Köp av unghäst.

S

SessCa

Jag har en tid gått i hästköpartankar. Först var jag helt inställd på att ta en häst på foder för senara köp, men har med månaderna tänkt om lite. Jag vill jätte gärna börja rida för instruktör igen och kanske böja tävla i olika klasser längre fram ( har aldrig tidigare visat mig på en tävlingsbana) och har funderat över om det kanske kan vara värt att köpa en unghäst.

Jag har vana av unghästar och är verkligen inte rädd att ta hjälp med dom områden jag inte känner till. Jag vet att det krävs mycket tid att fostra en unghäst och jag känner att jag kan vara berädd att ta den tiden.

Det jag känner mig lite osäker emot är ju att man inte vet hur hästen utvecklas. Jag kan ju inte se på en 1 åring hur den kommer utveklas i kroppen (kanske ett vanare öga kan göra det) och eftersom jag är lång kan jag ju inte chansa på att hästen blir stor. Kan man kolla upp sådant på något sätt. Man kan ju alltid kolla hur stora föräldrarna är men går det att se på hästens kroppsbyggnad?

Jag känner att jag verkligen vill ta steget att ge mig på att köpa en yngre häst, men jag vill gärna ha lite tips och råd.

Jag har iaf tid att tänka då jag inte ska köpa häst fören till hösten / Närsta vinter.

Skulle bli glad för lite tips råd och ev uppfödare som är trevliga att handskas med! MVH Lina!
 
Hej!
Jag köpte själv en fyraåring och det har funkat jättebra. Nu när jag vet lite mer skulle jag dock rekommendera att man tar kontakt t ex med halvblodsklubben i det området där man bor och under sommaren besöker fölmönstringar, treårstester och fyraårstester. Genom att följa dessa bedömningar och höra domarnas kommentarer lär man sig otroligt mycket om unghästarnas olika talanger, exteriörer och vilka avkommor det blir av olika stammar. Eftersom du har tid på dig så hinner du se många unga hästar och kanske finslipar du ditt eget tyckande och tänkande. Dessutom kanske du kan spana in vilka uppfödare som du gärna skulle vilja handla med.

Lycka till!
Nocke
 
Jag vill jätte gärna börja rida för instruktör igen och kanske böja tävla i olika klasser längre fram ( har aldrig tidigare visat mig på en tävlingsbana) och har funderat över om det kanske kan vara värt att köpa en unghäst.

EN ettåring innebär att du får vänta iaf 3 år på det där. minst. har dud et tålamodet?

I övrigt varken råder eller avråder jag från unghäst, det ska någon som kan bedöma din kunskapsnivå, erfarenhet etc bedömma.

Tänk också på att en unghäst blir billigare i inköp än en inriden, men i slutändan betydligt dyrare..
 
Jag vill jätte gärna börja rida för instruktör igen och kanske böja tävla i olika klasser längre fram ( har aldrig tidigare visat mig på en tävlingsbana) och har funderat över om det kanske kan vara värt att köpa en unghäst.

EN ettåring innebär att du får vänta iaf 3 år på det där. minst. har dud et tålamodet?

I övrigt varken råder eller avråder jag från unghäst, det ska någon som kan bedöma din kunskapsnivå, erfarenhet etc bedömma.

Tänk också på att en unghäst blir billigare i inköp än en inriden, men i slutändan betydligt dyrare..
 
Självklart är jag klar med att det är många år det handlar om, tog det lite som en förolämpning att jag inte skulle begripa en sån sak :p

Kostnader är jag redan medveten om och det är ju inte priset jag är intresserad av. det är ju hästen! Jag vill väl först och främst få råd med tanke på att jag aldrig ägt en egen unghäst.

MVH // Lína
 
Tackar till tusen för ditt inlägg och ska börja kolla upp utställningar och 3-årsbedömingar och så vidare redan i nästa vecka! :bow: :bow:
 
Har du någon häst du rider nu? Om inte så kan det ju vara ett tips att skaffa tex en medryttarhäst som du kan börja träna för instruktör så att du få känna på hur det känns igen. Du kanske upptäcker att det var jättekul att träna på det viset, eller så käner du att du har andra proriteringar. Eller skaffa dig en tre-fyraåring där du ju kan rida och träna, och förhoppningsves tävla med om nåt år! Kompromissa lite, dårå. :p
 
Jag håller med nocke. Titta på många hästar och lås inte fast dig vid ålder utan se individen. Det viktigaste är att ni känner för varandra oavsätt om hästen är 1,3 eller 8 år.
 
Lite funderingar från en som just köpt sig en treåring...

Du har redan tänkt på att en unghäst tar mycket extra tid. Något annat som man kan behöva är en bra medhjälpare, en som man verkligen litar på. Det är väldigt många moment som man helst ska vara två om (spolspilta, veterinär, hovslagare, tömkörning m.m.). Tro inte att du kan ta hjälp av andra i stallet till allting, det tar alldeles för mycket kraft och tid och de ska vara nog var riktigt goda vänner för att orka ställa upp på alla tokigheter din unghäst kommer att hitta på.

Jag tror att det är lättast att skaffa en unghäst om man redan har minst en vuxen häst. Då kan man fortsätta hålla igång sin ridning (ridning är en färskvara!) och så har man en häst som man känner och litar på att ta hjälp av. Då kan vilken kompis som helst ta den vuxna hästen i träns och följa med på promenaden. Ett toppenstöd för din unghäst! Likaså vid tömkörning och ridning. Vuxna hästen kan stå inne när unghästen verkas så att den slipper stå själv osv.

Det är här tankar som har slagit mig, eftersom jag står i ett nytt stall med min unghäst. Självklart går det att lösa på andra sätt!

Hur hästen kommer att se ut som vuxen ser man bäst när den är 3 månader. Då är den i stort sätt jämn, sen knakar den iväg här och där och man ska nog ha många års erfarenhet och känna till hela stammen för att kunna säga hur hästen ser ut som ”färdig". Med unghästar är det ju alltid en chansning...

Anledningen till att jag själv köpte en unghäst är att jag kände till både uppfödare, hantering och härstamning (även mamma och syskon) och att hästen har ett kanonpsyke. Jag kunde helt enkelt inte hitta en häst som passade mig bättre, även om jag helst hade velat ha en lite äldre. Men trots hans solskenshumör så är det väldigt mycket jobb ibland :crazy: :love:

Och angående tävling...

Jag kanske missförstod dig lite, men det lät som om du vill köpa dig en unghäst, en riktigt bra sådan också, för att kunna ge dig ut på tävlingsbanorna. Du har säkert hört att en ko kan hoppa 1,20m stillastående, och LC-LA i dressyr främst handlar om lydnad. Med rätt ridning kan man alltså komma ganska långt med de flesta hästar. :idea:

Och hur bra hästen än är så måste man snurra runt otaliga gånger i de lättare klasserna för att få rutin och lära sig vad som krävs för att vinna. Så varför inte göra det på en mer erfaren häst? Alla är mer eller mindre nervvrak vid dom första tävlingarna, så jag tycker att unghästar ska få fördelen att tävlas av tävlingsvana människor. Fast man kan ju låta någon annan tävla ens egen häst första året också...

Hoppas att du inte känner dig förolämpad av något jag har skrivit, jag tror inte att det är någons mening här! :confused:

/KB
 
Jag tackar massor för ditt inlägg, och alla andras också. Min tanke med en yngre häst var nog att man får träna och utvecklas tillsammans. Jag har inte ridit på ridskola eller för instruktör sen jag gick i mellanstadiet och har nu hunnit passera 18 år, det är många år med slappridning och jag vill gärna ta tag i det hela och utvecklas själv. Aledningen till att jag hoppade av ridskolan vid 10 års ålder var pga av dåligt självförtroende och "elaka" ridlärare. Men jag red en lektion förra hösten för en bekant som är tävlingsryttare och hon tyckte att jag såg ovanligt bra ut för att ha ridit i skog och mark i så många år. (tror det va den komplimangen som peppade mig tillbaka till tävlingsintresset)

Självklart kommer jag att rida andra hästar på vägen till det att jag äntligen får sitta i sadeln på min egen häst. Och egentligen är jag väl inte ute efter direkt att köpa en ettåring, utan jag kommer nog köpa den häst jag fastnar för. :rofl: ovasett ålder. Det är bara så att jag tänkte tanken på unghäst och jag känner att jag skulle klara den utmaningen. då jag hanterat mycket unga travhästar och sedan ridit in travarne när åldern vart inne för ridträning.

Men så klart blir man fundersam och vill höra lite opartiska kometarer om det hela! :angel:
 
Jag köpte en bäbis dels för att jag ville forma den mesta ridningen och hanteringen själv och dels för att jag aldrig skulle haft råd med en vuxen ponny i samma klass.

DÅ stod jag i ett stall med fri tillgång till vuxna ridbara hästar som jag kunde tävla och träna mer eller mindre som jag ville och då var det ju inga bekymmer med en bäbis, bara roligt.

Men nu står jag i ett stall där jag inte alls har den möjligheten och det har varit lite segt emellanåt och framförallt så har jag tappat mkt i ridningen av balans och styrka.

Jag valde att köpa en tvååring då det inte är lika lång väntetid på dem innan man kan börja rida lite och så :)

Jag ångarar inte mitt val alls och jag hade INTE haft råd att köpa Patsy idag...

Så det beror väl lite på om du har ork att vänta på att kunna börja träna eller möjlighet att rida vid sidan om.
 
Något som jag ser frekvent i min omgivning är folk som investera i 2-3 åring och sedan blir förvånade att det tar sån TID innan man kan börja rida för instruktör och verkligen TRÄNA (som de flesta anser att träning bör vara, d v s ridning för instruktör regelbundet under 45-60 minuter).

Det tar så oerhört långt tid att bygga upp en häst, många hastar igenom grundarbetet för att de anser att det är mer givande för ryttaren att träna galoppen än att sitta och träna skritt och balanserad trav det första året.

Jag brukar rekommendera att man ser över vad man vill med sin ridning, tänka igenom om man har en realistisk syn på sin egen utveckling och dess takt samt vilka planer man har för hästen...
 
Håller helt med Louisaelonora... Tyvärr finns det också folk som aldrig hinner inse hur lång tid det verkligen tar, de har redan hunnit rida sönder sin häst innan dess :(

En bra bok att läsa är "Unghästar -­ Uppväxt, hantering, inridning och träningsfysiologi" av I Andersson/C Lindberg. Den kanske romantiserar alltihopa lite väl mycket och de flesta tipsen i boken förutsätter att man bor på en stor gård på landet, men jag tycker att den är bra för att den beskriver hur och varför man måste aktivera sin unghäst och hur mycket tid man måste lägga på hästen innan man kan sitta upp. Många bra tips på hur man bygger upp kondition och muskler innan inridningen och vad det betyder för hästens hållbarhet.

Sen tycker jag att man ska gå fram hälften så fort som i boken men det får du avgöra själv :crazy:

Sök också här på Buke! Här jämför folk ofta hur långt man har kommit med sina åringar, tvååringar, treåringar. Och då brukar det halka in lite kommentarer om både bekymmer och glädjeämnen med att ha unghäst :D

/KB
 
Jag och min sambo har pratat om hästköpet och vi kommer först och främst att sattsa på "kärleken" den häst jag faller för. sen kommer inte ålder eller kön spela någon roll.


Men jag har fortfarande unghäst i bakhuvudet. Jag skulle villja forma en häst själv. Och att det skulle ta tid ser inte jag som något problem. Förutom ridningen finns det så mycket annat man kan göra med en häst.

Kanske köper jag en lite äldre häst nu i år, så jag har något att träna med. och om viljan finns till nästa år så kommer vi kanske köpa en unghäst då. Men Tack alla ni som hjälpt mig att fundera! :bow:
 
Jag och min sambo har pratat om hästköpet och vi kommer först och främst att sattsa på "kärleken" den häst jag faller för. sen kommer inte ålder eller kön spela någon roll.


Men jag har fortfarande unghäst i bakhuvudet. Jag skulle villja forma en häst själv. Och att det skulle ta tid ser inte jag som något problem. Förutom ridningen finns det så mycket annat man kan göra med en häst.

Kanske köper jag en lite äldre häst nu i år, så jag har något att träna med. och om viljan finns till nästa år så kommer vi kanske köpa en unghäst då. Men Tack alla ni som hjälpt mig att fundera! :bow:
 
Jag håller med!! Köp den boken och lusläs den innan du köper unghäst!

Jag köpte min nuvarande pärla som fölunge Bild och idag är hon fem Bild.

Jag köpte henne som blivande tävlingshäst. Jag känner uppfödarna och har ridit hennes mamma (som har gått SM). Jag har stor erfarenhet av unghästar och har under tiden haft andra tävlingshästar så det har inte varit någon "jobbig" väntan utan det har gått ruskigt fort.


Börja läs på Hingst-forumet för att fundera på stam på din blivande häst. Bestäm vilken typ av hästa du ska ha. Temperament, kapacitet osv.

En tanke som du tog upp var storleken på hästen. Jag trodde jag var ganska safe när jag köpte min. Hennes mamma var ca 165 och pappan 171. Hon är idag inte över 160... :crazy: Jag är lång... Så det finns inga garantier när man köper unghäst!

/C
 
Tack för ditt inlägg.

det är ju det jag framför allt är orolig över är att hästapållen ska bli för liten. Jag känner ingen oro för jobbet eller väntan då jag kan rida andra hästar om det suger.

Jag skulle behöva en häst som är över 160 cm, gärna över 165. det är ju svårt att "lita" på att generna för storleken vidare, då min kompis tog föl efter en travhignst på sitt sto, (båda far och mår är under 160 cm) och hon ville sattsa på att starta honom, (vill inte ha en för stor springhäst för dom offta blir tunga) och stor hästar är inte vanligt i travet.

Iaf, detta föl beräknades bli ca 156 cm, förvånade var vi när han fortsatte att växa och idag är han störst i sitt stall med sina 166 cm, önskar man kunde få en försökring att hästen blir stor, men så funkar det ju inte :(
 
Köper du en avkomma till ett sto som har haft några föl, så kan man gå lite på hur stora syskonen har blivit. På våra ston stämmer det ganska bra iallafall. Men som sagt, några garantier finns inte.
Har man något att rida under "väntetiden" så är det oerhört kul att ha en unghäst att forma själv. Det finns ju massor man kan göra med en unghäst också. Numera börjar man oftast med dem som 2½-åringar med tanke på 3-årstest.

Lycka till! :)

Björnvarps Gård
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 486
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 841
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp