Köpa ”gammal” häst som första häst?

musicmakesit

Trådstartare
Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har jag nu fått tillbaka stora delar av mitt självförtroende och känner en längtan efter egen häst. Stallet där jag idag är medryttare har sagt att jag gärna får en plats på deras lösdrift, det finns mycket hästvänner, fina ridvägar, paddock och ridhus på gården. Dessutom ägaren till min nuvarande medryttarhäst som säger att hon gärna hjälper till och ger tips och råd, eftersom jag aldrig haft egen häst tidigare. Eftersom jag har varit lite rädd, och fortfarande kan känna rädslan i bakhuvudet ibland, söker jag en hyfsat trygg häst till mysiga skogsturer och lättare pass på banan. Har alltså inga tävlingsambitioner eller stora träningsambitioner så, utan brinner främst för kärleken till hästarna. Med det sagt – jag har nu hittat en gammal ridskolehäst som ska pensioneras, allt låter perfekt! Precis vad jag söker! Men denne herre är 24 år gammal. Hur skulle ni ställa er till att köpa en ”gammal” häst? Blir lite rädd att jag kanske tar mig vatten över huvudet som köper en äldre häst som första häst, med allt vad det såklart kan innebära med skador och såklart tanken på om han skulle gå bort inom kort och alla beslut som ska tas då (för att inte tala om sorgen)? En del av mig vill inget hellre än att ge honom en fin sista tid i livet, medans den andra delen av mig bromsar lite på grund av oro att jag kanske inte förstår vad det innebär att ta sig an en äldre häst? 🤔
 
Jag köpte en äldre häst av en vän, mycket billigt. Vi fick en kort men fin tid tillsammans. Hästar är ju alltid som ett lotteri (men med lite sämre odds kanske med en äldre häst).

Jag hade lätt gjort det igen, till rätt pris.
 
Jag tycker du ska ta med dig en hästklok bekant och kolla på hästen. En häst på 24 som är fin och fräsch kan ha flera bra år kvar som lätt promenadhäst men är hästen utsliten och sjunger på sista versen kan det vara hejdå om ett år. Sen beror det även på prisbilden, tycker du att priset är skäligt? En så gammal häst anser jag bara bör kosta en mer symbolisk summa till rätt hem.

Jag personligen hade inte köpt en så gammal häst, men då har jag en del ambitioner gällande ridning, utveckling osv och då är en så pass gammal häst alldeles för kortsiktig. Även yngre hästar kan såklart skada sig eller dö men riskerna är ju inte lika stora, samt att yngre hästar ofta lättare återhämtar sig från skador och sjukdomar än gamla hästar, precis som människor och det är "lönt" att behandla på ett annat sätt även om konvalesensen skulle vara lång.
 
Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har jag nu fått tillbaka stora delar av mitt självförtroende och känner en längtan efter egen häst. Stallet där jag idag är medryttare har sagt att jag gärna får en plats på deras lösdrift, det finns mycket hästvänner, fina ridvägar, paddock och ridhus på gården. Dessutom ägaren till min nuvarande medryttarhäst som säger att hon gärna hjälper till och ger tips och råd, eftersom jag aldrig haft egen häst tidigare. Eftersom jag har varit lite rädd, och fortfarande kan känna rädslan i bakhuvudet ibland, söker jag en hyfsat trygg häst till mysiga skogsturer och lättare pass på banan. Har alltså inga tävlingsambitioner eller stora träningsambitioner så, utan brinner främst för kärleken till hästarna. Med det sagt – jag har nu hittat en gammal ridskolehäst som ska pensioneras, allt låter perfekt! Precis vad jag söker! Men denne herre är 24 år gammal. Hur skulle ni ställa er till att köpa en ”gammal” häst? Blir lite rädd att jag kanske tar mig vatten över huvudet som köper en äldre häst som första häst, med allt vad det såklart kan innebära med skador och såklart tanken på om han skulle gå bort inom kort och alla beslut som ska tas då (för att inte tala om sorgen)? En del av mig vill inget hellre än att ge honom en fin sista tid i livet, medans den andra delen av mig bromsar lite på grund av oro att jag kanske inte förstår vad det innebär att ta sig an en äldre häst? 🤔
Beror helt på priset med. För 10k eller under tycker jag man kan chansa. Finns en chans hästen inte har så många år kvar i sig eller också har den flera. Men hade aldrig betalat mer än så för en så gammal häst.
 
Hur skulle ni ställa er till att köpa en ”gammal” häst?
Jag hade inte köpt en så gammal häst. Även om den är pigg och fräsch nu så är det ju bara en tidsfråga innan den kommer behövas tas bort. Det kan bli under sommaren, eller om 2 år, men du kan ju inte förvänta dig någon längre tid ihop med denna hästen.

För mig känns det som ett billigt sätt för säljaren att själv betala för avlivning och bortforslingskostnader och istället säljer hästen billigt.
 
Det är alltid ett lotteri att köpa häst; speciellt med äldre men min gamla fjordhäst köpte vi som oerhört fräsch 21 åring som var i hög kondition (hade honom på ridläger) ! Jag visste ju såklart att han var äldre och jag önskade 5 goda år med honom. Vi fick 16 fantastiskt fina år tillsammans så jag eller vi i familjen, ångrar verkligen inte att vi tog den chansen ❤. Sen är ju inte alla hästar ridbara till över 35 år som han var, såklart inte men många kan ridas och med fördel hållas igång om kroppen tillåter- ofta åldras hästarna fortare i kroppen om de ställs av har jag uppmärksammat. Min hade oerhört fina tänder hela tiden men det är sådana problem som givetvis kan uppstå. Även cushing kan tyvärr drabba dem, kolik lättare för en del äldre- men inte alla osv osv. Och såklart, det här med att ta beslut om avlivning- såklart oerhört jobbigt men ett ansvar man har.
 
Det är alltid ett lotteri att köpa häst; speciellt med äldre men min gamla fjordhäst köpte vi som oerhört fräsch 21 åring som var i hög kondition (hade honom på ridläger) ! Jag visste ju såklart att han var äldre och jag önskade 5 goda år med honom. Vi fick 16 fantastiskt fina år tillsammans så jag eller vi i familjen, ångrar verkligen inte att vi tog den chansen ❤. Sen är ju inte alla hästar ridbara till över 35 år som han var, såklart inte men många kan ridas och med fördel hållas igång om kroppen tillåter- ofta åldras hästarna fortare i kroppen om de ställs av har jag uppmärksammat. Min hade oerhört fina tänder hela tiden men det är sådana problem som givetvis kan uppstå. Även cushing kan tyvärr drabba dem, kolik lättare för en del äldre- men inte alla osv osv. Och såklart, det här med att ta beslut om avlivning- såklart oerhört jobbigt men ett ansvar man har.
Jag antar att detta var en fjording? Vilken ras hästen har spelat ju naturligtvis in också!
 
Tänk på att en gammal ridskolehäst kan bli en helt annan häst av att bli privathäst. Det är inte säkert att den kommer fortsätta vara lika snäll och trygg. Ridskolelivet är rätt annorlunda mot livet som privathäst. På ridskolan jobbar hästarna nästan alltid i flock (=ger trygghet), de får mer motion än de allra flesta hobbyhästar (12 lektioner på en vecka är inget ovanligt) och de har en väldigt uppstyrd tillvaro vilket ger trygghet och förutsägbarhet. Att sen bli privathäst och få motionen halverad (minst!), förväntas jobba själv, kunna hantera när kompisar lämnar flocken osv är en stor omställning och ett helt annat liv.
 
Tänk på att en gammal ridskolehäst kan bli en helt annan häst av att bli privathäst. Det är inte säkert att den kommer fortsätta vara lika snäll och trygg. Ridskolelivet är rätt annorlunda mot livet som privathäst. På ridskolan jobbar hästarna nästan alltid i flock (=ger trygghet), de får mer motion än de allra flesta hobbyhästar (12 lektioner på en vecka är inget ovanligt) och de har en väldigt uppstyrd tillvaro vilket ger trygghet och förutsägbarhet. Att sen bli privathäst och få motionen halverad (minst!), förväntas jobba själv, kunna hantera när kompisar lämnar flocken osv är en stor omställning och ett helt annat liv.
Detta håller jag med om! Min gamla häst var lixom "loj och seg" på ridlägret och när han kom hem till oss och jag red max en timme om dagen typ, han som var van vid att gå 3 h/dag blev först en helt annan häst! Jösses vilken energi och eftersom han egentligen var en sådär pigg häst som var lätt I bakkärran; oj herreminje vad han bockade och slog bakut. Jag 13 år gammal var inte van vid det så jag flög ju av ständigt bra länge....Men oj vad jag arbetat upp balans och kunskap tack vare honom så jag peppar peppar inte ramlar av alls lika lätt idag; det har jag honom så mycket att tacka för ❤.
 
Jag sålde för tre år sedan min då 22-åriga islandshäst till en familj där han skulle bli den då 8-åriga dotterns första egna häst. Och det har blivit så extremt bra för alla inblandade - jag är verkligen glad att de vågade köpa en så gammal häst och jag är glad att jag kunde förmå mig att släppa honom (han var inte längre rätt för mig, men jag kände någon sorts lojalitet och skyldighet att ha honom kvar efter 18 år tillsammans). Och hästen, han bara älskar sin nya människa och har "blommat upp" igen i sitt nya liv (han började nog bli rätt trött på mig och mina ambitioner).

Se till, bara, att det finns en försäkring som du kan ta över, det går inte alltid att nyförsäkra så gamla hästar (och veterinärvård vill du ha!). Självklart kan det bli så att ni inte får så lång tid tillsammans men så länge du går in i det med öppna ögon ser jag inte riktigt några problem.
 
Jag hade inte köpt en så gammal häst. Har själv haft gamla hästar och även om dom tagits om hand genom hela livet och varit friska och i god form kan slitaget komma fram så väldigt snabbt på slutet. Det är en sak om det är en häst man haft genom livet. Det är inte kul när man hela tiden går och oroar sig och inte något jag skulle göra för att bara ha 6 månader tillsammans.

Sedan är det inte vanlig ridning man kan ägna sig åt heller utan högst anpassad nivå. Tänk att det är en 80årig gubbe som skall börja gymma? Det funkar liksom inte.
 
Jag hade inte köpt en så gammal häst. Har själv haft gamla hästar och även om dom tagits om hand genom hela livet och varit friska och i god form kan slitaget komma fram så väldigt snabbt på slutet. Det är en sak om det är en häst man haft genom livet. Det är inte kul när man hela tiden går och oroar sig och inte något jag skulle göra för att bara ha 6 månader tillsammans.

Sedan är det inte vanlig ridning man kan ägna sig åt heller utan högst anpassad nivå. Tänk att det är en 80årig gubbe som skall börja gymma? Det funkar liksom inte.
Fast om det är en ridskolehäst lär det snarare bli en nedtrappning. Inte en 80-åring som ska till gymmet.

Jag lärde mig otroligt mycket av min äldre häst även om jag fick ha henne en kort tid.
Så man kan prioritera olika. Dock var ju priset därefter.
 
Tack för alla svar! Hästen i fråga kostar strax under 10 tusen, så priset är mer en symbolisk summa. All utrustning så som sadel, träns, flera täcken osv ingår dessutom. Jag får nog ta och fundera lite. Hjärtat säger köp för att jag blev så himla förälskad – hjärnan (och katastroftankarna som dyker upp) säger åt mig att fundera ett varv till. Är väl oron över att jag inte haft egen häst tidigare som gör mig extra osäker, att det då är "dumt" att som första häst köpa en äldre som ju naturligt löper större risk för sjukdomar och komplikationer. 😅
 
Fast om det är en ridskolehäst lär det snarare bli en nedtrappning. Inte en 80-åring som ska till gymmet.

Jag lärde mig otroligt mycket av min äldre häst även om jag fick ha henne en kort tid.
Så man kan prioritera olika. Dock var ju priset därefter.
Visst, men man brukar vilja så himla mycket när man köper häst tänker jag. En 24årig ridskolehäst lär ju klara kanske 3 lätta turer i veckan men mest vila i hagen. Vill man det är det ju en ok deal. Men jag skulle inte ens räkna med att kunna rida alls.
 
Tack för alla svar! Hästen i fråga kostar strax under 10 tusen, så priset är mer en symbolisk summa. All utrustning så som sadel, träns, flera täcken osv ingår dessutom. Jag får nog ta och fundera lite. Hjärtat säger köp för att jag blev så himla förälskad – hjärnan (och katastroftankarna som dyker upp) säger åt mig att fundera ett varv till. Är väl oron över att jag inte haft egen häst tidigare som gör mig extra osäker, att det då är "dumt" att som första häst köpa en äldre som ju naturligt löper större risk för sjukdomar och komplikationer. 😅
Alltså för dom pengarna är ju utrustningen i sig värd det troligen. Om man kan ställa in sig på att man kanske inte kommer kunna rida alls, och är beredd på att det kan gå fort och att man då skall ta det där beslutet så är det ganska billig peng att lära sig ha häst för. Absolut. Om man har stödet runt om. Det är extra pill och skötsel kring gamla hästar. Både med skadeförebyggande, hälsoundersökningar och foder. Det är ju erfarenhet som är bra att ha.

Men jag personligen har fortfarande inte det psyket direkt.
 
Vad i hela fridens dar bygger du det antagandet på?
Ptja en av mina barndomsvänner tyckte ju när vi köpte min gamla häst att nu ska han väl bli pensionär. Pensionär från hård ridning, absolut. Helt pensionär från ridning var han sista halvåret i sitt liv och han blev 37. Han upplevdes inte nöjd med det ärligt talat. Så individuellt 🥰
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 894
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 408
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
688
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp