Bukefalos 28 år!

Häst med pålagringar

pipersson

Trådstartare
Hello!

Har en häst på foder som jag snart har haft 1 år, för ev. Senare köp.
Han är 7 år. Var ofräsch innan han kom till mig, halt, troligtvis en led- inflammation då han blev bättre efter metacam. Ultraljudade benet för säkerhets skull och det visade sig att han hade pålagringar på hovleden och kronleden på det benet (ultraljudade bara ett av fyra). Har varit bra sen dess!

Han har knappt gjort någonting innan, importerad som 2-åring, inte inhoppad innan han kom till mig och haft sadeltvång (som i princip är borta nu). Ingen stam.

Nu är det inte länge kvar till foderavtalet går ut och det börjar bli surr om köp...
Vad tycker ni är värt att betala för en sån häst?
Supertrevlig och en riktigt fin häst från insidan och ut.

(Vet att många inte alls skulle råda mig till att köpa honom, men det är sååå jobbigt när man fastnat så sjukt mycket för honom!) :(

Tacksam för svar!
 
Tycker inte du ska köpa den hästen överhuvudtaget. En häst som inte gjort någonting och som ändå varit halt och haft problem med inflammationer redan plus pålagringar osv. Tyvärr men har du någon ambition att rida och träna så är nog inte denna hästen rätt för dig.

Jag skulle avråda köp..priset är ju lite det som du tycker annars är värt att betala. En häst är ju inte värd mer än vad någon vill betala för den.

Jag förstår att det är fruktansvärt jobbigt att lämna hästen men samtidigt så är det också fruktansvärt jobbigt att stå med en obrukbar och skadad häst. Om man vill rida och träna då, är ju inte alla som vill det.

Du kan inte förlänga avtalet då bara?
 
Jag förstår att du fastnat för hästen, men det kan bli mycket problem och ledsamheter av pålagringarna om du har otur. Jag hade inte vågat köpa...
 
Hello!

Har en häst på foder som jag snart har haft 1 år, för ev. Senare köp.
Han är 7 år. Var ofräsch innan han kom till mig, halt, troligtvis en led- inflammation då han blev bättre efter metacam. Ultraljudade benet för säkerhets skull och det visade sig att han hade pålagringar på hovleden och kronleden på det benet (ultraljudade bara ett av fyra). Har varit bra sen dess!

Han har knappt gjort någonting innan, importerad som 2-åring, inte inhoppad innan han kom till mig och haft sadeltvång (som i princip är borta nu). Ingen stam.

Nu är det inte länge kvar till foderavtalet går ut och det börjar bli surr om köp...
Vad tycker ni är värt att betala för en sån häst?
Supertrevlig och en riktigt fin häst från insidan och ut.

(Vet att många inte alls skulle råda mig till att köpa honom, men det är sååå jobbigt när man fastnat så sjukt mycket för honom!) :(

Tacksam för svar!
Skulle innehåller köpt en sån ung häst som fått pålagringar av inget jobb alls. Men om du ändå vill ha ett pris så är ras o importlandet osv intressant. Mankhöjd, etc
 
Tyvärr är nog det tråkiga svaret att det inte är en häst som är värd något i pengar. Tvärtom, det kommer bara kosta en massa pengar och sorg.

En typisk promenadhäst, om den ens mår bra av promenader. Den ska absolut inte hoppa, av det du berättar här ts. Vill du verkligen ha en häst som kräver så mycket ekonomi för att inte ens vara fullt ridbar?
 
Holland, kwpn, mankhöjd ca 168.. (Innan vi visste allt detta var priset 45tkr)..


Förstår verkligen det ni säger och det är så stört jobbigt att man ska behöva blanda in så mycket känslor.. det är riktigt jobbigt att man inte kan sia in i framtiden..

Mitt andra sto jag har, har haft pålagringar i ena kotan bak sen hon var 2, har inte haft några problem alls (är idag 18).. Men det är så himla olika, såklart...
 
Holland, kwpn, mankhöjd ca 168.. (Innan vi visste allt detta var priset 45tkr)..


Förstår verkligen det ni säger och det är så stört jobbigt att man ska behöva blanda in så mycket känslor.. det är riktigt jobbigt att man inte kan sia in i framtiden..

Mitt andra sto jag har, har haft pålagringar i ena kotan bak sen hon var 2, har inte haft några problem alls (är idag 18).. Men det är så himla olika, såklart...
Holländare är ju inte direkt kända för att vara jätte hållbara spec inte i den billiga prisklassen.. Köp inte. Jag har oxå en häst med pålagringarna som hållt hur bra som helst men en sån ung häst o holländsk skulle jag inte köpa. Isf röntga igenom hela den innan ev köp o se om du hittar mer skit..
 
Vad har han gjort under året hos dig? Går han igenom böjprov? Har han en försäkring utan reservationer? Är du eller ägaren beredd att betala för en röntgen av alla ben innan köp? Vad vill du ha hästen till?

Svaren på ovan är avgörande anser jag. Absolut är det förnuftiga, rimliga och vettiga svaret att du inte ska köpa den hästen. Det säger jag med. Men verkligheten är inte klinisk, känslobefriad och svartvit. Så mitt egentliga svar sitter i svaret på frågorna ovan.
 
Jag förstår om du efter ett år har fäst dig väldigt mycket vid hästen men det är ett faktum att hela landet är fullt med friska hästar. Kan du undvika att köpa dig till problem så gör det. Men handen på hjärtat, kommer du inte vid minsta galla, värmeökning eller svullnad tänka på de här pålagringarna? För även om du får köpa hästen för en struntsumma så kostar en billig häst lika mycket att laga som en dyr.

Tvekar du fortfarande så gör en besiktning med en ordentlig röntgen och be veterinären om ett ärligt svar om den anses hållbar som ridhäst.
 
Tvekar du fortfarande så gör en besiktning med en ordentlig röntgen och be veterinären om ett ärligt svar om den anses hållbar som ridhäst.

Håller helt med. En rejäl klinikbesiktning för att vara säker på skicket är prio 1 i min värld. Är hästen ofräsch då, är det ju väldigt kass ingång på hästägandet.
 
Hello!

Har en häst på foder som jag snart har haft 1 år, för ev. Senare köp.
Han är 7 år. Var ofräsch innan han kom till mig, halt, troligtvis en led- inflammation då han blev bättre efter metacam. Ultraljudade benet för säkerhets skull och det visade sig att han hade pålagringar på hovleden och kronleden på det benet (ultraljudade bara ett av fyra). Har varit bra sen dess!

Han har knappt gjort någonting innan, importerad som 2-åring, inte inhoppad innan han kom till mig och haft sadeltvång (som i princip är borta nu). Ingen stam.

Nu är det inte länge kvar till foderavtalet går ut och det börjar bli surr om köp...
Vad tycker ni är värt att betala för en sån häst?
Supertrevlig och en riktigt fin häst från insidan och ut.

(Vet att många inte alls skulle råda mig till att köpa honom, men det är sååå jobbigt när man fastnat så sjukt mycket för honom!) :(

Tacksam för svar!

Jag hade inte köpt en häst med pålagringar som man dessutom inte vet om de "stått still" ett bra tag och dessutom om den håller för belastning.
Jag hade inte köpt en med pålagringar öht. Men det blir ännu värre när den inte röntgats runt om och man sett att pålagringarna stått still. Och när man inte belastat den kontinuerligt under några år utan prob.
Har den såna pålagringar på ena fram undrar man ju varför och om det finns mer skit som man bara än inte hittat..

Jag antar att den har reservation på försäkringen. Och det kan ju bli trassligt.

Det finns friska hästar!

Jag förstår att man fäster sig vid dem! Men det är lättare att släppa den nu än om låt säga 3 år och x antal behandlingar, blod, svett och tårar, tid och kärlek och pengar..
Så även om det gör ont att släppa dem så köper man sig glädje och tid iom att man snabbare kan skaffa en frisk häst som man slipper kämpa med och sörja över när man sen fäst sig ännu mer.
 
Är det värt det om han inte håller?

Jag har köpt hästar med kända problem. Min förra jag hade i 11år hade bronkit vid köp. Det var ett sjukt bra köp! Saknar honom mycket
 
Jag hade en unghäst på foder för senare köp, vid inridningen dvs beslatning så började hon halta nåt steg här och där, ibland på fram ibland på bak, ibland inte alls och vissa dagar "fastnade" hon ståendes och kunde inte röra sig alls :(. Vi åkte in på klinik 3 gånger innan dom ens såg att hon var halt, vid röntgen visades pålagringar på samma ställen som på ts häst och hon blev utdömd direkt. Hon skulle aldrig ha klarat livet ens som promenadhäst på sikt enligt vet. Visst kan det fungera men en häst som haft problem utan belastning? Aldrig köp, såvida man inte räknar med att köpa en ren troligtvis dyr sällskapshäst.
Ts lär väl dessutom få reservation i försäkringen i värsta fall?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 441
Senast: Fiorano
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 871
Senast: Unhappy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 750
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 529
Senast: Blåabär
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp