Köpa 2 åring med överben?

A

AK_GBG

Har hittat en trevlig 2 åring. Den ser ok ut i benen tycker jag, lite parallellförskjuten och har fått 2 överben på insidan precis under knät. Hästen är inte halt på mjukt underlag i allafall, och överbenen känns inte aktiva. De är ca 2*1 skulle jag tro.
Denna häst leker och stojar mycket i hagen med jämnåringa valackar + hingstar, överansträgning??

Skulle det avskräcka dig att köpa hästen? Bra stam, och hoppar och rör sig bra. Tänkt som tävlingshäst hoppning.
 
Sv: Köpa 2 åring med överben?

Stooort varningstecken för mig i a f! Han har precis samma som min förra häst, som jag köpte som åring. Han höll aldrig för arbete, inte ens lätt arbete och togs bort som 7-åring. Inga röntgenfynd utan "bara" ständiga problem med ledinflammationer på just frambenen.

Min gamle hovis varnade för detta när han såg honom som åring, jag borde ha lyssnat:(
 
Sv: Köpa 2 åring med överben?

Ingen mer som har åsikter om detta? Jag skall prata med veterinären också, väntar på att de skall ringa upp.
På de flesta ställen står att läsa att detta nästan aldrig ger hästen problem... men klart blir jag tveksam. Vad är oddsen?
 
Sv: Köpa 2 åring med överben?

Just med den placeringen + paralellförskjutningen hade avskräckt mig.
Men det beror ju på pris och framtida användningsområde också. Men jag skulle ha den som ren ridhäst skulle den varit ruskigt billig för att jag ens skulle överväga ett köp. Om jag dessutom hade tänkt mig att använda den för hoppning och ev tävling ett stor NEJ till köp.
 
Sv: Köpa 2 åring med överben?

Har hittat en trevlig 2 åring. Den ser ok ut i benen tycker jag, lite parallellförskjuten och har fått 2 överben på insidan precis under knät. Hästen är inte halt på mjukt underlag i allafall, och överbenen känns inte aktiva. De är ca 2*1 skulle jag tro.
Denna häst leker och stojar mycket i hagen med jämnåringa valackar + hingstar, överansträgning??

Skulle det avskräcka dig att köpa hästen? Bra stam, och hoppar och rör sig bra. Tänkt som tävlingshäst hoppning.

På din beskrivning tolkade jag det som dubbelsidiga överben på samma ställen nedanför karpus insidan. Och som du själv misstänker så tror jag att du kan ha rätt, att dessa överben orsakats av parallellförskjutningen. Om jag nu förstod det rätt. Om det är överben på två helt olika ställen skulle jag rådfrågat en hovslagare/veterinär och ev. funderat lite vidare om nu hästen för övrigt är det du vill ha.

Hälsning Maja
 
Sv: Köpa 2 åring med överben?

Ett överben eller två hade normalt inte avskräckt mig, men som Masse skriver så hade placeringen i kombination med parallellförskjutningen fått mig att avstå från att köpa hästen till hårdare hoppträning/tävling.
 
Sv: Köpa 2 åring med överben?

Min förra häst köptes som 3 åring. Han hade en del överben redan då, men de satt inte i lederna så jag tyckte inte det spelade någon roll. Den hästen hade lite svårt att balansera sig i början, samt var en riktig sprattelgök. Han fick ha strykkappor som extra skydd. Han fick flera överben ändå under de två åren jag hade honom, men inget som han någonsin hade problem med. Eftersom hästen visade väldigt bra anlag för hoppning och jag inte har det intresset såldes han och han är idag tävlingshoppare.
Ett och annat överben är inget som avskräcker mig så länge de inte sitter vid lederna. Det är bara ett skönhetsfel då. Vad säger veterinären? Paralelldörskjutningen är kanske mera att fundera över i så fall, men det beor ju helt på hur mycket det är.
 
Sv: Köpa 2 åring med överben?

Ja det stämmer, dubbelsidiga överben på samma ställen nedanför karpus insidan.
Letat 2 åring ett tag nu och jag trodde man kunde få en sund 2 åring med kapacitet MSV för 50-60 000 kr, men det verkar inte så!!
Denna kostar 60 000, bra stam, men grå papper pga mormors inte har regbevis. Mamman importerad som 2 åring och hoppade tydligen enormt bra - har resultat.
 
Sv: Köpa 2 åring med överben?

Jag svarar som de andra - det beror på priset. Och till det priset skulle jag nog tveka, faktiskt.
 
Sv: Köpa 2 åring med överben?

Vill nog avråda, i alla fall om du söker en blivande tävlingshäst. Det finns i och för sig inte många helt korrekta frambenställ på dagens hästar och tävlar, även internationellt, gör många utan att gå sönder. Men om du tar i beräkningen att ett framben tar upp ca 2 ton i varje landning (700 kg häst+den levande kraften) så är ju en paralellförskjutning problematisk.
Priset låter ändå som en förlustaffär för uppfödaren - en 2-åring bör kosta 65 000 kr för att bära sina egna kostnader (minst, och inget arbete inräknat utan bara utlagda kronor) mer om "dyr" hingst är pappa och naturligtvis förutsätter det att den är seriöst uppfödd ( bara verkning,avmask och vacc har kostat ca 6 000 kr till 2 års ålder)
Letar du efter en häst för höga klasser är nog snarare prisintervallet 80-120´ som gäller. Lycka till med hästletandet.
 
Sv: Köpa 2 åring med överben?

Ja det stämmer, dubbelsidiga överben på samma ställen nedanför karpus insidan.
Letat 2 åring ett tag nu och jag trodde man kunde få en sund 2 åring med kapacitet MSV för 50-60 000 kr, men det verkar inte så!!
Denna kostar 60 000, bra stam, men grå papper pga mormors inte har regbevis. Mamman importerad som 2 åring och hoppade tydligen enormt bra - har resultat.

Nej skulle ALDRIG köpa en 2 åring med överben+ dålig benställning med gråa papper för 60 000!
Tror knappast att den blivit överansträngd av att leka med dom andra unghästarna, och om den blivit det så lär den ju knappast hålla för tävling. Leta vidare tycker jag, ring runt till olika uppfödare och köp en frisk häst, många uppföddare har unghästar på sina hemsidor där det inte står något pris, men det betyder inte att dom är så hemskt dyra.. Jag tror nog att du kan hitta en fin,frisk och lovande unghäst för 60 000. Tanken är ju att den ska hålla många år till och har den redan 2 överben utan att ens gjort något än så..
 
Sv: Köpa 2 åring med överben?

Köpte en 3 åring med ett rejält överben på ena fram under karpus. Lindrigt parallerförskjuten och något inåttåad på det benet. Enligt alla veterinärer som tittade på det satt den inte så nära leden att det skulle ge några besvär. Har tävlats från 5 års ålder regelbundet i hoppning. Går idag 130. Är nu 10 år gammal. Har aldrig varit halt. Jag kanske bara har haft tur.
 
Sv: Köpa 2 åring med överben?

Nej jag tror att det är ganska vanligt med just den typen av överben.

Och inga vet jag pratat med har sagt att dessa skulle påverka speciellt mycket.

Det är ju benets otroliga sätt att kompensera som gör att dessa överben bildas. De blir starkare sas
 
Sv: Köpa 2 åring med överben?

Har nu pratat med en veterinär som avråder från köp, så då blir det inget med den hästen... Får leta vidare i denna djungel av skrot och enstaka guldkorn.
 
Sv: Köpa 2 åring med överben?

Tyvärr så kan jag inte lägga så mycket pengar. I min plan ingår också att lämna bort till en rutinerad ryttare för matchning och det kostar minst 30 000 kr.... så jag letar tills jag hittar något bra för 50 000- 60 000, hittar jag inget får det vara...
 
Sv: Köpa 2 åring med överben?

Tror nästan att du får gå ner till åringar då, om du ska hitta god kvalitet för 50000-60000 kr. Missförstå mig inte, jag tycker också att det är mycket pengar men man ser ju hur priserna ligger f n så jag tror du får svårt att hitta 2-åring, som är ett ämne för framtida tävling.
 
Sv: Köpa 2 åring med överben?

Oj, jag till det priset skulle jag backa undan. Min treåring kostade mindre än en fjärdedel så mycket. Till ett lågt pris kan man chansa mera.
 
Sv: Köpa 2 åring med överben?

Ja det stämmer, dubbelsidiga överben på samma ställen nedanför karpus insidan.
Letat 2 åring ett tag nu och jag trodde man kunde få en sund 2 åring med kapacitet MSV för 50-60 000 kr, men det verkar inte så!!
Denna kostar 60 000, bra stam, men grå papper pga mormors inte har regbevis. Mamman importerad som 2 åring och hoppade tydligen enormt bra - har resultat.

Med de överbenen skulle jag aldrig köpa hästen, inte till något pris. Nog skall du kunna hitta en trevlig och korrekt 2 åring till ett pris på 60 000 kr.

Köpte nyligen en mycket trevlig och korrekt ettåring till ett pris av 17 000 kr med gråa papper. Pappan går medelsvår och mamman tävlar 120 cm.

Hälsning Maja
 
Sv: Köpa 2 åring med överben?

den typen av överben du beskriver heter remonthälta (även om det inte är hälta). felaktiga inskeningar är en anledning. när det beror på felaktig inskening kan överbenen under knäna bli stora som ett halvt hönsägg
 

Liknande trådar

Hästvård Min 2-åring blev så pass kraftigt halt under påskveckan att det tydligt syndes i skritt på hårt underlag. Veterinären ringdes ut, hoven...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Cicci
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 767
Senast: mackan
·
Hästvård Hello! Har en häst på foder som jag snart har haft 1 år, för ev. Senare köp. Han är 7 år. Var ofräsch innan han kom till mig, halt...
Svar
12
· Visningar
2 042
Senast: EmmaW
·
Hästmänniskan Hej! Är på gång att köpa en ny häst. En hingst född juli -12 så drygt 1,5 år. Den ska dock få bli valack innan hemkomst och samtidigt...
Svar
5
· Visningar
1 443
Senast: tramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp