Bukefalos 28 år!

Könstypiskt beteende under OS (och sport generellt)

Men det är jätteintressant! Om än gräsligt. Det finns nämligen tidigare studier som visar att män i kvinnodominerade idrotter ofta presenteras tillsammans med något som så att säga syftar till att undanröja misstankar om homosexualitet, tex ser man till att det framgår att han gillar bilar, hockey eller något liknande. Dvs man "normaliserar" honom. Och här visar du exempel på motsatsen! Spännande!
Ja, jag är bara upprörd. VARFÖR? År 2016?
 
Men jag skulle ju egentligen skriva att jag hyperventilerade lite av Aftonbladets ena rubrik. Artikeln är på plus så jag kan inte läsa den.
"Föräldrarna berättar, så var spelarna som barn;
"Hon ville aldrig ha rosa - vägrade". "Hon var smutsig från topp till tå"."
Men för helsikke.
Nämn en artikel där det står som om en man. "Han ville inte ha marinblått." "Han smutsade aldrig ner sig." Därför var han underförstått framgångsrik i OS i konståkning...eller?!?
Vad är det med tidningarna? Hur kan dom INTE ha fattat.
Artikeln är skitkonstig. De har intervjuat (förmodligen via mail) föräldrarna till de centrala spelarna om hur deras döttrar var som barn. Brukar man göra det med herrlagen också?
 
Absolut, och därför tycker jag att vissa (rätt många) sporter ska fortsätta vara uppdelade.
Men det finns ju också sporter där könsuppdelning inte är det enda alternativet för att få rättvisa tävlingar.
Tex i golf. Män skjuter längre än kvinnor, men det gäller ju bara första slaget. Sen är det mer teknik. Varför skulle man inte kunna tävla gemensamt på banor korta nog för att kompensera skillnaden i längd på slagen?
Om man faktiskt är beredd att omforma vissa sporter lite så skulle man kunna låta män och kvinnor tävla mot varandra.
Och lagsporter skulle kunna fortsätta som de är, fast med blandade lag.
I sporter där man tävlar i lag, men alla gör individuella prestationer som sedan räknas ihop (alltså som i ridning), finns det inget som hindrar blandade lag. Tex stafett (skidor och löpning) och gymnastik.
Jag har spelat golf, inte på toppnivå, men haft singelhandicap (kring 8) och tävlat mycket med klubblaget förutom individuellt.
Det där första slaget, spelar väldigt stor roll. Att kunna slå det 50-75-100 meter närmare green, innebär att valet av klubba (som är det som avgör dels hur långt bollen går, men också hur bollen kan fås att bete sig när den landar) ofta blir väsentligt annorlunda, med många fördelar för den som slår långt.
Jag råkade vara en damspelare som slog långt (relativt mina kvinnliga medtävlare på min nivå), och kunde ofta använda lättspelade korta klubbor på andra slaget, passera hinder som andra inte kunde nå över eller på andra sätt få fördelar genom att slå långt. Jag kunde också ofta välja en mer lättslagen klubba än drivern (värsting klubba i längd) på utslaget, eftersom jag ändå skulle nå en lämplig landningsplats, och på så sätt spela mer precist redan från början.

Annika Sörenstam, under en tid världens bästa golfare, försökte sig på att tävla i herrarnas tävlingar. Hennes prov, och någon mer efter henne, visade att det med stor sannolikhet är en så att mäns generellt sett högre medellängd och större muskelmassa, relativt kvinnor, gör att skilda dam- respektive herrtävlingar inom golf är motiverat.

Jag brukar uttrycka det så här: generellt så är alla män starkare än alla kvinnor, men vissa kvinnor är starkare än vissa män.
 
Det finns dock saker som jag har svårt att förstå inom televiserad topp-idrott, kanske därför jag själv aldrig gjort så, eller t.o.m. tyckt att det var opraktiskt med dessa saker när jag själv spelat Ishockey, fotboll eller golf.

Varför har nästan alla fotbollspelarna i landslaget långt hår (igår alla utom Caroline Seger)? Långt hår hade jag typ 1973 när jag började spela fotboll, men förutom att håret kunde komma i vägen under själva spelet, så var det väldigt opraktiskt att sköta om det, så efter en tid blev det en kortare och mer lättskött frisyr?

Varför är bär fotbollspelarna dessutom make-up? Ännu mer opraktiskt. Besvärligt när man blir varm, och kräver onödig tid för att anlägga.

Är det sponsorerna som tvingar fram detta för att tjejerna inte ska se "okvinnliga" ut? Är det för att slippa anklagelser om att "alla kvinnliga fotbollspelare är lebbor"?
Eller är det helt enkelt så att man inte funderar över kvinnliga normer, som är styrda av patriarkala normer där det är viktigt att kvinnor ser kvinnliga ut?

I ishockey spelar hårlängden ingen roll, håret finns under hjälmen, och det går inte att se eventuell make-up bakom gallret. I Golf blir man inte så varm, och långt hår stör knappast vid några luftdueller...
 
Det finns dock saker som jag har svårt att förstå inom televiserad topp-idrott, kanske därför jag själv aldrig gjort så, eller t.o.m. tyckt att det var opraktiskt med dessa saker när jag själv spelat Ishockey, fotboll eller golf.

Varför har nästan alla fotbollspelarna i landslaget långt hår (igår alla utom Caroline Seger)? Långt hår hade jag typ 1973 när jag började spela fotboll, men förutom att håret kunde komma i vägen under själva spelet, så var det väldigt opraktiskt att sköta om det, så efter en tid blev det en kortare och mer lättskött frisyr?

Varför är bär fotbollspelarna dessutom make-up? Ännu mer opraktiskt. Besvärligt när man blir varm, och kräver onödig tid för att anlägga.

Är det sponsorerna som tvingar fram detta för att tjejerna inte ska se "okvinnliga" ut? Är det för att slippa anklagelser om att "alla kvinnliga fotbollspelare är lebbor"?
Eller är det helt enkelt så att man inte funderar över kvinnliga normer, som är styrda av patriarkala normer där det är viktigt att kvinnor ser kvinnliga ut?

I ishockey spelar hårlängden ingen roll, håret finns under hjälmen, och det går inte att se eventuell make-up bakom gallret. I Golf blir man inte så varm, och långt hår stör knappast vid några luftdueller...
Jag vet inte hur det är nu, men för ett antal år sedan var det just så, sponsorer som ville ha mer "feminina" kvinnliga fotbollsspelare - och kanske även andra aktörer som önskade det. Det fanns en del artiklar om det, men det är ett tag sedan. Kanske 6 år eller mer.
 
Det finns dock saker som jag har svårt att förstå inom televiserad topp-idrott, kanske därför jag själv aldrig gjort så, eller t.o.m. tyckt att det var opraktiskt med dessa saker när jag själv spelat Ishockey, fotboll eller golf.

Varför har nästan alla fotbollspelarna i landslaget långt hår (igår alla utom Caroline Seger)? Långt hår hade jag typ 1973 när jag började spela fotboll, men förutom att håret kunde komma i vägen under själva spelet, så var det väldigt opraktiskt att sköta om det, så efter en tid blev det en kortare och mer lättskött frisyr?

Varför är bär fotbollspelarna dessutom make-up? Ännu mer opraktiskt. Besvärligt när man blir varm, och kräver onödig tid för att anlägga.

Är det sponsorerna som tvingar fram detta för att tjejerna inte ska se "okvinnliga" ut? Är det för att slippa anklagelser om att "alla kvinnliga fotbollspelare är lebbor"?
Eller är det helt enkelt så att man inte funderar över kvinnliga normer, som är styrda av patriarkala normer där det är viktigt att kvinnor ser kvinnliga ut?

I ishockey spelar hårlängden ingen roll, håret finns under hjälmen, och det går inte att se eventuell make-up bakom gallret. I Golf blir man inte så varm, och långt hår stör knappast vid några luftdueller...
För att återknyta till trådstarten - ja, och helst ska de även kasta slängkyssar, blinka m ögonen och uppföra sig kvinnligt.
 
Ja, jag är bara upprörd. VARFÖR? År 2016?
Det var ju en amerikansk tjej som vann medalj (kommer inte ihåg namn eller gren tyvärr) och presenterades i tidningen som "amerikanska sportstjärnans fru". Maken spelade fotboll eller baseball eller nåt. Men i rubriken var hon inte ens en egen person som presterat, hon var hans fru som presterat
 
Det finns dock saker som jag har svårt att förstå inom televiserad topp-idrott, kanske därför jag själv aldrig gjort så, eller t.o.m. tyckt att det var opraktiskt med dessa saker när jag själv spelat Ishockey, fotboll eller golf.

Varför har nästan alla fotbollspelarna i landslaget långt hår (igår alla utom Caroline Seger)? Långt hår hade jag typ 1973 när jag började spela fotboll, men förutom att håret kunde komma i vägen under själva spelet, så var det väldigt opraktiskt att sköta om det, så efter en tid blev det en kortare och mer lättskött frisyr?

Varför är bär fotbollspelarna dessutom make-up? Ännu mer opraktiskt. Besvärligt när man blir varm, och kräver onödig tid för att anlägga.

Är det sponsorerna som tvingar fram detta för att tjejerna inte ska se "okvinnliga" ut? Är det för att slippa anklagelser om att "alla kvinnliga fotbollspelare är lebbor"?
Eller är det helt enkelt så att man inte funderar över kvinnliga normer, som är styrda av patriarkala normer där det är viktigt att kvinnor ser kvinnliga ut?

I ishockey spelar hårlängden ingen roll, håret finns under hjälmen, och det går inte att se eventuell make-up bakom gallret. I Golf blir man inte så varm, och långt hår stör knappast vid några luftdueller...
Är inte bara där. Jag har sett en del löperskor som haft full club-makeup. Sotade ögon, rouge och lösögonfransar. Det ser helt malplacerat ut. De ska ju bli svettiga liksom.
Visst kan jag förstå att man vill vara fin när man filmas inför hela världen och det tas 100-tals bilder, men man kanske inte behöver gå till överdrift. Hur snygg är man när man gått i mål och sminket kletas ut av svett liksom?
 
Hon var väl inte ens bland de hundra bästa vad jag läste ...
Sen låter det underligt att fysiken skall vara så avgörande, många tävlar på toppnivå trots ganska hög ålder - precis som inom hästsport.
Vad menar du egentligen? Vad betyder enligt dig hög ålder? Och menar du deltar eller vinner?
 
Vad menar du egentligen? Vad betyder enligt dig hög ålder? Och menar du deltar eller vinner?
Runt femtio sådär kanske? Det var mest en tanke: att om ålder (= fysik) inte är utslagsgivande så borde fysiska skillnader pga. kön inte heller vara det, liksom i hästsport. Men jag är ingen golfare :)
 
Det var mest en tanke: att om ålder (= fysik) inte är utslagsgivande så borde fysiska skillnader pga. kön inte heller vara det

De flesta 70-åriga män har bättre fysik i muskelstyrka än 70-åriga kvinnor, så naturligtvis spelar fysik in och dessutom oavsett ålder.

2014112523315292401068734_sbig.jpg

Vs
00010.jpg

Båda representera vältränad från vardera kön, men finns det någon som på riktigt tror att en vältränad kvinna kan mäta sig mot en vältränad man i någon idrott som kräver god fysik och ren råstyrka?
Det är skillnad på könen, hur gärna en del vill att det inte ska vara det..

Sen varför många idrottskvinnor har långt hår.. På riktigt??
Blir inte hästtjejer svettiga och skitiga när de mockar, rider, ryktar, kärrar hö etc etc etc? Jo det blir de men ändå har så många långt hår eller hur, hur går det ihop :nailbiting:

Kan det möjligen vara så chockerande enkelt att de i resten av livet, utanför sin sport/hobby är vanliga tjejer/kvinnor och förmodligen trivs finfint i sitt långa hår :idea:
 
Hur snygg är man när man gått i mål och sminket kletas ut av svett liksom?
Tja, de kanske tycker att de är jättesnygga då med?

Jag fattar inte hur du kan kritisera att tjejer bär smink under OS (vilket kan tolkas som kritik mot den sexistiska värld vi lever i som pressar kvinnor till att vara "fina" till och med när de idrottar) med att de minsann inte är snygga med sminket. Det kanske inte är DIG de vill vara fina för så din åsikt väger nog rätt lätt i sammanhanget.
 
Tja, de kanske tycker att de är jättesnygga då med?

Jag fattar inte hur du kan kritisera att tjejer bär smink under OS (vilket kan tolkas som kritik mot den sexistiska värld vi lever i som pressar kvinnor till att vara "fina" till och med när de idrottar) med att de minsann inte är snygga med sminket. Det kanske inte är DIG de vill vara fina för så din åsikt väger nog rätt lätt i sammanhanget.
Ja man kan välja att lägga tonvikt vid det man vill. Du vill uppenbarligen läsa in saker så varsågod. Det står dig fritt.
Jag är nog väldigt medveten om att min ensamma åsikt i frågan inte har någon betydelse, men tack för att du upplyste mig om det ifall jag fått storhetsvansinne och trott att min åsikt styr världen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp