köpa dräktig shettis el inte?

Ridtjejen

Trådstartare
ska köpa shettis, valet är mellan ett sto som är dräktigt och ett sto som inte rä det, annars kan de lika mycket,är nästan lika gamla och är mer el mindre lika snälla och trevliga.... och priset skiljer det ca 1000lappen på.
Är tänkt att ta föl ngn gång.... därf vill vi ha ett sto....
Vad hade ni valt??
om man tar stoet som ska få föl,är det lätt att sälja ett shettisföl?
 
Sv: köpa dräktig shettis el inte?

Det är inte så lätt att sälja shettisföl, särskilt inte just nu när hästmarknaden har varit seg hela vintern. Kanske blir det bättre nu när våren kommer. Men det handlar ju också om stammen, om det finns någon marknad alls för fölet.

Men om ni inte vill ha ett föl just nu så hade jag nog valt stoet som ej är dräktigt så ni bara får det ni vill ha och inte sen står med en svårsåld fölunge. :)
 
Sv: köpa dräktig shettis el inte?

Min första spontana tanke är att det är väl oviktigt egentligen med fölet? Om ni köper ett sto för att avla på så borde stam, ev meriter, extriör osv vara viktigare. Sen det stoet som är dräktigt, vad är hon dräktigt med? Är det någon hingst att ha (godkänd eller åtminstånde bra stam) eller bonden Jönssons ostammade 2-åring? Kanske rent utav okänd stam/ras/korsning mm.

Det är ju inte någon jättemarknad för att sälja hästar nu så att veta vad man avlar ut på marknaden är nog att tänka lite extra på. I din sitts så hade jag börjat läsa annonser på shettisföl för att se hur eftertraktade de är. Kolla priserna, hur betydelsefull stam/ prestation osv är för att få hästen såld. Om du kollar datumen när annonserna lades ut så får du nog en uppfattning om hur lång tid attraktiva vs oattraktiva hästar ligger ute på annons samt vad man kan förväntas få för avkomman.

En tusenlapp hit eller dit för rätt häst är helt ovesäntligt. Titta istället på det som ni ska ha hästen till.

Lycka till// Voff
 
Sv: köpa dräktig shettis el inte?

Tja först och främst vore det bra att veta stammen på stona och vilken hingst det dräktiga stoet är betäckt med?
 
Sv: köpa dräktig shettis el inte?

Vi tänkte bara ta ngt föl själva,inte avla på det sättet.
Så stammen är inte viktig för mig alls,men hingsten är godkänd,det vet jag.
Men vi får åka runt och titta på dom och se vilken som man fastnar för tror jag.
 
Sv: köpa dräktig shettis el inte?

Fast du frågade om ett shettisföls säljbarhet. Och för en eventuell köpare kan nog stammen vara betydelsefull, om inte annat så för att åtminstone få ett hum om vad det är man köper. Att "man bara ska ta något föl" betyder ju inte att anlagen är viktiga för att det ska bli "något bra" av aveln. Även om du inte tänker bedriva avel på stuterinivå, så är även ett föl att avla ;)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 926
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 475
Senast: Narcissa
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 639
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp