Bukefalos 28 år!

Köpa 2-åring, röntga eller inte?

Lolamontez

Trådstartare
Hej!

Är på gång att köpa en ny häst. En hingst född juli -12 så drygt 1,5 år.
Den ska dock få bli valack innan hemkomst och samtidigt besiktas såklart.

Min undran är dock om och isåfall vad man ska röntga? Hästen är svenskfödd och säljes av uppfödaren. Kommer brukas för lättare hobbyridning samt träning. Ev någon lite tävling men ingen ren tävlingshäst.

Hästen är en Welsh partbred om det har någon betydelse.

Är det värt att röntga för ex lösa benbitar även om försäkringen bara täcks om hästen märkbart har problem med det?

Och ska man röntga etc blir problemet att jag måste åka ut flera gånger, och har en bra bit till hästen i dagsläget. Hade varit enklare att kunna gårdsbesikta och köra kastrering i hemmiljö på samma gång.

Besiktning måste ju ske innan kastrering så den går igenom. Går den inte igenom köper jag inte och ska således inte kastreras (ännu).

Alt om man kan klinikbesika och kastrera stående på klinik samma dag?

Någon som har lite idéer hur jag löser detta bäst. Vill ju absolut göra det som är bäst men samtidigt har jag inte möjlighet att åka dit fler gånger än nödvändigt pga avståndet.

Tack till er som orkade läsa! :)
 
Sv: Köpa 2-åring, röntga eller inte?

Finns ingen anledning att röntga en tvååring såvida man inte har anledning att misstänka fel.
 
Sv: Köpa 2-åring, röntga eller inte?

Jag hade klinik besikta så att man kan röntga om behöver dyker på. Och sen kastrera direkt då också.
 
Sv: Köpa 2-åring, röntga eller inte?

Är hästen försäkrad med "dolda fel" som du tar över, priset inte är högt på hästen skulle jag inte göra det.

Men är den inte försäkrad med dolda fel eller om priset på hästen är relativt högt skulle jag göra det. Kostar inte jätte mkt.
 
Sv: Köpa 2-åring, röntga eller inte?

Har genom åren lärt mig att alltid röntga oavsett pris för i slutändan står man kanske där med en häst som kostat otroliga summor i veterinärräkningar och då spelar det ingen roll vad du betalat i inköpspris. En röntgen kostar inte många kronor jämfört med eventuella vet räkningar. Betalade själv bara 2-3 tusen för röntgen av mitt halvblod som röntgades som 1.åring och då röntgade jag honom från hov och hela benet upp samt hela ryggen och nackkotpelaren.

Jag skulle nog försöka klinikbesiktiga, ta några plåtar på ben och rygg och sen kastrera på en gång om hästen går igenom besiktningen. Klinikerna brukar vara hjälpsamma så förklara bara hur det ligger till så löser dom det nog åt dig! Lycka till med hästkörkort, alltid roligt och spännande att bli med ny häst! :)
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 286
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 843
Hästvård Ny medlem här! Jag har sökt bland gamla trådar men inte riktigt hittat rätt, är ju ny här så jag är inte riktigt bekant med hur forumet...
Svar
17
· Visningar
2 067
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp