Köpa eller inte? Hjälp mig att fatta beslutet!

Mli

Trådstartare
Jag och familjen var och tittade på en hund igår som verkade helt underbar. Anföll oss i trapphuset med pussar och glädje och var väldigt glad och go inne i huset, var inte skygg eller tillbakadragen det minsta. Efter en stunds bus och kel gick den och lade sig för att vila i soffan. Det måste väl innebära att den inte är stressad och överaktiv? Jag tyckte iallafall att det var värdefull information att den kunde koppla av trots främlingar inne. Den är 8 månader, korsning chi/papillon, rumsren och tränad/van att vara hemma själv. Snäll och glad med andra hundar och katter, van att åka bil. Chippad, reggad, vacc och avmaskad. Den äter ett bra torrfoder och är fint i hull. Kan både gå i koppel och lös, kommer direkt på inkallning.
För att vara en chi/papillonkorsning var den större än vad jag trott, vilket är bra! Såg ut som en nätt jackrussel/sdg. Väger ca 3,5 kg och kan då tas med som handbagage på flyget (vi flyger ofta).

Det borde vara den perfekta hunden för oss känns det som. Vi vill ju bara ha en sällskapshund på gården som man kan träna lite vardagslydnad med och kanske lite agility om nåt år ifall barnen vill.

Det jag tvekar till är att jag aldrig har haft en liten sällskapshund och att det är en liten hund. Alltså inte min favoritras med andra ord. Men det borde ju inte spela nån roll egentligen efter som den passar in på allt annat (och är sååå söt!:love:)
Sen är inte papillonsläkten ögonlyst.. iallafall inte vad ägaren vet. Hur stor risk är det egentligen den ska ha ögonproblem? Finns det nån chans att en vet kan lysa ögonen innan den är ett år? Alla raser har ju egna problem (mer eller mindre) och den enda chansen man kan påverka är att köpa en renrasig med friskt blod. Och inte ens det behöver bli bra (min toppstammade boxer hade alla fel en boxer kan ha). Och jag har inte hittat nån ras jag gillar, men den här blandningen verkar bra.

I eftermiddag ska jag ringa och ge besked, och jag måste säga att det lutar åt ett stort JA. Men jag vill inte ångra mig, vill inte känna att jag kunde hittat nåt bättre. Inte för att jag känner så nu, men ni kanske kan ge er input på saken så att jag känner mig säkrare oavsett beslut?
 
Sv: Köpa eller inte? Hjälp mig att fatta beslutet!

Jag kan svara delvis ang ögonlysningen.
För att hunden ska få PRA (ögonsjukdomen som finns på papillon/phalene) har jag för mig att valpen måste få det från två håll, och vad jag vet finns inte PRA på chihuahua? Så även om papillon-föräldern har sjukdomen PRA (vilket borde innebära två anlag) så är det tveksamt om din lilla korsning ens kan få det. Kan inte svära på det här, men har för mig att det är så.

Det går inte att se något på ögonlysning förrän hunden är äldre, min Phalene (samma som papillon fast med hängande öron) var över tre år innan hon visade förtvining i kärlen på ögonlysning (hon har då blivit ögonlyst varje år sedan hon var ca 1år), då hade hon redan en valpkull som blev avelsspärrade:( (ingen av valparna har PRA)

Jag är emot blandras-avel, men tyckte jag kunde svara på dina frågor om en sjukdom som jag faktiskt har lite koll på.
 
Sv: Köpa eller inte? Hjälp mig att fatta beslutet!

Men om både mamman och pappan är chi/papillonkorsningar så borde det väl finnas en möjlighet att den kan få det?
 
Sv: Köpa eller inte? Hjälp mig att fatta beslutet!

Vad gäller ögonlysning så är det tyvärr så att en ögonlysning bara säger att hunden just DÅ är fri, ett två eller tre år senare kan resultatet vara ett annat. För avel rek att ögonlysningsresultatet inte är äldre än ett år.

Man kan se det där i hunddata, hur det finns 5 - 6 ögonlysningsresultat u.a., eller 3 u.a och sen 'lindrig katarakt' etc.

Är tyvärr inte som med Hd/Ad att man får ett hyfsat säker svar efter XX månaders ålder, utan ögonlysningsresultat r färskvara.

Nu vet jag inte hur stora problem pappis har med ögonsjukdomar, och heller inte om vavvorna har det? Har inte vavvorna det har du ju fördelen av -OM föräldrarna är renras - att det är en förstagenerationsblandras, som teoretiskt minskar risken.

Hursom, jag skulle nog faktiskt om jag var du köpa den. OM den är ett 'misstag' efter rasrena, registrerade föräldrar som du kan kolla upp =)

man FÅR chansa ibland, det är okej ;)
 
Sv: Köpa eller inte? Hjälp mig att fatta beslutet!

Såg nu att även Chi kan ha PRA..

Men det kanske inte är så mkt att hänga upp sig på, man kanske skulle chansa ändå?
Enligt papillonringen så är det ca 1% av alla renrasiga som har PRA, vet inte hur många Chi det är. Men i vilket fall är ju risken ganska liten ändå? Knappast 50-50 väl?
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa eller inte? Hjälp mig att fatta beslutet!

Jag tycker det låter som om det är en jättetrevlig hund och om den säljs av vettig anledning så låter det ju super. Men, samtidigt skulle jag känna att jag inte vill köpa en hund jag känner mig tveksam till. Flera gånger har jag fått frågan om jag vill få hundar som ska omplaceras eller bli fodervärd åt någon hund osv. Varje gång har jag hittat något som gnagt och bara "känts fel" och därför sagt nej till den hunden. Sedan har jag hittat två hundar, helt fantastiska, och den enda känslan jag har där är: "Jag kan inte leva utan dem!". Dessa två hundar är idag mina och även om det inte alltid är en dans på rosor så är jag överlycklig åt att ha dem.
Jag tror att det är väldigt viktigt att allt känns rätt när man köper hund. Framförallt om/när något går i motvind ett tag. Det är då lättare att tänka på hur fantastiskt det kan vara, än om man tänker "ja, jo, jag visste ju att det här och det här kanske kunde dyka upp..."
 
Sv: Köpa eller inte? Hjälp mig att fatta beslutet!

Men det kanske inte är så mkt att hänga upp sig på, man kanske skulle chansa ändå?
Enligt papillonringen så är det ca 1% av alla renrasiga som har PRA, vet inte hur många Chi det är. Men i vilket fall är ju risken ganska liten ändå? Knappast 50-50 väl?

Det finns inga garantier med hund, varken renras eller blandras. Sjukdomar, defekter och annat kan uppstå. Du är medveten om att det finns en (liten) risk och kan därför ögonlysa hunden då och då för att ha koll.
Jag tycker det låter som att du ska slå till. Känns det rätt så gör det. :)
 
Sv: Köpa eller inte? Hjälp mig att fatta beslutet!

Det finns inga garantier med hund, varken renras eller blandras. Sjukdomar, defekter och annat kan uppstå. Du är medveten om att det finns en (liten) risk och kan därför ögonlysa hunden då och då för att ha koll.
Jag tycker det låter som att du ska slå till. Känns det rätt så gör det. :)

Jag håller med. Jag hade aldrig någonsin köpt en sån valp, men med en vuxen omplacering får man ibland chansa. Är den trevlig och frisk i övrigt så slå till om ni kan ta över befintlig försäkring eller att hunden veterinärundersöks precis innan ni skriver på papprena så att ni kan skicka in intyget till försäkringsbolaget för att minska riskerna för tjafs senare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 164
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 206
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 459
Senast: s957
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 527
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp