Köpa 4-åring?

Stargirl

Trådstartare
Hej,

Jag ska åka och titta på en -05 om några veckor uppe i Sthlm. Jag har alltid haft ponny som ung och nu har intresset för hästar kommit tillbaka efter att ha varit vilande under några år. Jag har gått på lektioner under hela min "ridkarriär" men aldrig varit i de högre klasserna. Är det dumt av mig att gå på en så pass ung häst?
 
Sv: Köpa 4-åring?

Omöjligt att bedöma på tre skrivna rader på internet. :)

Rådfråga din ridlärare och andra som vet hur du fungerar med hästar, tycker de att det är en bra/dålig idé?
 
Sv: Köpa 4-åring?

Ja det finns väl tusen saker att tänka på när man köper en 4åring. Är den inriden? Utbildad, hur långt? Ja, you name it.
 
Sv: Köpa 4-åring?

Oki... Är det ngn som kan ge tips på vad man ska tänka på och fråga om.

Ta med dig din tränare som du kommer att ha när du får hem hästen så att denne kan avgöra om hästen är en god investering redan från början och råda dig till köp eller avråda. Sedan vet han/hon ju precis vad det är för häst och det underlättar mycket kan jag säga... :)
 
Sv: Köpa 4-åring?

En sak måste du begrunda och det är att i 4-5 års åldern som de flesta hästar får mer eller mindre en trotsålder, jag köpte min häst för några månader sen som 4,5 år och nu har han nog kommit i en trotsålder (+ att han fått stå ganska mkt pga underlag osv.) Han bockar och är allmänt grinig men inte av den allra värsta sorten, hursomhelst, tänk på om du kan ha o göra med en häst som kanske kommer att bocka och fara och flyga lite! Dom har ju mycket energi i den där åldern! Annars får du väll provrida och se om den här hästen är något för dig, håll gärna på flera gånger och ta inga hastiga beslut!
 
Sv: Köpa 4-åring?

Hej!

Jag håller med! Köpte min (2a) 4-åring i somras, hade en superhöst, men när underlaget blev kasst och hon fick vila fick jag ett litet monster. Att kunna lösa monstrigheten kräver (tycker jag iaf) mer på en ung, grön häst än på en äldre, som egentligen redan vet vad som krävs av den.

Det finns ju unghästar som redan kan allt och sett allt (enligt dom själva), min förra var sån, en underbar första unghäst med andra ord. Sen finns det dom som inte kan så mycket är lite osäkrare, behöver mer stöd- är du helt säker på att du kan ge den det?

Prata med din ridlärare och se vad hon anser, och bestäm efter det om en 4-åring är något för dej.

Angående frågor så måste du utgå ifrån vad du själv vill ha för häst. När jag köpte min bebis ville jag ha en snäll häst med motor, hon behövde inte kunna mycket, men skulle vara riden i alla gångarter och kunna ridas ut i skogen själv. När jag ringde till tjejen som hade henne satt hon på pållan och svarade i telefon- det sa nästan allt på en gång. En sån häst vill jag ha!

Frågor som är viktiga är om den varit skadad, är den riden själv ute och inne, är den RIDEN i alla gångarter (inte bara sutten på- om du nu inte vill ha en sån), vad "kan" den, hoppad, hur högt, hur är den i ridningen (pigg, slö, seg, mjuk/hård i munnen, bockar, olater etc etc), hur funkar skoning, veterinär, hantering från marken, lastning. Något jag lärt mej är att fundera på hur lätt det är att hitta passande sadel till den, har den en passande, följer den i så fall med. Är den tömkörd, longerad.. Ju mer du frågar, desto mindre risk att du kommer hem med fel häst!

Lycka till!

/ Lavinia, som köpte pållan som var så mest olika den förra hon kunde hitta- och det blev rätt det med:-)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 232
Senast: Lutten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 153
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp