Bukefalos 28 år!

Köpa en halt häst?

Sv: Köpa en halt häst?

Jag håller med alla andra som skrivit att det verkar ytterst osannolikt att en häst döms ut bara för den fått hovledsinflammation två ggr i samma ben på ett år... Har den blivit utdömd beror det antagligen på att den har förändringar på röntgen som gör att den inte kommer kunna hålla för vad som helst, om någonting överhuvudtaget.
Hade jag varit du skulle jag pratat igenom det ordentligt med veterinären och kollat om hästen kommer klara av att användas till det du har tänkt..
 
Sv: Köpa en halt häst?

Åh jag har varit i precis samma situation med en ridskolehäst i Göteborg. Dock var ridskolan så :devil: att dom inte lät mig köpa loss honom, men har ju fått reda på i efterhand att dels var jag så ung och dels var han så gammal.

Men innan dom nekade mig forskade jag en massa, och man får ju vara beredd att ge mycket tid och pengar. Och för att inte glömma att man tar en risk, hästen kanske inte klarar det ändå. Jag var totalberedd på allt detta med min dåvarande skötpålle och hade mina föräldrars fulla stöd!

Vet man vad man ger sig in på så tycker jag att det inte finns några hinder :)
 
Sv: Köpa en halt häst?

Jag håller med alla andra som skrivit att det verkar ytterst osannolikt att en häst döms ut bara för den fått hovledsinflammation två ggr i samma ben på ett år..

Åh, du ska bara veta vad veterinärer gör ridskolor för tjänster.. Min sköthäst hade kunnat bli bra med vila (lyckades vi snoka reda på i efterhand), utan några större problem. Ridskolan tjatade och vet gick till slut med på att döma ut, för att ridskolan skulle få sina pengar. Jag kan få min häst utdömd vilken dag jag vill, har redan fått erbjudandet på klinik. Han är pigg, glad och har inte ont öht. Han har spatt sedan fölsben som inte påverkar honom. Det ville dom döma ut han för. Alla andra veterinärer har blivit rasande, men klinikens erbjudande står kvar trots att dom själva har förklarat för mig att han inte har ont och kan ridas i skog och mark i alla gångarter utan problem...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa en halt häst?

Men det är svårt att släppa tankarna på en sån här söt pussmule!

DSC00110.jpg

:love::love::love:
 
Sv: Köpa en halt häst?

Åh, du ska bara veta vad veterinärer gör ridskolor för tjänster.. Min sköthäst hade kunnat bli bra med vila (lyckades vi snoka reda på i efterhand), utan några större problem. Ridskolan tjatade och vet gick till slut med på att döma ut, för att ridskolan skulle få sina pengar. Jag kan få min häst utdömd vilken dag jag vill, har redan fått erbjudandet på klinik. Han är pigg, glad och har inte ont öht. Han har spatt sedan fölsben som inte påverkar honom. Det ville dom döma ut han för. Alla andra veterinärer har blivit rasande, men klinikens erbjudande står kvar trots att dom själva har förklarat för mig att han inte har ont och kan ridas i skog och mark i alla gångarter utan problem...

Jag är helt inne på din linje. Givetvis är det enklare att få ut försäkringsbeloppet genom att få hästen utdömd och sedan använda de pengarna till en ny ridskolehäst, istället för att försöka få ut så mycket som möjligt för en halt häst. Vi har vid ett tillfälle fått "rådet" av veterinär att rida sönder hästen för att få honom utdömd och därmed få ut försäkringspengarna (handlade då om en spatthäst). Behöver jag säga att vi inte lydde det rådet.
 
Sv: Köpa en halt häst?

Men 25000 var väl innan han blev utdömd? Några 25000 kan inte vara aktuellt nu i så fall.
 
Sv: Köpa en halt häst?

Vet en häst som blev utdömd från ridskola, inte speciellt gammal. Uppfödaren köpte tillbaka den och den som sedan tog den hade den resten av dess liv.
Den reds som vanligt och den var bara halt en gång (vrickning) på dessa år. Den blev 22 år.
 
Sv: Köpa en halt häst?

Jag tror inte det är några problem med att du köper hästen, med behandling,vila,ingakrav på tidig igångsättning o ett bra hästliv funkar det. Vi har varit isamma sits köpte en ponny med återkommande hovledsinflammatiner. röntgade henne (det hade ingen gjort fast många inf. under flera år) då det visade sig att hon hade spatt. för oss spelade det ingen roll vi red red ut o hade det mysigt o hon fick ha det bra.(behandlade såklart) Tyvärr fick vi ta bort henne efter 4 år (cushing syndrom o fång då var hon 21 år). Sen 3 år tillbaka har vi en ponny som en vet tyckte det var lika bra att ta bort! för liten hälta i framknä. Han är 8 år nu, vi tränar western o han är jättebra inga problem med knä. Hästen får det säkert bra hos dig, lycka till.
 
Sv: Köpa en halt häst?

Jag tycker det är väldigt ansvarslöst att skriva att det bara är att köpa, och att det inte kommer att bli några problem. Att betala uppstallning bortåt 3000 kr/månad och sedan veterinärvård 100 % (utan försäkring) är det faktiskt inte många som mäktar med.

Att er häst trivs och kan gå som mulle-häst betyder inte att det är ett vettigt hästliv för alla hästar. Allt beror på hästen, exteriören och problemets orsak. Om hältan orsakas av en svår ryggskada tror jag inte du uttalar dig lika tvärsäkert att det inte är några problem?

Nä, A och O är att VETA vad man har i händerna, och vad man kan göra åt det. Att spara trasiga hästar i någon missriktad välvilja är inte någon universallösning. Hästen måste ju ha en diagnos, en prognos och ett värdigt liv.
 
Sv: Köpa en halt häst?

Åh, du ska bara veta vad veterinärer gör ridskolor för tjänster.. Min sköthäst hade kunnat bli bra med vila (lyckades vi snoka reda på i efterhand), utan några större problem. Ridskolan tjatade och vet gick till slut med på att döma ut, för att ridskolan skulle få sina pengar.

Det är möjligt att det går till så på många ridskolor och jag förstår varför. Som privatperson med hyfsad ekonomi har man större möjligheter att behandla mera och låta hästen stå länge, och man väljer ofta att göra det eftersom man har starkare band till sin häst. En häst på ridskola som bara kostar pengar kan ju inte behållas, och lättaste utvägen är väl då att få hästen utdömd. Vet att man på min ridskola hellre avlivar än säljer hästar som inte håller för ridning med risk för att de hamnar i felaktiga händer och rids ändå mao utsätts för lidande, och jag tycker det är en sund inställning.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa en halt häst?

Men 25000 var väl innan han blev utdömd? Några 25000 kan inte vara aktuellt nu i så fall.

Han blev till salu i våras och då tror jag han skulle säljas för 25000, strax efter han lades ut till försäljning blev han halt och jag vet inte vad de skulle vilja ha för honom nu om det skulle vara aktuellt med försäljning.
 
Sv: Köpa en halt häst?

Jag är helt inne på din linje. Givetvis är det enklare att få ut försäkringsbeloppet genom att få hästen utdömd och sedan använda de pengarna till en ny ridskolehäst, istället för att försöka få ut så mycket som möjligt för en halt häst. Vi har vid ett tillfälle fått "rådet" av veterinär att rida sönder hästen för att få honom utdömd och därmed få ut försäkringspengarna (handlade då om en spatthäst). Behöver jag säga att vi inte lydde det rådet.

Ja, tyvärr händer det ju att folk rider sönder sina hästar för att få ut pengarna, om dom inte lyckas övertala sin vet. Har tyvärr fått uppleva det mer än en gång när jag jobbat i tävlingsstall. Min sköthäst var ju inte värd några pengar, och hade det inte varit för att hästen är en levande varelse hade jag kunnat förstå dom. Men eftersom det gäller hästar blir jag alldeles :devil:
Jag förstår helt att ni inte lydde det rådet!
 
Sv: Köpa en halt häst?

Det är möjligt att det går till så på många ridskolor och jag förstår varför. Som privatperson med hyfsad ekonomi har man större möjligheter att behandla mera och låta hästen stå länge, och man väljer ofta att göra det eftersom man har starkare band till sin häst. En häst på ridskola som bara kostar pengar kan ju inte behållas, och lättaste utvägen är väl då att få hästen utdömd. Vet att man på min ridskola hellre avlivar än säljer hästar som inte håller för ridning med risk för att de hamnar i felaktiga händer och rids ändå mao utsätts för lidande, och jag tycker det är en sund inställning.

Ja, om det är av den anledningen kan jag förstå. Men på den ridskolan där jag både jobbade, praktiserade, red och var på 7 dagar i veckan fick man veta desto mer. Kanske har dom blivit bättre nu, men dåvarande ansvarig gjorde absurda saker för att hästarna skulle dömas ut. Ridskolan visste också mycket väl att han skulle vara i absolut rätt händer om han kom till mig (som hade skött honom alla dagar i veckan i flera år), det var deras egna ord som kom från både stallchef och ridlärare. Så där var det bara girighet som spelade in. Och tyvärr inte bara med honom.

Det har även förekommit att hästar fåtts gratis, försäkrats med högt värde för att några månader senare "råkat" gå sönder. Ridskolan fick 80.000 för en häst dom fick gratis. Hästen i fråga var skadad och gick mellan 3-4 lektioner om dagen. Idioten som ger en skadad häst till en ridskola skulle jag gärna ha ett samtal med..
 
Sv: Köpa en halt häst?

På ortens ridskola här står en arab som är idag 22 år och fortfarande går lektion och är pigg och fräch. Detta trots att hon dömts ut två gånger på 15 år! Den dagen hon blir kass på riktigt så har ridskolan ett fint underlag för en tredje utdömmning och pengarna i en liten ask. Till dess kan man ju mjölka ur hästen så mycket som möjligt :(
 
Sv: Köpa en halt häst?

Fick veta att han försvinner imorgon, så nu lever han sin sista dag. Jag vet att han går i hagen tillsammans med sina vänner och har det bra, intet ont anandes.

Jag tror inte att jag är rätt person att ta hand om honom hur gärna jag än skulle vilja. Men det är med tårar i ögonen och en klump i halsen som jag har kommit till den insikten.

Tack för allt stöd och goda råd.
 
Sv: Köpa en halt häst?

Mycket tråkigt. Tyvärr är det nog tråkigare för dig än för honom. En del hästar sätter ett hovavtryck i oss som är svåra/omöjliga att sudda ut. Förhoppningsvis dömdes han ut på goda grunder och nu har han galopperna på de evigt gröna ängarna att se fram emot. Tids nog kommer den rätta hästen till dig med. För att stanna!

Kram Voff
 
Sv: Köpa en halt häst?

Nä inte nu..men när hon dömdes ut för 15 år sen. NU är hon ju rena vinsten.

Red henne ett 10 tal ggr på lektion innan jag fick veta att hon var utdömd och det ÄR en fantastisk häst. Visst så krävs det lång uppvärmning men sen är det som att sitta på en smörklick i en het stekpanna. Eftersom hon känns så fräch undrar man ju varför hon dömdes ut? Var det för att ha ett underlag för kommande problem? Ett ifall att...så att säga? Ska man vända på det och det FANNS en anledning att dömma ut henne, hur kan man då låta henne gå lektioner i 15 år till? Hon har stått i ridkolans ägo sen 18år tillbaka. Det finns ytterligare ett par hästar där som är utdömda men som går lektioner. Det känns lite tveksamt.

Hästmatrialet var den anleningen jag slutade rida lektion av. Det känns inte ok att rida utdömda hästar hur bra de än verkar för 140 kr lektionen.
 
Sv: Köpa en halt häst?

Ja det beror ju på försäkringsvärdet.. om ridskolan får ut 25'000kr på livförsäkringen så är det inte troligt att de säljer för 15'000kr, för att köparen om 3 månader ska kunna få ut 25'000kr på livförsäkringen, svart på vitt ger dom köparen 10'000kr.. det är lite av en "garanti" att de inte säljer för under försäkringsvärdet om de kan få hästen utdömd..

Det var mycket tråkigt att höra att han försvinner imorgon :( han verkar väldigt fin..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 224
Senast: super
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: ryujaneiro
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 598
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp