Kanin med Bajskakor..

Sv: Kanin med Bajskakor..

Jag rekommenderar än en gång kalvpellets, alla uppfödare runtomkring här använder det.. :)
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

Ja, jag har börjat introducera pellets nu när det börjar bli så kallt. Det stora problemet med pellets tycker jag är att hitta ett av bra kvalitet! Jag har lärt mig att fiberhalten gärna ska vara minst 18% och det tycker jag är svårt att hitta, tips mottages gärna! Det mina får nu är på 17%, bäst av dom jag hittat...

De foder med fiberhalt på över 18% är:
Oxbow Bunny Basic - max 29% (dyrt foder)
Pre Aalpin Wiesencobs - 28,7% (hästfoder)
Pretty Pets Natural Gold - 26-30% (innehåller konstgjorda färgämnen)
Oxbow Bunny Basic 15/23 - max 25%
Cuni Complete - 20%


Har man ett bra hö behöver man dock inte stirra sig blind på ex fiberhalten.
Min hane får Chudleys Rabbit Royale (ca 1msk varannan dag) som bara har en fiberhalt på 14% och han håller hullet gott och väl.
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

Jag har Stampe, det funkar de bra på. Så högt fiberinnehåll som möjligt ska de ha, ja.
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

KL

Kan medela att Röken varit bra i magen de sista dagarna och att han även fått pyttelite pellets i tre dagar nu utan att magen börjat krångla. Han har även fått en minibit broccoli i två dagar och i går kväll en pyttebit knäckebröd. Med tanke på den mängd mat han fick förut är detta bara små minisnacks.

Han lever i huvudsak på hö fortfarande och resten intrudiseras mycket försiktigt igen.

Lurar faktiskt på om det inte var halmen ändå...

För dem matsked pellets han har fått är av den som han åt när han blev dålig. Men i buren kör vi fortfarande med papperspellest.


Tack alla som gnuggat kunskapsknölarna för Rökens skull.


MVH Voff
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

Tack:)

Mina får någon av Pretty Pets sorterna, kommer nog byta när det börjar ta slut...fast till våren/sommaren får dom nog klara sig utan pellets:)
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

Va skönt att han är bättre! Känns konstigt att det skulle vara halmen, men funkar allt annat att introducera lugnt och försiktigt igen så är det ju toppen! :D
Kaniner är lite luriga med sina magar faktiskt, men det är ju oftast nånting dom får att äta som gör dom dåliga i magen..

Och klart vi gärna gnuggar våra geniknölar, det är ju det vi är här för ;)
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

Ja särskilt eftersom vi fortfarande är superdåliga här hemma. En har influensa ännu och jag har bronkit, bihåleinflamation och öroninflammation. Bara att stå upp är en prestation utan att svimma :( Att köra totalt 8 mil ( 4 mil enkel väg)i snön till vetten och all tid det tar där skulle nog döda mig som det känns nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp