Köpa häst med t-märkning?

M

miiikaelaaa

Har hyrt en häst som jag eventullt får köpa efter uthyrningstiden är slut. Men hon är t-märkt för spatt. Hur skulle ni göra? Vad finns det för risker att köpa en t-märkt häst? Finns det några? Vilka bestämmelser finns det runt det? Vet inte mycket alls om t-märkning :confused:
 
Sv: Köpa häst med t-märkning?

Du kan inte försäkra hästen i liv, eftersom den redan är utförsäkrad. En veterinär vård kan du skaffa, men det kommer att bli med reservation för aktuellt bakben eller om det gäller bägge. Det innebär om hästen får återfall vilket alltid är en stor risk med en kronisk åkomma så får du betala den vården själv ur egen ficka.
 
Sv: Köpa häst med t-märkning?

Du får inte tävla med en t-märkt häst, inte ens klubbtävlingar om jag inte har helt fel för mig. Och som tidigare inlägg så får du reservationer i försäkringen. Jag har själv en t-märkt häst i avel efter en ryggskada och då står det i hennes försäkringspapper ungefär så här: "Alla problem rörande rygg eller det som KAN HÄRLEDAS till det ersätts ej." Vad kan inte härledas till ryggen i fråga om hältor t ex? Min försäkring gäller i stort sett bara "färska skador" som kräver veterinärvård eller det som rör fölning. Så tänk dig för innan du köper den. Vad vill du med din ridning? Fungerar hästen ok du o s v.
 
Sv: Köpa häst med t-märkning?

T-märkningen i sig bör inte bli något problem, så länge du är inföstådd med att hästen inte går att livförsäkra och att försäkringsbolaget en gång dömt ut hästen. T-märkningen betyder i princip alltså att hästen lika gärna kunde avlivats pga sin skada/sjukdom...

Med det i bakhuvudet är det väl bara att köra på och hoppas på det bästa, sas.

MEN spatt är en sjukdom som får åtminstone mig att dra öronen hårt åt mig. Så som jag försått det så finns det inget som heter "utläkt" spatt, uttrycket betyder bara att spatten är inaktiv. Har man tur är den inaktiv för alltid, och hästen känner inte av den mer, men den kan lika gärna blossa upp igen.

Jag skulle inte köpa hästen... :cool:

Finns inte möjlighet att fortsätta hyra/låna hästen i framtiden? då ligger det yttersta ansvaret fortfarande på ägaren, både ekonomiskt och moraliskt, sas.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 480
Senast: Myrten
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 374
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 407
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 599
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp