Köp aldrig studsmatta!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

kl
Nu är mina barn ganska stora,18-24 år..så vi har inte köpt studsmatta,men dom hoppar hos kamrater,och hittils har det funkat,ingen skadad i bekantskapskretsen!

Och som någon säger,man kan skada sig på nästan allt!
Man kan inte låsa in/madrassera barn! Vad händer när dom kommer ut sen? Då tar man igen allt!

Men,man kan upplysa om riskerna,barn förstår vad man säger,och kan tänka på vad mamma/pappa sagt! "Att det var nog så här vi inte skulle göra",och förhoppningsvis tänker till en gång extra!

Äldsta dottern flög av sin ponny,krossad axel..
Sonen åkte Rullskridskor,ni vet dom där gamla med 4 hjul,2 mittemot varandra,flög i backen och bröt käken på två ställen..
Yngsta dottern gungade gungbräda,otakt,satt fastkilad med tänderna i handtaget,käkbrott och 4 tänder utdragna..

Så det kan hända saker i all sport/lekar!

Det viktigaste är dock att informera barne om risker,och att dom tänker på det!
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Nja, jag ser nog hellre att dom landar på mattan. Kan nog bli ruggiga olyckor om dom hamnar utanför.

Det kan bli ruggiga olyckor ifall en 18 månaders snubblar på en rabattkant och slår pannan handlöst i en stenkruka med. Olyckor kommer alltid att hända, det går inte att försäkra sig mot precis allt. Man kan inte leva i ett madrasserat rum hela sitt liv. Och jag hade knappast tänkt låta min tvååring hoppa och leka själv/ensam på/med studsmattan. Nog tror jag ev skador blir värre om en tvååring ramlar ner för en 15-20 cm kant, än om han bara ramlar rakt ner på gräsmattan. En tvååring får knappast upp någon högre fart eller kraft på en liten ministudsmatta för den delen. Det kan jag inte tänka mig i alla fall. I allra värsta fall kan man ju alltid lägga ut gamla madrasser runt omkring. :idea:
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Nej.

Min minsta får inte rida för han har inte balans nog.

.

Då kan jag upplysa dig om att ridning är ett av dom BÄSTA sätten att träna balansen på. Andvänds ofta av både synskadade och barn med funktionshinder. Just för att träna balansen. Ett litet tips bara.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Jag klarar mig utmärkt bra utan dina "tips".

3-åringar som inte vill rida och tycker det är otäckt högt upp och att man nog får bulor om man provar behöver knappast träna på det. Han får lära sig cykla först.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Men skriv då att han inte vill rida!!!

Kan bara hålla med Åke. Varför skriver du inte det då?

Studsmattor är jätteroliga och barnen får både motion och koordination, så jag ser inte problemet med att låta dem hoppa.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

*lån*

Yngsta dottern fick en studsmatta av farmor idag. Den är inte av största modellen och den har skyddsnät runt om.

Magda-DSC_0172JPG-L.jpg
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

:D Kan inte låta bli... tyvärr har jag ingen bild men :rofl:

Vilken skillnad, min lilla hoppade i dag i linne och kjol. ;)

Vi har en stor utan skyddsnät men hårda regler på hur man uppför sig när man hoppar.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Ja, men vad tusan.. Snön har ju inte försvunnit helt från backen överallt än och på em. så är det halvkymigt om inte solen skiner ;)

Denna matta är 2.40 ca och det räcker alldeles lämpligt :)
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Men skriv då att han inte vill rida!!!

Spelar ingen roll i sammanhanget, han skulle inte få om han ville heller.

Man får inte rida ensam för mig på mina hästar om man inte har balans nog att hålla sig upprätt på en cykel vare sig man är liten eller stor.

Han VILL däremot hoppa studsmatta med flera barn (ensam är inte kul), men det får han INTE.

I går såg jag ett typexempel på hur det ofta ser ut här i området. Sju barn på en matta utan nät nära en husvägg och en lyktstolpe, den minsta i storleksordning 2 år och de största 11-12. De stora gjorde allehanda volter och det såg ut som ren bondtur att de inte slungade varann av mattan eller ramlade på en lillebror. Ingen vuxen i närheten.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

I går såg jag ett typexempel på hur det ofta ser ut här i området. Sju barn på en matta utan nät nära en husvägg och en lyktstolpe, den minsta i storleksordning 2 år och de största 11-12. De stora gjorde allehanda volter och det såg ut som ren bondtur att de inte slungade varann av mattan eller ramlade på en lillebror. Ingen vuxen i närheten.


En snabbis innan avfärd till jobbet.


Då handlar det om föräldrars ansvar och regler som sätts för att barn ska få hoppa på studmattan

Enligt föreskrifter så ska iallafall vår stora matta ha fritt omkring sig på minst 3 meter, vilket vi följer med råge.
Jag tycker kanske att det är okej att barnen här hoppar själva men det är för att de vet att rätt vad det är så tittar jag ut och följer man då inte reglerna så plockas studsmattan ihop för i år.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Spelar ingen roll i sammanhanget, han skulle inte få om han ville heller.

Man får inte rida ensam för mig på mina hästar om man inte har balans nog att hålla sig upprätt på en cykel vare sig man är liten eller stor.

Han VILL däremot hoppa studsmatta med flera barn (ensam är inte kul), men det får han INTE.

I går såg jag ett typexempel på hur det ofta ser ut här i området. Sju barn på en matta utan nät nära en husvägg och en lyktstolpe, den minsta i storleksordning 2 år och de största 11-12. De stora gjorde allehanda volter och det såg ut som ren bondtur att de inte slungade varann av mattan eller ramlade på en lillebror. Ingen vuxen i närheten.

Det gör det ju. Du skrev att han inte får Sedan visar det sig att han inte vill. Synd att han är så sen. Han skulle nog uppskatta ridningen annars. Det gjorde våra då dom var två år. Men han kommer ikapp ska du se. Finns ju inget roligare än att rida ut med sina barn.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Du kan inte se det ännu nej. Konstigt att så få läkare har studsmattor till sina barn om det är så nyttigt :cool:

Konstigt att läkare skaffar barn alls tycker ja. Det kan ju hända så mycket med barn menar jag. ÄVEN om man råkar vara en röntgen läkare eller inte. p.s. jag tror hela Buke har fattar att du ÄR läkare nu.ds.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Du kan inte se det ännu nej. Konstigt att så få läkare har studsmattor till sina barn om det är så nyttigt :cool:

Du hänvisar ofta till ditt yrke i div. olika sammanhang men borde inte detta gälla all sjukvårdpersonal och inte bara läkarna?

Jag är som sagt var kluven gällande en av busisarna. Hans ögonläkare har satt förbud medan neurologen tycker att studsmattorna är suveräna att träna hjärna-kropp-rörelse på.

Allt får nog ske med måtta och jag anser att de flesta föräldrar är kapabla att avgöra vad som är bra för deras barn eller inte!
Oavsett om man har förbud eller att en egen studsmatta tillåtes!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vänder mig nu till detta forum då jag varken hittar liknande händelser när jag googlar eller känner någon som vart med om liknande...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: tuaphua
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 189
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 464
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp