Bukefalos 28 år!

Köpa en halt häst?

Sv: Köpa en halt häst?

Du har tagit ett moget beslut, och jag tror att även om det känns kymigt just nu så kommer det att kännas rätt imorgon och i övermorgon och resten av tiden.

Det är inte särskilt lätt att få en häst utdömd, och de hästar som idag blir utdömda har skäl att bli det.

Rätt häst väntar på dig!
 
Sv: Köpa en halt häst?

Hej!

Har läst igenom en del av tråden.
Min spontana reaktion är följande:

Om du får hästen riktigt billigt (läs; i princip gratis) och har råd att ha den stående med risk att du aldrig kan rida den, så ta över den.
Men var då inställd på att det kan bli en gårdshäst att enbart titta på och som kostar i foder och logi varje månad.

Om hästen inte är knallhalt och alltså inte lider, skulle jag låta den vila i hagen så länge som det behövs (mitt intryck är att det är där det brukar sluta efter hälteutredningar: vila hästen tills den är ohalt och sätt sedan igång oerhört försiktigt för att undvika återfall, eventuellt med läkemedel som inte påskyndar läkning).

Om du inte har råd och lust att ha en häst som kan bli gående i hagen utan att någonsin bli användbar, så köp den inte oavsett pris.

Lycka till!
Kryddelydd.
 
Sv: Köpa en halt häst?

Jag säger som de flesta andra... Ta noga reda på om det finns fler fel på hästen än vad du fått reda på än så länge.
Finns det minsta chans att hästen kan hålla och du har både lust och ekonomi att ge det en chans så varför inte? Om det inte funkar så har den iallafall fått en chans att bli bra.
Hade det varit jag som skulle köpt den så hade jag låtit den gå i stor hage och läka ut ordentligt för att sedan sakta sakta bygga upp igen.

En kvinna i styrelsen på vår ridskola hemma köpte en av ponnyerna som hade dömts ut pga återkommande hältor och besvär. Den fick vila i ungefär ett år och sedan började den gå på lite knatteridning (hon som köpte den har inga egna barn eller så utan köpte bara loss ponnyn för att det alltid varit hennes absoluta favorit och hon ville ge den en chans), och hursomhelst är den helt bra nu och har gått på lektion ett par år till efter detta.
Nu är denna ridklubben lite blödig (på ett bra sätt) med sina hästar och de får ofta många många chanser innan man ger upp och tar bort dem. En annan ponny som varit en av klubbens bästa tävlingsponnyer har varit halt och varit ur verksamheten kanske 1,5-2 år och bara ridits av en ryttare (givetvis ohalt då) för att byggas upp igen. Han gjorde nyss sin första start igen och placerade sig.
 
Sv: Köpa en halt häst?

usch va tråkigt att det blev så, men jag håller med Lovisaleonora_, du har insett en bra sak och tänker förnuftigt.

att köpa loss en sjuk häst kan många gånger leda till att man står med puss-och-kram-häst som kostar en hiskelig massa pengar, pengar som du lika gärna kan lägga på att köpa en häst som passar dig och dina ambitioner.

lycka till med allt!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 198
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 554
Senast: Fiorano
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 836
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp