Bukefalos 28 år!

Könstypiskt beteende under OS (och sport generellt)

Som jag skrev resurserna är inte obegränsade, antalet grenar, tävlande osv. kan inte vara hur stort som helst och som det är nu är det starkt begränsat vem som får åka dit.

Så om jag förstår dig rätt tycker du att tävlingsprestation är underordnat kön?

Så du menar att kvinnorna ska vara mer och betala för ett OS för att se män tävla för att det inte finns resurser att ordna tävlingar för kvinnor i de grenar där det biologiska arvet gjort kvinnan mindre stark.
 
Skytte, ja.
Golf - nej.
Segling - nej. Män är generellt sett fortfarande fysiskt starkare. I segling sitter man inte lite gulligt och åker båt: det krävs fysik. Kroppsvikten har också betydelse för förmågan att hålla emot i segel och liknande.

Jag har seglat sedan jag var liten och skulle säga nej, sådana fysiska skillnader behövs inte i seglingen. Vi använder block och talja ;) :D Hade tävlingsmomentet omfattat att sjösätta båt och andra tyngre moment hade det varit en sak, men det gör det ju inte. De andra sporterna har jag inte utövat själv så där kan jag personligen egentligen inte uttala mig, mer än vad jag TROR.
 
Antagligen syftar han på OS 1992 när kinesiskan Zhang Shan slog olympiskt rekord i grenen skeet genom att träffa 200 av 200 lerduvor och i samma veva besegrade ett ganska stort antal män.

Nästa OS infördes en särskild kvinnoklass inom alla skyttegrenar, just skeet återkom inte som gren för kvinnor förrän OS i Sidney 2000.
Aha en sidofråga från min sambo om du har koll, varför har tex luftgevässkyttar så stora kläder? De såg ut att vara externt tekniska specialkläder?
 
@labb
Resurserna du pratar om kommer mkt från sponsorer.
Sponsorer gillar kvinnliga idrottare.
Tex skidåkning är ju Charlotte Kalla den populäraste skidåkaren. Hon dyker upp i många reklamer etc
Jag tror inte sponsorerna skulle vilja att kvinnorna försvann från os.
 
Jag tycker också att det är bra med en uppdelning efter kön inom idrott, men att det är en sexistiskt uppfattning går inte att komma ifrån. Sen kan man diskutera hur låg nivå på tävlingsresultat som skall tillåtas enbart för att få med båda könen men jag är inte intresserad av OS i sig så det avstår jag.

Vänta nu.
På vilket sätt är uppdelningen "sexistisk"?
Definition (visserligen wikipedia, men ändå) av sexism:
Sexism (från engelskan sex, kön, och -ism, ideologisk riktning), innebär fördomsladdad diskriminering, förtryck eller utnyttjande av människor enbart på grund av könstillhörighet.
 
Aha en sidofråga från min sambo om du har koll, varför har tex luftgevässkyttar så stora kläder? De såg ut att vara externt tekniska specialkläder?
Hm, någon superkoll har jag inte när det kommer till luftgevärsskytte :D men skyttekläder är menade att ge stabilitet, därför är de gjorda av stelt material. Om de fyller någon annan funktion vet jag inte.
 
Jag kan absolut se ett problem med könsuppdelningen i sport.
Fotboll är ett väldigt tydligt exempel. Bara att det finns fotboll och damfotboll är ju väldigt talande. Herrfotbollen får betydligt mer pengar än damerna, vilket ger bättre utvecklingsmöjligheter. Jag tror att blandade lag skulle kunna vara en bra idé. Då tvingas sporten till att satsa lika hårt på damer som herrar, eftersom båda delarna behövs.
Inom andra grenar där tex storlek spelar roll så skulle man kunna införa vikt/storleks-klasser. Då får jämnstora individer mötas på hyfsat lika villkor.
Sen finns det såklart sporter där det inte är rättvist att låta män och kvinnor tävla mot varandra. En man på 70kg kan bli starkare än en kvinna på 70kg tex.
 
Jag tycker också att det är bra med en uppdelning efter kön inom idrott, men att det är en sexistiskt uppfattning går inte att komma ifrån. Sen kan man diskutera hur låg nivå på tävlingsresultat som skall tillåtas enbart för att få med båda könen men jag är inte intresserad av OS i sig så det avstår jag.
Men du verkar ha dålig koll på fysiska förutsättningar och vad det innebär i form av prestation. Ex en kvinna som springer 100m på 11sek gör en bättre prestation än en man med samma resultat med samma grundträning.
 
Jag kan absolut se ett problem med könsuppdelningen i sport.
Fotboll är ett väldigt tydligt exempel. Bara att det finns fotboll och damfotboll är ju väldigt talande. Herrfotbollen får betydligt mer pengar än damerna, vilket ger bättre utvecklingsmöjligheter. Jag tror att blandade lag skulle kunna vara en bra idé. Då tvingas sporten till att satsa lika hårt på damer som herrar, eftersom båda delarna behövs.
Inom andra grenar där tex storlek spelar roll så skulle man kunna införa vikt/storleks-klasser. Då får jämnstora individer mötas på hyfsat lika villkor.
Sen finns det såklart sporter där det inte är rättvist att låta män och kvinnor tävla mot varandra. En man på 70kg kan bli starkare än en kvinna på 70kg tex.
Den ökade skaderisken för kvinnor som konsekvens i ett blandat fotbollslag med olika fysiska förutsättningar gör att jag inte ser det som ett bra alternativ. Annars hade det varit spännande.
 
Jag kan absolut se ett problem med könsuppdelningen i sport.
Fotboll är ett väldigt tydligt exempel. Bara att det finns fotboll och damfotboll är ju väldigt talande. Herrfotbollen får betydligt mer pengar än damerna, vilket ger bättre utvecklingsmöjligheter. Jag tror att blandade lag skulle kunna vara en bra idé. Då tvingas sporten till att satsa lika hårt på damer som herrar, eftersom båda delarna behövs.
Inom andra grenar där tex storlek spelar roll så skulle man kunna införa vikt/storleks-klasser. Då får jämnstora individer mötas på hyfsat lika villkor.
Sen finns det såklart sporter där det inte är rättvist att låta män och kvinnor tävla mot varandra. En man på 70kg kan bli starkare än en kvinna på 70kg tex.

Förstår hur du tänker, men könsskillnaden spelar roll i väldigt många sporter. Män är generellt mer muskulösa än kvinnor, en vältränad 70 kg man är starkare än en lika vältränad 70 kg kvinna. Kvinnan behöver vara mer vältränad (i förhållande till sin egen kropp) än mannen för att de ska bli jämnstarka.

Precis som @rutans skriver att en kvinna som springer 100 m på 11 sek är "bättre" än en man som gör detsamma.
 
Förstår hur du tänker, men könsskillnaden spelar roll i väldigt många sporter. Män är generellt mer muskulösa än kvinnor, en vältränad 70 kg man är starkare än en lika vältränad 70 kg kvinna. Kvinnan behöver vara mer vältränad (i förhållande till sin egen kropp) än mannen för att de ska bli jämnstarka.

Precis som @rutans skriver att en kvinna som springer 100 m på 11 sek är "bättre" än en man som gör detsamma.

Absolut, och därför tycker jag att vissa (rätt många) sporter ska fortsätta vara uppdelade.
Men det finns ju också sporter där könsuppdelning inte är det enda alternativet för att få rättvisa tävlingar.
Tex i golf. Män skjuter längre än kvinnor, men det gäller ju bara första slaget. Sen är det mer teknik. Varför skulle man inte kunna tävla gemensamt på banor korta nog för att kompensera skillnaden i längd på slagen?
Om man faktiskt är beredd att omforma vissa sporter lite så skulle man kunna låta män och kvinnor tävla mot varandra.
Och lagsporter skulle kunna fortsätta som de är, fast med blandade lag.
I sporter där man tävlar i lag, men alla gör individuella prestationer som sedan räknas ihop (alltså som i ridning), finns det inget som hindrar blandade lag. Tex stafett (skidor och löpning) och gymnastik.
 
Den ökade skaderisken för kvinnor som konsekvens i ett blandat fotbollslag med olika fysiska förutsättningar gör att jag inte ser det som ett bra alternativ. Annars hade det varit spännande.

Förlåt på förhand, jag kan inget om fotboll!

Aldrig reflekterat över blandade lag. Varför ger d högre skaderisk? När folk krockar?

Skulle det bli "konstigt" att ha typ hälften hälften pga skillnaden i fysik?

Och framgörallt, skulle det bli det av anledningen att vi är vana att ha könsseparerade lag eller av den faktiska skillnaden i fysik?
 
Absolut, och därför tycker jag att vissa (rätt många) sporter ska fortsätta vara uppdelade.
Men det finns ju också sporter där könsuppdelning inte är det enda alternativet för att få rättvisa tävlingar.
Tex i golf. Män skjuter längre än kvinnor, men det gäller ju bara första slaget. Sen är det mer teknik. Varför skulle man inte kunna tävla gemensamt på banor korta nog för att kompensera skillnaden i längd på slagen?
Om man faktiskt är beredd att omforma vissa sporter lite så skulle man kunna låta män och kvinnor tävla mot varandra.
Och lagsporter skulle kunna fortsätta som de är, fast med blandade lag.
I sporter där man tävlar i lag, men alla gör individuella prestationer som sedan räknas ihop (alltså som i ridning), finns det inget som hindrar blandade lag. Tex stafett (skidor och löpning) och gymnastik.
Skidskytte har redan sådan stafett :) även andra sporter, särskilt på motionsnivå.
 
Jag har kollat lite OS och stör mig på en del saker som verkar så könsbundet. Som hur idrottarna hälsar till kameran.
När männen har ett lopp står de där på rad och ser tuffa ut. När kameran närmar sig dunkar de bröstet, pekar på namnet och/eller landet på bröstet. Vinkar och/eller gör några konstiga tecken.
Sen tar vi ett lopp med kvinnor. Vad gör majoriteten? Jo blinkar med ena ögat och/eller slänger slängkyssar. Inget kaxigt dunkande på bröstet, inget "jag är bäst", bara lite gulligt pussande.

Varför är det såhär? Männen springer runt som tuppar och talar om för alla att de är bäst. Kvinnorna mer nedtonade och det ska kastas pussar åt alla håll. Kolla bara prisutdelningen. Kvinnor kindpussas, männen skakar bara hand.
Alla är där för att de har presterat. Alla är där för att de är världsstjärnor. Måste kvinnorna då vara sådär gullenuttiga. Kan inte de också dunka sig för bröstet och ta plats?
Igår såg jag ett lopp där en kvinna kom efter i starten. Varför? Jo hon fixade håret när de sa "färdiga".

Ja alla gör som de vill. Men det blir bara så väldigt tydligt när man ser dom sida vid sida.

Ska kanske ta och svara på TS också, och inte bara inlägg i tråden...

Jag har inte reagerat på beteendet du beskriver men känner däremot igen det när jag läste TS. Jag tror att det är inlärda beteenden pga hur samhället ser ut, och att ju mer jämställd världen blir ju mer kommer sådant att försvinna. Det är inget som stör mig, men däremot något som mina barn eller kanske barnbarn kommer att reagera över i framtiden och undra varför man betedde sig så fjantigt på den tiden. Jag hoppas i alla fall det.
 
Förlåt på förhand, jag kan inget om fotboll!

Aldrig reflekterat över blandade lag. Varför ger d högre skaderisk? När folk krockar?

Skulle det bli "konstigt" att ha typ hälften hälften pga skillnaden i fysik?

Och framgörallt, skulle det bli det av anledningen att vi är vana att ha könsseparerade lag eller av den faktiska skillnaden i fysik?
Om du kollar på en match ser du att det blir en del knuff, gruff och krockar även i fotboll. Sådant som är svårt att sätta regler emot.
Männens tyngd och styrka gentemot kvinnans skulle innebära större skaderisk för kvinnan. Både män och kvinnor skadas ju redan idag av närkamper, de skulle öka ytterligare för kvinnor vid sådan blandning.

Så jag menar alltså att det beror på fysik.
 
Den ökade skaderisken för kvinnor som konsekvens i ett blandat fotbollslag med olika fysiska förutsättningar gör att jag inte ser det som ett bra alternativ. Annars hade det varit spännande.

Jag visste inte att blandade lag innebär en större skaderisk. Men då kommer ju onekligen följdfrågan, kan man lösa det på något sätt med tillräckligt små förändringar att fotboll fortfarande känns som den fotboll vi är vana?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp