Bukefalos 28 år!

Köpa en halt häst?

kenttjej

Trådstartare
Jag kan inte släppa tanken på att köpa denna älskade favorithäst som nu återigen tyvärr är halt. Visste inte riktigt om jag ville lägga tråden under hästmänniska men valde att lägga den här.

Det är alltså en ridskolehäst, och det var kärlek vid första ögonkastet när jag träffade honom för första gången för 2 år sen när han kom till ridskolan. Han var ganska ung när han kom (6 år) men sattes in i verksamheten ganska snabbt trots hans bristande utbildning och omusklade kropp. Kan tänka mig att det blev en ganska slitsam ridning för honom.

Jag har ridit honom väldigt mycket och har kännt att man skulle ha behövt rida honom i lugn och ro på hans egen nivå och bygga upp honom, istället för att rida runt på en lektion där man inte kan anpassa ridningen efter hans behov. Har blivit väldigt springit och flängigt eftersom han inte har orkat bära upp sig ordentligt.

Så blev han halt förra sommaren, hovledsinflammation i vänster bak. Han behandaldes och vilade under sommaren och sen fick jag sätta igång honom igen. Han kom igång och var ren och gick in på lektion, reds också mycket av ridlärare och han började äntligen bygga muskler och se fin ut.

Så blev han halt nu i våras igen och är nu utdömd av vet.

Problemet är väl att han verkligen har fått en speciell plats i mitt hjärta, jag har så svårt för att bara låta honom gå. Jag skulle så gärna vilja ge honom en chans, bygga upp honom från grunden.

Jag har inga tävlingsambitioner men vill träna och ha roligt. Skulle det vara helt omöjligt? Han är bara 8 år finns det inte en chans att att han skulle kunna hålla som privathäst? Jag förstår att det är helt omöjligt att svara på för nån som inte känner till fler detaljer, men jag undrar väl främst över era erfarenheter kring hovledsinflammationer. Är det helt kört?

Det känns väldigt svårt att släppa tankarna kring denna häst innan jag fått helt klart för mig att han aldrig kommer kunna gå som ridhäst, just nu upplvever jag det som att det går så snabbt och lätt att döma ut en häst efter ett par behandlingar men jag kan inte påstå att jag har några erfarenheter kring detta.

Snälla hjälp mig! Vad har ni för erfarenheter kring hovledsinflammationer? Finns det något hopp?
 
Sv: Köpa en halt häst?

Hur ser din ekonomi ut?
Det kommer hur som helst bli dyrt och ta en massa tid.
 
Sv: Köpa en halt häst?

Vad jag har förstått så kan upprepade ledinflammationer (kot och hov) vara tecken på dåligt ridunderlag och/eller felaktig ridning/träning. Innan jag skulle ha bestämt mig så skulle jag fundera på följande:

Hur är underlaget i ridhuset/ridbanan
Är ledinflammationer vanliga i stallet där hästen står. Är hästarna ofta halta? (På "min" ridskola förändrades sjukdomsstatistiken radikalt i samband med ridskolans ägarbyte. Nya ägarna lät hästarna vara ute längre om dagarna, harvar ridhuset flera gånger i veckan och ser till att alla hästar blir ridna i rätt form vid minst ett ridpass per dag = Oerhört mycket färre halta hästar nu, och det är samma hästar som före ägarbytet)

Hur många lektioner per dag går hästen normalt (när den varit frisk)

Om du ser att ovanstående frågeställningar kan vara anledningen till hältan så finns det egentligen inget som säger att den skulle kunna användas som privathäst om den verkligen får chansen att läka ut ordentligt. En ordentlig buffert är nog bra att ha för säkerhets skull.

Jag har två hästar som är köpta från ridskolan. Den ena höll inte för lektioner tre gånger om dagen vilket gjorde att han då inte betalade sig förstås. Jag köpte honom för slaktvärdet och han har inte visat någon hälta sedan dess (12 år sedan). Vissa hästar fixar helt enkelt inte påfrestningen som ridskolehäst, men kan hålla utmärkt som privathäst.

Lycka till hur du än gör :)
 
Sv: Köpa en halt häst?

Tack för snabbt svar!

Ekonomin är väl stabil, vi har båda hyfsat välbetalda heltidsjobb, dock så tror jag inte att mannen vill betala så mycket för häst. Inköpet är ju en väldigt liten summa i förhållande till vad hästen kommer kosta sen, men de där löpande kostnaderna (speciellt om det blir mycket vet vård) känns svåra att beräkna.

Så ekonomiskt sett borde det gå även om det skulle kännas surt att betala många tusenlappar till veterinären, när man skulle kunna köpa en frisk häst och slippa problemen. Men det känns onödigt och tråkigt att hans liv ska gå till spillo.
 
Sv: Köpa en halt häst?

Hej!

Om du har pengar nog att köpa och hålla en väldigt dyr häst tycker jag gott du kan köpa hästen och ge den en chans, men du bör vara medveten om att det kan gå helt åt fanders.

En av mina kompisar köpte sin älskling, som inte heller höll för den ridning han utsattes för. Hon kallade det han sista chans och han fick ca 8 månader längre i livet innan det stog helt klart att han inte skulle funka ens i hagen.

Om du är villig att ge hästen en chans till så se till att få ut journalerna och ta second opinion från annan veterinär innan du köper. Kanske är det fler fel på hästen än du vet om/har förstått (obs, jag säjer inte att du är oerfaren, utan bara att ibland är det fler fel än man fått veta). Undersök hästen ordentligt, på klinik och förklara vad du vill ha hästen till, så de får en chans att ärligt säja vad de tror (förklara också att du vill ha ett ärligt svar- ibland får man höra det man vill, fast det inte alltid är det bästa för hästen).

Ibland funkar hästar som inte håller för visst jobb helt ok för annat och med en ordentlig vet.undersökning innan så du VET vad du ger dej in i kan det vara värt att ge hästen en chans till. Det kan också bli så att det inte går och det bör du vara beredd på från början, och väga in i eventuellt beslut.

Frågor du behöver ställa dej själv är: har jag råd, tid och ork med en halt häst? Orkar jag ta det rätta beslutet om det kommer dit? Känner jag en veterinär som är modig nog att dra i nödbromsen om jag inte kan? Orkar jag med att investera mina känslor i detta oavsett hur det går?

Ovissheten är jobbig, men har du tur så kan du få en häst som håller flera år bara för den kommit bort från ridskolan. Bara du har svaret.

Och som redan skrivit kan ledinflammationer bero på underkag och ridning (nu vet jag inte om det gäller även hovleder förstås- men hästen kanske bara behöver vila ut länge och sen är bra?).

Lycka till oavsett och berätta gärna hur du gör.

/Lavinia, som köpte en helt frisk häst som sen var skadad/sjuk minst 6 månader/år- alltid i olika saker.
 
Sv: Köpa en halt häst?

Jag förstår din tanke med att ge den tid och låta den stärka sig i sin egen takt.
Finns det en veterinärvårdsförsäkring på hästen idag utan reservationer som du kan ta över?
 
Sv: Köpa en halt häst?

Låter nästan exakt som min och pållans historia, jag köpte med hjärtat ;) Fast min pålla gick det längre för så hon är nog värre däran än din men hon funkar som promenadhäst och jag skulle inte byta ut henne :love:
 
Sv: Köpa en halt häst?

Tack för ditt omfattande svar.

I hans fall tror jag främst att det är ridningen som är orsaken. Vet att det lagts ner mycket tid på underlaget, och att det gjordes ganska nyligen (inom de senaste 2 åren). Det harvas 1 gång i veckan. Oftast har han gått 1-2 lektioner om dagen, eftersom han inte orkat mer och för att inte så många kan rida honom.

Efter ditt svar känns det som att det finns lite hopp i alla fall även om det känns som ett lite riskfyllt projekt. Ja, vi får se hur det blir. Jag ska forska lite mer i vad veterinären har sagt osv.
 
Sv: Köpa en halt häst?

Vi skaffar oss den häst vi har av många skäl. Ett bra skäl för mig är att man tycker om hästen och vill ge den ett bra liv, och kanske också själv kunna glädjas över dess förhoppningsvis friska och lyckliga tillvaro.
Det är däremot alltid viktigt att inse varför vi vill ha just den hästen vi vill ha, och worst scenario utifrån det. Är du beredd att ta det?

I ditt fall är det ju bara du som kan känna efter om det är värt det. Det är en stor risk du tar och risken att hästen inte blir bra finns där. Det kan och kommer troligen kosta både tid och pengar - det gör ju alla hästar oavsett. Här kommer dock kostnaden troligen ligga på veterinär snarare än träning till att börja med i alla fall.

Jag har varit supernoga med mina inköp, jag har också slarvat och chansat och till och med fått hästar överlämnade till mig för att få en "sista chans" mer än bara slaktbilen. Det är mitt val - det är också mitt ansvar att ta hand om dem alla på samma grunder - och vara medveten om att chansningarna är just det. Det kan kosta mig, och det vet jag mycket väl - och är beredd att ta det också.

För att kunna göra ett val i din situation får du lita till din självinsikt - vad orkar du, vad vill du, vad är du beredd att offra och är du beredd på att se allt gå i stöpet även om du verkligen gör ditt bästa? Det kan vara tufft. Vi är inga gudar som kan ställa hästars liv tillrätta bara vi vill det tillräckligt mycket. Men vi kan göra mycket! :-)

Lycka till med valet.
 
Sv: Köpa en halt häst?

Tack för ditt omfattande svar.

I hans fall tror jag främst att det är ridningen som är orsaken. Vet att det lagts ner mycket tid på underlaget, och att det gjordes ganska nyligen (inom de senaste 2 åren). Det harvas 1 gång i veckan. Oftast har han gått 1-2 lektioner om dagen, eftersom han inte orkat mer och för att inte så många kan rida honom.

Efter ditt svar känns det som att det finns lite hopp i alla fall även om det känns som ett lite riskfyllt projekt. Ja, vi får se hur det blir. Jag ska forska lite mer i vad veterinären har sagt osv.
Du kanske kan sätta en prislapp på hur mycket i veterinärkostnad som du är villig att lägga ut (utöver en klinikundersökning inför köp som Lavinia föreslog) Låt säga att du får köpa hästen för slaktvärdet (tycker inte att du borde behöva betala så mycket mer) där utöver kanske 30.000 totalt i veterinärkostnader för att få rätsida på den här skadan. Nu vet jag inte vad du kommer få köpa hästen för, men en 50.000 för en frisk häst är ju riktigt bra. Visst, hundra kan man ju inte vara på att hästen blir frisk, men eftersom den faktiskt blev frisk vid förra hältan så är det ju inte omöjligt.
 
Sv: Köpa en halt häst?

Är han utdömd pga hältan ??
Om jag förstår dig rätt har han varit halt 2 ggr ?
Jag tycker det låter drastiskt att döma ut en häst pga 2 hältor !
Lycka till med ditt val !

Hej från Hambo
 
Sv: Köpa en halt häst?

Är plåtarna rena? Om de är helt rena och hästen har en vettig exteriör - kanske.

Men det låter helt osannolikt att en veterinär skulle döma ut en häst ENBART på två hältor utan bakomliggande, kraftiga orsaker som omöjliggör en vettig framtid för hästen.

Har du pratat med veterinären så du vet VARFÖR hästen är utdömd?
 
Sv: Köpa en halt häst?

Jag tycker också att du ska ta reda på ordentligt varför hästen är utdömd. Och en annan aspekt att tänka på är att den här hästen, för att ha en chans att komma tillbaka, sannolikt behöver en väldigt genomtänkt träning och skicklig ryttare. Har du kunskaper om rehabilitering? Har du fingertoppskänsla i ridningen och känner av ojämnheter i hästen lätt? Jag kan tänka mig att hästen behöver hjälp med att hitta rätt form, så att den belastar kroppen på rätt sätt. Fråga dig själv om du är rätt person för detta och våga vara ärlig. Om du inte är rätt person så tror jag att du besparar dig mycket oro och smärta om du inser det redan nu. En eloge dock för ditt stora hjärta och ditt stora engagemang för hästen!
 
Sv: Köpa en halt häst?

Jag har sedan sju år tillbaka en utdömd f d lektionshäst. Idag T-märkt och han hade inflammationer i alla benen när han dömdes ut. Tog hit honom på vinst och förslust som konvalecent. Vår historia är lycklig för han har aldrig varit halt eller dålig sedan han kom hit utan är en väldigt pigg och livsglad häst numera. Han klarade med andra ord inte att gå på ridskola.
Men jag köpte honom extremt billigt och har lagt ner mycket arbete på att få honom som han är idag.
 
Sv: Köpa en halt häst?

Även jag köpte min älskling från ridskolan där hon gått i tolv års tid. Hon hade hovledsinflammationer, 100kg övervikt och hade stått i ett år. Hon blev bra och vi har hittills haft 5 glada år tillsammans! Idag firade vi hennes 21-årsdag :love:

Så mitt råd är att lyssna till ditt hjärta!
 
Sv: Köpa en halt häst?

Om plånboken tillåter det så tycker jag du ska följa ditt hjärta. Ledinflammationer tar tid och den tiden kanske man inte har på en ridskola där varje häst måste bära sin egen kostnad. Som någon redan påpekat kanske du ska kolla upp försäkringen så att den täcker eventuell veterinärvård.

Lycka till!
 
Sv: Köpa en halt häst?

Tack Lavinia och alla andra för bra svar!

Ni har gett mig ännu mer att fundera på, vilket är bra.

Som jag har förstått det så är det pga av hältan (det är alltså samma ben som innan) som han har blivit utdömd. Jag har inte pratat med veterinären så jag vet inte vad han anser att hästen skulle kunna hålla för/inte hålla för. Jag vet inte heller hur hans veterinärvårdsförsäkring ser ut idag. Jag behöver forska vidare kring detta innan jag kan ta ett beslut (oavsett om det beslutet är att låta honom gå).

Han har redan varit till salu en tid eftersom han inte riktigt passar på ridskolan och det har funnits flera intresserade köpare. Jag tänkte redan då när han skulle säljas att jag skulle vilja köpa men avfärdade tanken då jag inte ansåg mig ha tid och kunskap. Men nu har jag ju fått lite mer eld i baken så att säga... Även om tanken på att han skulle säljas var tråkig, men jag tyckte att så länge han får ett gott hem så är det ok. Nu känns det mer kritiskt att själv köpa honom för att inte förspilla hans liv. Han skulle säljas för 25000 när han lades ut till salu (ur kondition, inga tävlingmeriter, inte särskilt utbildad), och jag skulle inte vilja köpa honom för mycket mer nu.

Men jag har altså aldrig haft häst innan vilket ytterligare talar emot att jag skulle köpa honom nu. Vilket kanske besvarar frågan om min kunskap att kunna rida honom rätt, jag har alltså ridit i flera år men är långt ifrån något proffs. Har dock kunniga människor i min omgivning och skulle inte dra mig för att ta hjälp av dem. Hos mig skulle han få tid att vila ut, jag har inte bråttom att sätta igång och rida honom omgående.

Det är härligt att läsa alla solskenshistorier och veta att det kan gå bra, även om det kanske inte blir så för mig och den här hästen.

Jag ska ta och göra lite mer efterforskningar kring anledningen till att han blivit utdömd och ev försäkring mm. Lovar att återkomma med mer info.
 
Sv: Köpa en halt häst?

25 000 kr för den häst du beskriver? Då hade jag inte ens bemödat mig med att ringa runt hos veterinärer och lägga ner jobb. På tok för mycket pengar.

Särskilt om man ser till att försäkringsbiten kan bli jobbig om han har haft problem. Har ridskolan en särskild verksamhetsförsäkring kommer du med sannolikhet att få reservation på de kända problemen när du vill teckna A1 eller motsvarande. Det innebär att du inte får ut någon livförsäkring och du får ingen veterinärvårdsförsäkring om han får problem med hälta på det/de benen bolaget lämnar reservation på.

Tänk nog igenom hur mycket pengar du kan lägga, att hålla hästen kostar vare sig den är frisk eller sjuk, och 50 000 kr i veterinärvård är ingenting med en omfattande hältutredning och någon behandling. Det är mycket pengar på tveksamt resultat, då hade jag hellre köpt en häst som har en framtid för den summan.
 
Sv: Köpa en halt häst?

Tack Lovisaeleonora för ditt förnuftiga svar. Det är lätt att drömma sig bort och önska att allt ska gå bra. Tyvärr sitter jag fast på jobbet hela helgen och har inte möjlighet att göra mer efterforskningar och ställa alla frågor jag har. Jag vill ju veta detaljerna och få facit på att det inte kommer funka för att kunna släppa det o gå vidare.

Men det är svårt att släppa tankarna på en sån här söt pussmule!

DSC00110.jpg


:love:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 223
Senast: super
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: ryujaneiro
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 597
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp