Något att tänka på är att man i avtalet med mäklaren ofta ger mäklaren en period med ensamrätt. Det innebär att mäklaren under den perioden (upp till tre månader) har rätt till provision oavsett hur försäljning går till, alltså både med och utan mäklarens inblandning.

Har mäklaren genom uppdragsavtalet fått ensamrätt ska man såklart också kunna sätta extra press på mäklaren att agera för kundens (alltså säljarens) bästa.
 
Mäklare får inte hitta på bud. Det blir tydligare om du skiljer på bud och pris när du skriver, jag antar att det är pris du menar där.

Hmm, både och. Den bekanta har lagt ett bud och jag har ett bud på huset, skrivit på till och med.Sen där mellan oss blir ju priset resultatet. Priset är att jag vill ha 1,2 miljoner men att ingen hittills varit intresserade av lägenheten. Det är om ingen gör det som det blir då där jobbigt.
 
Hmm, både och. Den bekanta har lagt ett bud och jag har ett bud på huset, skrivit på till och med.Sen där mellan oss blir ju priset resultatet. Priset är att jag vill ha 1,2 miljoner men att ingen hittills varit intresserade av lägenheten. Det är om ingen gör det som det blir då där jobbigt.
Jodå, jag förstod. Det jag reagerade på var att du skrev Och ja, mäklaren hittar visst på lite bud här med. Det lät som ett påhittat bud men då menade du antagligen inte det.
 
Jag undrar om jag i och med kontraktet med huset får tacka nej till en köpare eller om det inte anses ha gjort mitt bästa för att klara kontraktet. För jag vill inte sälja till bekantingen

Glöm inte bort att du också har makten att förhandla. Du kan be mäklaren säga till bekantingen att du inte är beredd att acceptera ett sådant bud, så om hen vill lägga ett bud före ordinarie visning så kan du vara beredd att släppa lägenheten för 1,25 miljoner.
 
Hmm, både och. Den bekanta har lagt ett bud och jag har ett bud på huset, skrivit på till och med.Sen där mellan oss blir ju priset resultatet. Priset är att jag vill ha 1,2 miljoner men att ingen hittills varit intresserade av lägenheten. Det är om ingen gör det som det blir då där jobbigt.

Ta det lugnt nu, Lägenheten har ju inte varit ute till salu många dagar. Det finns ingen anledning att stressa. Och maj är en notoriskt svår månad att sälja.

Mäklare kan du inte byta nu, som en del föreslår. Du har ett kontrakt med mäklaren som du inte får bryta.
 
Jag tog honom för han lovade att vi skulle sammarbeta och få Ihop det hela med mellan mig och säljarna eftersom han vill att alla ska vara nöjda. Jag tog upp frågan om att ha en annan mäklare men han lyckades övertala mig att att det skulle bli mycket lättare om han var den enda mäklaren. Känner mig grundlurad och ångrar att jag inte tog någon annan. Men det var samtidigt rätt på ett sätt eftersom han kanske kan hålla ordning på alla ställen
 
Jag tog honom för han lovade att vi skulle sammarbeta och få Ihop det hela med mellan mig och säljarna eftersom han vill att alla ska vara nöjda. Jag tog upp frågan om att ha en annan mäklare men han lyckades övertala mig att att det skulle bli mycket lättare om han var den enda mäklaren. Känner mig grundlurad och ångrar att jag inte tog någon annan. Men det var samtidigt rätt på ett sätt eftersom han kanske kan hålla ordning på alla ställen
Alltså vi köpte och sålde på samma sätt som du med klausul och samma mäklare. Jag upplevde att vår mäklare jobbade ganska så hårt för att få vår lägenhet såld på en riktigt trög marknad där vi behövde göra en tråkig förlust.
En annan mäklare hade nog inte jobbat arslet av sig för en sketen (de en var fin men du kanske fattar) lägenhet om inte en gårdsaffär också hängde på det.
 
Han vill ju sälja din lägenhet, annars blir husköpet inte av. Vi köpte på samma vis, köpet skulle hävas om vi inte fick sålt inom en viss tid till ett visst pris. Det blev påskrivet dagen innan tidsfristen löpte ut. Urjobbigt men det löste sig.
 
Inte riktigt hängt med från start men håller med flera här, andas och avvakta!
Det är lång tid till 30/6!

Fanns det fler som bjöd på ditt hus förresten?
Om det inte finns en annan köpare som vill ha huset 1/7 är det ganska stor chans att du har möjlighet att köpa huset även om lägenhetsaffären inte blir klar innan 30/6.
 
Tycker också att det är självklart att avvakta och se vilket intresse det finns för lägenheten nu under juni och att vara på mäklaren så att den marknadsförs aktivt. Sen efter det fattar man beslut om hur gå vidare om den inte blivit såld och då i dialog med säljarna till huset.

Att sälja till underpris går alltid snabbt och det är lätt att hitta köpare så den här som nu lagt ett lågt bud är inte unik, om det ändå landar i att man vill göra så går det lika lätt om någon eller några månader. Dessutom är räntan på väg ned så det finns en hel del som talar för att efterfrågan kommer öka till hösten även om man såklart aldrig säkert kan veta.
 
Tack alla, tålamod har jag med djur men i övrigt ska allt ske nu,nu,nu annars får jag panik. Jag låter mäklaren jobba och gör allt för att få lägenheten ännu finare.

Fixade badrummet igår. Skurade hela badrumsgolvet, golvet i duschen (allt kakel) och väggarna med en diskborste, varje liten skarv. På ett ställe typ 1 cm fick jag inte bort en fläck men jag kämpade verkligen och det ser mycket bättre ut i alla fall.

Jag ska fixa några till saker så jag känner att jag verkligen gjort allt jag kan.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 315
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 697
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 736
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp