lite konstigt först att din mamma pratade så mycket om dig med andra och till viss del kan jag tycka att vill du inte det så borde hon faktiskt öva på att låta bli. Men förstår samtidigt att det lätt blir så på vissa arbetsplatser. Hos oss är det en väldigt trygg och nära stämning och många av oss har jobbat ihop i över 10 år så de man funkar med kommer man ju nära beroende på hur jobbet ser ut. Men vill någon inte bli pratade om så låter man ju bli. Jag berättade säker personliga saker för mina nära på jobbet i min separation medan jag nu när jag träffar en kollega sedan en längre tid tillbaka ju såklart inte pratar om honom alls på samma sätt eftersom de ju också träffar honom på jobbet dagligen. Och är du obekväm med vad de andra får veta om dig så får ju din mamma ta hänsyn till det. Det hade jag inte reagerat på alls om någon var tydlig med!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 612
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp