I det här fallet skiljer det enligt uträkningarna 100 000 men det beror på hur det blir. Jag kommer aldrig sänka med 100 000 men han skulle ju försöka få dom att köpa. I relation i huset har dom anlitat honom och i relation med ev köpare har jag anlitat honom
Ja, men 100 000 gör ju ingen större skillnad i vad mäklaren tjänar tänkte jag. Om de inte är så att de tar högre % på hus jämfört med lägenhet.
 
INGEN har anmält sig till visningen så vi hoppas på nästa lördag. Dom sakerna dom klagade på fixade jag jättesnabbt idag. Jag förstår inte. När jag köpte här var vi många som budade och så mycket har den ju inte förfallit, bara 5 års bosättning
 
Du ser, han är ju bara ute efter att få affärerna i hamn. För sin egen del. Du och hussäljarna är rekvisita i hans masterplan.
Ja! @Lillefrun när jag var med och sålde pappas hus var det likadant. En mäklare som ville styra allt, hon sänkte t.o.m utgångspriset i annonsen utan att prata med nån av oss säljare och trots att det fanns flera intresserade. Huset blev sen sålt innan visning (så knappast nödvändigt att sänka priset) och då ringde hon som en galning en lördagskväll och jag fick typ en timme på mig att bestämma om jag ville godta budet som lagts och hon pressade hårt på att jag skulle det.
 
Jag undrar om jag i och med kontraktet med huset får tacka nej till en köpare eller om det inte anses ha gjort mitt bästa för att klara kontraktet. För jag vill inte sälja till bekantingen
 
INGEN har anmält sig till visningen så vi hoppas på nästa lördag. Dom sakerna dom klagade på fixade jag jättesnabbt idag. Jag förstår inte. När jag köpte här var vi många som budade och så mycket har den ju inte förfallit, bara 5 års bosättning
Det är marknaden, den har nästan kraschat under den tiden. Nu är den på väg uppåt igen men det tar nog ett tag till innan det blir riktig fart.

Jag säger som övriga, vänta till sista juni. Det låter bara som att mäklaren vill få affärerna avslutade och casha in provisioner från två objekt. Det har ju inte ens varit annat än en förhandsvisning än.
 
Ja! @Lillefrun när jag var med och sålde pappas hus var det likadant. En mäklare som ville styra allt, hon sänkte t.o.m utgångspriset i annonsen utan att prata med nån av oss säljare och trots att det fanns flera intresserade. Huset blev sen sålt innan visning (så knappast nödvändigt att sänka priset) och då ringde hon som en galning en lördagskväll och jag fick typ en timme på mig att bestämma om jag ville godta budet som lagts och hon pressade hårt på att jag skulle det.
Blev det bra för er? Och ja, mäklaren hittar visst på lite bud här med och så bestämde vi ett pris och sen smsade han att han höll fast vid priset vilket jag ju egentligen vill ha
 
Jag undrar om jag i och med kontraktet med huset får tacka nej till en köpare eller om det inte anses ha gjort mitt bästa för att klara kontraktet. För jag vill inte sälja till bekantingen
I normalfallet får säljaren sälja till vem hen vill. Jag har svårt att tro att du skulle kunna tvingas sälja till underpris - men du kan ju också förlora huset om du inte tar ett bud.
 
Det är marknaden, den har nästan kraschat under den tiden. Nu är den på väg uppåt igen men det tar nog ett tag till innan det blir riktig fart.

Jag säger som övriga, vänta till sista juni. Det låter bara som att mäklaren vill få affärerna avslutade och casha in provisioner från två objekt. Det har ju inte ens varit annat än en förhandsvisning än.
Okej, så ha kvar mitt pris och vänta ?
 
Blev det bra för er? Och ja, mäklaren hittar visst på lite bud här med och så bestämde vi ett pris och sen smsade han att han höll fast vid priset vilket jag ju egentligen vill ha
Mäklare får inte hitta på bud. Det blir tydligare om du skiljer på bud och pris när du skriver, jag antar att det är pris du menar där.
 
Blev det bra för er? Och ja, mäklaren hittar visst på lite bud här med och så bestämde vi ett pris och sen smsade han att han höll fast vid priset vilket jag ju egentligen vill ha
Jag vet inte 😅. Jag sa ja. En del menar att vi kunde ha fått ut mer, andra att det var ganska bra med tanke på att priserna gick ner strax efter. Men min energi var så slut och min andel var så pass liten (ytterligare 3 personer i dödsboet) så för min del var det nog bra att det blev klart bara.
 
Jag tror inte det behöver vara att mäklaren vill tjäna mer utan snarare att han vill tjäna utan att göra något. Det är smidigt att pressa någon till att bara acceptera första "bästa" (sämsta) bud och sedan casha in.
 
Detta behöver inte handla om pengar för mäklaren. Summorna är så låga.

Det är troligare att det är tid det handlar om, mäklaren vill ha en snabb affär. Jobbigt med visningar veckorna som kommer, finns annat att göra i sommarvärmen.

Mäklaren vet också att marknaden är sval, men för att inte tappa säljare så förskönar mäklaren marknadsläget tills att det faktiskt är dags att sälja…. Mäklare vill ju inte vara utan jobb men samtidigt inte jobba mer än nödvändigt.

Fult spel oavsett! I synnerhet när det finns ett villkorat köpekontrakt, då är det riktigt fult.
 
Efter att ha läst den här tråden så har jag lärt mig att aldrig använda samma mäklare till en försäljning som jag köper genom. Det blir ju helknasigt ur perspektivet att jobba för sin kund, alltså säljaren.
Hoppas på att aldrig sälja mitt hus men man vet ju aldrig vad som händer.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 314
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 697
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 736
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp