Bukefalos 28 år!

Könstypiskt beteende under OS (och sport generellt)

Skidskytte har redan sådan stafett :) även andra sporter, särskilt på motionsnivå.
Det visste jag inte! Jag visste att det fanns på motionsnivå i en del sporter, men jag tycker att man borde ta det till VM/OS-nivå också.
Jag tror att det skulle hjälpa till att höja statusen på kvinnor inom sport
 
Det visste jag inte! Jag visste att det fanns på motionsnivå i en del sporter, men jag tycker att man borde ta det till VM/OS-nivå också.
Jag tror att det skulle hjälpa till att höja statusen på kvinnor inom sport
Just skidskytte har det under mästerskap. Även orientering kör mixstafett. Sedan finns ju fortfarande traditionella stafetter också, men roligt med dessa tycker jag. :)
 
Ett (könstypiskt?) beteende inom fotbollen som damerna förhoppningsvis inte tar efter är herrarnas oerhörda förmåga att falla till marken och vrida sig i plågor av minsta kroppskontakt.

Filmning verkar tyvärr bli lite vanligare även i damfotbollen, men förhoppningsvis blir det inte värre.
 
Jag visste inte att blandade lag innebär en större skaderisk. Men då kommer ju onekligen följdfrågan, kan man lösa det på något sätt med tillräckligt små förändringar att fotboll fortfarande känns som den fotboll vi är vana?
Jag kommer ihåg skolgympan. Vi hade blandat på gymnasiet och killarna sprang ju över tjejerna när det var bollsport. Sen spelade jag innebandy i flera år, vi var rätt duktiga. Ibland tränade vi med klubbens herrlag. Det gjorde ont. Då är ju reglerna ändå desamma.
 
Ett (könstypiskt?) beteende inom fotbollen som damerna förhoppningsvis inte tar efter är herrarnas oerhörda förmåga att falla till marken och vrida sig i plågor av minsta kroppskontakt.

Filmning verkar tyvärr bli lite vanligare även i damfotbollen, men förhoppningsvis blir det inte värre.
Om det mot förmodan finns någon som ännu inte sett det här (hittar tyvärr inget klipp av bättre kvalité)

https://videopress.com/v/TZQtYL6K
 
Jag kommer ihåg skolgympan. Vi hade blandat på gymnasiet och killarna sprang ju över tjejerna när det var bollsport. Sen spelade jag innebandy i flera år, vi var rätt duktiga. Ibland tränade vi med klubbens herrlag. Det gjorde ont. Då är ju reglerna ändå desamma.

Jo, fast det går ju inte att jämföra gymnasiekillar med vuxna fotbollsproffs.
 
Senast ändrad:
Jag visste inte att blandade lag innebär en större skaderisk. Men då kommer ju onekligen följdfrågan, kan man lösa det på något sätt med tillräckligt små förändringar att fotboll fortfarande känns som den fotboll vi är vana?
Tvivlar på det, precis som jag skrev att jag inte tror det går att reglera bort. På något vis sker ändå närkontakt när spelaren ex försöker ta bollen från den andre.
 
Om du kollar på en match ser du att det blir en del knuff, gruff och krockar även i fotboll. Sådant som är svårt att sätta regler emot.
Männens tyngd och styrka gentemot kvinnans skulle innebära större skaderisk för kvinnan. Både män och kvinnor skadas ju redan idag av närkamper, de skulle öka ytterligare för kvinnor vid sådan blandning.

Så jag menar alltså att det beror på fysik.

Förstår. Som jag misstänkte :)
 
Tvivlar på det, precis som jag skrev att jag inte tror det går att reglera bort. På något vis sker ändå närkontakt när spelaren ex försöker ta bollen från den andre.

Jo, det är möjligt att du har rätt. Fast det hade ju varit trevligt om man verkligen kunde undersöka om det inte finns någon möjlighet ändå.
 
Spelat golf, nej, seglat, ja. Hävstångseffekter finns givetvis men det är viktskillnad även bland könen.

I Paralympics-seglarklasserna är samtliga (tvåmans) mixade @Breaktown . Så varför skulle de inte kunna vara det för de andra. Klart det finns en viktskillnad men det går att lösa om man verkligen vill.

Nu har jag inte direkt seglat på OS (långt ifrån) men min erfarenhet är att framför allt i de små enmansklasserna så är fysiska förutsättningar av betydelse. Kvinnor och män seglar ju inte bara olika klasser utan olika båtar. För finnjolle är ju "idealmåtten" 100 kg och 190 cm, vilket få kvinnor i fysisk toppform kommer upp i.

Laser var ju tidigare en öppen klass för både kvinnor och män. Men i praktiken var det enbart män som deltog. Precis som det antagligen skulle bli i de flesta grenar i OS om det inte var könsuppdelat.

Sen skulle man såklart kunna göra så att enbart seglingsklasser som inte är så fysiskt krävande att kön spelar roll är med i OS. Men det är ju inte samma sak som att könsuppdelning i dagens OS är onödig.
 
Aha en sidofråga från min sambo om du har koll, varför har tex luftgevässkyttar så stora kläder? De såg ut att vara externt tekniska specialkläder?
Så stora kläder vet jag inte men kraftiga, de är till för att ge stabilitet åt skytten, och hjälpa skytten att alltid hamna i samma skjutställning. Så ja det är specialkläder, när man kommer upp en bit så beställer man dem måttanpassade, under har man ett tunt underställ. Sen finns det massor av regler för hur kläderna ska vara tillverkade, det får tex inte finnas metall som ger stabilitet utan det kollas osv. När man har beställt ett nytt ställ så tar det tid att "bo in sig" i det, lite så ett par nya läderstövlar. ;)

Jag är engagerade i en skytteförening och vi har jackor och byxor och lånar ut till skyttar som tränar för oss, men de flesta köper sina egna saker när de har tävlat ett tag.
 
Nu har jag inte direkt seglat på OS (långt ifrån) men min erfarenhet är att framför allt i de små enmansklasserna så är fysiska förutsättningar av betydelse. Kvinnor och män seglar ju inte bara olika klasser utan olika båtar. För finnjolle är ju "idealmåtten" 100 kg och 190 cm, vilket få kvinnor i fysisk toppform kommer upp i.

Laser var ju tidigare en öppen klass för både kvinnor och män. Men i praktiken var det enbart män som deltog. Precis som det antagligen skulle bli i de flesta grenar i OS om det inte var könsuppdelat.

Sen skulle man såklart kunna göra så att enbart seglingsklasser som inte är så fysiskt krävande att kön spelar roll är med i OS. Men det är ju inte samma sak som att könsuppdelning i dagens OS är onödig.

Och det är därför finnjolle inte används av damerna i OS, det är olika båtar även om det är samma gren. Det jag resonerar lite om är att det går att tävla lika mot lika, men viljan finns inte riktig. Jag håller helt med dig i resonemanget annars.
 
Jag kan absolut se ett problem med könsuppdelningen i sport.
Fotboll är ett väldigt tydligt exempel. Bara att det finns fotboll och damfotboll är ju väldigt talande. Herrfotbollen får betydligt mer pengar än damerna, vilket ger bättre utvecklingsmöjligheter. Jag tror att blandade lag skulle kunna vara en bra idé. Då tvingas sporten till att satsa lika hårt på damer som herrar, eftersom båda delarna behövs.
Inom andra grenar där tex storlek spelar roll så skulle man kunna införa vikt/storleks-klasser. Då får jämnstora individer mötas på hyfsat lika villkor.
Sen finns det såklart sporter där det inte är rättvist att låta män och kvinnor tävla mot varandra. En man på 70kg kan bli starkare än en kvinna på 70kg tex.
Hur har du tänkt dig i fotbollen. Kvotering eller? Blir fotbollen mer jämställd med kvotering? Min gissning är att skaderisken ökar för de kvinnliga spelarna om de ska mäta sig på planen med de snabbare och starkare männen.

Vilka grenar tänker du på med vikt och storleksklasser? Där dessa gör det rättvist för män och kvinnor att tävla tillsammans?
 
Hur har du tänkt dig i fotbollen. Kvotering eller? Blir fotbollen mer jämställd med kvotering? Min gissning är att skaderisken ökar för de kvinnliga spelarna om de ska mäta sig på planen med de snabbare och starkare männen.

Vilka grenar tänker du på med vikt och storleksklasser? Där dessa gör det rättvist för män och kvinnor att tävla tillsammans?

Ja, mer eller mindre kvotering. Men jag är inte tillräckligt insatt i fotboll för att ha någon åsikt om det är rimligt eller möjligt att genomföra. Det samma gäller mer eller mindre alla andra sporter också.

Däremot önskar jag att om möjligheten finns, att män och kvinnor tävlar mot varandra. Om det går att låta bli könsuppdelningen så tycker jag att man ska göra det.
 
Ja, mer eller mindre kvotering. Men jag är inte tillräckligt insatt i fotboll för att ha någon åsikt om det är rimligt eller möjligt att genomföra. Det samma gäller mer eller mindre alla andra sporter också.

Däremot önskar jag att om möjligheten finns, att män och kvinnor tävlar mot varandra. Om det går att låta bli könsuppdelningen så tycker jag att man ska göra det.
Så istället för egna tävlingar så ska man kvotera in spelare som annars inte skulle platsa?

I de flesta sporter spelar fysiken en stor roll. Vilka grenar skulle fungera?
 
Jag kommer ihåg skolgympan. Vi hade blandat på gymnasiet och killarna sprang ju över tjejerna när det var bollsport. Sen spelade jag innebandy i flera år, vi var rätt duktiga. Ibland tränade vi med klubbens herrlag. Det gjorde ont. Då är ju reglerna ändå desamma.
Då måste jag bara berätta om min gymnasiefotboll. Grabb i viktklass 85 kg kommer i hög fart mot bollen och vrålar. Tjej, 70 kg, som är framme vid bollen bryr sig inte om något vrål, hon spelar ju fotboll. Grabb springer in i tjejen och det smäller ordentligt. Grabb snubblar baklänges, tjej tar ett sidosteg och kollar förvånat på killen...han mumlar, -Jag trodde du skulle flytta på dig.
Sensmoral - om du ska springa in i någon, välj inte en person som växt upp i en lagård med kor. Dom är ganska stadiga på fötterna.
 
Men jag skulle ju egentligen skriva att jag hyperventilerade lite av Aftonbladets ena rubrik. Artikeln är på plus så jag kan inte läsa den.
"Föräldrarna berättar, så var spelarna som barn;
"Hon ville aldrig ha rosa - vägrade". "Hon var smutsig från topp till tå"."
Men för helsikke.
Nämn en artikel där det står som om en man. "Han ville inte ha marinblått." "Han smutsade aldrig ner sig." Därför var han underförstått framgångsrik i OS i konståkning...eller?!?
Vad är det med tidningarna? Hur kan dom INTE ha fattat.
 
Då måste jag bara berätta om min gymnasiefotboll. Grabb i viktklass 85 kg kommer i hög fart mot bollen och vrålar. Tjej, 70 kg, som är framme vid bollen bryr sig inte om något vrål, hon spelar ju fotboll. Grabb springer in i tjejen och det smäller ordentligt. Grabb snubblar baklänges, tjej tar ett sidosteg och kollar förvånat på killen...han mumlar, -Jag trodde du skulle flytta på dig.
Sensmoral - om du ska springa in i någon, välj inte en person som växt upp i en lagård med kor. Dom är ganska stadiga på fötterna.

:rofl: Efter en kossa (eller ännu värre, yr kviga :cautious:) är en vrålande kille en baggis! :p
 
:rofl: Efter en kossa (eller ännu värre, yr kviga :cautious:) är en vrålande kille en baggis! :p
Vrålet uppfattade hon nog aldrig som riktat till henne. Vi var inga fotbollstjejer jag och hon så beteendet var ju okänt för oss. Jag stod ju på samma plan och tänkte -Varför skriker han? Och när han sen verkligen dånade in henne så tänkte jag Vafasen? Och sen hennes underbara reaktion. Ett snedsteg och en förbryllad blick. Resten av klassen vred sig av skratt.
 
Men jag skulle ju egentligen skriva att jag hyperventilerade lite av Aftonbladets ena rubrik. Artikeln är på plus så jag kan inte läsa den.
"Föräldrarna berättar, så var spelarna som barn;
"Hon ville aldrig ha rosa - vägrade". "Hon var smutsig från topp till tå"."
Men för helsikke.
Nämn en artikel där det står som om en man. "Han ville inte ha marinblått." "Han smutsade aldrig ner sig." Därför var han underförstått framgångsrik i OS i konståkning...eller?!?
Vad är det med tidningarna? Hur kan dom INTE ha fattat.
Men det är jätteintressant! Om än gräsligt. Det finns nämligen tidigare studier som visar att män i kvinnodominerade idrotter ofta presenteras tillsammans med något som så att säga syftar till att undanröja misstankar om homosexualitet, tex ser man till att det framgår att han gillar bilar, hockey eller något liknande. Dvs man "normaliserar" honom. Och här visar du exempel på motsatsen! Spännande!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp