Köpa häst utan att provrida?

Hejhej123

Trådstartare
Hej! Jag är 12 år och ska köpa häst. Jag har provridit några hästar utan att "klicka". Nu har jag fått chansen att köpa en 11åring till ett mycket billigt pris, vill inte gå in på detaljer. Men hästen måste bort snarast då ägarna väntar en ny ponny som snart ska komma. Då det är en bit att köra kan vi inte provrida fören om två helger i
och chansen finns då att hästen redan är såld. Och denna häst känns så RÄTT! Bara när jag såg annonsen kände jag att detta var nått. Hästen är utbildad msv c dressyr och lätt b hoppning. Är det hur dumt som helst att skicka hem hästen utan provridning eller skulle ni ha gjort de?
Tacksam för svar!
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Hm. Jag skulle nog inte ha köpt en häst utan att ha provridit, och det dessutom flera gånger. Har ni fått möjlighet att se film på hästen?
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Är det första hästen? I så fall: nej!

Har du mycket erfarenhet och ordentligt med kunnigt folk omkring dig, fått se film på hästen i alla gångarter (backa för filmer där de inte visar övergångarna utan klipper bort skiftet trav-galopp hejvilt etc) samt att du eller någon du känner kan närvara vid en ordentlig veterinärbesiktning med en veterinär vald av dig och inte säljaren så jo visst.

Hade hästen kommit från någon jag känner/någon med gott försäljningsrykte eller alternativt kostat en mycket liten summa som egentligen är betydelselös för min övriga plånbok hade jag kunnat lita på säljaren vid en besiktning och skickat med lastbil också. Du kan ju även försöka luska fram om hästen har reservationer i försäkringen. Vet inte om försäkringsbolaget får dela sådana uppgifter men det kanske någon annan här vet?
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Det verkar som det spelar stor roll för dig hur ni "klickar", du och hästen. Om det är så: nej, köp INTE utan provridning.

Sedan kommer ju frågor som besiktning etc, där bör man ju som köpare absolut vara med. Då måste ni ju ändå köra. Vad händer om du får hem en häst som du absolut inte fungerar med?
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Jag har sett nyfilmade filmer på hästen då den rids och sett att den kan allt vad som den ska kunna + övergångar. Kan även säga att föredetta som skulle ha köpt hästen backade ur då hästen inte gick igenom vetbesiktningen pga att den visa på ett bakben på böjprovet. Detta skulle dock läka på 2-3 veckors tid men dom förra köparna ville kunna "rida riktigt " på en gång så dom backade ur. Så en gjord besiktning finns redan.
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Jag har sett nyfilmade filmer på hästen då den rids och sett att den kan allt vad som den ska kunna + övergångar. Kan även säga att föredetta som skulle ha köpt hästen backade ur då hästen inte gick igenom vetbesiktningen pga att den visa på ett bakben på böjprovet. Detta skulle dock läka på 2-3 veckors tid men dom förra köparna ville kunna "rida riktigt " på en gång så dom backade ur. Så en gjord besiktning finns redan.

En gjord besiktning där hästen är alltså halt på ett bakben?
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

En besiktning som den inte gått igenom, ja!

Alla mina varningsklockor ringer när jag läser detta. När säljare säger att den måste bort snabbt och någon annan kanske hinner före så är det nästan alltid något lurt.

Det är köparens marknad just nu, finns ingen anledning att hetsa, finns så otroligt många hästar, med seriösa säljare! Tycker du inte själv att det verkar konstigt att de tycker att det är okej att sälja till en så ung tjej som du är, och inte ens sett dig rida och hantera hästen? Det låter knappast som några seriösa säljare i mina öron.
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Är man 12 år så är det väl bäst att involvera föräldrarna också, är dom hästkunniga så ok. Om inte så säger jag nej , köp inte.
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Jo, men har ju trots allt sett den på film, bilder, pratat med veterinären som gjort besiktningen, pratat med ägaren i telefon ochmin tränare har sett filmerna på hästen och tycker att den är kanonfin. Så ser inga direkta hinder för att inte köpa denna häst .
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Jo, men har ju trots allt sett den på film, bilder, pratat med veterinären som gjort besiktningen, pratat med ägaren i telefon ochmin tränare har sett filmerna på hästen och tycker att den är kanonfin. Så ser inga direkta hinder för att inte köpa denna häst .

Du kanske sett film och bilder på hur den var innan den blivit halt? Vad är det för skada som du säger ska läja ut på några veckor? Behövs inget återbesök för att kolla om den är ok ?

Du måste ju absolut göra en ny veterinärbesiktning så att den går igenom. Köp inte en häst som redan vid köp är halt, och lita inte på att skadan läkt på några få veckor utan att kolla upp hos veterinär om så är läget!

Kan ni inte resa dit, provrida och besikta samma dag, om allt är ok på besiktning så ta med den hem direkt?
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Generellt skulle jag inte köpa häst utan att ha sett och provat den. Men mitt senaste köp är en "postorderponny" som osedd sattes på lastbil från Skåne till Norrland. Det är den mest perfekta häst jag haft :love:

MEN det som låter oroande här är just det där med "måste bort fort till den första som bestämmer sig" och att den dessutom nyss varit/är halt...

Min ponny fick jag låna på prov, besikta hemma med min egen veterinär och säljaren var inte ute efter att bli av med ponnyn fort till första bästa utan hon ville gärna sälja till just mig (vuxen, kunnig som skulle använda ponnyn till körning)
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Jag fick en ponny i samma ålder som var halt vid gårdsbesiktning. Inte mycket men det fanns där. Veterinären ordinerade ~4-5 veckors vila och besök på kliniken i Solvalla innan köpet. Om de där veckorna har gått, se till att få veterinären att titta igenom hästen igen. Kanske samma veterinär kan kolla då den ändå slagit ned på skadan tidigare och vet vad det handlar om. Vad säger försäkringsbolaget om du köper en häst du vet inte gått igenom besiktning tror du? Det kan bli en dyr historia.
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Hon är inte halt, hon är stel i ett bakben och detta efter att trampat snett vid lastning. Min mamma har prat med veterinären som besiktade henne och fått intyg på att hon är stel och detta kommer gå till sig efter 2-3 veckor, men tills dess får hon bara skrittas och travas. :) Vi har inte möjlighet att titta på hästen fören om 2 helger och deras nya ponny kommer nästa helg och det är många andra som tittat på hästen redan men jag har "första tjing " på hästen om jag vill köpa henne men annars måste hon bort så fort som möjligt.
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Helt vansinnigt!
Hur vet du att filmerna är nya? (hästen är ju halt)

Att en böjprovreaktion går över på några veckor kan ingen garantera även om det till en början verkar ofarligt (varit med om det några gånger)

Ponnyn kommer nog inte att bli såld snabbt, du behöver inte oroa dig. Fina ponnyer ligger ute till lågt pris i många månader just nu.

Att allt verkar rätt i annonsen men inte är det i verkligheten har vi (och tydligen även du) upplevt flera gånger - åt båda hållen. Drömponnyn visar sig vara en trist typ, eller är visserligen flashig, men svår att rida/hantera. De som komme roch provrider kan mindre än de tror (krävs). Att ponnyn kan är inte detsamma som att du/ni klarar det tillsammans. Så - provrid! Och köp bara besiktigad u a. Om ni inte kan åka och provrida, så ser jag er inte som så seriösa i hästletandet (undantag finns!). Spec när det gäller barn är det viktigaste att det funkar, det ska vara roligt. Lämplig första ponny är oftast inte en ponny för de högre klassserna.

Ett tips är att söka på nätet efter tävlingsresultat, bloggar, facebook etc. Då kan du få fram mer om hästen, sådant som säljaren kanske "glömmer".
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Båda mina hästar är förvisso inköpta utan provridning MEN endast för att de har varit oinridna unghästar. Dock så har båda gått igenom besiktningar ua före köp.

Men i ditt fall så har du redan fått goda råd från övriga och jag håller med dem, provrid!
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Om du köper hästen med en defekt kan du aldrig reklamera den p g a detta. Och jag kan försäkra dig om att den dagen hästen visar att den inte är fräsch, kommer inte veterinären att garantera dig något. Det finns INGEN som kan säga att hästen kommer att bli bra, idag är går den ju INTE igenom veterinärbesiktning. Den är inte frisk.

Vilket innebär att du kommer att få problem med att försäkra den. Vill du ta hem en häst utan försäkringsskydd? Och köpa på dig en häst som kanske aldrig blir fräsch igen? Nä, avvakta till de i alla fall satt igång hästen och att de sedan (efter igångsättning, inte direkt från vila) kan besiktiga hästen UA.

Det här fullkomligen stinker oseriösa säljaren som försöker stressa igenom en försäljning av en ofräsch häst.
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Hon är inte halt, hon är stel i ett bakben och detta efter att trampat snett vid lastning. Min mamma har prat med veterinären som besiktade henne och fått intyg på att hon är stel och detta kommer gå till sig efter 2-3 veckor, men tills dess får hon bara skrittas och travas. :) Vi har inte möjlighet att titta på hästen fören om 2 helger och deras nya ponny kommer nästa helg och det är många andra som tittat på hästen redan men jag har "första tjing " på hästen om jag vill köpa henne men annars måste hon bort så fort som möjligt.

Du, du måste lyssna på vad folk skriver här. Du beter dig som vilken lättlurad hästköpare som helst.

Faktum är att det är totalt oseriöst av ägarna att dom försöker pressa dig - en 12-åring - att ta över en häst som är halt. Hur du vad jag säger? Det är TOTALT oseriöst, spelar roll om dom har femtioelva nya hästar på ingående. Och det där med andra intresserade som står o hoppar, det tror jag inte ens på.

Vänta tills du kan träffa hästen och kolla då om hältan har gått över och om du trivs med hästen.

Tänk med huvudet nu.
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

NEJ köp inte och lita inte på att hästen kommer bli bra. En bekant köpte en häst som visade markering på böjprov och var lite "stram" i det benet. Hon gick på allt som säljarna sa och köpte hästen och den blev senare avlivad pga denna skada som den haft länge och inte skulle bli frisk ifrån. Det var veterinären på kliniken som fick tala om att han sett hästen förr och behandlat den förr och skadan (stramheten i benet) var kronisk.

Köp en frisk häst som du har testat och träffat
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Varför har du som inte har möjlighet att titta på hästen första tjing om det finns en rad med köpare som tittat på den och köar för att få köpa den? Inte för att låta taskig, men vad är det som gör dig så speciell i säljarens ögon att det är värt att chansa på att ni inte alls passar ihop?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 367
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 389
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hjälp! Är intresserad av en 14-årig fin D-ponny som är välrirden och i god form. Provridning av min dotter i helgen och det kändes bra...
Svar
3
· Visningar
1 213
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp