Köpa mark?

Lahtel

Trådstartare
Jag har äntligen fått loss pengar så jag kan köpa den hagmark som jag arrenderar av bonden.
Jag tänkte först kolla lite hur det fungerar med kommunen och så när man köper mark. Vilken "avdelning" inom kommunen sköter det?
Vi har en fastighet och ska köpa en hage som gränsar till fastigheten.
Är det smartast att äga två "fastigheter" eller att införliva marken med den fastighet vi har?
 
Sv: Köpa mark?

Smartast och mest önskvärt från myndighetshåll är att göra det till en fastighet.
Det är kanske inte kommunen i fösta hand som du ska prata med om det inte gäller eventuella framtidsplaner för marken. I så fall är det byggnadsnämnden/fastighetskontoret (kan heta olika i olika kommuner). Annars är det bättre att prata med Lantmäteriet det är dom som du kommer att mest att göra med i samband med köpet och rörande fastighetsbeteckning m m
 
Sv: Köpa mark?

Hur mycket mark är det? Borde väl ligga hos lantmäteriet...
Men är det inte rätt dyrt att stycka av mark? Är lite nyfiken då jag skulle vilja köpa loss några små åkerplättar bredvid min mark...:confused:
 
Sv: Köpa mark?

Jo det är dyrt. Jag köper ca 3000 kvadrat för 100.000.
Jag räknar med att avgifterna går på mellan 20-50.000, men det är det som jag skulle vilja kolla upp lite mer.
Ok, det är nog lantmäteriet jag ska kolla med då.
 
Sv: Köpa mark?

Men blir det inte dyrare att slå ihop dem än att bara köpa en plätt?
För då måste jag väl först köpa den och då ska väl lantmäteriet ha sina kostnader...?
Och sedan om jag slår ihop dem så kostar det väl ännu mer...?

Framtidsplanerna för området är inget jag behöver bekymra mig om, det ska vara små gårdar precis som nu.
Kommunen äger mkt åker/betesmark runt ikring, men just denna bit äger bonden, vår fastighet har arrenderat den de senaste åtta åren.
 
Sv: Köpa mark?

Med viss reservation för jag är inte säker på att jag kommer ihåg rätt, så tror jag att det blir ungefär samma kostnad. För dom kommer ut mäter biten du ska köpa men sammanslagningen av den och din görs direkt på kartan så att säga. Det blir gjort på kontoret genom att man byter fastighetsbetäckning.
 
Sv: Köpa mark?

Till att börja med <G> vilka priser, det var ett tag sedan jag flyttade från Stockholm men ändå :cool:

Du behöver bara kolla så att inte kommunen vill hävda sin förköpsrätt, är det inte centralt eller av vikt är det bara en formsak men måste göras. Att avstycka gör lantmäteriet och sist jag gjorde det (16 år sedan) kostade det drygt 20 000:- och det är köparen som står för fiolerna i regel.

Rolle på Österlen, som hade sålt ett par ha omjag fått det priset ;)
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Köpa mark?

Jag har också haft funderingar på att köpa loss mark, men enligt markägaren är det bättre att arrendera marken istället då det kostar hutlöst mycket att mäta upp och stycka av! Det skulle kosta lika mycket som själva marken jag ville köpa (det är billigt med mark i mina trakter) :crazy:
 
Sv: Köpa mark?

Vi köpte 6000 kvadratmeter och det kostade 27.000 att stycka av det.
 
Sv: Köpa mark?

Rolle skrev:
Kan du skicka ner lite, jag köper :cool: :D :D

Avdelningen för betydelselösa inlägg av
Rolle på Österlen:D
Islandshästar på Lösdrift

Jag kan också tänka mig några tunnland billig mark, var vänlig att skicka ca 5 tunnland . Tror det blir billigast att skicka det på bussgods!

/KT
 
Sv: Köpa mark?

KungTulle skrev:
Jag kan också tänka mig några tunnland billig mark, var vänlig att skicka ca 5 tunnland. Tror det blir billigast att skicka det på bussgods!

/KT

Våran närmsta granne köpte lös 6 hektar för 35.000. De ni! :p Fast jag tror inte att det funkar att skicka med Bussgods... Själv tänkte jag utöka min skogshage med ytterligare något hektar, men det skulle kosta ca 20-30.000 bara att mäta upp, skamligt :o :o .
 
Sv: Köpa mark?

Ursprungligen postat av Rolle
Kan du skicka ner lite, jag köper

Avdelningen för betydelselösa inlägg av
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jag kan också tänka mig några tunnland billig mark, var vänlig att skicka ca 5 tunnland . Tror det blir billigast att skicka det på bussgods!

/KT

*viftar med hela armen*
Jag vill åxå gärna köpa billiga ha med bete/vall på (om jag får välja :bow: :) )
 
Sv: Köpa mark?

Marken är varken dyr eller billig, det är "standardpris" här.
Men när jag köpt den så att den tillhör vår fastighet så är den värd 3 gånger mer. Så det känns som en bra investering.
Tack för svaret, antaligen kommer jag billigare undan än jag trott.

Då kan jag ju lägga mer pengar på en häst till.:)
 
Sv: Köpa mark?

Lahtel skrev:
Marken är varken dyr eller billig, det är "standardpris" här.
Men när jag köpt den så att den tillhör vår fastighet så är den värd 3 gånger mer. Så det känns som en bra investering.
Tack för svaret, antaligen kommer jag billigare undan än jag trott.

Då kan jag ju lägga mer pengar på en häst till.:)

Tycker det låter som ett vanligt tomtpris hemma hos mig 3000kvm -100 000 kronor:angel:

Eller 2 hektar åker /bete -100 000 kronor
 
Sv: Köpa mark?

När vi köpte loss mark från kommunen förra året betalade vi inte mer än 15kv/kvm för åkermark i träda, så vi fick rätt mycket mark för 375.000kr:smirk: Nu bor vi utanför en mindre stad i Skåne, men bara 500 meter från oss kostar marken 45kr/kvm (industrimark).

Vi fick i samma veva en förfrågan från Lantmäteriet om vi ville ha fast pris eller timtaxa för deras arbete. Vi glömde att skicka in pappret om fast pris, men ett par månader efter att köpet var klart ringde de faktiskt hem till min man och undrade hur vi ville göra. Vi betalde 18.000kr för deras arbete. Helt ok tycker jag
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 248
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 044
Senast: AntiPrimax
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 281
Senast: Freazer
·
Samhälle Vi bor bredvid en uttjänt förskola som sista tiden har bebotts av flyktingar från Ukraina. Det har fungerat jättebra och v ser gärna att...
Svar
7
· Visningar
1 234
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp