Bukefalos 28 år!

Köpa kanin

vinkelina

Trådstartare
har varit utan kanin sedan 2005 då jag flyttade hemmifrån. Min gamla kanin fick bli kvar hemma hos mina föräldrar då han hade grava tandproblem och man måste vara två då de klipptes. Den skuttade vidare 2009.

Har haft kanin sedan 1996 så lite borde ju finnas kvar hur de skall skötas. Och nu har ett stort kaninsug satt in. är masvinsvak nu och saknar ljudet av kanin märker jag.

men kommer det att funka, har två innekatter som inte har sett kanin innan. dessutom är jag sugen på nån mindre ras (ca 2 kg)

Har dock alltid haft kanin som fått skutta löst i lägenhet, tror inte på att ha dem i bur 24/7. men funkar det med katt

nej vadå virrigt inlägg ;)
 
Sv: Köpa kanin

Vad roligt att intresset dykt upp igen :)

När vi bodde i lägenhetshus hade vi tre innekatter, en hund och så klart kaninen tillsammans. Kanin fick skutta fritt, katerna brydde sig inte men hunden (chihuahua) lekte mycket med kaninen. :love:
Kaninen är dock större än hunden :angel:

Nu när vi bor på landet skuttar han runt i trädgården och stormtrivs.. Jag gillar det inte så idag får han flytta in i en utav boxarna i stallet.
 
Sv: Köpa kanin

Jag har haft hermelin kaniner sen jag var 5 år ;)
Dom väger inte mer en ett kilo och dom leker gärna med andra djur :)
Min senaste älskade att leka med våran vovve och hunden tog hand om henne som om det vore hennes valp hon slickade och lät henne ligga i hennes korg mm.
Dom är ju väldigt lugna av sig också.
Rekomenderar dom starkt!!
 
Sv: Köpa kanin

Tänkte bara inflika att jag inte delar din erfarenhet om att hermeliner skulle vara lugna. Det är betydligt mer fart i dem jämfört med dvärgvädurarna. Men sen beror det väl på vad man menar med lugna. Samtliga hermeliner jag haft har det varit en hel del energi i och det märks på hur de beter sig. Jämfört med latmaskarna till dvärgvädurar, som tar ett steg idag och nästa imorgon. :p
 
Sv: Köpa kanin

Tänkte bara inflika att jag inte delar din erfarenhet om att hermeliner skulle vara lugna. Det är betydligt mer fart i dem jämfört med dvärgvädurarna. Men sen beror det väl på vad man menar med lugna. Samtliga hermeliner jag haft har det varit en hel del energi i och det märks på hur de beter sig. Jämfört med latmaskarna till dvärgvädurar, som tar ett steg idag och nästa imorgon. :p

Jag trodde det skulle vara så, köpte mig en beskedlig dvärgvädur - som är snäll - men helt galen :crazy: . River upp och ner på hela buren om hon inte får vara ute och skutta NÄR hon vill (även om hon varit ute ett par timmar redan). Har ärligt inte haft en så krävande kanin ens när jag hade hoppavlade kaniner :D dom kunde åtminstone ta det lugnt i buren.

Men jag skulle väl ändå rekommendera dvärgvädur, en trevlig ras, okomplicerad och lätt att få "tam".
 
Sv: Köpa kanin

Jag trodde det skulle vara så, köpte mig en beskedlig dvärgvädur - som är snäll - men helt galen :crazy: . River upp och ner på hela buren om hon inte får vara ute och skutta NÄR hon vill (även om hon varit ute ett par timmar redan). Har ärligt inte haft en så krävande kanin ens när jag hade hoppavlade kaniner :D dom kunde åtminstone ta det lugnt i buren.

Men jag skulle väl ändå rekommendera dvärgvädur, en trevlig ras, okomplicerad och lätt att få "tam".


Haha ja, alltid finns det undantag. Jag har dock hittills inte stött på en sådan dvärgvädur, trots att jag haft x antal genom åren. :p
 
Sv: Köpa kanin

halvt knapplån

sen kan man ju även säga som så att dom blir lite vad man gör dem till.
Mina två dvv skulle säkert kunna blivit tröga soffpotatisar hos rätt människa, men så hamnade dem hos mej som krävde lite fart ;).

Jag skulle åka till en uppfödare och faktiskt få träffa kaninerna man funderar på, då får man se kaninen i sin hemmamiljö och ser hur den betéer sej och det är lättare att hitta just den perfekta kaninen. Är det inte ett tvång med att skaffa en unge finns det ofta jättetrevliga avdankade utställningskaniner/avelskaniner i lagom ålder som gått igenom tonårsperioden och mognat redan.

jag skulle också rekomendera dvärgvädur, vill man ha en lite större ras är lilla tysk också en trevlig kaninras
 
Sv: Köpa kanin

Tänkte bara inflika att jag inte delar din erfarenhet om att hermeliner skulle vara lugna. Det är betydligt mer fart i dem jämfört med dvärgvädurarna. Men sen beror det väl på vad man menar med lugna. Samtliga hermeliner jag haft har det varit en hel del energi i och det märks på hur de beter sig. Jämfört med latmaskarna till dvärgvädurar, som tar ett steg idag och nästa imorgon. :p

När hermelinen gick bort skaffade vi oss en dvärgvädur och hon var jätteskum helt galen!! :p
 
Sv: Köpa kanin

Följdfråga. Köpa från djuraffär eller på tidningsanons? Finns inga direkta uppfödare här så de flesta på annons är misstag (renrasiga finns) tycker att de i djuraffär verkar så stressade
 
Sv: Köpa kanin

men det måste väl finnas andra alternativ även i finland :confused:.
Jag skulle inte köpa från djuraffär och tidningsannons.. jaa det beror väl på annonsören?. I sverige kan man gå till vilken utställning som helst och titta på till salu kaniner och ta kontakt med uppfödare, den vägen är mycket bättre att gå :).
 
Sv: Köpa kanin

Följdfråga. Köpa från djuraffär eller på tidningsanons? Finns inga direkta uppfödare här så de flesta på annons är misstag (renrasiga finns) tycker att de i djuraffär verkar så stressade

De kaniner jag har haft har jag köpt direkt från uppfödare. Min dvärgvädur köpte jag i Östersund, han gick bort alldeles för tidigt. En helt fantastisk kanin. Nuvarande kanin, lejonhuvad, kommer från en uppfödare i Pajala. Var lite krångligt med transport men det löste sig till sist :) Skulle aldrig köpa från djuraffären, man har ingen aning om vart de kommer ifrån och precis som du skriver är de enormt stressade och svåra att få tama.
 
Sv: Köpa kanin

Följdfråga. Köpa från djuraffär eller på tidningsanons? Finns inga direkta uppfödare här så de flesta på annons är misstag (renrasiga finns) tycker att de i djuraffär verkar så stressade

Här är finska kaninförbundet med lista över uppfödare: http://www.kaniyhdistys.com/kasvattajat_am.htm

Vi har köpt från uppfödaren i Iskmo. Både en underbar dvärgvädur i 1½ kgs klassen och så Anne-Maj, en rejäl fransk vädur på 7-8 kg :D
 
Sv: Köpa kanin

Min lilla smokey kom hem för tre veckor sedan. Blandras mellan rex och lejonman/ och nått jag ej mins.
 
Sv: Köpa kanin

åh vad roligt :)
nu vill jag se bild på nykomlingen :)

tyvärr skuttar min leopold vidare på andra sidan :cry: jag var i stallet och fixade hans box som han skulle bo i över vintern, då ringer lillebror.. trodde att han och sambon skulle förmedla att de var påväg ner med honom men tyvärr fick jag ett annat svar...
Leo blev 10 år
 
Sv: Köpa kanin

åh vad roligt :)
nu vill jag se bild på nykomlingen :)

tyvärr skuttar min leopold vidare på andra sidan :cry: jag var i stallet och fixade hans box som han skulle bo i över vintern, då ringer lillebror.. trodde att han och sambon skulle förmedla att de var påväg ner med honom men tyvärr fick jag ett annat svar...
Leo blev 10 år

Åh vad tråkigt, beklagar verkligen :cry:
 
Sv: Köpa kanin

lejonman/fux var det som fadern var. Ungefär hur stor tror ni att han blir? väger idag lite över 1 kg. 11 veckor gammal
 
Sv: Köpa kanin

Omöjligt att säga, då storlekarna på korsningar kan variera. Väger han såpass vid den åldern kan man däremot misstänka att han kan bli stor. Eller större än en vanlig lejonhuvad i alla fall.

Dock finns det ingen ras som heter fux. Däremot finns pälstypen fuchs (uttalas fux) och den finns på hermelin och dvärgvädur (det har dock numer blivit egen ras och heter Cashmere vädur).
 
Sv: Köpa kanin

inga problem om han blir stor :) eller större om vi säger så, lättare att matcha katten på 7 kg då.

i annonsen stod det lejonman/fux på pappan så trodde då det var en blandras *visslar* inte så insatt i raskaniner, har alltid haft bondkaniner tidigare. huvudsaken är att de är söta och friska ;)

vist är det så att ungkaniner skall ha fri tillgång på mat? han får hö, en morot/dag plus kaninpellets uppblandat med lite gnagarbladning (han gillar inte riktigt bara pellets) samt några vete/majs/morotsringa (torra godisar) att knapra på, tänderna verkar klia massor just nu
 
Sv: Köpa kanin

inga problem om han blir stor :) eller större om vi säger så, lättare att matcha katten på 7 kg då.

i annonsen stod det lejonman/fux på pappan så trodde då det var en blandras *visslar* inte så insatt i raskaniner, har alltid haft bondkaniner tidigare. huvudsaken är att de är söta och friska ;)

vist är det så att ungkaniner skall ha fri tillgång på mat? han får hö, en morot/dag plus kaninpellets uppblandat med lite gnagarbladning (han gillar inte riktigt bara pellets) samt några vete/majs/morotsringa (torra godisar) att knapra på, tänderna verkar klia massor just nu

Har du bara ett bra hö så ska kaninen klara sig långt på det. alla kaniner ska ha fri tillgång på det oavsett ålder.
min får en halv dl cuni Nature på morgonen och sedan lite blandade grönsaker på kvällen.
han har även träpinnar och höbricketter så han ska kunna bita/gnaga på hårdare material/mat.
min kanin är 10 månader och har haft så här sen han kom till mig som liten och det funkar bra.
sedan skäms han även bort med godis då och då i form av torkade äppelbitar, torkad morot och torkade maskroser.

för att tillfredsställa hans gnagbehov när han är lös hemma så har han ett par kartonger som är hans samt en kaninleksak som han får äta hur han vill på.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 657
Senast: KesoNeso
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 521
Senast: Shenzi
·
Däggdjur Jag har fått en liten kanintjej på halsen, då jag helt enkelt inte kunde säga nej när jag såg henne. Har fått hem henne nu; klippt de...
Svar
9
· Visningar
1 907
Senast: Mortenee
·
R
Däggdjur Vi har en kanin på lite över två år och som vi haft sedan han "lämnade boet" Han är blandning mellan lejon och dvärgkanin är kastrerad...
2
Svar
27
· Visningar
4 640
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp