Köpa unghäst , 2 åring

Smurfoff

Trådstartare
Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att ha hästen hemma. Dock kämpar jag med övervikt sen ca 2 år tillbaka och känner mig egentligen lite för tung just nu att köpa den hästen jag vill ha. Då det är enbart arabiskt fullblod jag vill ha. Har hittat ett jättefint 2 års sto som är välhanterad lugn och snäll, kraftigt byggd och redan 155. Hur mycket kan man göra med en 2 åring? Tänkte att både jag och hästen ska tränas. Då jag iallfall behöver gå ner 15-20 kg inför inridningen isåfall och då har man ju ca ett år på sig då jag tänker att hästen ska få växa och tar de långsamt fram. Sen att man skickar iväg hästen till en ordentlig inridare när det är dags men att man sätter alla grunderna från marken själv. Ni med unghäst, har ni tyckt det var kul och får man ett annorlunda band till hästen?
 
Det går absolut att göra massor med en 2-åring. Dessutom kan man ju också välja att köra in hästen innan man rider in den och då har man väldigt mycket gratis i ridningen sen. Körning kan man ju dessutom hålla på med även om man för närvarande väger för mycket för att rida och det är ett bra komplement till ridningen om man under perioder vill hålla igång hästen även om man inte kan/vill just rida den.
 
Det går absolut att göra massor med en 2-åring. Dessutom kan man ju också välja att köra in hästen innan man rider in den och då har man väldigt mycket gratis i ridningen sen. Körning kan man ju dessutom hålla på med även om man för närvarande väger för mycket för att rida och det är ett bra komplement till ridningen om man under perioder vill hålla igång hästen även om man inte kan/vill just rida den.
Eller hur körning är så underskattat i vårat land det är både utmärkt motion för hästen och en trevligt sätt att komma ut i naturen och dessutom kunna ha med sällskap utan att behöva låna extra häst.

När jag skulle köpa häst så var utbudet så litet på inkörda hästar det var i princip bara travare och shettisar.
 
Eller hur körning är så underskattat i vårat land det är både utmärkt motion för hästen och en trevligt sätt att komma ut i naturen och dessutom kunna ha med sällskap utan att behöva låna extra häst.

När jag skulle köpa häst så var utbudet så litet på inkörda hästar det var i princip bara travare och shettisar.
Nja tyvärr har vi inga bra vägar här för vagn. Så de blir nog inget alternativ tyvärr. Utan mer tömkörning ut och gå i skogen osv. Har även padock. Men har hört araber ska man rida in vid 4 års ålder.
 
Om du brinner för att få lära ett djur allt den behöver för att trivas i vår människovärld, och är redo att låta hela ditt liv förändras (eftersom du vill göra en stor viktnedgång samtidigt som du behöver skaffa dig massvis med nya kunskaper), så absolut.

Men det är ett väldigt hardcore sätt att påbörja hästägandet. Det är mer rimligt att köpa en läromästare som första häst. Det är mycket som kan gå snett, och det är dyrt att utbilda unghäst, även om du ska göra det själv (för du måste lägga tid och pengar på att utbilda dig själv).
 
Bara för att man har en häst från det att den är väldigt ung behöver banden inte bli starka per automatik. Den häst jag fött upp och tänkte ha som min ridhäst tyckte inte om mig, vi funkade inte ihop trots att jag var med henne sedan hon föddes.
Hennes lillasyster däremot har alltid velat vara med mig och vet ju inget annat, vi har väldigt starka band.

Om man köper en tvååring år man tänka på att det fortfarande är en väldigt ung häst som behöver tid för att växa både fysiskt och psykiskt. Det bästa är att få bo i flock. Det brukar sägas att unga hästar ska tränas lika många gånger i veckan som de är gamla, så för en tvååring är två gånger i veckan lagom. Min egen erfarenhet från att utbilda unghästar är att man varken ska eller behöver nöta, de är nyfikna och lättlärda. Nöter man för mycket kan man istället göra dem avtrubbade och uttråkade.
 
Bara för att man har en häst från det att den är väldigt ung behöver banden inte bli starka per automatik. Den häst jag fött upp och tänkte ha som min ridhäst tyckte inte om mig, vi funkade inte ihop trots att jag var med henne sedan hon föddes.
Hennes lillasyster däremot har alltid velat vara med mig och vet ju inget annat, vi har väldigt starka band.

Om man köper en tvååring år man tänka på att det fortfarande är en väldigt ung häst som behöver tid för att växa både fysiskt och psykiskt. Det bästa är att få bo i flock. Det brukar sägas att unga hästar ska tränas lika många gånger i veckan som de är gamla, så för en tvååring är två gånger i veckan lagom. Min egen erfarenhet från att utbilda unghästar är att man varken ska eller behöver nöta, de är nyfikna och lättlärda. Nöter man för mycket kan man istället göra dem avtrubbade och uttråkade.
Hon har gått i flock sedan hon var föl, hade velat ha hem henne men kommer stå i ett mindre stall med 2 andra hästar. Ska man låta henne gå kvar i flocken längre?
 
Hon har gått i flock sedan hon var föl, hade velat ha hem henne men kommer stå i ett mindre stall med 2 andra hästar. Ska man låta henne gå kvar i flocken längre?
Det tycker jag verkligen, det låter som en bra miljö för en så ung häst. För en så ung häst är andra hästar viktigast av alll.

Jag sålde storasyster när hon var 5,5 år och lillasyster 4,5 år, de lekte fortfarande med varandra då. Många säger att hingstföl är livligare än stoföl, men mina har varit tvärtom. Stona har haft större behov av att leka.
 
Hon har gått i flock sedan hon var föl, hade velat ha hem henne men kommer stå i ett mindre stall med 2 andra hästar. Ska man låta henne gå kvar i flocken längre?
Om du kan låta henne gå kvar med flocken och åka till henne och hantera henne ett par dar i veckan är det toppen. Jag började gå lite korta promenader i ettårsåldern, sedan vänja vid att ha gjord och bli ledd samtidigt som jag gick efter med ett par tömmar i grimman och efter det kördes hon in som tvååring. Då kunde jag redan lasta henne själv och åka till ridhus innan hon var två.

Allt genom att låta henne få lite hjärngympa ett par dar i veckan och i övrigt låta henne vara ifred med kompisarna och smälta. Korta pass som förlängs eftersom. Promenad är ett bra sätt för dig att komma i form samtidigt som ni knyter an. :up:
 
Om du kan låta henne gå kvar med flocken och åka till henne och hantera henne ett par dar i veckan är det toppen. Jag började gå lite korta promenader i ettårsåldern, sedan vänja vid att ha gjord och bli ledd samtidigt som jag gick efter med ett par tömmar i grimman och efter det kördes hon in som tvååring. Då kunde jag redan lasta henne själv och åka till ridhus innan hon var två.

Allt genom att låta henne få lite hjärngympa ett par dar i veckan och i övrigt låta henne vara ifred med kompisarna och smälta. Korta pass som förlängs eftersom. Promenad är ett bra sätt för dig att komma i form samtidigt som ni knyter an. :up:
Hästen får gå kvar i flocken men hon bor 4 h bort. Blir svårt att resa dit så ofta då.
 
Jag har en tvååring och han har hittills gjort följande i sitt liv:

- Promenerat själv och med kompis(ar)
- Provat att gå som handhäst
- Tömkörts
- Löshoppat
- Sutten på/skrittad av barn 25-30 kg
- Provat diverse utrustning inklusive sadel, träns, sele osv.
- Lasttränat (han går iofs på direkt) och åkt lite kortare sträckor
- Miljötränat med presseningar, flaggor, broar, gungbrädor etc i ridhus

Planen är att till hösten ska även jag prova att sitta och så ska vi försöka köra in honom.
 
Dock tyckte uppfödaren de var bra att börja hantera 2 åringen så den är väl förberedd till inridning vid 3 årq ålder.
 
Våran två åring är inkörd, har fram tills hon kom hem och gick på sommarlov fått gå i flock i 14 månader på lösdrift medan det körde in henne. Hon körs normalt 2-3 dagar i veckan i lugna farter. Hon växer så mycket nu så hon har helt enkelt ägnat sig åt att gå på bete och äta men tanken är att hon ska köras igen minst 2 dagar i veckan från i början på augusti. Hon är i för sig en varmblodstravare men jag upplever att vi hade nytta av att lämna iväg henne i proffsträning där hon fick gå på lösdrift i stor flock under en längre period. Hon är väldigt snäll och välhanterad på rätt sätt. Det tar in alla unghästar 3 gånger i veckan sen där i mellan går det ute dygnet runt året runt.
 
Känner att jag kanske behöver förtydliga att 99% av tiden går min tvååring i stor lösdrift med ett gäng andra hästar varav två jämnåriga. Han gillar att gå på promenad/hänga med som handhäst men det sker typ max en gång/vecka. Löshoppat två gånger hittills, tömkörd kanske 10 ggr totalt? ”Passen” är mellan 10-30 min långa (30 min är då ”långpromenad”).

Det är knappast så att han förtar sig av allt hårt arbete, han tycker det är spännande och kul att hänga med på nya grejer.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
998
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 082
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 092
Hästvård Hej! Jag provar här, alla tips mottages. Ett fullblod från Polen född 2010, importerades 2016, gick lite 110 i Sverige och hamnade...
Svar
14
· Visningar
4 921
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp