Köpa ny bil, vilken?

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla,

Jag brukar mest skriva på ungdom, men tänkte att denna tråden passade bäst här kanske =).

Jo, min pojkvän vill köpa en ny bil och jag tänkte jag kunde ju höra här ifall någon har nåt bra tips, någon bil man kan titta på som man kanske missat eller så. =)

Några saker han tittar efter;

- Den ska få dra mer än 1400 kg dvs ska kunna dra husvagn
- Stort bagageutrymme
- Inte för konstig instrumentpanel, kollat på en del som ser ut som rymdskepp känns de som^^
- Gärna en lite högre bil
- maxpris runt 200 000

Han är öppen för att titta på alla bilmärken =) Han har väl inte direkt några värstingkrav känns de som, men tänkte man kan ändå få tips och input, vad har ni själva för bilar och vad gillar ni med dem eller vad gillar ni inte? =)

//r
 
Nybilspris under 200'?

Det begränsar en del.Titta på KIA kanske? Får bra recensioner och är inte så dyr.
 
Tack för era svar! :) jo, det är en helt ny bil han vill ha :) det är som du säger, @tanten, det begränsar en del, men vi har hittat en del i den prisklassen. Kia hör till dem vi kollat på :) någon särskild modell du sett? Han har B-körkort.

//r
 
Hej alla,

Jag brukar mest skriva på ungdom, men tänkte att denna tråden passade bäst här kanske =).

Jo, min pojkvän vill köpa en ny bil och jag tänkte jag kunde ju höra här ifall någon har nåt bra tips, någon bil man kan titta på som man kanske missat eller så. =)

Några saker han tittar efter;

- Den ska få dra mer än 1400 kg dvs ska kunna dra husvagn
- Stort bagageutrymme
- Inte för konstig instrumentpanel, kollat på en del som ser ut som rymdskepp känns de som^^
- Gärna en lite högre bil
- maxpris runt 200 000

Han är öppen för att titta på alla bilmärken =) Han har väl inte direkt några värstingkrav känns de som, men tänkte man kan ändå få tips och input, vad har ni själva för bilar och vad gillar ni med dem eller vad gillar ni inte? =)

//r
Jag blev förtjust i Mitsubishi outlander när jag var och kollade på en sån. Ligger från 250' ca om man inte vill slå till på en plug in.
 
Hej alla,

Jag brukar mest skriva på ungdom, men tänkte att denna tråden passade bäst här kanske =).

Jo, min pojkvän vill köpa en ny bil och jag tänkte jag kunde ju höra här ifall någon har nåt bra tips, någon bil man kan titta på som man kanske missat eller så. =)

Några saker han tittar efter;

- Den ska få dra mer än 1400 kg dvs ska kunna dra husvagn
- Stort bagageutrymme
- Inte för konstig instrumentpanel, kollat på en del som ser ut som rymdskepp känns de som^^
- Gärna en lite högre bil
- maxpris runt 200 000

Han är öppen för att titta på alla bilmärken =) Han har väl inte direkt några värstingkrav känns de som, men tänkte man kan ändå få tips och input, vad har ni själva för bilar och vad gillar ni med dem eller vad gillar ni inte? =)

//r

Du får ingen bra ny bil för 200' som stämmer in på dina krav. Varför inte köpa en 2-3 år gammal o få en bra?
 
@tanten okej, tack!

@landsbygdsbo haha, sorry =P Den såg ju bra ut, ASX, vi ska åka ut till en Mitsubishi-återförsäljare på måndag o titta, tack =)

@lady_vip Åh, det låter ju jättebra!

@Elisha Han säger att de begagnade bilarna ofta inte är rostskyddsbehandlade och det är viktigt, eftersom hans förra bil som han köpte begagnad håller på att rosta sönder eftersom den inte var behandlad från början... och visst det kan man väl kolla upp om bilen är, men ja, det var vad han sa att oftast är de inte det...

//r
 
Vi köpte en 3 år gammal V70 för under 200.000. Asnöjda. Det klassas väl som en tråkig bil, men vi tycker inte den är tråkig någonstans. Den är jättelätt att gasa på med och lätt att köra om med fast vi bara valde en "mellanstor" motor. Varför skulle den inte blivit rostskyddsbehandlad 2011? Vår gamla bil var från 2002 och den rostade ingenting fast vi inte ens skötte den på slutet.
 
Har heller inte haft problem med rost. Köp beggat från bilhandlare och rulla den direkt för behandling om det finns oro för det alternativt be bilhandlaren ordna med rostskydd.
 
Verkar märkligt att en begagnad bil i 200000-kronorsklassen inte skulle vara rostskyddsbehandlad? Vad skulle det vara för bil?

Jag hade en Huyndai från 2005 tills förra sommaren och den rostade inte någonstans. utom en pyttefläck på insidan av framdörren och den dörren byttes på garantin.
 
Tack för era svar alla tre!

Det låter bra att ni alla klarat er från rost!

Ja, jag vet inte, jag kan ingenting om nyare bilar... (eller ja, jag kan ingenting om äldre bilar heller, men jag är uppvuxen med en bilmekaniker-pappa och bilmekaniker-bröder som köper bilar som kostar mycket mindre och sen fixar dem själva, så det är ju en helt annan sak)...

Jag säger bara vad pv har sagt... den han har nu är en Toyota Avensis från 2004, som var ett år gammal när han köpte den.

Hyundai har vi tittat lite på och jag gillar utseendet på några av deras modeller (jag går mest på utseendet, eftersom jag inte vet så mkt ^^). Men, om han nu skulle överväga (han gjorde de innan, men sen gick han över till att de skulle va nytt...) en begagnad bil, vad ska man mer tänka på då förutom rostskydd? Hur långt är rimligt att en bil har gått per år? Han har själv inte kört så värst många mil med sin, så blir kanske att man räknar för snålt när man kollar hur långt en beg bil gått, jag vet inte...

//r
 
Säger som flera andra, titta på beg bilar (är man orolig ändå, köp hos handlare).

Vad gäller rost på begagnade bilar så har givetvis märke och årsmodell betydelse men även var bilen är körd. Bilar från Norrland kan ha många år på nacken och nästan ingen rost medans relativt nya bilar kan vara nästan sönderrostade för de kommer från ett område där de flesta vägarna är saltade. Jag köpte min Saab mycket pga att den gått de fem första åren i Rom hos svenska ambassaden, dvs inget salt i fem år.

För er budget får man en riktigt fin beg Honda CR-V som är enormt trevlig att köra och med helt ok bränsleförbrukning.
 
Jo, det blir hos handlare isf =) Ja, det där har min pojkvän också pratat om, vart bilen är körd och salt och sånt. Han säger t ex att utländska bilmärken de är inte tillverkade för att tåla våra svenska vägar typ? Honda har vi kikat litegrann på, där finns det också modeller som jag gillar utseendet på =) Låter bra den där cr-v!

//r
 
Säger som flera andra, titta på beg bilar (är man orolig ändå, köp hos handlare).

Vad gäller rost på begagnade bilar så har givetvis märke och årsmodell betydelse men även var bilen är körd. Bilar från Norrland kan ha många år på nacken och nästan ingen rost medans relativt nya bilar kan vara nästan sönderrostade för de kommer från ett område där de flesta vägarna är saltade. Jag köpte min Saab mycket pga att den gått de fem första åren i Rom hos svenska ambassaden, dvs inget salt i fem år.

För er budget får man en riktigt fin beg Honda CR-V som är enormt trevlig att köra och med helt ok bränsleförbrukning.
Har aldrig köpt en ny bil, dvs en bil med mig som förste ägare.
Däremot brukar jag köpa bilar som gått ca 1000 till 1500 mil och har ett, högst 2 år på nacken.
Då har den förste ägaren tagit den ekonomiska smällen av det första årets våldsamma värdeminskning + att alla eventuella småfel är fixade medelst garantin.
Brukar köpa mina fordon utomlands, framförallt i Tyskland.
Hos auktoriserade märkesförsäljare.
Lika tryggt eller otryggt som att handla av svenska märkeshandlare.
Prisskillnaden är inte lika stor längre men urvalet och bilarnas skick är betydligt bättre Sedan är det ju alltid trevligt med en liten tur på kontinenten.
Vi brukar slå ihop oss, hyra en bil och lämna hyrbilen där den siste av oss ska hämta sin bil.
 

Liknande trådar

Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 561
Senast: Snubbelfot
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 453
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Kläder & Bli fin Jag har ett shoppingbehov och ett shoppingvillhöver. Shoppingbehovet är en till tjocktröja som fungerar över A-linjeformade klänningar...
Svar
5
· Visningar
1 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp