Könstypiskt beteende under OS (och sport generellt)

De flesta 70-åriga män har bättre fysik i muskelstyrka än 70-åriga kvinnor, så naturligtvis spelar fysik in och dessutom oavsett ålder.

2014112523315292401068734_sbig.jpg

Vs
00010.jpg

Båda representera vältränad från vardera kön, men finns det någon som på riktigt tror att en vältränad kvinna kan mäta sig mot en vältränad man i någon idrott som kräver god fysik och ren råstyrka?
Det är skillnad på könen, hur gärna en del vill att det inte ska vara det..

Sen varför många idrottskvinnor har långt hår.. På riktigt??
Blir inte hästtjejer svettiga och skitiga när de mockar, rider, ryktar, kärrar hö etc etc etc? Jo det blir de men ändå har så många långt hår eller hur, hur går det ihop :nailbiting:

Kan det möjligen vara så chockerande enkelt att de i resten av livet, utanför sin sport/hobby är vanliga tjejer/kvinnor och förmodligen trivs finfint i sitt långa hår :idea:

Tjejerna i landslaget har inte fotboll som hobby, lika lite som killarna. Det är ett yrke, och de flesta idrottare på hög nivå, brukar anpassa stora delar av hela sin livsföring till sin idrotts särskilda krav. De mest extrema är väl sumobrottarna kanske...

Avseende hårlängd, i just fotboll, och kanske i den del andra sporter, så handlar det inte enbart om att bli svettig eller skitig, utan håret riskerar att komma i vägen (tänk "felstuds" när man nickar), riskerar att skymma sikten när man är i rörelse, eller bidrar till att förändra balansen. Alltså långt hår riskerar att man blir ett uns sämre spelare helt enkelt.

Långt hår, fritt hängande, eller som hästsvans, är också bra "handtag" för mindre nogräknade motståndare. Alla matcher spelas inte på världsnivå med toppdomare, utan de de flesta matcherna hör hemma en bit längre ner i seriesystemet eller bland ungdom. Men det är landslagsspelarna som är förebilder...

Som jag sa i, i ishockey spelar det ingen roll, i handboll så nickar man inte, dessutom spelas bollen på andra sätt, så långt hår (eventuellt med hårband), blir inte störande (jag har bara spelat handboll på korpnivå).

När jag spelade fotboll, på stenåldern, i runda slängar mellan mitten av 70-talet till ungefär 1990, så var det mycket vanligare än idag med korta/halvkorta frisyrer och nästan alltid något slags uppsatt hår om en längre frisyr. Fritt hängande och långt, fanns ganska sällan.
 
De flesta 70-åriga män har bättre fysik i muskelstyrka än 70-åriga kvinnor, så naturligtvis spelar fysik in och dessutom oavsett ålder.

2014112523315292401068734_sbig.jpg

Vs
00010.jpg

Båda representera vältränad från vardera kön, men finns det någon som på riktigt tror att en vältränad kvinna kan mäta sig mot en vältränad man i någon idrott som kräver god fysik och ren råstyrka?
Det är skillnad på könen, hur gärna en del vill att det inte ska vara det..

Sen varför många idrottskvinnor har långt hår.. På riktigt??
Blir inte hästtjejer svettiga och skitiga när de mockar, rider, ryktar, kärrar hö etc etc etc? Jo det blir de men ändå har så många långt hår eller hur, hur går det ihop :nailbiting:

Kan det möjligen vara så chockerande enkelt att de i resten av livet, utanför sin sport/hobby är vanliga tjejer/kvinnor och förmodligen trivs finfint i sitt långa hår :idea:
Själv är jag rätt övertygad om att många sporter handlar lika mycket om teknik som styrka. Ergo, kan säkert många sporter anpassas, ja det kommer säkert kräva lite money och vilja. Men omöjligt tvivlar jag på.

Ett sidospår, jag har haft kortkort (kort) hår och hyfsat långt, nedanför skulderbladen. Jag kan inte påstå att det har gjort det minsta i skillnad. :)
Det är ju inte direkt så att man blir mer skitig eller svettas mer av att ha håret uppsatt/ flätat/ utsläppt jämförelse vis om man har kort. Får man hö i håret får man hö i håret. ;)
 
Är inte bara där. Jag har sett en del löperskor som haft full club-makeup. Sotade ögon, rouge och lösögonfransar. Det ser helt malplacerat ut. De ska ju bli svettiga liksom.
Visst kan jag förstå att man vill vara fin när man filmas inför hela världen och det tas 100-tals bilder, men man kanske inte behöver gå till överdrift. Hur snygg är man när man gått i mål och sminket kletas ut av svett liksom?
Fast alltså, damned if you do and damned if you don't.

Jag har full förståelse för att man vill se så snygg ut som möjligt när man ska vara på TV inför miljoner människor.
Och att sen att man kan svettas och sminket hamnar på sniskan, det är väl sånt som händer?
 
Fast alltså, damned if you do and damned if you don't.

Jag har full förståelse för att man vill se så snygg ut som möjligt när man ska vara på TV inför miljoner människor.
Och att sen att man kan svettas och sminket hamnar på sniskan, det är väl sånt som händer?
Ja som jag sa så förstår jag också att man vill vara fin då. Jag tycker mest det är ett konstigt sammanhang att komma med full festsminkning i. Det är idrott liksom.. Men som sagt, jag förstår. De ser ju bra ut på startlinjen och det är ju mest då de blir inzoomade, om de inte vinner förstås.

Vad är männens sätt att snygga till sig på tro? Jag har sett ett gäng som rakat sig under armarna, räknas det?
 
Vad är männens sätt att snygga till sig på tro? Jag har sett ett gäng som rakat sig under armarna, räknas det?

Män behöver inte snygga till sig, pga normer. Det är så himla ledsamt med ännu en tråd som kritiserar kvinnor, allt från deras gester till deras ansikten. Män kommer undan - därför att de liksom tillhör den önskvärda normen. Starka, oborstade och med gott om självförtroende. Fasiken ta en kvinna som gör likadant.
 
Män behöver inte snygga till sig, pga normer. Det är så himla ledsamt med ännu en tråd som kritiserar kvinnor, allt från deras gester till deras ansikten. Män kommer undan - därför att de liksom tillhör den önskvärda normen. Starka, oborstade och med gott om självförtroende. Fasiken ta en kvinna som gör likadant.
:bow::bow::bow:
 
Sorry, men :laugh:

Läs om läs rätt innan du svarar.

"Felstuds när man nickar" pga hårlängden är faktiskt ett smått skrattretande uttalande. Jag hade inga problem med min hårlängd när jag spelade fotboll, vare sig när jag nickade eller något annat.

Så bra att du aldrig stördes av ditt hår, jag stördes, och kortade det.

Nu blir det ju lite "hårklyverier" :p men om man har olika sorters knutar/tofsar/flätor, så händer det, att bollen hamnar där och far iväg åt oönskade håll...
Samt att skiten lossnar ur sin tofs när man inte önskar det...

Jag har nästan slutat titta på (tv-sänd) idrott, bl.a. därför att den blivit en otäck spegling av ett slags showbizvärld, där showen går före det mesta andra. Män ska t.ex. vara MÄN och kvinnor KVINNOR. Pengar ska styra, och fusk sanktioneras t.o.m. ibland. Harar för att nå världsrekord i löpning i friidrott är ett exempel.

I den showen ingår klädsel samt beteende för både män och kvinnor. Ju mer traditionella attribut som följer med desto bättre. Sett några killar på sistone i OS t.ex., som visar upp några intressanta, något mindre manliga stereotyper?

Showen har visserligen deltagare som biologiskt sett är både män och kvinnor, ändå ser jag hur det för varje år, när jag ändå inte lyckas motstå frestelsen att titta lite, blir mer och mer könsstereotypt.
 
Showen har visserligen deltagare som biologiskt sett är både män och kvinnor, ändå ser jag hur det för varje år, när jag ändå inte lyckas motstå frestelsen att titta lite, blir mer och mer könsstereotypt.

Egentligen är frågeställningen och hela tråden större och intressantare.

Och disclaimer: jag tycker att det är fel om kvinnor känner sig tvingade att bära smink, välja kläder et c pga upplevt yttre tryck. Bryr mig personligen inte värst om mitt utseende: väljer kläder utifrån vad som är praktiskt och bekvämt (brukar bli jeans och stickad tröja från Hööks även till och från jobbet), sminkar mig inte, har halvlångt hår som kräver minimalt med skötsel.

Men:
måste det vara fel att det är skillnader i beteende mellan män och kvinnor?
Har visserligen inte följt OS men att ens fundera över om de kvinnliga idrottarna är sminkade eller inte? Att lägga märke till detta?

Kvinnliga idrottare får väl vara sminkade hur de vill och ha vilken frisyr de vill????
Om man nu vill ha långt hår så måtte man väl få ha det? Även om man är elitidrottare!

Däremot kan jag ha synpunkter på vissa idrotter där de kvinnliga utövarna ska ha "sexig" klädsel medan männen får ha mer praktisk.

Om någon vill flirta med media på ett könstypiskt sätt - varför inte?
egentligen.
 
Hon var väl inte ens bland de hundra bästa vad jag läste ...
Sen låter det underligt att fysiken skall vara så avgörande, många tävlar på toppnivå trots ganska hög ålder - precis som inom hästsport.
Vad tänker du på för ålder och för sport? Och på vilken nivå?
 
Är inte bara där. Jag har sett en del löperskor som haft full club-makeup. Sotade ögon, rouge och lösögonfransar. Det ser helt malplacerat ut. De ska ju bli svettiga liksom.
Visst kan jag förstå att man vill vara fin när man filmas inför hela världen och det tas 100-tals bilder, men man kanske inte behöver gå till överdrift. Hur snygg är man när man gått i mål och sminket kletas ut av svett liksom?

Jag kan tycka att det hör till. Både män och kvinnor kommer till start pigga, laddade och snygga (efter eget tycke dvs) och går i mål som blöta trasor typ.
 
Själv är jag rätt övertygad om att många sporter handlar lika mycket om teknik som styrka. Ergo, kan säkert många sporter anpassas, ja det kommer säkert kräva lite money och vilja. Men omöjligt tvivlar jag på.
Vilka idrotter tänker du på och
vilka regelförändringar?

Och framförallt, vad vinner sporten rent sportsmässigt på en sådan sammanslagning?
 

Eller hur... :D
Rent allmänt är det verkligen extremt tröttsamt att kvinnors utseende ALLTID ska kommenteras/klagas på. Långt/kort hår, smink/inte smink, långa naglar, korta naglar, rakade inte rakade allt är fel. Varför kan de inte bara få se ut som de vill.
Vad gäller långt hår och att det skulle hämma spel så är väl just bollsporter som fotboll och handboll relativt välfyllda även med långhåriga män. Några exempel förutom Zlatan då:

Ronaldinho
http://media3.fcbarcelona.com/media...681/original/Ronaldinho_48_4_.v1417611739.jpg

Beckham
http://www.davidbeckhamhair.com/wp-content/uploads/2015/03/David-Beckham-Hair-26.jpg

Lukas Nilsson
https://www.skanesport.se/wp-content/uploads/2016/01/Lukasgrym-685x457.jpg

Fredrik Petersen
http://uploads.ifokus.se/uploads/4f9/4f9bf424882900bb032a8783b91b7f68/fredrik-pettersson-a.jpg

Jacob Wickman-Modigh
http://skd-1e9a.kxcdn.com/2015/09/11203428/f33ea5d55e6e557e476393e92bf24a0e-591x400.jpg

David Seaman
http://sportsrollcall.com/wp-content/uploads/2015/10/David-Seaman.jpg

Mauro Camoranesi
http://www.si24.it/wp-content/uploads/2015/12/Mauro-German-Camoranesi-Tigre-600x300.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp