Köpa en quarter, prisnivåer

quarterranchen

Trådstartare
I framtiden vill jag köpa en quarter och läser många annonser. Där jag håller till kostar de flesta hästarna 130'-150 000 kr och är naturligtvis jättefina. Men kan man hitta något mellanting som ändå är en bra häst? Ni som har sett lite fler quarter eller paints än mig, vad upplever ni att en bra häst ligger omkring för pris?

Vad är då en bra häst? Ja, för mig ska den vara genomtrygg, gå att rida i skogen likaväl som att träna på banan. Gå att åka iväg med ensam utan problem. Kunna tävla om jag får mer intresse för det. Ha någorlunda bra gångarter och en bra jog. Kunna lite skolor. Men andra ord en utbildad häst, men det behöver inte en jättefin tävlingshäst för det. Behöver inte vara bra med kor, för det intresset tror jag mig inte få.
 
Kul!
En unghäst som inte är inriden kostar från 45 000 uppåt. Är den bättre än medel ligger den runt 80 k och sedan går det bara uppåt.
Vill man ha en välutbildad häst som ska vara mer än hobbyriden/ skogsmulle så ligger de mellan 100 k - 150 k.
Mellan 80- 100 k så kan du hitta trevliga hästar, bra grundutbildning men som saknar "det" som gör dem vassa på tävlingsbanan.
En del quarters kan vara rätt vassa och skarpa. De är lugna på utsidan men kan vara "mentalt hårda". Så jag tycker det är viktigare att man köper en som passar just nu för att sedan byta upp sig om man vill mer.
 
Det låter vettigt, har läst en del annonser omkring 80'kr och bara någon enstaka av dessa har låtit bra. Men jag antar att bra hästar knappt hinner ut på annons, kanske går genom kontakter? Ja det här med att en quarter kan vara "hård i huvudet" eller tuffa mentalt har jag hört vid flera tillfällen, hur upplevs de då? Därför är det är helt avgörande att hitta rätt häst.

En unghäst känns som att ta mig vatten över huvudet, en mer färdig vore trevligt, samtidigt som en 150 tusen kronors häst är för mycket för mig just nu.
 
De behöver att man är konsekvent och kan vara rätt så orubbliga, utanför det saken skull att man behöver vara hårdhänt. En del hästar klarar inte av att man är tuff vid fel tillfällen utan kan bli förbannade tillbaka.
Har hjälpt till en del vid "problemhästar" och oftast är det känslan av frånvarande av kontroll som gör att de skrämmer sin ryttare när de sätter den sidan till.
De är ju avlade för att behålla sitt cool och kunna flytta kossor på flera hundra djur och kilo, samtidigt som de är reaktiva och ska svara snabbt för hjälperna. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 251
Senast: WBanna
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 044
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 544
Senast: Boj
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 194
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp