Köpa häst utan att provrida?

Sv: Köpa häst utan att provrida?

Faktum är att det är totalt oseriöst av ägarna att dom försöker pressa dig - en 12-åring - att ta över en häst som är halt. Hur du vad jag säger? Det är TOTALT oseriöst, spelar roll om dom har femtioelva nya hästar på ingående. Och det där med andra intresserade som står o hoppar, det tror jag inte ens på.

Det här håller jag med om! Fruktansvärt oseriöst av säljaren. TS, ag tycker du ska ta det lugnt och leta efter en ponny som du i lugn och ro kan provrida, veterinärbesikta UA och få en bra start med. Hur bra den där ponnyn än verkar på annons, så tror inte jag på det. Låt någon av alla de andra intresserade köpa den (om de ens finns!) och hitta din drömponny någon annanstans.
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Bara skriker oseriösitet över hela grejen tycker jag.

Jag tycker det låter som en typisk annons där hästen antagligen återkommande visat hälta och där ägaren säljer pga att den inte klarar av att träna på den nivån ägaren vill. Väntar ni dessa två veckor och hästen går igenom en besiktning så är risken att hästen går igenom enbart pga vilan och sen kommer hältan tillbaka när du sätter igång hästen igen.

Kan även säga att föredetta som skulle ha köpt hästen backade ur då hästen inte gick igenom vetbesiktningen pga att den visa på ett bakben på böjprovet.

Hon är inte halt, hon är stel i ett bakben och detta efter att trampat snett vid lastning.

Varför ens gjordes en besiktning när dom vet att hästen blev halt (stel?) efter att ha trampat snett? Varför väntades det inte med besiktningen eftersom hästen inte var fräsch? Eller såg dom före detta köparna hästen trampa snett vid lastningen? Hände det vid kliniken eller liknande?

Nej, låter inte alls trovärdigt på något sätt. Låt dig inte luras av sånt här. Var lite kritisk och tänk efter vad som verkar trovärdigt och inte.
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Hon är inte halt, hon är stel i ett bakben och detta efter att trampat snett vid lastning. Min mamma har prat med veterinären som besiktade henne och fått intyg på att hon är stel och detta kommer gå till sig efter 2-3 veckor, men tills dess får hon bara skrittas och travas. :) Vi har inte möjlighet att titta på hästen fören om 2 helger och deras nya ponny kommer nästa helg och det är många andra som tittat på hästen redan men jag har "första tjing " på hästen om jag vill köpa henne men annars måste hon bort så fort som möjligt.

Hur kan veterinären intyga att hältan/stelheten har kommit efter snedtramp vid lastning? Var veterinären där?

Eller är veterinären en "vän" till familjen som hjälper dom att bli av med en halt häst?

Det sista du vill köpa är en häst som är halt, jag lovar dig. Är aldrig kul att betala för problem.
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Om säljaren är seriös och du absolut inte vill missa den här ponnyn så skulle jag rekommendera att du säger att du kan ta hästen på prov en månad eller två. Hästen kan då flytta genast, den får vila ut sin skada hos dig och innan köpet genomförs så ska hästen gå igenom en klinikbesiktning helt UA.

Om säljaren är seriös och har bråttom kan det här vara en lösning, ni måste dock se till att skriva ett ordentligt bra avtal, jag kan maila dig ett förslag om du vill och det finns säkert andra här som har bra tips i så fall.
Tänk också på att i värsta fall kan ni bli stående med en ponny som säljaren vägrar ta tillbaka om den inte går igenom besiktningen. Det måste också lösas i så fall.

Det här skulle också ge dig en chans att verkligen lära känna ponnyn för att se om ni passar ihop.

Om säljaren inte gå med på detta så säger jag som de övriga, KÖP INTE!
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

lilstar: Du undrade vad som gjorde mig så speciell i säljarens ögon, jag vet inte! Ponnyn hade stor hoppkapacitet och jag var den enda hoppryttaren som hört av sig.
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Om säljaren är seriös och du absolut inte vill missa den här ponnyn så skulle jag rekommendera att du säger att du kan ta hästen på prov en månad eller två. Hästen kan då flytta genast, den får vila ut sin skada hos dig och innan köpet genomförs så ska hästen gå igenom en klinikbesiktning helt UA.

Om säljaren är seriös och har bråttom kan det här vara en lösning, ni måste dock se till att skriva ett ordentligt bra avtal, jag kan maila dig ett förslag om du vill och det finns säkert andra här som har bra tips i så fall.
Tänk också på att i värsta fall kan ni bli stående med en ponny som säljaren vägrar ta tillbaka om den inte går igenom besiktningen. Det måste också lösas i så fall.

Det här skulle också ge dig en chans att verkligen lära känna ponnyn för att se om ni passar ihop.

Om säljaren inte gå med på detta så säger jag som de övriga, KÖP INTE!
Ja tack, mejla gärnaavtalet!
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

För er övriga: Jag ska och titta på hästen till helgen! Så ni behöver inte vara upprörda längre :P
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Har det gjorts en ombesiktning på ponnyn? Skriv sen hur det har gått efter du varit och tittat på hästen:)
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Jag har köpt två hästar utan att provrida.
Den första fick vi för i stort sett inga pengar alls, men hon var verkligen ett kap!
Idag är hon utbildad upp till Msv i dressyr och hon var från början bara tänkt till skogsridning.

Den andra hästen var inte ett kap. Hon visade sig vara helt förstörd, men efter mycket arbete blev även hon en jättego häst.

MEN jag vill absolut inte rekommendera någon att köpa en häst utan att provrida.
Det kan bli bra, men det kan också gå käpprätt åt helvete och då sitter du där med en häst som du inte blir av med.
 
Sv: Köpa häst utan att provrida?

Hon är inte halt, hon är stel i ett bakben och detta efter att trampat snett vid lastning. Min mamma har prat med veterinären som besiktade henne och fått intyg på att hon är stel och detta kommer gå till sig efter 2-3 veckor, men tills dess får hon bara skrittas och travas. :) Vi har inte möjlighet att titta på hästen fören om 2 helger och deras nya ponny kommer nästa helg och det är många andra som tittat på hästen redan men jag har "första tjing " på hästen om jag vill köpa henne men annars måste hon bort så fort som möjligt.

För er övriga: Jag ska och titta på hästen till helgen! Så ni behöver inte vara upprörda längre :P

Jaså .. vart tog alla vägen som skulle köpa den? eller var det bara en desperat säljare, med en halt häst?

Se till att du får en veterinärbesiktning där hästen intygas frisk o hältfri!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 367
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 389
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hjälp! Är intresserad av en 14-årig fin D-ponny som är välrirden och i god form. Provridning av min dotter i helgen och det kändes bra...
Svar
3
· Visningar
1 213
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp